Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Työtarjoukset: Sain idean, tekijöitä tarvitaan

Sivun loppuun

Tikahdunideaani [16.02.2015 11:56:35]

#

Sain neronleimauksen eräästä palvelusta. Idea siis on ja liiketoimintamalli, mutta kaikki tekeniseen toteutukseen liittyvä puuttuu. Itse asiassa en edes tiedä tarkalleen mitä tarvitaan, mutta seuraavia piirteitä palvelussani olisi:
- sivustossa miltei samat elementit kuin AIrbnb:ssä
- pitää olla appsit iosille ja androidille
- pitää näyttää hyvältä :)

Eli arkkitehtiä, koodaajia ja graafisia suunnittelijoita kait ainakin tarvitaan?
Onko joku, joka voisi ottaa koko hommasta kopin? Vai pitääkö poimia tekijät yksitellen? Anyone?
Maksan tietenkin! Paljonko pitäisi latoa tiskiin?

Onko jossain koottuna ohjeita "Näin perustat verkkopalvelun for dummies - tekninen osa"?

feenix [18.02.2015 16:28:18]

#

Arkkitehtiä nyt ei erikseen tarvita yleensä, mutta tietysti tarvitset kehittäjän (joku haluaa erotella koodarit ja kehittäjät/suunnittelijat/mitäonkaan) ja graafista puolta tekevän. Joskus voi olla sama otuskin tekemässä nuo, mutta harvemmin.

Rahantarve tekniselle puolelle riippuu tekijästä. Joku voi väsätä pikkurahalla, joku repiä satoja tuhansia euroja. Aina ei edes päde "sitä saa mistä maksaa", kuten on huomattu Isojen Poikien leikeissä. Harvemmin kuitenkin pikkurahalla saat kunnollista, itse katsoisin kuitenkin ensimmäisenä referenssit osaamisesta.

Yleisesti voisi sanoa, että tekijät haluavat tietää mitä ollaan tekemässä aika tarkasti. Se, että on sovellus alustalle X, tai samat elementit kuin Y:ssä, ei vielä kerro mitään mitä sivuston tai sovelluksen pitää oikeasti tehdä. Joten joudut tekemään huomattavasti tarkemman selvityksen ennen kuin joku lähtee kelkkaan (voisin sanoa, että jos joku noilla tiedoilla antaisi hinnan ja lähtisi tekemään, älä ota sellaista). Äläkä ainakaan lähde teettämään tuntihinnalla ilman tarkkaa arviota työmäärästä. Voi käydä huonosti.

Eli oma for dummies -osani:
- määrittele mitä sivuston/sovellusten pitää tehdä
- ÄLÄ määrittele mitään tasolla "tällainen nappula tekee näin" vaan mitä käyttäjän pitäisi pystyä tekemään. Kehittäjä osaa paremmin sanoa mitä palikoita tämän toteuttamiseen käytetään, on se sitten nappula tai muu hilavitkutin
- jos rahaa on käytettävissä hyvin (kuten on parempi olla, jos haluat kunnollista ja muutamalle alustalle sovelluksetkin), kysy toki myös yrityksiltä hinta-arvioita
- selvitä mille alustalle järjestelmä tehtäisi ja miksi. Jos perustelu on "no kun mä oon aina käyttänyt tätä" niin välttämättä ei ole osaavin tekijä. Pitäisi osata perustella edes jotenkin asia ja yleensä on jonkinlainen perustelu miksi käyttää tätä alustaa. Kaikkia veppipalveluja ei kannata tehdä samalla kielellä tai alustalla kuitenkaan (ja veppisivut on eri asia kuin veppipalvelu).
- miten ja missä järjestelmä pyörisi. Satunnaisella palveluntarjoajalla? Onko mahdollista siirtää muualle? Miten hoidetaan kommunikaatio sovellusten kanssa (esim. notifikaatiot jos tarpeen jne)? Hoitaako tekijä nämä vai olettaako sinun hoitavan? Kai edes testiympäristö on tekijällä tarjolla?

Graafisen puolen otukselta sitten toki selvittää portfolion ja kokemuksen vepin ja mobiilin puolelta ja että sopii sekä omaan että kohdeyleisön silmiin.

Ja toki että nuo otukset tulevat toimeen keskenään. Äläkä missään nimessä heti ensimmäisenä tilaa graafiselta otukselta nappuloita ja muita mitä luulet tarvitsevasi. Ensin tehdään protot vaikka yksivärisillä laatikoilla ja kun homma toimii, sitten tehdään nättiä.

The Alchemist [18.02.2015 18:39:30]

#

Eikö tämä ollutkaan trolli?

feenix [19.02.2015 11:16:23]

#

Vastasin silti, kun joku kuitenkin tulee tosissaan moista kysymään ihan samalla tavalla joskus...

Tikahdunideaani [19.02.2015 20:27:57]

#

Kiitos Alkemistille laajasta ja perusteellisesta vastauksesta.
Todellakaan en ole trolli ja tosissani kysyn rahanippua heilutellen. Olen pahoillani, jos joku kokee tietämättömyyteni naurettavaksi. Pahoillani siis sen toisen osapuolen puolesta.

Ihan vinkki vitonen liikemaailman puolelta: asiakkaan vähättely on synneistä pahin. Ylimielisyyteen ei ole kenelläkään varaa, ainakaan yrittäjällä, tai pian saa olla ylimielinen keskenään.

Teknisesti ottaen en ole kylläkään asiakas vielä kenellekään, mutta ihmeasenne kuitenkin.

Haraldinho [19.02.2015 20:54:50]

#

Tikahdunideaani kirjoitti:

Teknisesti ottaen en ole kylläkään asiakas vielä kenellekään, mutta ihmeasenne kuitenkin.

Tervetuloa ohjelmointiputkaan ja sen kannustavaan ilmapiiriin!

The Alchemist [20.02.2015 08:46:33]

#

Nimimerkkiä myöten koko postaus oli kuin huono satiiri siitä, miten tavallisesti keskustelupalstoilla haetaan tekijöitä projektiin, joka ei ole mitään muuta kuin hahmotelma jonkun vailla teknistä ja kaupallista osaamista olevan henkilön päässä. Tästä syystä ilmoitukseen oli vaikea suhtautua vakavasti.

Ihan vain jatkoa ajatellen, jos joku toinen löyhäpäinen raharikas sattuisi näkemään postaukseni ennen kuin julkaisee oman ilmoituksensa.

Tikahdunideaani [20.02.2015 18:52:58]

#

Kannattaisi varmasti jo antaa olla minunkin puoleltani, mutta hirveästi kutittelee kysyä, että mistäs te juustonne leipänne päälle repisitte (tai edes sitä leipää) ellei meitä löyhäpäisiä olisi?

Kaupallista osaamistani tuskin olisin missään tapauksessa alkanut tässä erittelemään, enkä lts:kaan sen tarkemmin. Tosin en ymmärrä, miten se teidän napaanne kutittelisi edes, jos jollain ei olisi bisnesälyä: maalari maalaa, koodari koodaa, tunari tunaroi jne. Lähinnä siis kaipailin vinkkejä, että mitä asia vaatii ja mistä ylipäänsä lähteä liikenteeseen. Tekijää en täältä varsinaisesti hakenut silloin, enkä varsinkaan nyt.
The Alchemist vastailikin ensimmäisessä postauksessaan aivan asiallisesti ja olin hyvin tyytyväinen sekä kiitollinen.

No mutta kuulkaas alkemistit ja muut feeliksit, te voitte nyt vetäytyä peräkammareihinne miettimään kenenkin alemman tason satiirisia nimimerkkejä ja kieriskelemään omassa ylemmyydentunnossanne. Toivottavasti teillä töitä piisaa ja voitte vain rukoilla, ettei kopeus kalahda ommaan nilikkaan joku kaunis päivä. Koska karma, kera pakollisen hymiön.

Otan hatkat, hej på er allihopa!

Lisäys: Sorry, haukuin väärää puuta: Alkemisti on p*rseestä ja Feeniks hyvä tyyppi! Olin jotenkin vissiin niin upset jo aiemminkin, että sekoilin nimissä.

Spectrum [12.03.2015 15:55:14]

#

Noin nopealla vilkaisu tähän keskusteluun, voin sanoa, että itse en lähtisi missään tilanteeseen näin huonosti ajateltuun projektiin mukaan. Minäkin voisin heittää kaupallisen idean alta aikayksikön ilmaan - mutta se ei merkitse, että idea vielä tuottaa ja että toimeksiantajan rahat kestävät viikkoa pidempään. On liian monta projektia tullut nähtyä, jotka ovat huvittavuuden huipentumia. Mutta ehkä sitten, kun ajatus on saavuttanut aikuisuuden kynnyksen se voi toimiakin - ja tietenkin rahaa on sen verran, että tekijöitä voi hakea muuta kautta kuin keskustelusivulla.
Eli olen samaa mieltä kuin 'Alchemist'. Tämä on pelkkä trolli.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta