Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Projektit: HTML sivulle, blogi sekä ohje ja viesti alueet

HannuTapio [13.09.2018 21:23:53]

#

Hei,

Minulla on tarve kehittää HTML sivulle, blogi alue, ohje alue ja keskustelu / palaute alue.

Minulla on vasta idea muodostumassa, en ihan vielä tarkkaan tiedä mitenkä toteuttaa tämä.

Olisi tarkoitus ensi vuoden alku puolella olla valmiina, minulla on ollut aiemmin yritystä laittaa blogi ja pitää phpbb3 foorumi ohjelmaa, mutta, ihan foorumi ohjelman pitäminen on hieman liian vaikeata minusta, kaikki päivitykset ja huolet siintä että koko foorumi ohjelma kokee jonkun suuren muutoksen, kuten on nyt käynytkin minun phpbb3 kanssa, se hieno prosilver teema on kadonnut käytöstä.

Mutta, joo, minä aion laittaa php ja html ja mahdollisesti jonkin verran js koodia vielä, niin, sivun jossa ihmiset voivat lukea minun koko sivustoni sisällön ohjeita ja infoja ja myös he voisivat jättää viestejä.

Minulla oli aiemmin phpbb3 foorumi siis käytössä, mutta, minä luovun siintä koska sen päivittäminen on hieman työlästä, ja myös en tiedä tarkkaan mitenkä sen teemat kehittyvät jatkossa, siirryn vain omaan palaute alueeseen, jonne jättää jotakin kevyt viestejä 512 merkkiä, en laita foorumia ollenkaan.

Ryhdyn ensi viikosta piirtämään ja suunnittelemaan ulkoasua ohje ja palaute alueelleni.


Laitan tähän linkin - https://www.hannusaro.com/ohjeet_ja_juttelut/enter.html

:) :) :)

--

HannuTapio [15.09.2018 17:03:00]

#

Nonni,

Minulla on nyt taustan grafiikat tuolla ohje ja palaute sivustollani.

Minun ensimmäinen html css php ongelmani on tämä että sivu sitten jos käyttäjiä tulee, niin, lautautuu eri resoluutioilla, minulla on tällä hetkellä ratkottu tämä, niin, että tuo minun etusivuni hannusaro.com kautta, sisältää ohjeet käyttää ctrl ja + ja - ja 0 näppäimiä kun säätää tekstin ja kuvien kokoa, en tiedä onko tämä sitten riittävää, minä varmaankin annan tämän olla näin, mutta, hieman ihmettelen silti jotakin toista vaihtoehtoa.

Esim.
Jos minä vaikka javascriptillä kontrolloin kuvien ja tablejen kokoja, eli, window.innerWidth(); käyttöön JS kanssa, minä innerW:n kanssa, otan talteen ikkunan leveyden ja sitten javascriptin kanssa muokkaan kuva ja teksti komponentteja.

Minä voisin näin tehdä omat koot esim. 5K, 4K, 3K, FullHD, 1440px, 1280px leveille näytöille.

Tähän voisi käyttää jotakin matemaattista kaavaa, jolla sitten skaalaa kuvat ja tekstin.

Onko hyvä idea, vai onko tämä taas liian aloittelijan tuumailuja ?

--

jkorh [17.09.2018 08:00:14]

#

Tuo kuvien skaalaamisen ongelma liittyy käsitteeseen "responsiivisuus". Se tarkoittaa web-sivujen toteuttamista siten, että sivut mukautuvat käyttäjän päätelaitteen näytön mkaan. Tämän toteuttaminen itse on helposti todella valtava urakka. Varsinkaan javascriptiä ei kannata itse tähän asiaan lähteä toteuttamaan. Siis aitoon ympäristöön, eri asia on jos haluat itse opiskella javascriptiä ja kuvien skaalaamista ynnä muuta sellaista.

Jos haluat tehdä oikean sivuston, niin ota pohjaksi jokin responsiivinen css-kehys (framework). Yksi suosituimmista on Bootstrap. Ohjeita sen käyttämiseen löydät esimerkiksi osoitteesta https://getbootstrap.com/docs/4.1/getting-started/introduction/. Sivut ovat tosin englanninkieliset.

Toinen huomio: tekstisi on välillä hankalasti luettavaa. Koeta pilkkoa lauseita enemmän. Helpoin tapa on käyttää enemmän pistettä: "piste on paras tyylikeino".

Osmo [18.09.2018 10:12:09]

#

HannuTapio kirjoitti:

Minulla on nyt taustan grafiikat tuolla ohje ja palaute sivustollani.

Hyvin olet ne piilottanut, koska edelleen saan näkyviin vain tyhjän purppurataustaisen sivun, varustettuna ilmeisesti tiimalasia esittävällä osoitinkuvalla :)

Eli, suunnittelussa lähtisin siitä, että asiakaspuolen teknologioita käytetään aina kuin suinkin mahdollista seuraavasti:

Kaikki poikkeamat edellisestä pitäisi pystyä kunnolla perustelemaan sivuston tavoitteiden mukaisesti.

HannuTapio [19.09.2018 02:20:00]

#

HTML sivu ohjeille ja viesteille,

Joo, kiitos linkistä, yritän kuitenkin vielä vähän tätä että suoriudun ilman erillisia kirjastoja tästä urakasta, minä katson tuota linkkiä kun sopivaa aikaa jää, kiitos.

Tuo minun äidinkieli on ollut tunnettua jo vuodesta 2011, siintä on erinäisiä kertoja juteltu, ei siinä mitään, minä varmaankin jonkun annan jossain vaiheessa läpi lukea nämä sivustoni.

Minä olen yhä siis vain henkilö joka rakentaa laudalle kivan tilanteen, ja sitten katsoo mitä muuta kivaa tilannetta voi lisätä, ja sitten kun kivat tilanteet on kaikki laudalla, niin, sitten täyte tilanteet ja kun ne on kaikki, niin, sitten koko rakennelma tietokoneelle javascriptiin.

Minä en ole ohjelmoija enkä virallisesti peli suunnittelija jolla on korkea ymmärrys äidinkielestä, olen lukio tason henkilö joka harrastaa sotalautapelejä,.

Olen kotona joskus nuorena osin suomen ruotsin sävyistä suomea kuullut aikanaan, siellä ei sitten kehittynä suomi eikä ruotsi käyttööni, minä olen käynyt koulut ennen EU:ta, ammatti suuntaus on vain työntekijä.

:)

--

Tuo purpura sivu ei pitäisi jäädä näkyviin, minulla on tämä seuraava javascript käsky käytössä - window.location.replace("Etusivu.html");

Tuo purpura sivu pitäisi ohjata Etusivu.html html sivuun, jos javascript on enabled.

--

Mutta, joo, minä ryhdyn nyt sitten rakentamaan näitä pelien ohje ja kuvaus osioita, ja siintä sitten viestien osiota, en ihan vielä tiedä mitenkä rakennan kaikki toimimaan, uskoisin että pidän keskitetyn divin taustan grafiikan kanssa, tämä jo tuttu, keltainen "shakki" kuvio.

:) :) :)

--

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta