Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointiputka: Tyhmiä vastauksia

JormaHytonen [05.07.2017 08:37:02]

#

Hei.

Tulin lukemaan foorumianne ja näyttää siltä, että kuten muillakin "ammattifoorumeilla" myös tällä Ohjelmointiputkalla on sama ongelma: Kysymysten tekijöiden haukkuminen, arvosteleminen ja aliarvostaminen. Siis ei itse kysymykseen vastaaminen.

Nimittäin kaikki vierailijat eivät ole yhtä taitavia ja oppineita kuin esimerkiksi The Alchemist. Hän ei tosin uskalla esiintyä omalla nimellään vaan piiloutuu nimimerkin taakse, josta käsin hän voi mollata aloittelevia kysymyksen tekijöitä.

Olen itse toiminut ohjelmointityössä noin vuodesta 1984 ja nähnyt monenlaista kysymys / vastaus palstaa eli foorumia. Aikoinaan kun siirryin Linuxiin, niin silloin meitä haukuttiin ammattilehtien palstoilla ja yleinen vastaus kysymykseen oli: Miksi täällä kyselet jos et itse tiedä! Tai vaihda Windowsiin.

Kun joku uskaltaa esittää vaikka yksinkertaisenkin kysymyksen, niin hyvä alkemisti, vastaus EI OLE : Oliko sulla nyt jotain oikeaakin kysyttävää?

Tällä taktiikalla saatte tosin karkotettua uudet mahdolliset jäsenet tehokkaasti. Jos se on tarkoitus, niin taktiikka toimii hyvin!

Onnea ja menestystä foorumille.

Ystävällisin terveisin,
Jorma Hytönen
Mikkeli

TapaniS [05.07.2017 13:27:53]

#

JormaHytonen kirjoitti:

(05.07.2017 08:37:02): Hei. Tulin lukemaan fooru­mi­an­ne...

Moi,
Mikäs vuodatus tämä nyt oikein oli? Ohjelmointiputka on enemmän kuin foorumi! Eikä tämä ole "ammattifoorumi", tämä on tarkoitettu kaikille ohjelmoinnista kiinnostuneille, kuten etusivulla todetaan. Sivusto tavoite on tukea ohjelmoinnin opettelua ja toimii tässä tehtävässä erittäin hyvin! Kiitokset vielä kaikille puuhamiehille mielenkiintoisista tehtävistä, kilpailuista, haasteista, oppaista ja vastauksista, joista olemme oppia saaneet!

Metabolix [05.07.2017 18:04:50]

#

JormaHytonen kirjoitti:

ongelma: Kysymysten tekijöiden haukkuminen, arvosteleminen ja aliarvostaminen. Siis ei itse kysymykseen vastaaminen.

Foorumilla – kuten maailmassa yleensäkin – on monenlaista väkeä. Yksittäisen henkilön sävyyn on vaikea vaikuttaa. Silti tämän sivuston tapana ei ole ollut viestien (tai käyttäjien) poistaminen, kunhan tekstissä on myös asiaa ja äksyily ei lähde henkilökohtaiselle linjalle.

Pelkät haukkumaviestit kyllä poistetaan. Eli vaikka joskus tuntuu, että viesti olisi haukkuja täynnä, yleensä siinä on edes jotain oikeaakin sisältöä kuten ehdotuksia, mistä asioista kannattaisi ottaa selvää (sillä nettihän on nykyään tietoa täynnä, kun saa oikeat hakusanat). Vaikka vastaus olisi töykeästi ”etkö osaa edes X:n alkeita”, voi siitä silti huomata, että ”en tosiaan tiedä, katsonpa tuon Wikipediasta tai Googlesta tai ohjekirjasta”. Toki vastaaja voisi ilmaista asian toisellakin tavalla.

Onneksi sivustolla on monia käyttäjiä, ja jos The Alchemistin (tai *köh* Metabolixin *köh* :D) vastaus ei auta eteenpäin tai on liian raskas lukea, voi toivoa, että hänkin joskus ryhtyy sympaattisemmaksi, ja odottaa muilta toisenlaisia vastauksia.

JormaHytonen kirjoitti:

Olen itse toiminut ohjelmointityössä noin vuodesta 1984

Sittenhän voit kokeneena ohjelmoijana osaltasi parantaa foorumia sillä, että vastaat itse kysymyksiin ystävällisemmin kuin muut. Foorumit toimivat vapaaehtoisvoimin ja ovat juuri niin huonoja kuin niiden aktiiviset käyttäjät, ja tämä ei varmasti pelkällä valituksella muutu.

Grez [06.07.2017 21:58:56]

#

Niinhän sitä sanotaan, että ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä vastauksia.

Silti kyllä ajoittain tulee vastaan myös kysymyksiä, joihin ei ole mahdollista tai tarkoituksenmukaista kirjoittaa sellaista vastausta, jonka kysyjä haluaisi. Yleisimmät sellaiset ovat se kun halutaan että joku tekisi koulutehtävät (tai työt) puolesta tai kysymykset, joissa ei ole riittäviä lähtötietoja. Itse kyllä autan mielelläni jos pystyn ja jos kysyjältä on havaittavissa edes jotain omaakin yritystä.

JormaHytonen [07.07.2017 11:22:17]

#

Ei tämä ollut mikään vuodatus.

Mutta jos joku ohjelmoinnin aloittelija kysyy sinänsä aivan hyvän kysymyksen, niin siihen vastaus EI VOI olla: onko sulla jotakin oikeaakin kysyttävää!
Sellainen on herjaamista.

Menestystä foorumille todella. Kun nyt olen kirjautuneena niin voin joskus lukea kysymyksiä ja ehkä antaa myös vastauksia. Tietysti ystävälliseen ja auttavaan sävyyn.

Kuten Grez kirjoitti: tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa.

LCHawk [15.08.2017 22:22:22]

#

Tuo mihin Grez viittasi on monessa ohjelmointifoorumissa ongelma; on hankala monesti tietää, milloin henkilö oikeasti haluaa oppia ja milloin hän vain haluaa valmista koodia, jonka voi copypasteta koulutehtäväänsä. Ensimmäinen on hyvä asia, jälkimmäinen ei.

Jaska [16.08.2017 00:13:35]

#

Olen nähnyt foorumeita, joissa pyydetään omia ratkaisuyrityksiä näytille. Minusta se on aika helppo tapa katsoa, haluaako kaveri oppia uutta. Mutta välillä minäkin olen keksinyt muka kivan ohjelmointiongelman, mutta muiden mielestä se ei olekaan hyvä.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta