Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ohjelmoinnin opiskelu itsenäisesti

Jaska [16.11.2017 11:58:28]

#

Olin ammatillisessa kuntoutuksessa kun työt ei ole aina sujuneet. Tein C#- ja R-ohjelmointia. Minulle sanottiin, että sovellun alalle, mutta tarvitsisin lisää harjoitusta. Mitenkä kannattaisi opetella, kun olen käyttänyt kaikki opintotukikuukauteni? Kuntoutuksen ohjaaja suositteli AMK:ta, mutta pelottaa vaan että menetänkö työttömuustuet jos menen opiskelemaan. Vai kannattaako itseopiskella vaikka teoria oppilaitosten luentomuistiinpanoista?

Ainakin yksi hyödyllinen Android-ohjelma omaan käyttöön olisi kiva oppia ohjelmoimaan, mutta sen toteuttaminen vaikuttaa liian vaikealta nykytaidoilleni.

Metabolix [16.11.2017 12:21:49]

#

Jaska kirjoitti:

Minulle sanottiin, että sovellun alalle, mutta tarvitsisin lisää harjoitusta. Mitenkä kannattaisi opetella, kun olen käyttänyt kaikki opintotukikuukauteni?

Harjoitus ja opinnot ovat kaksi eri asiaa. Opinnoista saa perustiedot ja teoreettiset tiedot. Harjoitusta saa vain itse tekemällä. Apua löytyy netistä. Fiksua olisi opetella tiedonhakua ja soveltamista ja keksiä myös itse ratkaisuja (verrattuna esim. aiempaan epäkehittävään tapaasi "ratkaista" Putkaposteja kysymällä suoraa vastausta englanninkielisiltä foorumeilta).

Jaska kirjoitti:

Pelottaa vaan että menetänkö työttömuustuet jos menen opiskelemaan.

Sitä kannattaa kysyä TE-toimistosta ja/tai Kelasta. Ei ole estettä sille, että olisit samaan aikaan opiskelija ja työtön työnhakija, jos saat sovittua opintojen tarpeellisuudesta TE-toimiston kanssa.

Jaska kirjoitti:

Vai kannattaako itseopiskella vaikka teoria oppilaitosten luentomuistiinpanoista?

Se on joka tapauksessa hyvä ajatus riippumatta muusta oppilaitoksesta.

Jaska kirjoitti:

Ainakin yksi hyödyllinen Android-ohjelma omaan käyttöön olisi kiva oppia ohjelmoimaan, mutta sen toteuttaminen vaikuttaa liian vaikealta nykytaidoilleni.

Tähän löytyy varmasti monenlaisia ohjeita netistä. Hyvä lähtökohta on, että etsit ja käännät ja asennat jonkin yksinkertaisen malliohjelman, minkä jälkeen voit ruveta kehittämään siihen haluamiasi ominaisuuksia.

The Alchemist [17.11.2017 19:57:30]

#

Jos sulla on selkeästi hinku ohjelmoimaan, niin turhaan tutkintoon sitoutuminen voi vain hidastaa edistymistä. Koulusta riippumatta tutkintoon kuuluu paljon muutakin asiaa ja osa siitä on suoraan sanottuna aivan turhaa työllistymisen kannalta. Voisit kysellä työkkäristä, että onko mahdollista saada jonkinlaista tuettua harjoittelua sitä kautta. Muussa tapauksessa joudut oikeastaan vain kestämään tilanteesi ja tekemään oma-aloitteista työtä kotona ja opiskelemaan asioita valitsemallasi metodilla.

Jos olet vielä niin raakile koodarina, ettei manuskan lukeminen ja komentotulkin / kääntäjän virheiden parsiminen ole selkäytimessä, niin siihen ei ole mitään muuta korjausta kuin koodata ja yrittää kehittyä paremmaksi. Saman vanhan paskan koodin tuottaminen kerta toisensa perään ja omien heikkouksien kohtaamisen välttäminen on kaikista hölmöintä.

Netissä näkee hirveästi ihmisiä, joille edes alkeellisin debuggaaminen tyyliin "tulosta jotain eri kohdissa koodia ja katso, mikä kohta jää tulostumatta" on aivan vieras käsite. Itse en ottaisi tuollaista ns. vässykkää edes harjoitteluun, koska se antaa kuvan, ettei yksinkertaisesti homma hirveästi kiinnosta tai että se menee liian paljon yli hilseen. (Harjoittelussakaan ei kukaan voi seistä vieressä pitämässä kädestä vaan täytyy löytyä hippunen oma-aloitteisuutta.)

Jaska [17.11.2017 21:33:51]

#

The Alchemist kirjoitti:

Jos sulla on selkeästi hinku ohjelmoimaan, niin turhaan tutkintoon sitoutuminen voi vain hidastaa edistymistä.

On mulla aika paljon ideoita, joilla voisi helpottaa ihmisten elämää sovelluksilla. En vaan osaa toteuttaa niitä.

The Alchemist kirjoitti:

Jos olet vielä niin raakile koodarina, ettei manuskan lukeminen ja komentotulkin / kääntäjän virheiden parsiminen ole selkäytimessä, niin siihen ei ole mitään muuta korjausta kuin koodata ja yrittää kehittyä paremmaksi.

Hmm. Joitakin virheilmoituksia osaan ratkoa itse, joitakin en ymmärrä ja joudun etsimään netistä.

The Alchemist kirjoitti:

Netissä näkee hirveästi ihmisiä, joille edes alkeellisin debuggaaminen tyyliin "tulosta jotain eri kohdissa koodia ja katso, mikä kohta jää tulostumatta" on aivan vieras käsite.

Sain joitain virheitä harjoittelun aikana debuggattua, mutta joissakin jäin jumiin. Projektissa piti käyttää aika spesifistä kirjastoa, josta ei ollut paljoa dokumenttia netissä. Kysyin ongelmaan selvennystä Stack Exchangesta saamatta vastausta. Harjoittelun toiseksi viimeisenä päivänä sitten ohjaaja näytti miten koodin saa toimimaan. Oli lopulta aika pienestä kiinni, mutta en vaan ymmärtänyt, miten kysytynlaisen jutun saattoi keksiä niin suppeasta nettiohjeesta.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta