Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: PHP: Ongelmia sessioiden oikeuksien kanssa

dartvaneri [21.06.2019 10:25:23]

#

Moi,

Mulla on ollut jo pitkään ongelmia kolmella eri palvelimella sessioiden oikeuksien kanssa. Heittää välillä tällaista virhettä:

Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_t2g6cp80f68dd0skpva8l99trg, O_RDWR) failed: Permission denied (13) in ...

Warning: session_start(): Failed to read session data: files (path: /var/lib/php/sessions) in ...

Samaan aikaan jos ottaa tiedostolistauksen /var/lib/php/sessions kansiosta, se näyttää tältä.. Eli kaikilla muilla session-tiedostoilla on sama omistaja ja ryhmä, kuin millä php:kin ajetaan, mutta tällä kyseisellä on root omistaja ja ryhmä. Miksi osalle sessioista tulee root omistaja ja osalle www-data? Jotakin konffailen varmasti pieleen. Osaisko joku neuvoa, miten lähteä tätä ongelmaa ratkomaan?

Käyttöjärjestelmä: Ubuntu 18.04
HTTP-palvelin: Apache 2
PHP: 7.2.19

Grez [21.06.2019 10:54:43]

#

Itse lähtisin selvittelemään, miksi PHP:tä joskus ajetaan roottina ja korjaamaan tilanteen niin että PHP:tä ei koskaan ajeta roottina.

Jos siellä on joku ihan validi syy (esim. hallintapaneeli, jonka pitää pystyä luomaan uusia Linux-käyttäjiä), niin sitten täytyy varmistaa että hallintapaneelilla ja perus php-sivuilla on erilliset sessiot. Hallintapaneeliakaan en ajaisi suoraan roottina vaan jollain sopivasti nimetyllä käyttäjätunnuksella, jolla sitten on tarvittavat oikeudet.

dartvaneri [21.06.2019 13:57:20]

#

Hyvä pointti. Mulla pyörii tuolla myös PHP:llä tehty websocket-serveri ja sitä näemmä ajankin roottina, pitääpä kokeilla muuttaa se www-datana ajettavaksi.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta