Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Verotus muina tuloina ja palvelin ranskassa ?

Sivun loppuun

HannuTapio [01.12.2019 03:47:35]

#

Hei,

Minulla on 3 virtuaali palvelinta, ovh-hosting kautta. https://www.ovh-hosting.fi .

Minulla on lautapelejä siis valmistumassa kevyt harraste pohjaiseen, ei yritys myyntiin, idea 50€ - 500€ kk, minä mietin tätä kun palvelimet ovat ranskassa, niin, kuinka verotus menee oikein, en ole vielä jutellut verottajan kanssa, tätä uutta tilannetta, kun ovh poisti suomen konttorinsa, heillä aiemmin oli palvelua myös suomessa, tällöinhän minun verotus oli suomeen ihan varmasti.

Kaikki myynti on lisenssillä rajattu suomen sisään ja suomen lakien piiriin.

:) :) :)

--

The Alchemist [01.12.2019 04:13:22]

#

Käytä joskus järkeäsikin ja lopeta viranomaisten ja forumistien kiusaaminen. Teet työtä Suomessa ja verotus on silloin Suomen valtion asia.

HannuTapio [01.12.2019 05:29:02]

#

Kiitos,

Tämä on silti EU minun työni on EU:ssa, ja palveluni on jakautuna eri EU valtioitten alueelle, työ suomessa, ja palvelimet ranskassa, en tiennyt onko jotain EU säädöstä, tälläiseen tilanteeseen.

Olen EU ajatteluinen henkilö, olen jo hylännyt suomi ajattelun monta vuotta sitten.

Kiitos.

:) :) :)

--

The Alchemist [01.12.2019 06:49:56]

#

Palvelimet eivät ole ihmisiä eivätkä tee palkkatöitä. Sinä teet. Mietihän nyt.

HannuTapio [01.12.2019 07:03:53]

#

Ok,

Ymmärrän nyt ajatus kohdan, minä ajattelin missä työ sijaitsee, kun pitää ajatella missä ihminen sijaitsee.

Ihmistä verotetaan, ei työtä, kiitos vielä kerran.

:) :) :)

--

Jaska [04.12.2019 13:34:19]

#

The Alchemist kirjoitti:

Käytä joskus järkeäsikin ja lopeta viranomaisten ja forumistien kiusaaminen. Teet työtä Suomessa ja verotus on silloin Suomen valtion asia.

Minusta se riippuu siitä, missä maassa yritys on. Eikös suomalainenkin voi perustaa yrityksen vaikka Viroon ja pitää konttoriaan Suomessa?

https://www.suomi.fi/yritykselle/kansainvalistyminen/kansainvalinen-toiminta/opas/kansainvalinen-kauppa/yrityksen-perustaminen-ulkomaille:

Jos yrityksesi on perustettu suoraan ulkomaille tai se on tytäryhtiö, noudata paikallisia verotuskäytäntöjä ja lainsäädäntöä.

Teuro [04.12.2019 13:46:18]

#

Jaska kirjoitti:

Minusta se riippuu siitä, missä maassa yritys on. Eikös suomalainenkin voi perustaa yrityksen Viroon ja pitää konttoriaan Suomessa? https://yrityksen-perustaminen.net/yrityksen-perustaminen-viroon/

Mutta verotus määräytyy silti sen maan lakien mukaan, jossa työ tapahtuu. En toki tutustunut tarkemmin, mutta yrittajat.fi mukaan kuvailemasi malli ei onnistu ihna noin.

Grez [04.12.2019 13:57:11]

#

Käsittääkseni kysyjällä ei kuitenkaan ole firmaa ainakaan Suomen ulkopuolella, joten ehkäpä tuota on turha tässä miettiä.

Jaska [04.12.2019 14:26:08]

#

Teuro kirjoitti:

Mutta verotus määräytyy silti sen maan lakien mukaan, jossa työ tapahtuu. En toki tutustunut tarkemmin, mutta yrittajat.fi mukaan kuvailemasi malli ei onnistu ihna noin.

Tuossa linkissä mainitaan, että verotus määräytyy liiketoiminnan ja johtopaikan mukaan, ei sen mukaan, missä työ tapahtuu. Olisi aika outoa, jos firma tekisi konferenssimatkan ulkomaille ja joutuisi maksamaan kyseisen maan veroja.

Grez [04.12.2019 14:45:40]

#

Verotus ei ole hirveän yksinkertaista vaan aina on poikkeuksen poikkeuksen poikkeuksia.

On totta että veroja ei kaikissa tilanteissa makseta sen mukaan missä maassa työ on tehty. On myös totta että mitä tahansa työtä ei voi tehdä esim. Suomessa niin että verot maksaisi vain viroon.

Kussakin tapauksessa vaikuttaa relevanttien maiden verolainsäädäntö ja maiden väliset verosopimukset.

Se kuitenkin on aika selvää, että ainakaan EU-alueella palvelimien sijaintimaa ei vaikuta mihinkään.

Jaska kirjoitti:

Olisi aika outoa, jos firma tekisi konferenssimatkan ulkomaille ja joutuisi maksamaan kyseisen maan veroja.

Jos ko. firma laskuttaisi konferenssin kohdemaassa toimivaa asiakasta siitä työstä, niin sitten mahdollisesti joutuisi. Tai asiakas.

walkout_ [06.12.2019 03:50:30]

#

Jos kekustelun aloittajan firma on EU:ssa ja ALV-velvollinen niin palveluiden ostaminen toisesta EU-maasta menee käänteisellä ALV-laskulla eli palvelun tarjoaja lähettää tälle 0 % ALV -laskun ja ALV:t siis saa heti takaisin vertouksessa. Muussa tapauksessa palvelin kulut voi laittaa kirjanpidossa yritystoiminnan kuluiksi ja saada veronpalautuksen kautta rahaa (jos siis on yritys).

Itsellä ainakin oli ekana tilikautena niin, että yritystoiminnan kulut olivat sitä luokkaa, että kun maksoin ennakkoverot sen mukaan että koko liikevaihto olisi tulojani niin sain 1100 € veronpalautusta kun palautin sen Y5-veroilmoituksen. Mutta näitä veronpalautuksia saa sitten odotella sen vuoden yrittäjänveroilmoituksen jättämisestä.

Huom! Myös se, että yritystoiminnan kulut vaikuttaa yrittäjän yleiseen asumistukeen sitten että siinä katsotaan tuloiksi kokovuoden liiketoiminnan tulos eikä liikevaihto. Jos yritksellä menee nyt niin huonosti että tätä tukea pitää nostaa.

En kuitenkaan suosittele yrityksen perustamista jos aloittajalla siteä ei ole. Sillä esim. Google AdSence -tulot voi tehdä Ameriikkalaisella W8/W9-verokortilla.

The Alchemist [06.12.2019 09:19:23]

#

Ennen kuin horina toimeksiantojen verotuksesta jatkuu sivutolkulla, niin täsmennettäköön, VillePekan kysyneen, että pitääkö hänen maksaa tuloveroa Ranskaan sillä perusteella, että hänellä sattuu olemaan liisattuna ranskalainen palvelin webbisivujen ylläpitoon.

walkout_ [06.12.2019 15:10:15]

#

The Alchemist kirjoitti:

Ennen kuin horina toimeksiantojen verotuksesta jatkuu sivutolkulla, niin täsmennettäköön, VillePekan kysyneen, että pitääkö hänen maksaa tuloveroa Ranskaan sillä perusteella, että hänellä sattuu olemaan liisattuna ranskalainen palvelin webbisivujen ylläpitoon.

Ei pidä maksaa veroja ranskaan ja kysymys on ihan järjen vastainen. Sori jos joudun sanomaan tämän keskustelun aloittajalle.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta