Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Blockchain hyödyt

Sivun loppuun

E1ss [30.10.2017 12:57:22]

#

Blockchainista puhutaan paljon ja melkein millä tahansa alalla sanotaan että blockchain teknologia tulee muuttamaan sen alan täysin. Ymmärrän miten blockchain teknologia toimii mutta en oikein ymmärrä mihin sitä voi käyttää. Ainoa asia jonka tiedän mihin sitä voi käyttää on että sillä voi tehdä tietokantoja joita on mahdotonta muokata mutta se ei mahdollista kovin monipuolisia asioita. Voisiko joku joka ymmärtää selittää vähän asiaa että mihin ja miten blockchain teknologiaa voi hyödyntää.

Grez [30.10.2017 15:28:17]

#

Mun mielestä lohkoketjuissa sinänsä ei ole mitään uutta ja mullistavaa.

Bitcoinissa sinänsä on uutta ja mullistavaa se, miten lohkoketjua käyttävä verkosto muodostaa konsensuksen ja sen miten siinä hyödynnetään ja palkitaan verkoston konsensuksen ylläpitämiseen tehdyn työn todistamista. Ehkä nämä liitännäiset asiat sitten ymmärretään kuuluvaksi "lohkoketjuteknologiaan".

Kuitenkin se asia, minkä bitcoinin teknologia ratkaisee, on luotettava toiminta ilman keskitettyä tahoa, ja merkittävin siihen ratkaisuun liittyvä kustannus on laskentateho. Laskentatehoa täytyy olla niin paljon, ettei kellään yksittäisellä taholla ole mahdollisuutta hankkia sitä enempää (tai lähes yhtä paljon) kuin muulla verkostolla yhteensä.

Siksi minun on vaikea äkkiseltään nähdä miksi tämä teknologia olisi mullistavaa kenellekään jolla on luonnollinen "luotettava keskitetty taho", esimerkiksi nyt vaikka pankille.

Tällä hetkellä pidän näitä mullistamispuheita lähinnä hypenä. Onhan se kivaa saada hyvää palkkaa hypen harjalla, joten miksi ei markkinoida tätäkin teknologiaa jonain ihmeenä. Itseänikin kiinnostaisi, jos joku pystyy selittämään miksi olen väärässä.

Bitcoin verkoston hash-rate on näköjään tippunut noin kolmanneksella viikossa :o mutta tosiaan viikko sitten verkoston ylläpitämiseen meni sähköä vähintään 540 MW ja tällä hetkellä siis 360 MW (jos oletetaan laskentalaitteiston keskimääräiseksi tehoksi vähintään 17 GH/J). Vuorokaudessa menee siis suomen pörssisähköhinnalla (ilman siirtomaksua ja veroja) noin 340 miljoonaa euroa pelkkään sähköön. Laiteinvestoinnit sitten päälle. Tällä hetkellä päivässä saa louhittua 1800 kolikkoa, joten louhijat ilmeisesti laskevat että kolikon arvo tulee nousemaan jonnekin 200 000 euroon, koska muutenhan louhinnassa ei ole mitään järkeä. Oletan että transaktiomaksut ei edelleenkään ole edes 10% louhintapalkkioista. (Kertokaa jos laskin väärin :D )

Edellä olevasta laskelmasta näkee helposti, että maksuliikenteen järjestämiseen tuossa ei ole mitään järkeä. Visan ja Mastercardin maksujenvälityskeskuksen kautta menee monta kertaluokkaa suurempi maksuvolyymi ja ylläpitokustannukset on myös monta kertaluokkaa pienemmät.

groovyb [30.10.2017 15:51:47]

#

löhtökohtaisesti markkinat bitcoineissa on aivan liian epästabiilit siihen nähden että oikeaa käyttöä kannattaa harkita. jos arvo heittelee välillä vartissa kymmeniä prosentteja, on vaikeaa kuvitella sitä potentiaaliseksi valuutaksi muiden joukkoon.

Grez [30.10.2017 16:01:00]

#

Toisaaltahan tässä ei ollut vissiin tarkoitus puhuakaan bitcoineista vaan lohkoketjuteknologiasta. Mutta lohkoketjuteknologia sinänsä on aika epämääräinen termi, ellei sillä sitten tarkoiteta pelkkää sitä, että lohkossa on aina järjestysnumero ja edellisen lohkon tiiviste. Tässä tapauksessa olisi mielestäni vieläkin hämmentävämpi ajatus että tämä mullistaisi juuri mitään.

E1ss [31.10.2017 07:19:19]

#

Olen itse kanssa miettinyt tuolla tavalla mutta en ole koskaan mennyt noin pitkälle että olisin ruvennut laskemaan kuluja. Tuo oli aika mielenkiintoinen tulos. Se on todella naurettavaa kuinka jotkut tunnetut henkilöt (esim. Bill Gates) pitää bitcoinia jotenkin mullistavana ja ajattelevat että se tulisi joskus yleiseen käyttöön. Bitcoin on juuri niin paljon heittelevä valuuttaa ettei sitä voi koskaan käyttää normaalina valuuttana koska kaikki rupeaa keinottelemaan heti sillä kun se nousee mielestään liian korkealle.

No mutta bitcoin ei ole kuitenkaan ainoa valuutta. Ethereumista puhutaan kanssa paljon hyvää ja se onkin tällähetkellä toisiksi suurin cryptovaluutta. Mutta olen miettinyt sitä että sen koko idea on että sillä voi tehdä älykkäitä sopimuksia ja vaikka äänestää ilman että tuloksia muokataan. Itse en keksi mitään huonoa mutta uskotteko että siinä on pelkona että vähänkin suuremman yritykset/valtiot rupeavat tekemään omia vastaavanlaisia ratkaisuja ja käyttävätkö he ethereumia? Eli toisin sanoen onko ethereumin laajalla käyttäjäpohjalla suurta merkitystä?

Ja sitten viellä loppuun kysymys ennustajille. Kuinka kauan uskotte että bitcoin nousee. Onko kukaan ohjelmoijana nähnyt miksi bitcoin on nousussa vai onko se vain noussut sen takia että joka päivä tulee lisää hölmöjä jotka laittavat rahansa siihen. Onko mahdollista että bitcoin nousisi viellä 200k vai onko tässä ongelmia?

Grez [31.10.2017 10:20:11]

#

Bitcoin nousee ihan vaan sen takia, että spekulatiivinen kysyntä ylittää tarjonnan. Eli sitä ostetaan pääasiassa, koska sen arvon uskotaan nousevan ja sen arvo nousee em. syystä. Myöskin isolla päivittäis/viikottais -vaihtelulla voittoja takovat treidaajat nostavat hintaa. Hyvin pieni osa hinnasta (minun mielestä) muodostuu hyödykearvosta vaikka laskisi tulevaisuuden odotuksetkin mukaan.

Itsellehän bitcoin on yksi näistä jutuista, joissa olen mokannut isosti myymällä pikkurahalla aikanaan pois kolikot, joista tällä hetkellä saisi n. puoli miljoonaa euroa :D

Toisaalta jokuhan vaihtoi vielä aikaisemmin 2 pizzaa 10 000 bitcoiniin, joista nykyään saisi 50 miljoonaa euroa :)

E1ss [31.10.2017 20:01:57]

#

Ite oon miettinyt että vois koodata jonkun cryptovaluuttojen trediaus botin. Monet sanoo et tolla alalla on viellä mahdollista treidata kun isot yritykset ei ole viellä tulleet mukaan. Onks kokemusta sellasesta.

Lebe80 [01.11.2017 14:52:42]

#

Grez kirjoitti:

Itsellehän bitcoin on yksi näistä jutuista, joissa olen mokannut isosti myymällä pikkurahalla aikanaan pois kolikot, joista tällä hetkellä saisi n. puoli miljoonaa euroa :D

:D Aisssss


Noh, aina voi lohduttaa, ettei arvo olisi koskaan noussut, ellei Bitcoineja olisi joku myös myynyt ;)

E1ss [01.11.2017 19:08:06]

#

Niinpä :D Olen usein harmitellut sitä että miksi en ole ostanut bitcoineja joskus 2010 niin voisin olla miljonääri mutta tämä on paljon parempi kuin se että olisin ostanut ja sitten myynyt halvalla nyt miljoonien arvoiset bitcoinit. Toivon että kun seuraava tälläinen hypetys juttu tulee pystyn olla mukana alusta asti. Tämä on kyllä varmaan aika harvinaista eikä varmaan ihan elinaikanani toistu.

Pessi [01.11.2017 23:30:15]

#

E1ss kirjoitti:

Toivon että kun seuraava tälläinen hypetys juttu tulee pystyn olla mukana alusta asti.

Ongelma onkin siinä mistä tunnistaa seuraavan hypen, jotta siihen kelkkaan voisi hypätä heti alusta asti. Sitten pitäisi vielä tunnistaa milloin hype on korkeimmillaan tuoton maksimoimiseksi.

Lebe80 [02.11.2017 08:47:44]

#

E1ss kirjoitti:

(01.11.2017 19:08:06): Niinpä :D Olen usein harmitellut sitä että...

Ostanut tai louhinut.

Toistu? Eikös Bitcoinin arvo ole tuplaantunut tämänkin vuoden aikana?

Grez [02.11.2017 09:31:41]

#

Lebe80 kirjoitti:

Toistu? Eikös Bitcoinin arvo ole tuplaantunut tämänkin vuoden aikana?

No jos se 2010 pizzan ostojen ($30 / 10 000 BTC) ja 7 vuotta sitä myöhemmin ($3000 / 1BTC) välillä tolleen kätevästi miljoonakertaistui, niin sehän on keskimäärin 7,2 kertaistunut tuossa välissä per vuosi.

2-kertaistuminen vuodessa tarkoittaa, että hinnan kasvu on jo 3 kertaa hitaampaa (miljoonakertaistumisessa menisi 20 vuotta) ja mikään ei todellakaan takaa että arvo tulisi nykyisestä enää ikinä miljoonakertaistumaan.

The Alchemist [02.11.2017 14:44:07]

#

Bitcoinin salamasijoittamisen ajat menivät jo kauan sitten. Käppyrästä arvioiden kurssi on kuluvan vuoden aikana romahtanut pariin otteeseen, minkä jälkeen hinta on noin kaksinkertaistunut ennen seuraavaa laskua, jos on malttanut odottaa viikkoja tai ehkä kuukauden. Mielestäni se menee jo riskisijoittamiseksi, kun suuren tilin tehdäkseen pitäisi laittaa myös suuri määrä pätäkkää kiinni kolikoihin. Riskinähän on tietääkseni myös se, että lompsa saattaa yks kaks tyhjentyä käytetyn bitcoin-pankin kaatuessa tai "kadotessa".

Grez [02.11.2017 15:04:16]

#

The Alchemist kirjoitti:

Riskinähän on tietääkseni myös se, että lompsa saattaa yks kaks tyhjentyä käytetyn bitcoin-pankin kaatuessa tai "kadotessa".

Bitcoinissa ei ole mikään pakko käyttää mitään "pankkia". Toki, jos ulkoistaa lompakkonsa omistamisen ulkopuoliselle niin tuokin riski on olemassa.

Isompien omaisuuksien säilömiseen en luottaisi mihinkään ulkoiseen toimijaan. Sit jos puhutaan perus pizzanostorahoista, niin palveluntarjoajan käyttäminen voi jossain tilanteessa olla perusteltua.

Jos taas säilyttää salaista avaintaan (=lompakkoaan) vain itsellään, niin on olemassa riski, että joku haittaohjelma koneelta vuotaa sen jollekin, joka tyhjentää lompakon. Tai sitten että salainen avain syystä tai toisesta hukkuu, jolloin kolikot on edelleen lompakossa, mutta niihin ei ole mahdollista päästä käsiksi.

Näitä riskejä voi rajoittaa käyttämällä erillistä rautalompakkoa, esim. Trezor tai Ledger ja näiden rikkoutumisen varalta kirjoittamalla salaisen avaimen seedin ylös esim. paperille josta sit taas täytyy pitää hyvää huolta.

Myöskin kolikoiden vaihtamisessa käteiseksi on riskinsä. Tämä riski realisoitui MtGoxin konkurssissa, kun ihmiset olivat lähettäneet sinne kolikoitaan ja rahaansa, mutta kun siellä tehtiin murto ja osa omaisuudesta varastettiin (tai pyörittäjät työnsivät ne taskuihinsa, who knows), niin kaikkia ei saanut takaisin.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta