Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Maisterivaiheen opinnot

Sivun loppuun

AataminEeva [23.04.2018 16:14:46]

#

Hei,

Saako teknillisten yliopistojen maisterivaiheen opinnoissa ja tenteissä pääsääntöisesti käyttää symbolisia laskimia? Esim sähkö/ympäristö/energia-aloilta.

Mitkä ovat merkittävimmät kulttuurilliset erot esim. AMK inssin opintoihin. En tarkoita tasoa vaan yleisiä käytäntöjä yms.?

- Nico

Jaska [28.04.2018 11:35:01]

#

AataminEeva kirjoitti:

Saako teknillisten yliopistojen maisterivaiheen opinnoissa ja tenteissä pääsääntöisesti käyttää symbolisia laskimia?

Tenttiohjeiden mukaan Tampereen teknillisessä yliopistossa ei saa ellei erikseen mainita. Varmasti tehtävät laaditaan siten, että laskimen käyttöä ei tarvitse. Jos tulee vastaan vaikea lasku, niin varmaankin osapisteitä saa jos osaa tehdä riittävän hyvä arvion kynällä ja paperilla, tai vastaa tyyliin "Tarkka arvo on x = 5,6N_A, joka on likimäärin 5,6*6*10^{23}*mol^{-1}, missä N_A on Avogadron vakio" tai sitten opettelee muistamaan, että 6*10^{23}*mol^{-1}<N_A<7*10^{23}*mol^{-1}. Näin minulle kertoi aikoinaan lukion matematiikan opettaja, mutta minun opiskeluajasta on jo aikaa.

Yleisesti ottaen tentit mittaavat laskujen puolesta yleistä osaamista eli osaa johtaa tarvittaessa ilmiötä koskevan mallin ja tietää, millä menetelmällä siitä saadaan laskettua tarvittavia asioita.

AataminEeva [02.05.2018 19:55:19]

#

6*10^{23}*mol^{-1}<N_A<7*10^{23}*mol^{-1}.

lol.

Quirzo [08.05.2018 21:33:22]

#

Itsellä kokemusta AMK:sta ja tämän jälkeen maisteriopinnoista. Matematiikassa ei saanut käyttää mitään laskinta, paitsi jollain erikoiskurssilla. En kuitenkaan loppupeleissä juuri kaivannut AMK:sta tuttua ökylaskinta, sillä osasi opetella tietyt tehtävätyylit hyvin ihan ilmankin. Harkkoja tehtäessä tuli apuna välillä käytettyä kunnon laskinta.

Erona voisin heittää heti matematiikan hyvinkin teoreettisen tarkastelun, todella kuivaa tavaraa. Itse olen enemmän käytännön miehiä, vaikka matikka sujuu kuitenkin. Ei vaan millään tavalla kiinnostanut sitten yhtään, vaikka aina ennen yliopiston kursseja olen matematiikasta tykännyt. Myös matikan kurssien harkat olivat yliopistolla (TTY) sitä, että kauhealla työmäärällä sai tehtyä yli puolet. Eli siihen kannattaa ehkä ainakin varautua, kuormitus varmasti on henkilöstä kiinni.

Lisätään vielä se, että niistä matikan kursseista selviää kovalla työllä ja opettelemalla vanhojen tenttien tehtävät. Eli ei pitäisi jäädä siitä kiinni. Itsekin olin erittäin epätoivoinen kun keppana kädessä luin tentteihin mutta harjoittelun myötä taisi matikan keskiarvoksi tulla kuitenkin lähemmäs vitonen.

AataminEeva [09.05.2018 07:19:26]

#

Kiitos.

Tosiaan 23 op. matikkaa AMK:ssa takana 4,4 keskiarvolla.. AMK:ssa mennään kyllä nopeasti niihin soveltaviin laskuihin joten saas nähdä kuinka pitkälle kantaa..

Tein tuplatutkinnon 4,7 keskiarvolla ja omaan kyllä ammattiaineisiin (sähkö ja energia) hyvin analyyttisen lähestymistavan. Aika näyttää mihin amistutkinto riittää.. Pääsin siis jo maisterivaiheeseen.. Mahdollisista siltaopinnoista ei vielä ole tietoa...

Vähän alkoi jännittämään.

walkout_ [09.05.2018 07:56:26]

#

Meillä kyllä AMK:ssa tradenomi-puolella matikan kokeet tehtiin tietokoneella jossa oli myös muustiin panot miten laskennat pitää tehdä.

Meillä oli vain osaamispakko eikä läsnäolopakkoa ja käytännössä koko koulun olisi pystynyt hyväksilukemaan työtodistuksilla. Itse sain kaikkista ohjelmointiin liittyvistä kurssaista vapautuksen työkokemuksella ja yritystoimintaan liittyvistä kurseista kanssa. Ja mm. ruotsin kurssit suoritin ESSEE-näytetyöillä kopasaamalla kaiken Wiki-pediasta ja sitten Google Translatella suomensin noi Wikipedian ruostin kieliset artikkelit. Voin sanoa että ruotsista en osaa mitään muuta kuin Jag Heter Matti. Eli en oikeastaan osaa ruotsin kieltä ollenkaan.

PS: Ohjelmointi on tradenomin homma ja se on vain datanomin tutkintoa vastaava sillä erolla, että se on AMK-tutkinto. Kurssit ovat meinaan samat kun käy samassa koulussa datanomiksi ja tradenomiksi kun Ikaalisissa oli sekä kauppis ja AMK samassa rakennuksessa ja täsmälleen samat opettajatkin. Yleinen käsitys tradenomista taitaa olla että sen kolutustavastaavaa työtä ei ole ohjelmointi ja tähän käsitykseen olen törmännyt jopa työn antaja -puolla työhaastteluissa joissa olen käynyt. En ole kyllä kysynyt sitä, että onko yleinen käsitys se, että tradenomi olisi kaupallinen kolutus kuten merkonomi.

AataminEeva [09.05.2018 16:51:19]

#

Mistä sinä puhut?

Quirzo [12.05.2018 10:23:46]

#

AataminEeva kirjoitti:

(09.05.2018 07:19:26): Kiitos. Tosiaan 23 op. matikkaa...

Kyllä niistä selviää. Jos kerta aloitat nyt syksyllä maisterivaiheen, suosittelen tutustumaan muihin aloittaviin, jos se vaan on mahdollista. Meillä oli hyvin ohjattua eka viikko, oli jopa omat maisterituutoritkin. Tämän johdosta tunnettiin toisemme ja pystyttiin tekemään porukalla näitä harkkoja. Mutta olen myös kuullut että harvoin näin on. Siinä tapauksessa kannattaa koittaa änkeä jonkun kanssa harkkoja tekemään, säästää järjettömästi aikaa kun yleensä joku tajuaa jonkun kohdan. Tsemppiä!

Othnos [12.05.2018 12:28:35]

#

AataminEeva kirjoitti:

Saako teknillisten yliopistojen maisterivaiheen opinnoissa ja tenteissä pääsääntöisesti käyttää symbolisia laskimia? Esim sähkö/ympäristö/energia-aloilta.

TTY:llä maisterivaiheen siltaava matematiikka suoritettu parina viime vuonna lähes kokonaan Matlabilla sähköisine tentteineen. Syventävillä matikan kursseilla en ole kuullut, että laskinta olisi saanut käyttää kokeissa.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta