Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Mistä saa Lua-kielen opeteltua suomeksi?

lexathedj [28.10.2018 07:46:46]

#

mistäköhän minä saisin opettaa lua kielen käyttöä

maka78 [28.10.2018 08:20:29]

#

Eipä taida suomeksi löytyä hirveästi oppaita. Mihinkä tarkoitukseen ajattelit LUA:a opetella? Jos tarkoitus on tehdä pelejä, niin suosittelen tutustumaan esim. Corona SDK:n. Toki LUA:n omilta sivuilta löytyy myös paljon materiaalia.
Itse olen pultannut LUA:n mm. erään tekemäni editorin kylkeen, jolloin sillä pystyy scriptaamaan uusia toiminnallisuuksia. Ilman että tarvitsee muuttaa lähdekoodia ja kääntämään koko softaa uudelleen.

lexathedj [28.10.2018 09:14:09]

#

maka78 kirjoitti:

(28.10.2018 08:20:29): Eipä taida suomeksi löytyä hirveästi oppaita...

ihan vaan kaikeen

maka78 [31.10.2018 16:37:54]

#

Ihan vaan kaikkeen? Sanoisin että ihan vaan kaikkeen LUA ei sovellu, koska sitä ei ole luotu ohjelmointi kieleksi, vaan se on scripti kieli jonka voi pultata esimerkiksi sovelluksen tai pelin kylkeen esim. ominaisuuksien helppoa lennosta lisäämistä varten tai käyttää asioiden protoamiseen jne.
Toki esim. Corona SDK:lla näennäisesti "ohjelmoidaan" LUA:lla, mutta taustalla on silti natiivi ohjelmointi kieli jonka luokkia ja ominaisuuksia itseasiassa määritetään ja käytetään. Jos haluat oikeasti oppia ohjelmoimaan, niin valitse yksi kieli, josta löytyy paljon materiaalia suomeksi. Esimerkiksi Java voisi olla varteen otettava kieli. Tosin olio-ohjelmointi voi aluksi nyrjäyttää aloittelijan aivot ja tuntua toivottomalta. Javaan löytyy kuitenkin mm. suomenkielinen oppimisympäristö verkosta.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta