Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: XP-Pen piirtopöytä-neuvoja kaivataan

liushen67 [15.11.2018 10:37:42]

#

Tarvitsisin neuvoja piirtopöydän hankintaan. Olen katsellut keskusteluja aiheesta, mutta pariin ongelmaan tarvisi löytyä ratkaisu ennen kuin uskallan laitteen hankkia.

Vähän taustaa millaiseen hommaan piirtopöydän tarvitsen. Tulisi siis töihin ja tarvitsen hyvät perustelut pomolle. Olen jalkinesuunnittelija ja eniten käytössä on Illustrator välillä myös Photoshop (kevyttä kuvanmuokkausta) ja sitten tietysti normaalit sähköposti yms "pikkuohjelmat".

Olen katsellut XP-Pen DECO 03 Design Tablet . Käsittääkseni tämä molemmat toimii hyvin photoshopissa ja illustratorissa? Tuosta DECO 03 oli vähän huonosti infoa XP-Pen nettisivulla. Vaikka Mighty Mouse onkin melko hyvä, välillä tuntuu ranne kipeytyvän ja ärsyttää hiiren raahaaminen päydällä. Toivoisin että tuo piirtopöytä olisi ratkaisu sujuvampaan työhön.

https://www.xp-pen.com/goods/show/id/314.html

Kumpi koko/malli olisi parempi? Viekö nuo A5 mallit paljon tilaa näppäimistön edessä pöydällä ja tuleeko käden liikkeistä laajat?
Käytän Illustratorissa melko paljon näppäin oikoteitä työkaluille ja komennoille. Vaikuttaako piirtopöytä mitenkään näppäin oikoteiden käyttöön, onko helpompaa, vaikeampaa? Mitä niillä piirtopöydässä olevilla näppäimillä tehdään?

Neuvoista kiitollinen,

Metabolix [16.11.2018 17:11:56]

#

Piirtopöytä ei sinänsä vaikuta näppäimistön käyttöön, ellei johonkin ohjelmaan ole erikseen ohjelmoitu omia kikkoja. Piirtopöydän näppäinten käyttö riippuu mallista: joissain ne vastaavat vain hiiren painikkeita, vaikka myös kynässä on vastaavat, mutta joissain voi olla useampia painikkeita, joiden toimintoja voi ehkä säätää laitteen ajureista tai ohjelmien asetuksista.

Piirtopöydän sopiva koko on varmasti yksilöllinen. Satunnaisena käyttäjänä koen, että A5 on jo reilu koko piirtämiseen ja hiiren korvikkeena ärsyttävän iso. Ehkä siihen tottuisi, jos käyttäisi jatkuvasti. Kokeile itse, niin tiedät.

Jos tavoitteena on ergonomia eikä piirtäminen, voisit harkita myös erityisesti tähän suunniteltuja välineitä: Ergoslider, RollerMouse, Mousetrapper. Piirtopöydän käyttö nimittäin voi rasittaa ranteen lisäksi sormia, joten ergonomian kannalta tulos on hiireen nähden erilainen mutta ei välttämättä parempi.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta