Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Wordpress aloittelijan ongelmia

jeedis [23.01.2020 11:44:57]

#

Itse olen Wordpressin suhteen noviisi ja pientä omaa viilausta olen harjoitellut. Perustoiminnot alkaa olemaan hanskassa, mutta mitenkäs seuraavanlainen skenaario?

Nyt olemassa olevat sivut pitäisi päivittää ja samalla muuttaa sisältöä aikalailla. Sivuston teema tulee muuttumaan myös. Miten tällainen päivitystyö kannattaa suorittaa? Tätä ei kuitenkaan hetkessä pysty amatööri tekemään.. eli suljenko sivut kokonaan työn ajaksi vai onko mahdollista työstää uutta sivustoa jotenkin "piilossa" ja pistää eetteriin vasta kun kaikki on valmista vai kuinka tekisitte?

Lebe80 [23.01.2020 13:57:07]

#

Teet piilossa omalla koneellasi (kehitysympäristössä).


Julkaisuhetkellä
Tiedostot vaan omaan hekemistoon jonkinlaisella tiedostodumpilla sisään (esim. tar-paketti) tai versiohallinnalla.

Tietokanta omaan kantaan, johon viittaa wp-config.php:ssa kun julkaisun aika tulee.

Kerralla sitten joko palvelimen asetuksista viittaamaan oikeaan hakemistoon, tai jonkinlaisella hakemiston rename-kikkailulla julkaisu.

Wordpress ja muidenkin nettisivujen siirtoa kannattaa harjoitella, jos siitä ei ole rutiinia. On paljon kivempi tehdä se kerralla oikein, kun kaameassa paniikissa yrittää keksiä, miksi sivusto palauttaa esim. tyhjän valkoisen ruudun toimivan nettisivun sijaan.

Wordpress on siitä outo tapaus, että vaikka se on hyvinkin suosittu, tuntuu käsittämättömältä miten se esimerkiksi kovakoodaa kaikki urlit kantaan sen sijaan, että urlit olisi jotenkin relatiivisia tai sivuston base_urliin sidoksissa.

Grez [23.01.2020 16:01:11]

#

Olen samaa mieltä että tottakai sen voi muokata valmiiksi "piilossa".

Jos kukaan muu ei samaan aikaan muokkaa sivustolle mitään, niin sitten homma hoituu yksinkertaisesti heittämällä uusi versio kannasta ja muista "liveen" kuten Lebe tuossa kuvasikin. Jos taas muut voivat muokkauksen aikana tehdä livesivuille muutoksia/lisäyksiä (esim. kirjoittaa kommentteja) niin nuo liveen tehdyt muutokset pitäisi saada yhdistettyä "piilossa" tehtyihin muutoksiin.

Usein tulee tehtyä (tai kunnollisissa systeemeissä muodostuu automaattisesti) skripti, jolla pystyy päivittämään saitin yhdellä kertaa uuteen versioon. Tällöin voi ottaa kopion livesaitista jota vasten testiajaa päivityksen. Sitten kun testit on kunnossa ja kaikki näyttää OK:lta, niin ajaa sen päivityksen livesaitillekin. Toki minulla ei ole käytössä Wordpressiä, joten tämä tapa ei välttämättä ole täysin relevantti.

vesikuusi [24.01.2020 12:20:18]

#

Itse olen sivutoimena duunannut wp-sivustojen kanssa hieman. Tyypillisesti olen kehittänyt sivuston ensin omalla koneella kuten Lebe ja Grez suosittelivatkin. Kerran myös perustin alidomainin "test.firman-domain.fi" jotta asiakas pystyi käydä testaamassa "piilossa" ja kokeilemassa blogitekstien kirjoittamista etukäteen. Sen jälkeen olen tehnyt kyseisen asiakkaan jatkokehitykset siellä alidomainissa ja sekin tuntuu toimivan aika hyvin. Iso plussa se, että voi pyytää palautetta kehittämisen aikana.

Alidomainissa pitää muistaa piilottaminen hakukoneilta ja ehkä jopa jonkinlainen pääsyn rajoittaminen, jotta asiattomat eivät sinne eksy. Alidoimainin voi perustaa aika helposti, ainakin jos käytössä on Cpanel. Tein vain alihakemiston palvelimelle ja osoitin alidoimainin sinne hakemistoon.

Julkaisussa vaan kopioi sivuston sinne "live"-hakemistoon (ja korjaa asetukset liittyen domainiin, tietokantaan, hakukoneisiin ym.). wp_configin käpistely on tarpeen. Tietokannassa pitää poistaa se alidomain kaikista sivuston sisäisistä linkeistä.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta