Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: 64-bittinen C++-kääntäjä

Vanaja [28.10.2017 16:08:02]

#

Minulla on ollu aina oma lisensoitu kääntäjä, jota olen käyttänyt niin töissä kuin vapaa-ajankin projekteihin.

Toimiiko 64-bittinen kääntäjä saumattomasti 32-bittisessä Win10-käyttöjärjestelmässä?

Vai pitääkö ostaa Dell:in tehokannettava 64-bittisellä käyttöjärjestelmällä, ennen kuin 64-bittiset sovellukset toimivat?

Entä mistä Borlandin 64-bittinen Builder kannattaa ostaa ja kuinka paljon yhden hengen lisenssi noin suunnilleen maksaa?

Metabolix [28.10.2017 16:50:04]

#

Vanaja kirjoitti:

Minulla on ollu aina oma lisensoitu kääntäjä, jota olen käyttänyt niin töissä kuin vapaa-ajankin projekteihin.

Lähdet oletuksesta, että "lisensoitu kääntäjä" eli ilmeisesti maksullinen kääntäjä jotenkin kannattaisi. Näin ei suinkaan ole (nykyään). Voit aivan hyvin käyttää joko avoimen lähdekoodin kääntäjää (esim. MinGW-w64 tai Clang/LLVM) tai nykyään vapaasti saatavilla olevaa Microsoftin kääntäjää (Visual Studio Community).

Toki itse voit arvioida, onko jossain kehitysympäristössä muita erityisominaisuuksia, joista haluaisit maksaa.

Vanaja kirjoitti:

Toimiiko 64-bittinen kääntäjä saumattomasti 32-bittisessä Win10-käyttöjärjestelmässä?

64-bittiset ohjelmat eivät tietenkään toimi 32-bittisellä käyttöjärjestelmällä. Monet 64-bittiset kääntäjät pystyvät tuottamaan erikseen myös 32-bittisiä ohjelmia, jos niin säädetään, ja monesta kääntäjästä on olemassa myös 32-bittinen versio.

Vanaja kirjoitti:

Vai pitääkö ostaa Dell:in tehokannettava 64-bittisellä käyttöjärjestelmällä, ennen kuin 64-bittiset sovellukset toimivat?

Nykyään kaikki paitsi aivan halvimmat koneet ovat 64-bittisiä, eli ei todellakaan tarvitse hankkia mitään tehokannettavaa!

Vanaja kirjoitti:

Entä mistä Borlandin 64-bittinen Builder kannattaa ostaa ja kuinka paljon yhden hengen lisenssi noin suunnilleen maksaa?

Helppo paikka lienee tuotteen kotisivu, mutta hinta näyttää olevan liki 2000 €. Sekin kannustaa testaamaan ilmaisia välineitä...

Vanaja [28.10.2017 17:56:42]

#

Metabolix kirjoitti:

Monet 64-bittiset kääntäjät pystyvät tuottamaan erikseen myös 32-bittisiä ohjelmia, jos niin säädetään, ja monesta kääntäjästä on olemassa myös 32-bittinen versio.

Menee vähän asian vierestä, mutta kun työskentelin 32-bittisen ARM-prosessorin kanssa, ja jos käytti short-tyyppiä, prosessori veivasi etumerkkilaajennusta joka toisessa käskyssä ((short-arvo)<<16)>>16

Eli jos 64-bittisen kääntäjän säätää tekemään 32-bittistä koodia, käyttääkö 64-bittinen kääntäjä silti luonnollista sanakokoa, ja veivaa kaikille 32-, 16- ja 8-bittisille arvoille etumerkkilaajenuksen?

Metabolix [29.10.2017 09:47:30]

#

32-bittisessä ohjelmassa ei voi käyttää 64-bittisiä rekistereitä, joten huolesi on siltä osin turha. Kääntäjät myös optimoivat koodia nykyään erittäin hyvin, joten short-laskut tehdään varmastikin hyvin tehokkaalla tavalla ilman turhaa pyörittelyä.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta