Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: Tekstiviestin lähettäminen

Sivun loppuun

morderca [08.11.2019 21:58:23]

#

Saako mitenkään järkevästi lähetettyä tekstiviestiä verkkosivun kautta?

Kyseessä siis verkkosivulla oleva ajanvarausjärjestelmä, mihin haluttaisiin ominaisuudeksi, että järjestelmä lähettää tekstiviestin asiakkaalle muistutuksena (esim: Hei, muistathan että olet varannut ajan meille 2 tunnin päähän)

Tekstiviestien lähettäminen tällä tavoin automaattisesti ihan uutta ja vierasta minulle, niin ei mitään varmuutta, mitä kaikkea edes vaatii toimiakseen. Jos jollain siis kokemusta vaikka jostain api:sta tms, minkä avulla saisi toimintaan, ottaisin mieluusti linkkejä vastaan.

Lebe80 [08.11.2019 22:26:09]

#

Valmiilla maksullisella palvelulla hoituu helposti.

Itse projektia tai toimialaa tietämättä hoitaisin silti sähköpostilla vietittelyn.

mercier [08.11.2019 22:35:43]

#

En ole testannut, mutta sama on tulossa tehtäväksi todennäköisesti.
Paljon tällä teemallakin löytyy, esim:
https://itstillworks.com/send-sms-using-php-7300418.html

morderca [08.11.2019 22:43:12]

#

Lebe, juu tiedostankin että näitä on valmiita, muttakun ei omaa kokemusta niiden käytöstä, niin ajattelin kysyä jos jollain sattuisi olemaan kokemusta jostain hyväksi todetusta.
Itse kanssa olin sitä mieltä, että sähköpostit riittäisi, mutta asiakas tykkäisi kuitenkin tekstiviestimuistutuksista, niin lupasin ottaa selvää.

Mecierille kiitoksia linkistä, lukaisen läpi ja tutustun

walkout_ [09.11.2019 09:02:32]

#

Tähän tarvitaan SMS-gateway. Se voi maksaa joissakin firmoissa yhtäpaljon kuin dedikoitupalvelin maksaa kalleimmillaan suomessa. En toisin ole tutkinut mikä tilanne nykyään on ja paljonko tämän palvelun tarjoajia on olemassa nykypäivänä.
Mutta sellaisen saa esim. täältä:
https://www.labyrintti.com/

peran [09.11.2019 10:01:34]

#

walkout_ kirjoitti:

(09.11.2019 09:02:32): Tähän tarvitaan SMS-gateway. Se voi maksaa...

Halvimmalla pääsee, kun ostaa mokkulan (mahdollisesti prepaid-liittymällä), ja lähettää sen avulla tekstiviestit. Olettaen, ettei päivässä tule sataa viestiä, niin se varmaankin on halvin.

Mokkulahan tukee suoraan at-käskyjä, joten sen ohjelmointi ei ole ylivoimaista.

Grez [09.11.2019 12:09:48]

#

peran kirjoitti:

Halvimmalla pääsee, kun ostaa mokkulan (mahdollisesti prepaid-liittymällä), ja lähettää sen avulla tekstiviestit. Olettaen, ettei päivässä tule sataa viestiä, niin se varmaankin on halvin.

No tää nyt on suhteellista. Esimerkiksi https://www.budgetsms.net/ kautta maksaa 5,1 - 6,6 snt / viesti suomalaisten kaupallisten operaattoreiden verkkoihin, ei kuukausi tai kytkentämaksua. Lisäksi tämä mahdollistaa laittaa lähettäjäksi vapaavalintaisen nimen (mokkulalla lähetettyihin tulee aina ko. mokkulan puhelinnumero lähettäjäksi)

Prepaid-liittymissä viestit on yleensä jotain 6,9 snt / kpl. Tosin se sisältää ALV:n. Jos ajatellaan että post-paid-liittymä olisi huolettomampi ja viestien määrä on pieni (vaikka 50 kuukaudessa) niin liittymävertailun mukaan pienimmällä kk-maksulla on Globetel 3,90€/kk ja viestit 4,9 snt / kpl. Eli kk-maksun huomioiden viestit olisi luokkaa 13 snt / kpl.

Toki sitten jos määrä on suuri niin kk maksun osuus jää pienemmäksi. Tosi isolla viestimäärällä kannattaisi sitten ottaa viestipaketillinen tai "rajaton" liittymä ja koittaa pysyä operaattorin kohtuullisen käytön rajoissa. Operaattoreiden sopimusehdoissa on usein pykäliä jotka kieltävät pakettihinnoiteltujen tuotteiden käyttämisen "koneellisesti" tms, eli voivat mahdollisesti vedota tuohon jos viestimäärä kovin isoksi kasvaa.

Itse laskisin hintaan myös tuollaisen oman mokkulan "babysittaamisen". Voihan siihen tietty laittaa vaikka koneen uudelleenkäynnistymään jos kone havaitsee että tekstiviestit ei lähde, mutta joka tapauksessa mieluummin maksan vähän enemmän tekstiviestigatewaysta, joka toimii kuin juna vessa (sen entisaikainen, joka tiputti kakat raiteille) Ja pitäähän sille olla joku paikka mihin sen laittaa. Tietty jos on jo ennestään oma palvelin omassa tai vuokratussa laitetilassa, niin saahan sen mokkulan siihen tökättyä.

Yhteenvetona: Varmasti on tilanteita, joissa oma mokkula on edullisin - mutta en todellakaan lähtisi yleistämään. Ihan jo mokkularatkaisun softien värkkäämiseen ja konffaamiseen käytetyn työajan hinnalla saa lähetetettyä tuhansia tekstiviestejä helppokäyttöisen gatewayn kautta. (Toki harrastemielessä ja/tai harjoituksen vuoksi voi jättää työajan laskemattakin)

Itse olen tehnyt järjestelmiä jotka lähettää tekstiviestejä valmiiden gatewayden kautta ja sellaisia jotka lähettää niitä suoraan operaattoreiden viestikeskuksiin. Olenpa tehnyt sellaisenkin joka käyttää mokkuloita varayhteytenä (8 mokkulaa 4 eri operaattorin SIMillä) jos kriittisten viestien reitittyminen ei onnistu minkään operaattorin viestikeskuksen kautta ei onnistu IP-verkon yli.

morderca [09.11.2019 16:11:27]

#

Paljon kiitoksia kaikille vastauksista. Varsinkin Grezin kattava vastaus auttaa eteenpäin isosti.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta