Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ohjelmiston/koodin omistajuus?

makumaku [18.12.2017 13:37:02]

#

Moi,

Laitetaampas tälläinen kykymys kun itsellä ei tästä lakipuolesta ole oikein hyvää käsitystä.

Eli tilanne on se että ole yli 10 vuotta ollut mukana eräässä yhdistyksessä, ja vuosien aikana olen kirjoitellut yhdistyksen websivuille joitakin sovelluksia, joita yhdistyksen jäsenet ja muut on sitten selaimen kautta voineet käyttää.
Koskaan näistä ei ole tehty mitään sopimusta ja usein hommat on lähteneet jostakin pienestä kokeilusta, ja sitten kasvaneet toimiviksi sovelluksiksi. Kukaan ei ole koskaan näistä mitään palkaa maksanut ja kaikki on ihan talkootyönä tehty. Koodin kirjoittamiseen ei ole minun lisäksi osallistunut kukaan muu. Ainoastaan joitakin ideoita koodin toiminnallisuudesta on tullut muilta yhdistyksen jäseniltä.

Aloin nyt miettimään että kuka omistaa virallisesti oikeudet näihin koodeihin?
Tai kenellä olisi oikeus alkaa myymään koodeja vaikka jollekin toiselle yhdistykselle?
Olisiko jotakin nettisivua jossa asiaa on käsitelty?

Kiitoksia jos jollakin on kokemusta asiasta.

fergusq [18.12.2017 14:26:20]

#

Voin olla väärässä, mutta sanoisin että oikeudet ovat sinulla.

Tekijänoikeuslain 40 b §:n mukaan työsuhteen aikana täytettäessä työtehtävää luodun tietokoneohjelman tekijänoikeus siirtyy työnantajalle. Tämä on poikkeus yleiseen käytäntöön, jonka mukaan tekijänoikeudet muihin teoksiin pysyvät työntekijällä ellei sopimuksesta johdu muuta.

Koska sinulla ei ollut työsuhdetta yhdistykseen, pääsäännön mukaisesti sinä omistat kaikki oikeudet ohjelmiisi. Se, että annat yhdistyksen käyttää ohjelmia ilman sopimusta ei tarkoita, että olisit siirtänyt tekijänoikeutesi yhdistykselle.

Koska varsinaista sopimusta ei ole tehty, yhdistyksellä tuskin voidaan katsoa olevan oikeutta myydä ohjelmia ilman sinun suostumustasi (ellet ole sellaista jo antanut).

Metabolix [18.12.2017 14:28:32]

#

Tekijänoikeuslain mukaan tekijänoikeus kuuluu tekijälle, paitsi työ- tai virkasuhteessa tehdyn ohjelman oikeus kuuluu työnantajalle.

Jos et ole saanut työstäsi palkkaa, oikeudet kuuluvat sinulle. Saat itse myydä koodia muille. Yhdistyksellä ei ole oikeutta levittää koodia ilman lupaasi. Periaatteessa voisit kai jopa poistaa koodin yhdistykseltä.

Jos olet saanut palkkaa, oikeudet kuuluvat työnantajalle.

Jos olet laskuttanut toiminnasta itsenäisenä yrittäjänä, oikeudet kuuluvat sinulle, mutta silloin olisi syytä kiireesti sopia, mistä oikeastaan on maksettu ja mitä oikeuksia tilaaja on maksua vastaan saanut.

Grez [18.12.2017 14:35:18]

#

Jäin miettimään tuosta, kun sanoit että "kaikki on ihan talkootyönä tehty", että ketkä kaikki tekemiseen sitten ovat osallistuneet.

Jos sinä olet kirjoittanut koodin, mutta esimerkiksi sen toimintalogiikan on suunnitellut joku muu, niin sitten saattaa olla vähän epäselvää, että kuka koko sovelluksen tekijänoikeudet omistaa. Joka tapauksessa on selvää että ne ovat tekemiseen osallistuneet eikä esim. yhdistys kun ne ei ilmeisesti työ-/virkasuhteessa ole tehty.

Toki jos olet vaan kerännyt vaatimusmäärittelyjä muilta ja hoitanut suunnittelun ja toteutuksen itse, niin sitten tekijänoikeus on sinulla.

makumaku [18.12.2017 19:08:00]

#

Ok, kiitos vastauksista.
Tuolla tekijänoikeuslaissahan se tosiaan oli sanottu hyvin selvästi.

Tosiaan itse olen koodannut kaiken ja myös suunnitellut koodin toiminnan 95%:sesti. Joiltakin henkilöiltä (käyttäjiltä) on tullut vain satunnaisia vinkkejä siihen miten ohjelmia olisi parempi käyttää.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta