Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Pelialan opiskelu ja työtilanne

Sivun loppuun

kuukkelinkutittelija [10.04.2019 17:56:25]

#

Heippa kaikki! Mietinnöissä yleinen elämänsuunnan muutos. Olemme kaverini kanssa suht kokeneita harrastelijakoodareita, mutta harhailleet vuosikaudet humanististyyppisiä aloja opiskelemassa, kehittämässä käsitystämme ihmisenä olemisesta. Monin tavoin henkevää ja hyödyllistä on ollut, mutta teoreettisessa viitekehyksessä saattaisi joskus elämässä kiinnostaa mielekäs työntekokin. Peliala olisi ensisijainen kiinnostuksen kohde, mutta ei ainoa vaihtoehto.

Olemme siis Helsingissä asuvia Helsingin yliopiston opiskelijoita hyvillä yo-todistuksilla varustettuna, mutta on vähän auki, mitä tarkkaan ottaen kannattaisi lähteä opiskelemaan. Omaksumiskykyä ja kokemuspohjaa vaikeisiinkin ongelmiin löytyy, ja työllisyystilanne myös on huomion kohteena. Tiedustelenkin nyt ihan yleisemmällä tasolla ihmisten kokemuksia pelialan erilaisista opinnoista ja työtilanteesta. Tai muista läheisistä aloista. Heittäkää vapaasti ajatuksia! Datanomi, tietojenkäsittely Helsingin yliopistossa, Metropolia? Joku muu, mikä?

vesikuusi [11.04.2019 13:28:18]

#

Oman kokemukseni mukaan tärkeintä on hankkia osaamista. Papereita ei ole kukaan muu kuin yksi rekryhenkilö minulta kysynyt - aina ollaan ensisijaisesti kiinnostuneita osaamisesta.

Hyvä työharjoittelupaikka on tärkeä ja joskus ratkaiseva tekijä. Se on aika helppo saada toisin kuin ensimmäinen työpaikka ilman aiempaa työkokemusta.

Moni on täällä sanonut, että ei missään nimessä datanomilinjalle. Olen siitä hieman eri mieltä, koska omasta kokemuksesta linjan keveyden vuoksi aikaa jää paljon itsenäiselle koodaamiselle. Joskus linjan voi myös suorittaa nopeammin kuin kolmessa vuodessa. Itse opetuksen taso ei välttämättä ole hyvä.

Pelialasta olen lähinnä vain lukenut kokemuksia, ja lukemani perusteella koodarille aika rasittavaa.

Itse teen ohjelmistokehitystä sulautettujen kanssa. Olen datanomi ja kävin iltalukiossa pitkän matikan. Koodaamista olen kyllä harrastanut teinivuosista lähtien.

Niin, ja lukekaa hyviä ohjelmointikirjoja.

vesikuusi [11.04.2019 22:13:02]

#

Työllisyystilanteesta vielä, ohjelmistoalalla on kova pula kehittäjistä. En osaa sanoa juuri pelialasta mutta ainakin webissä ja sulautetuissa töitä on tarjolla kaikille jotka osaavat. Näin ainakin Suomessa. Itse olen kylläkin Ruotsissa ja täältäkin tuntui löytyvän hommia suhteellisen helposti.

Jaska [11.04.2019 22:36:02]

#

Pelialalla on varmaan tärkeää osata sekä ohjelmointia että esimerkiksi matematiikkaa, fysiikkaa, grafiikan tekemistä ja musiikinkäsittelyä. Jos näitä asioita osaa hyvin, niin luulisi olevan kovastikin kiinnostuneita. Toki isoissa pelifirmoissa eri ihmiset erikoistuu tiettyyn osa-alueeseen. Varmaan tärkeintä työllistymisessä on halu kehittyä ja saada näyttöä, että pystyy tekemään hyödyllisiä ohjelmia.

Kannattaa myös muistaa, että pelejä voi tehdä melkein mistä vaan. Vaikkapa opiskeluaikana voi yrittää mitata jotain opintoihin liittyvää juttua ja optimoida tätä.

walkout_ [12.04.2019 15:17:04]

#

Periaatteessa töihin voisi päästä jo pelkällä sillä, että osaa 3D-mallinusta.

Lisäys:

vesikuusi kirjoitti:

(11.04.2019 13:28:18): Oman kokemukseni mukaan tärkeintä on hankkia...

Kyllä meille opettettiin datanomilinjalla vähän kaikea äänen käsittelystä, ohjelmontiin ja 3D-mallinnukseen. Ja volkuvausta oli ja videon käsittelykin.

Monilla on sellainen käsitys, että datanomin ja tradenomin kolutustavastaava työ ei ole mm. ohjelmointi. Jopa jillakin työnantajila on tämä käsitysmyös johon kannatta varatua kun pääsee haastattelun, että työn antaja alkää väitää ettei mm. peliala ole datanomin ja/tai tradenomin koulutusta vastaa työtä.

kuukkelinkutittelija [12.04.2019 17:07:47]

#

Web-kehitys on myös vaihtoehto, tästä on kokemusta muttei koulutusta. Jotain harhaisia maneereja ja vääriä ajattelutapoja pitäisi saada korjatuksi. Onko tietojenkäsittelytiede kenties paras vaihtoehto tähän, kun yo-todistus jo löytyy?

vesikuusi [12.04.2019 17:46:20]

#

walkout_ kirjoitti:

Kyllä meille opettettiin datanomilinjalla vähän kaikea äänen käsittelystä, ohjelmontiin ja 3D-mallinnukseen. Ja volkuvausta oli ja videon käsittelykin.

Joo opetettiin meilläkin näitä, mutta todella pinnallisella tasolla tottakai. Ohjelmoimaan ei koulussa opi, ainakaan läheskään niin perusteellisesti kuin itsenäisellä opiskelulla.

Jaska [12.04.2019 17:58:54]

#

Nettisivujen tekemisessä on paljon sellaista, jossa ei tarvita tiedettä, mutta tieteen käytöstä on hyötyä monessa ohjelmoinnissa. Esimerkiksi jonkun mittarin tuloksista voidaan piirtää kuvaajia nettisivuille ja ennustamiseen voi käyttää tekoälyä, tilastotiedettä tai signaalinkäsittelyä. Ja tieteellisen ajattelun avulla voi joskus sanoa asiakkaalle, että tuollaista ei kannata kokeillakaan, kun se ei voi toimia.

En osaa sanoa, mikä olisi paras oppilaitos, kun en tiedä, miten paremmuutta mitataan eri oppilaitosten välillä.

The Alchemist [14.04.2019 05:25:37]

#

Humanistille realismi voi olla vieras käsite, mutten ainakaan itse lähtisi pelialalle, koska se on niin tuulinen ala. Firmoja tulee ja menee ja nykyaikana joudut tuhlaamaan paljon aikaa lootboxien ja muiden kusetusten koodailuun, ettei se ainakaan rehelliselle ihmiselle ole järkevää työtä. Itse koodaisin pelejä korkeintaan harrasteena joko ilmaiseksi tai pikkurahalla kännykkäsovellusten kauppaan. Taitojen sietää olla hyvät ja aseman syvästi vakiinnutettu ensimmäisten yt:iden kohdalla, jos aikoo pitää jopinsa...

walkout_ [14.04.2019 10:33:14]

#

The Alchemist kirjoitti:

(14.04.2019 05:25:37): Humanistille realismi voi olla vieras käsite...

Juu on ollut julkisissa tiedotteissa, että monia pelitaloja on suljettu talousvaikeusien takia.

Eikä Jussi Laakkosen pelifirmalla kovin hyvin kuulema mene mitä nyt Otaniemessä kuulin konsulteita joiden kanssa puhuttiin vähän mun tulevan yrityksen rahoituksesta. Eikä sen firmalla ole Venture Capital -rahaakaan vaan jotain ehkä jotain laina muotoista rahoitusta jotain muuta pikku avustusta ollut.

Jussihan on kuuluisa Asseblystä ja ollut kaiketi jonain pääjehuna Bug Bear Entertairnement Ltd:ssä

Mites muute House Marque Gamesilla nykyään ees menee? Niiden kykyjen etsijä kerran tuli Assyilla mulle jutteleen joskus vuonna 1996 kun ne näki mun 3D-maillinuksia ja pyysivät minun lähettämään niille työnäytteitä postissa. Mut en päässyt sinne töihin kun mun silloissa 40Mhz 386:ssa ei rittänyt tehot juttujenn rendaamiseen lopulliseksi työksi niin jäi työnäytteet lähettämättä eikä mun vanhemmat halunneet ostaa mulle Pantiumia. Eikä 18-vuotiaalla opiskelijalla ole mitään omaa rahaa koska vanhemiensa luonna asuvalla sellaisella ole edes oikeutta opintutukeen ja puhumattakaan opintolainaan. Joilla sen Pentium -koneen olisi voinut ostaa kun Opintolainaa amiksen 3. vuoden lukukaudella saa kerralla 2 lukukauden kaikki lainat. Ei siinä että koneen ostaminen tämän jutuntakia opintolainalla olisi ollut kannattavaa koska ei ole varma siitä että työllisyytkö yhtään mihinkään heti kolunpenkiltä päästään. Työttömyykorvausten varassa on aika veemäistä maksaa opintolainaa takaisin kun ei ole säännöllisä tuloja.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta