Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Levyn osiointi

k-mikko [01.11.2003 17:28:01]

#

Ajattelinpahan kysyä, minkälainen toimenpide on kyseessä, jos nyt vaikka Linuxille muutamisen gigaa varaisin kovoltani?

Miten osiointi noin yleensä tapahtuu, onko sen tekemiseen jotain ohjelmia, jotka voisi parhaassa tapauksessa imuroida netistä yms.

Etsin haulla, mutta en löytänyt vastaavaa aihetta...

Palikka [01.11.2003 18:38:09]

#

Tämä onnistuu Partition magic:lla, mutta ohjelma on kallis.
Voithan tietenkin hankkia sen toisellakin keinolla jota nyt en sano ääneen =)

Heikki [01.11.2003 18:53:28]

#

Linuxin asennusohjelmassa on yleensä/aina mukana levyn osionti-ominaisuus, mutta tämä formatoi aina? kiintolevyn samalla.

Partiton Magicilla homma sujuu helposti graaffisella käyttöliittymällä valitaan vain paljonko tilaa uudelle osiolle ja se on siinä. PM:n lisäksi on olemassa myös komentorivillä/dossissa toimiva freeware-osiointiohjelmia, mutta niiden käyttö vaatii jo taitoa.

Itse olen PM8:lla tehnyt uuden osion toisen tyhjästä tilasta, kaikki sujui hyvin. Eli jos rahaa on/******* niin suosittelen tuota 8-versiota (luultavasti uusin).

tomaattigeeni [04.11.2003 21:18:29]

#

Jätät kovalevyllesi tyhjää tilaa tarvittavan määrän ja eheytät sen että vapaa levytila on levyn lopussa, niin Linuxin asennusohjelma osaa lohkasta siitä oman osion koskematta Windowsiin tai sen tiedostoihin.

Partition Magic on kyllä varma ja helppokäyttöinen.

NiLon [05.11.2003 01:44:33]

#

lainaus:

Tämä onnistuu Partition magic:lla, mutta ohjelma on kallis.
Voithan tietenkin hankkia sen toisellakin keinolla jota nyt en sano ääneen =)

Eli se toinen keino on imuroida demo ja tehdä partitio sillä. Ja kannattaa ehyttää levy ennen partitiointia ettei tiedostot huku vahingossakaan.

k-mikko [05.11.2003 14:09:16]

#

Demolla ei muistaakseni pysty tekemään varsinaista osiointia. Ihan järjetöntähän sellainen olisi :P

NiLon [05.11.2003 17:15:02]

#

Ai ei? Outoa.. itse kun tein demolla osioita.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta