Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Projektit: offercalculator - tarjouslaskelmasovellusprojekti

Sivun loppuun

jukkah [02.03.2012 17:24:52]

#

Huom! projekti on lopetettu!

Mikä on tarjouslaskelmasovellus? Siinä on tallennettuna erilaisia laskelmia, tuotteita ja raaka-aineita. Raaka-aineella tarkoitetaan tässä yhteydessä kaikkea sitä, mistä tuotteiden hinta koostuu (esim. materiaalit ja työt). Laskelma taas sisältää erilaisia tuotteita + alennukset, rahdit ja varaukset (esim. voitto-% ja hävikki-%). Eli, kun tarjouslaskelma on tehty, siitä voidaan tehdä tarjous seuraavalla periaatteella:

Tarjoamme teille ${tuotteet} hintaan ${kokonaishinta}.

Tarjouslaskelma on siis talon sisäinen asiakirja, joka on tarjousta tarkempi. Siitä käy ilmi erilaisia tiettyyn tarjoukseen kohdistuvia liiketaloudellisia kannattavuuden seurantaan liittyviä lukuja, joita ei laiteta kuitenkaan tarjoukseen mukaan. Katso vaatimusmäärittely.

Millainen tämä projekti on?

Projektin luonneHarjoitus
Projektin kestoEi tiedossa, ainakin syksyyn asti
Sovelluksen tyyppiVerkkosovellus
LisenssiJoku OpenSource-lisenssi (kaikille ilmainen)
Ohjelmointialusta (palvelin)Ajax, PHP, MySQL, Apache
Ohjelmointialusta (selain)HTML, CSS, JavaScript, Ajax
KäyttöliittymäkirjastotjQuery, Kendo UI Web
MukautettavuusToimiala, kieli ja päätelaite
KäyttötavatAsennus omalle palvelimelle tai SaaS-palvelu (tulossa myöhemmin)

Projektilla on yksi "asiakasyritys" eli tuleva mahdollinen käyttäjä, jonka kanssa tehdään yhteistyötä sovelluksen suunnittelussa. Muutama yritys tarvittaisiin lisää varmistamaan toimialariippumattomuus. Vapaaehtoisia yhteistyöyrityksiä pyydän ottamaan yhteyttä alapuolella olevien ohjeiden mukaisesti.

Projektiin otetaan mukaan lisää kehittäjiä. Vapaaehtoisia pyydän ottamaan yhteyttä minuun osoitteeseen hyytiala[piste]jukka[ät]gm[]ail[piste]com (korjaa hakasulut tai katso profiilistani), johonkin muuhun projektin jäseneen tai mainitsemaan siitä kommentissa. Tällä hetkellä projektissa on minun lisäksi mukana Petja ja runeberg.

Linkit: Repo GitHubissa

Edit. 18.7.2012 22.04

Petja [02.03.2012 17:28:19]

#

Minä voisin olla tuo vähemmän kokenut, mutta innokas tekijä.

Omat taitoni, miten itse asiat katson:
HTML5 - hyvä
CSS3 - hyvä
JavaScript/jQuery - tyydyttävä
PHP - tyydyttävä

EDIT: Ehkä vähän kehuskelua olla HTML5:ssä erinomainen ilman mitään todistajia, joten muutin taitoni vain hyväksi.

jukkah [02.03.2012 17:32:25]

#

Lisäporkkana: Ehdotan käyttöliittymäkirjastoksi Kendo UI:a GPL-lisenssillä.

Lisäys:

Petja kirjoitti:

Omat taitoni, miten itse asiat katson:
HTML5 - hyvä/erinomainen
CSS3 - hyvä
JavaScript/jQuery - tyydyttävä
PHP - tyydyttävä

Ainakin itseluottamus on hyvällä tolalla :)
Itsellänikin vastaava lista on samaa sorttia, mutta JavaScript/jQuery ja HTML5 vaihtavat paikkaa.

qeijo [02.03.2012 17:42:18]

#

En usko että kukaan voi sanoa että on javascript/jquery "erinomainen", tai no voi mutta..

Erinomainen: erittäin hyvä, tavallista parempi, ensiluokkainen, suurenmoinen..

Toki jos olet erinomainen, niin soita minulla on sinulle töitä.

Petja [02.03.2012 17:46:46]

#

qeijo kirjoitti:

En usko että kukaan voi sanoa että on javascript/jquery "erinomainen", tai no voi mutta..

Maksamalla 95 dollaria: http://www.w3schools.com/cert/cert_javascript_reg.asp

Olen muuten pitkään etsinyt jotain Kendo UI:n tapaista, mutta en ole löytänyt. jQuery UI jää aika paljon "riman alle".

Grez [02.03.2012 17:59:33]

#

qeijo kirjoitti:

En usko että kukaan voi sanoa että on javascript/jquery "erinomainen", tai no voi mutta..

Erinomainen: erittäin hyvä, tavallista parempi, ensiluokkainen, suurenmoinen..

Toki jos olet erinomainen, niin soita minulla on sinulle töitä.

No miksei? Kai se joillain on erinomainen. Itsellänikin on varmasti selkeästi parempi osaaminen kuin monilla jotka laittaa "hyvä".

Jaa töitä? Luulen että olen liian kallis.

qeijo [02.03.2012 18:03:20]

#

Grez kirjoitti:

No miksei? Kai se joillain on erinomainen. Itsellänikin on varmasti selkeästi parempi osaaminen kuin monilla jotka laittaa "hyvä".

Olet oikeassa, "erinomainen" on silti aika vahva sana.
Laittaisitko Grez CV:si kohtaan jQuery, erinomainen?

Mikä on taksa, maksan mielellään sinulle hyvin, jos jälki on erinomainen.

Grez [02.03.2012 18:10:54]

#

No sanotaanko että jos pystyt tarjoamaan noin 10 000 e / kk niin voin harkita työpaikan vaihtoa. Jos ihan vaan jQueryssä ja javascriptissä erinomaisia koodareita tarvitset, niin löydät varmasti halvemmallakin.

jukkah [02.03.2012 18:13:33]

#

Petja kirjoitti:

Olen muuten pitkään etsinyt jotain Kendo UI:n tapaista, mutta en ole löytänyt. jQuery UI jää aika paljon "riman alle".

Kukaan ei ikinä arvaa, miksi löysin Kendon UI:n. :D

qeijo kirjoitti:

tavallista parempi

Jos Grez ei tule projektiin mukaan, joudun itse koodaamaan JavaScriptiä. :(

Petja [02.03.2012 18:28:33]

#

jukkah kirjoitti:

Kukaan ei ikinä arvaa, miksi löysin Kendon UI:n. :D

No, miksi..? Kouluprojektin kautta?

jukkah kirjoitti:

Jos Grez ei tule projektiin mukaan, joudun itse koodaamaan JavaScriptiä. :(

Minä voin tulla rajallisin taidoin ihan maksuttakin.

$("#Petja").onIlmainen(true,{"hyväkoodari":false});

qeijo [02.03.2012 18:54:47]

#

Näin pari saunaolutta nautittuani, väitän että:

Voit ohjelmoida erinomaisesti, vaikka et hallitsisi kyseistä ohjelmointikieltä erinomaisesti. Voit myös ohjelmoida heikosti vaikka mielestäsi hallitset. Jos väität hallitsevasi jotain erinomaisesti, sinut tullaan osoittamaan vääräksi.

jukkah [02.03.2012 18:55:14]

#

Petja kirjoitti:

Kouluprojektin kautta?

Voin raottaa verhoa sen verran, että käytin siinä (yllätys) jQuery UI:a. ;)

Mutta joo. Ettei kenellekään jää epäselvä kuva JavaScript/jQuery osaamisestani, niin koodia vääntyy JavaScriptillä yhtä helposti kuin muillakin vahvoilla kielilläni.

qeijo: Kohta se testataan julkisesti tämän projektin kuluessa. :D

makumaku [02.03.2012 19:13:11]

#

Ei muuta kuin koodit sitten heti alusta lähtien esille vaikkapa GitHub:iin, niin projektin etenemistä voi seurata. Tulee katselmoinnit automaattisesti :)

Triton [02.03.2012 19:21:27]

#

Minullakin on luulot omasta osaamisestani karsiutunut oikein mukavasta tällä foorumilla :D

jukkah [03.03.2012 14:39:15]

#

makumaku kirjoitti:

GitHub ... Tulee katselmoinnit automaattisesti

Eli koodia väännetään automaattisesti englanniksi?

Sitten vähän projektin nimestä.

Ehdotuksia tänne projektin nimeksi. Nimen perään selostus siitä, mitä se esittää (osaamme kertoa nimen "historian" tarvittaessa jollekin).

Ensimmäinen ehdotus on amega /əˈmiːɡə/. Nimi juontaa juurensa amebasta.

Edit: pieni kirjoitusvirhe: nimen kuuluu alkaa pienellä kirjaimella.

The Alchemist [03.03.2012 19:24:27]

#

jukkah kirjoitti:

Ehdotuksia tänne projektin nimeksi. Nimen perään selostus siitä, mitä se esittää (osaamme kertoa nimen "historian" tarvittaessa jollekin).

Ensimmäinen ehdotus on Amega /əˈmiːɡə/. Nimi juontaa juurensa amebasta.

Ja mitä tämä ameba symboloi projektin kannalta?

makumaku [03.03.2012 19:31:40]

#

jukkah kirjoitti:

makumaku kirjoitti:

GitHub ... Tulee katselmoinnit automaattisesti

Eli koodia väännetään automaattisesti englanniksi?

Miten tämä englanti kuuluu tähän asiaan?

jukkah [03.03.2012 21:47:29]

#

The Alchemist kirjoitti:

Ja mitä tämä ameba symboloi projektin kannalta?

Ei välttämättä mitään... Jos amebaa ajattelen, niin se on pieni ja mukautumiskykyinen.

makumaku kirjoitti:

Miten tämä englanti kuuluu tähän asiaan?

Jos pysytään Ohjelmointiputkan sisällä, kannattaa käyttää suomea. Jos mennään kansainväliselle paikalle, kannattaa käyttää englantia. Näen GitHubin ja suomen lentokoneena ja autokorttina; 20 % mahdollisuuksista käytössä. Toki 20 %:ssa voi määrällisesti olla paljonkin opettelemista, mutta kuitenkin. Ties vaikka saisimme ulkomailta tekijöitä projektiin joskus mukaan. :)

Englannin ja GitHubin tms. käyttö tietenkin päätetään, kunhan projekti saadaan käyntiin. Odottelen ainakin sitä kokenutta tekijää, ennen projektin aloittamista.

makumaku [03.03.2012 21:57:03]

#

Eihän GitHubin käyttö ja Ohjelmointiputka ole toistensa poissulkevia. Tai kukaan ei pakota koodaamaan englanniksi vaikka projekti olisikin tallessa GitHubissa.

Tai kysytään näin että miten ajattelit esim versiohallinnan suorittaa tässä monen henkilön projektissa? Ilmeisesti jokin SVN ratkaisu?

jukkah [03.03.2012 22:13:21]

#

makumaku kirjoitti:

Tai kysytään näin että miten ajattelit esim versiohallinnan suorittaa tässä monen henkilön projektissa?

Jos olen rehellinen, tämä on niitä "päätetään, kun tiimi on kasassa"-asioita. Eli en ole pohtinut asiaa millään tavalla. Nyt kun jouduin sitä miettimään, myönnän, että vaikka koodi kirjoitettaisiinkin suomeksi, pelkästään versionhallinnan takia niiden on oltava jollain palvelimella. Netissä on ilmaisia sellaisia, niin miksi tehdä omaa sähellystä. Kiitoksia, makumaku, opin tänään taas yhden asian lisää. :D

jukkah [16.04.2012 13:59:09]

#

Projekti etenee jo hyvää vauhtia. Toistaiseksi mitään perin jännittävää ei ole tapahtunut, mutta suunnitelmadokumentteja (eivät sitten täytä mitään standardeia) on alkanut hiljalleen ilmestyä jakoon. Ne eivät ole vielä läheskään valmiita, vaan toteutusvaiheeseen on tarkoitus päästä vasta kesäkuun alussa. Kommentteja ja parannusehdotuksia yms. tulemaan siis...

Kokeneen ohjelmoijan paikkaan ei toistaiseksi ole ollut tungosta. Eli tervetuloa mukaan, kunhan innostutte. :)

jukkah [27.06.2012 12:36:47]

#

Nyt olen ehtinyt pari päivää tehdä täyspäiväisesti projektia, joten se eteneekin ihan eri vauhdilla. Käykäähän kehumassa koodia GitHubissa. ;)

Tarvitsemme 1-2 PHP-taitoista koodaria tekemään palvelinpään ohjelmoinnin. Joudun pitämään itselläni suunnittelun ja projektin johdon, mutta koodauksen voin delegoida. Jos saamme koodaukseen edes yhden henkilön, terminaali (eli palvelimella pyörivä sovelluksen osa) saattaa valmistua jo syksyllä.

Palvelinpuolen ohjelmointi pitää sisällään lähinnä tietokannan ja isunnon hallinnan (eli sen, mitä ei voida tehdä selaimessa). Suurin osa suoritettavasta koodista on kuitenkin JavaScriptiä, joka Ajaxin avulla keskustelee palvelimen kanssa silloin kun on pakko.

runeberg [27.06.2012 12:54:14]

#

Voisin lähteä vasemmalla kädellä mukaan php touhuun, jos saan käyttää zend frameworkia :)

jukkah [27.06.2012 14:21:36]

#

Ok. Iso osa koodista menee uusiksi Zendin myötä, mutta se ei haittaa. Vielä enemmän on kuitenkin niitä, joita ei tarvitse enää kirjoittaa ollenkaan; säästymme paljolta vaivalta. :)

Edit. Olemme käyttäneet Petjan kanssa sähköpostia kommunikointiin GitHubin eri viestintätapojen lisäksi. Ainakin vähän aikaa jatkamme tällä tavalla, kunnes/jos parempi keksitään.

jukkah [27.06.2012 17:28:10]

#

Runeberg: Yritin lähettää sähköpostia, mutta se näyttää vähän tökkivän. Käytkö päivittämässä sen profiiliisi (tai muuten ilmoitat sen minulle), niin postittelu on helpompaa.

runeberg [27.06.2012 18:51:59]

#

Nonni, nyt on päivitetty osoite :)

jukkah [18.07.2012 22:15:43]

#

Projektin kehitys on lopetettu!

Päätimme tiiminä lopettaa projektin kehityksen, koska minä lopetan vakituisen ohjelmoimisen (myös hyvällä alulla ollut ohjelmointiurani on historiaa).

Ohjelmointi jäänee nyt minun osalta rakkaaksi harrastukseksi, johon aina joskus käytän aikaa.

Kiitokset vielä kaikille projektissa mukana olleille tai muuten auttaneille. Oli mukava työskennellä projektin parissa. :)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta