Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Macbook Pron puhdistaminen imuroimalla

Sivun loppuun

HTML5 [10.06.2019 21:33:35]

#

Onko turvallista puhdistaa Macbook Pro pölystä imuroimalla varovasti sen tuuletusaukkoja (ei täydellä teholla, hieman etäältä)? Ei haluaisi avata koneen takapaneelia, vaikkei se kuulemma ole vaikeaa. Paineilmaa taas ei kannata käyttää, sillä se vaan puhaltaa pölyt syvemmälle koneeseen.

Voiko tällainen imurinkäyttö luoda staattista sähköä, joka rikkoo komponentteja? Tällaisesta varoitellaan netissä, mutta en tosiaankaan avaisi konetta eikä imurin suunkaan tarvitse välttämättä koskea koneeseen.

AtskaFin [10.06.2019 21:36:29]

#

Kyllä siinä staattisessa sähkössä taitaa olla jotain perää, mutta itse olen puhdistanut koneet joko paineilmalla tai pölynimurilla. Eikai se kone hajoa ellet sillä imurilla ala hakata sitä konetta.

walkout_ [11.06.2019 06:13:22]

#

Huoltoliikkeessä suositeltiin minulle koneen imurointia karvasuulakkeen kanssa ensin, kuin vien sen huoltoon jos vika onkin vain siinä, että sen sisällä on liikaa pölyä. Ja jos imurointi ei korjaa siinä olevaa näppäimistövikaa niin vasta tämän jälkeen veisin sen huoltoon josko näppäimistö on oikeasti rikki eikä vaan liikapölyn takia tullut oikosulkua näppäimiin.

The Alchemist [12.06.2019 14:43:14]

#

Imurilla ei kyllä irtoa pintoihin tarttunut pöly vaan siihen tarvitaan se takakannen avaaminen ja paineilmapönttö. Kannattaa kyllä ensin varmistaa jostain iFixistä tms. sen takakannen avaaminen. Olen itse paskonut oman parin tonnin läppärini sillä, että rusautin takakantta kiinni pitäneet metallirivat poikki, koska en tiennyt niiden olemassaolosta

Lisäys: MacBookien näppäimistön hajoaminen on tyyppivika ja voit huoletta viedä koneen takuuhuoltoon. Tämä koskee muistaakseni vuoden 2017 ja sitä uudempia MacBook-koneita, joissa on viallinen "butterfly switch" -kytkimillä varustettu näppäimistö. Ostitpa koneen mistä kaupasta tahansa, niin henkilökunnan pitäisi olla tietoinen siitä, että Applen koneissa on tällainen vika ja heidän pitäisi ottaa kone vastaan mukisematta. Viime kädessä voit valittaa kuluttajariitalautakuntaan.

Virhevastuun nojalla koneen luulisi menevän huoltoon vaikka se olisi yli kaksi vuotta vanhakin, koska todistettavasti viallinen näppäimistö on ollut koneessa alusta asti.

Koneen takapuolella oleva pöly ei vaikuta näppäimistöön.

https://www.tomsguide.com/us/apple-macbook-keyboard-service-program,news-27497.html

HTML5 [12.06.2019 15:21:03]

#

Koneen näppäimistössä ei ole mitään vikaa. Ajattelin muuten vain puhdistaa tuuletusaukkoja, jos niihin on parin vuoden kuluessa kertynyt pölyä.

Olen kyllä tietoinen tästä perhosnäppäimistön viasta, mutta se ei onneksi koske konettani, joka on vuoden 2015 puolivälin malli. Kiitos kuitenkin ohjeista: toivottavasti joku muu hyötyy niistä esimerkiksi löytämällä tämän keskustelun hakukoneella.

walkout_ [12.06.2019 21:13:28]

#

Jaa jaa... muulla on Pro Aqua -imuri jossa myös sellainen toiminto, että sen voi muuttaa puhaltimeksi. Mutta en kyllä uskaltaisi avata konettaa itse.

HTML5 [25.06.2019 08:25:31]

#

Jaaha, Apple vetää Macbook-koneita takaisin viallisten akkujen vuoksi, ja näköjään tuo koskee konettani. (Syötin sarjanumeron!) Kiva olla ilman konetta 2–3 viikkoa…

vesikuusi [25.06.2019 14:43:50]

#

HTML5 kirjoitti:

Kiva olla ilman konetta 2–3 viikkoa…

Uusi raspberry vois toimia väliaikaisena kannettavana, ei?

peran [25.06.2019 18:10:01]

#

vesikuusi kirjoitti:

HTML5 kirjoitti:

Kiva olla ilman konetta 2–3 viikkoa…

Uusi raspberry vois toimia väliaikaisena kannettavana, ei?

Nelonen vasta julkaistiin, eikä sitä käsittääkseni saa vielä mistään, ja kolmosella on jokseenkin ankeeta, vaikka on toki täysverinen tietokone.

Toki, jos jostain sellaisen saa edes tilaamalla, niin valaise minua.

HTML5 [25.06.2019 20:54:12]

#

Huollon kestoksi arvioitiin 3–4 viikkoa tai jopa enemmän, joten toistaiseksi vain seurailen tilannetta. Täytyy jossain vaiheessa harkita huoltoa uudelleen, jos jonot vaikka lyhenisivät.

Tuli mieleen myös, että ehkä olisi järkevää kuitenkin vaihdattaa akku omalla kustannuksella. Väärinhän se on, kun Apple on tässä mokannut, mutta näin ehkä pääsee helpommalla, jos huolto vie vain muutaman päivän.

Muokattu (26.6.2019 17.44): Applen sivuilla arviona on sittenkin edelleen 2–3 viikkoa.

vesikuusi [25.06.2019 21:25:22]

#

peran kirjoitti:

Toki, jos jostain sellaisen saa edes tilaamalla, niin valaise minua.

Varmasti ihan totta että saatavuus on ongelma. Voi sitä kolmosellakin mennä.

Grez [25.06.2019 21:56:46]

#

peran kirjoitti:

Toki, jos jostain sellaisen saa edes tilaamalla, niin valaise minua.

JKollerupilla on juuri nyt varastossa 1 ja 2 gigaisia malleja. 4 gigaiset on sieltäkin lopussa.

https://raspberrypi.dk/en/product/raspberry-pi-4-model-b/

jalski [25.06.2019 23:00:35]

#

Grez kirjoitti:

JKollerupilla on juuri nyt varastossa 1 ja 2 gigaisia malleja. 4 gigaiset on sieltäkin lopussa.

Onko tuo minkämoinen päivitys kolmosmalliin nähden? Itsellä kakkoskoneena ohjelmointikäytössä 4 giganen PINE64 ROCK64, mikä pyörittää työpöytääkin kohtuullisesti.

peran [26.06.2019 13:23:11]

#

Grez kirjoitti:

peran kirjoitti:

Toki, jos jostain sellaisen saa edes tilaamalla, niin valaise minua.

JKollerupilla on juuri nyt varastossa 1 ja 2 gigaisia malleja. 4 gigaiset on sieltäkin lopussa.

https://raspberrypi.dk/en/product/raspberry-pi-4-model-b/

Suuret kiitokset sivistyksestä. 8)

HTPC taitaa mennä vaihtoon, kunhan Raspi kotiutuu.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta