Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Sivun päivittyminen

Sivun loppuun

kooditsolmuun [03.07.2019 17:22:49]

#

Nykyisin siirtäessäni palvelimelle sivuston muutoksia ne ei näy kun avaan sivun itse vaan esim f5 painamalla se vasta päivittyy. Näin luultavasti muidenkin käyttäjien koneella. Miten asian voisi korjata?

The Alchemist [04.07.2019 05:08:38]

#

Mitä väliä? Sivut päivittyvät aikanaan ja niillä tuskin on mitään niin kriittistä tietoa, ettei pieni viive osalle käyttäjistä aiheuta ongelmia.

kooditsolmuun [04.07.2019 07:29:24]

#

No jo oli vastaus! Ratkaisu kaikkeen varmaankin :D LOL

Lebe80 [04.07.2019 08:55:56]

#

Aina voit asettaa sivustolle otsaketiedot niin, että sivustosi tiedostot vanhevat todella nopeasti käyttäjien selaimista. Tämä tietenkin rasittaa palvelintasi enemmän, ja sivustosi latautuu hitaammin.

Voit myös kikkailla osoitepolulla, ja vaihtaa sivustosi osoiterivillä olevaa osoitetta erilaisilla parametreillä, jolloin selain olettaa sivunkin vaihtuneen.


Esim. javascript-tiedostojen perään muokkauspäivämäärän perusteella syntyvä get-parametri:

<script src="js/site-js.js?v2019-07-04" ></script>

Tunturisusi [04.07.2019 08:57:16]

#

The Alchemistin vastaus on kyllä osittain ihan oikea, eli esim. minun useilla sivuillani ei käy koskaan ketään, joten eipä ole kiirettä siinä mielessä päivittymisellä.

Kuitenkin kaltaiselleni webmasterille itselle ja varmaankin myös kooditsolmulle on tärkeää nähdä välittömästi, kun on päivityksen lähettänyt, että miltä näyttää. Koska viimeistään siinä vaiheessa voi korjata heti, jos jotakin meni pieleen.Aika usein jotakin paranneltavaa löytyy.

Uusi, päivitetty tietohan näkyy yleensä useinkin niin, että väliaikaiset tiedostot täytyy omalta koneelta ensiksi poistaa, ja niin saa uuden sisällön netissä näkymään.

Joskus viive voi olla palvelimella. Minulla oli erään kerran niin, että uudet sisällöt näkyivät vasta parin kolmen tunnin kuluttua. Yhteydenotto palvelimeen, ja viive poistui heti.

kooditsolmuun [04.07.2019 11:08:00]

#

Kiitos (lähes) kaikille vastauksista. Jos todellakin on niin että on olemassa tuollainen pieni viive, niin se ei haittaa. Epävarma olo vaan on kun ei tiedä, näkeekö päivityksiä kukaan koskaan, ellei osaa tuota f5 funkkaria painaa omalta koneeltaan...

#Tunturisusi, mitä väliaikaistiedostoja tarkoitat?

Tunturisusi [04.07.2019 11:16:55]

#

Tasrkoitin cachea eli selaimen välimuistia, ehkä ei niinkään väliaikaisia ;)

Jos sivulle tulee sellainen henkilö, joka siellä on hetki sitten käynyt, ei hänkään näe uutta sisältöä ilman toimenpiteitä. Kun pyydän kuvia Flickristä, niin tarkistuksen yhteydessä pyydän kuvanomistajaa päivittämään sivun uudelleen, jotta kuva näkyy.

Lebe80 [04.07.2019 12:49:01]

#

kooditsolmuun kirjoitti:

Epävarma olo vaan on kun ei tiedä, näkeekö päivityksiä kukaan koskaan, ellei osaa tuota f5 funkkaria painaa omalta koneeltaan...
#Tunturisusi, mitä väliaikaistiedostoja tarkoitat?

Selain käsittelee noita väliaikaistiedostoja kuten palvelin on antanut otsaketiedoissa näistä tiedon.

Eli html-tiedostot (sivut) saattavat olla määritelty pysymään muistissa vaikkapa 24 tuntia, kuvat 6kk, js-tiedosto 6kk yms.

Selain tekee vain, kuten sinä (tai palvelintilan tarjoaja) ovat käskeneet.

The Alchemist [06.07.2019 06:02:55]

#

Välimuisti on päin vastoin etu eikä haitta, koska palvelimen ei todellakaan tarvitse suorittaa taustalla pyörivää php- tms. koodia jokaiselle käyttäjälle erikseen, kun luultavasti pienen sivuston sisältö päivittyy harvakseltaan. Silloinkin sisällön "laatu" on luultavasti sellainen, ettei pieni viive yksittäisten käyttäjien kohdalla haittaa mitään.

Jos sivusto sen sijaan koostuu staattisista HTML-temploista ja ehkä javascriptistä, niin välimuisti on oikeastaan haitaksi, koska palvelin kopioi saman staattisen sisällön levyllä eri paikkaan ja käyttää tätä hitaasti päivittyvää kopiota, vaikka olisi yhtä nopeaa lukea tiedostot suoraan niiden alkuperäisestä sijainnista.

Tämä siis sillä oletuksella, että myös palvelimella on käytössä staattinen välimuisti, mikä on aika yleistä nykyään. Jos välimuisti on vain selaimen päässä, sitä ohjataan noilla mainituilla http-otsakkeilla. Mutta niihin ei pitäisi koskea, koska ne nopeuttavat sivuston toimintaa käyttäjän selaimessa ja otsakkeiden poistaminen tai rikkominen johtaa huonoon käyttäjäkokemukseen ja kasvaneeseen liikenteeseen.

Lisäksi skriptit ja tyylit voivat päivittyä käyttäjälle eri aikaan kuin itse HTML-templa, jolloin sivusto saattaa vaikuttaa olevan sekaisin tai jopa rikki. Tällöinkään ratkaisu ei kuitenkaan ole otsaketietojen paskominen vaan muutosten heijastaminen skriptien ja tyylien tiedostonimissä esimerkiksi querystringiä hyödyntämällä (kuten jo aiemmin mainittiin).

<script src="mun-skripti.js?v=20190606"></script>
<style>
  @import url("mun-tyyli.css?v=20190529");
</style>

Modernit web-kehityksen työkalut kuten Webpack osaavat paketoida skriptit ja tyylit ja lisätä niiden importit HTML-templateen automaattisesti, joten käsin näitä tiedostonimiä ei tarvitse ylläpitää.

Tunturisusi kirjoitti:

Joskus viive voi olla palvelimella. Minulla oli erään kerran niin, että uudet sisällöt näkyivät vasta parin kolmen tunnin kuluttua. Yhteydenotto palvelimeen, ja viive poistui heti.

Palvelinpään välimuistitus on usein ihan yhtä tarpeellinen asia kuin selaimessa tapahtuva välimuistitus, eikä sitä ottaa pois omien neuroosien takia. Kevyille ja harvakseltaan katsotuille sivustoille palvelimen ylläpitäjä voi kuitenkin suostua poistamaan sen käytöstä, koska se ei vaikuta palvelimen rasitukseen. Tiedostot päivittyvät silloin, kun uploadaat ne palvelimelle, ei sinun tarvitse neuroottisesti kytätä muutosten näkymistä selaimessa.

Jos on aivan pakko nähdä päivitetty versio heti välittömästi, niin voit lisätä urlin perään jonkin turhan query-muuttujan ja ohittaa välimuistit sillä.

https://mun-sivusto.org/kansio/alikansio/sivu.html?asdasdasd

Tunturisusi [06.07.2019 18:48:39]

#

Kiitos infosta The Alchemist.

Sivuni onneksi päivittyvät nykyisin samalla sekunnilla kuin siirrän nettiin. Doylen tarkistin tänään noin 30 kertaa, kun sitä 30 kertaa päivitin. Ja mikä autuus on kohta edessä, kun saan valokuidun ja 100 megan nopeuden.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta