Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Tekijänoikeudet, kuinka ne rakentuvat ?

HannuTapio [07.05.2019 21:41:19]

#

Hei,

Minua kiinnostaa copyright asiat, olen piirtänyt yksiköitä, joita olen ihan varma, että, 10 tuhannet muutkin ovat piirtäneet, enkä lisäksi tiedä, onko näitä grafiikoita käytetty jossain kaupallisessa projektissa.

Tässä on kuva - https://www.lautapelataanko.com/kuvat/tempsnap_013.png

--

Minua kiinnostaa tietää kuinka paljon tuon kaltaista grafiikkaa joutuu muokkaamaan, jotta, sitä sitten voi käyttää omissa projekteissaansa, minulla ei ole koulutusta laki asioihin, mutta, minä silti teen nettiin harraste lautapelejä.

Minä aion tehdä SVG versiot, noista yksiköistä, pyöristän nuo neliö pikselit ja pyrin muokkaamaan kuvat, niin, että, ne sitten ovat minun omia SVG kuvia.

Kuinka paljon tuollaista kuvaa pitää muokata, vaiko voiko tuollaista käyttää ihan noin ?

:) :) :)

--

Metabolix [07.05.2019 23:01:41]

#

Tekijänoikeudet ovat melko yksinkertaiset Suomessa:

Voit käyttää kuvia, jotka olet piirtänyt itse. Voit piirtää omia versioita myös tunnetuista aseista ja tankeista ja lentokoineista esimerkiksi valokuvien perusteella. Voit jopa ottaa mallia muiden tekemistä kuvista, jos et tahallasi kopioi niitä täsmälleen.

Ei haittaa, vaikka joku muu olisi piirtänyt sattumalta samanlaisen kuvan. Kenelläkään ei voi olla tekijänoikeutta siihen, että kuvassa on vihreällä taustalla valkoinen tankki. Eli tärkeintä on, että piirrät itse kaiken.

Et voi käyttää muiden tekemiä kuvia ilman lupaa. Luvan kanssa tietenkin voit käyttää myös muiden kuvia. Netissä on paljon kuvia, joiden käyttöön on valmiiksi annettu lupa jollain ehdolla.

Grez [07.05.2019 23:23:31]

#

Metabolix kirjoitti:

Kenelläkään ei voi olla tekijänoikeutta siihen, että kuvassa on vihreällä taustalla valkoinen tankki. Eli tärkeintä on, että piirrät itse kaiken.

Tekijänoikeutta ei voi olla, mutta tavaramerkkioikeus voisi olla ainakin joillakin alueilla. Esimerkiksi jenkeissä Flukella on tavaramerkki mittalaitteeseen, jolla on keltaiset reunat ja harmaa etupaneeli. Eli esimerkiksi tällaisen https://www.jaycar.com.au/economy-catiii-multimeter-with-non-contact-voltage-sensor/p/QM1527 jos toimittaa jenkkeihin, niin tulli takavarikoi sen.

HannuTapio [11.05.2019 02:42:55]

#

Nappeja,

Joo, kiitos copyright vastauksesta, minä ainakin tämän testi vaiheen ajan näillä napeilla, katson sitten myöhemmin, jos siirryn SVG eli vektoreilla rakennettuihin nappeihin, silloinhan niissä on niin monta kohtaa mikä on erillailla mitä kaikilla muilla piirtelijöillä, että, ihan varmasti ok ja vain minun omat napit.

Mutta, joo, minä tämän kaltaisen nappi paperin piirsin, näin alkuun, näillä sitten pelataan, olen aina halunnut omat pikseli sotalautapeli napit johonkin peliini -

Tässä napit - https://lautapelataanko.com/kuvat/tempsnap_015.png

Jee jee, näin hommat edistyy kohti ensimmäistä maailmansodan ajan sotalautapeliä, kiitos opastuksesta copyrighteissa, kahden värin bitmap napeissa on se ikävä homma, että, niitä ei kovin monia erillaisia voi piirtää, SVG kanssa, sitten on niin tarkkaa se homma, että, vivahde eroja on hurjasti enempi.

:) :) :)

--

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta