Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointiputka: Koodien rivinumerointi

Sivun loppuun

vesikuusi [14.08.2012 22:33:35]

#

Laitoin juuri profiilini asetuksista koodien rivinumeroinnin käyttöön, mutta numeroita ei keskustelun koodeissa kuitenkaan näy. Mites muilla?

Käyttis Ubuntu 12.04
Selain Mozilla Firefox 14.0.1

Grez [14.08.2012 23:00:12]

#

Mitä tapahtuu jos kliksuttelet koodin yhteydessä olevaa "rivinumerot" -linkkiä?

//Testikoodi numeroinnin testaamiseen
<?php

  echo "Hello vaan wörld";

  if (isset($Grez)) {
    echo 'On asetettu joo';
  }
 if (isset($Grez)) {
   echo 'Edelleen on asetettu';
 }
 if (isset($Grez)) {
   echo 'Ja vieläkin, eikö sitä jo uskota.';
 }
//yli 15 riviä
?>

vesikuusi [14.08.2012 23:01:46]

#

Multa se hävisi aikoja sitten eikä ole sen koommin näkynyt. Eikös se pitäis olla tuossa pituusrajoituksen ja latauslinkin vieressä?

Nyt kun laitoit tuon koodin, niin siinä oikean ylänukan päällä on pelkkä latauslinkki mulla. Vika siis selaimessa?

Grez [14.08.2012 23:03:44]

#

Ehkä olet katsellut koodeja, joissa ei ole riittävän montaa riviä? Itsellänikään ei näkynyt numerointilinkkiä ennen kuin laitoin rivejä yli 10 (tms).

vesikuusi [14.08.2012 23:04:27]

#

Olen katsellut tuota "Outo pelin kaatuminen" ja siinä rivejä piisaa :D

Lisäys: On muuten myös hävinnyt se muotoilun apupalkki tuosta, mistä sai tagit helposti O_o

Grez [14.08.2012 23:07:09]

#

No enpä sitten osaa sen enempää sanoa.

Joo se apupalkki on multakin hävinnyt, mutta rivinumerot kyllä toimii.

vesikuusi [14.08.2012 23:11:48]

#

Osaako Metabolix kertoa, millä tavalla koodirivilinkki generoidaan HTML:ään? En nimittäin löydä sitä edes sivun lähdekoodista.

Edit. No ei löydy "lataa"-linkkiäkään :D Tulee vissiin JavaScriptillä? Oisko ongelma selaimen JS-systeemeissä?

Metabolix [14.08.2012 23:17:13]

#

Mitä jos tekisit ensin ne tavalliset korjaustoimet eli tyhjentäisit välimuistin, käynnistäisit selaimen uudestaan ja tarkistaisit asetuksista, että JS on käytössä?

vesikuusi kirjoitti:

Osaako Metabolix kertoa, millä tavalla koodirivilinkki generoidaan HTML:ään? En nimittäin löydä sitä edes sivun lähdekoodista.

JS-riippuvaiset linkit tietenkin luodaan JS:llä, muuten sivu näyttäisi typerältä silloin, kun JS on pois päältä.

vesikuusi kirjoitti:

On muuten myös hävinnyt se muotoilun apupalkki tuosta, mistä sai tagit helposti

Muotoilupalkissa oli näköjään pieni bugi, kun testaamatta lisäsin unohtuneita type='button'-määreitä ja jQuery ei sitten toiminutkaan niiden kanssa ihan odotetusti.

vesikuusi [14.08.2012 23:19:41]

#

Metabolix kirjoitti:

Mitä jos tekisit ensin ne tavalliset korjaustoimet eli tyhjentäisit välimuistin, käynnistäisit selaimen uudestaan ja tarkistaisit asetuksista, että JS on käytössä?

Tehty, ei rivinumeroita. JavaScriptin nyt tiedän olevan päällä. Okei tarkistin silti :D Ja joo, laitoin sen rivinumeroinnin takaisin päälle, ei silti auta.

Metabolix [14.08.2012 23:23:11]

#

Selvitähän sitten jostain virhekonsolista, mikä menee pieleen. Minulla kaikki toimii ihan oikein Linuxissa Firefox 14.0.1:llä, joten en oikein pysty auttamaan enempää.

vesikuusi [14.08.2012 23:35:18]

#

Tulee vaan pari XML- ja CSS-virhettä, mutta JS-virheitä ei yhtään. Onpas kumma juttu. Pelkään että oon kuitenkin mokannut jossain jotain :D

Summary:

Kokeilen huomenna vielä Windowsin puolella.

Macro [15.08.2012 08:53:43]

#

Mulla on Chromella sama ongelma, ei näy rivinumerot eikä koodin pituusrajoitin toimi. Mahtaako olla, että Chrome ei tykkää välilyönnistä tagin lopussa tms?

<div class='koodi rivinumerot pitka' >

Grez [15.08.2012 09:18:37]

#

No mulla ei ole ko. ongelmia chromella, eli ainakaan lähtökohtaisesti ei. Ja olishan se aikamoinen bugi jos tuo välilyönti haittaisi.

vesikuusi [15.08.2012 09:47:55]

#

Joo eilen vielä toimi pituusrajoitus mulla, nyt ei sekään enää..

Grez [15.08.2012 10:14:54]

#

Montas riviä muuten täytyy olla, että pituurajoitin tulee tarjolle? Mulla toimii kyllä sekin.

Yucca [15.08.2012 10:51:23]

#

vesikuusi kirjoitti:

Kokeilen huomenna vielä Windowsin puolella.

Kokeilin Chromella (21beta) Windows 7:ssä. En ollut aiemmin lukenut Putkaa Chromella. Rivinumerot-linkkiä ei näkynyt tämän sivun esimerkissä, eikä rivinumerointia. Kun otin rivinumerot käyttöön Putkan asetuksissa (jotka on vähän vaikea löytää: pitää klikata linkkinä näkyvää omaa tunnustaan, sitten Muokkaa-linkkiä, ja näin pääsee sivulle, jossa voi asettaa rivinumerot "käytössä" tai "pois"). Sivulla, jolla näkyvät voimassa olevat asetukset, ei ole mitään vihjettä, että sellaisiakin asetuksia on.

Firefoxissa en muista koskaan koskeneeni sellaisiin asetuksiin (enpä tainnut edes tietää niistä), mutta siinä rivinumerot-linkki näkyy.

Metabolix [15.08.2012 11:01:57]

#

Yucca kirjoitti:

Kun otin rivinumerot käyttöön Putkan asetuksissa (– –).

... niin mitä tapahtui?

Asetukset ovat tunnetusti hieman piilossa, tästä on ollut aiemmin puhetta mutta kukaan ei ole ehdottanut parempaa. Asetukset eivät vaikuta siihen, mitä linkkejä näkyy, vaan ne vaikuttavat vain siihen, menevätkö toiminnot automaattisesti päälle.

Korjasin pari bugia, jotka olivat jääneet JS:n puolelle ajalta ennen XHTML:ää – siis kauan sitten. Nyt näyttää myös Chromiumilla toimivan. Outoa kyllä, että näin pärjättiin yli puoli vuotta. Ehkä selaimet ennen päästivät nämä virheet läpi. :o

Grez kirjoitti:

Montas riviä muuten täytyy olla, että pituurajoitin tulee tarjolle? Mulla toimii kyllä sekin.

Taitaa olla yli 15 sillä ajatuksella, että rajoitus näyttää aika höpsöltä, jos koodin pituus ei juuri muutu siitä.

Macro [15.08.2012 13:25:50]

#

Nyt näyttäisi näkyvän rivinumeroinnit ja pituusrajoitukset.

vesikuusi [15.08.2012 17:10:29]

#

Macro kirjoitti:

Nyt näyttäisi näkyvän rivinumeroinnit ja pituusrajoitukset.

Jep. Loistavaa, kiitos! Nyt on kiva putkailla :)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta