Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ensimmäinen itse koottu kone

Sivun loppuun

Petja [29.02.2012 10:31:28]

#

Olisin harkitsemassa oman tietokoneen rakentamista. Etsin Verkkokauppa.comista komponentteja koneen rakentamiseen ja päädyin tähän kokoonpanoon. Yritin katsoa mahdollisimman tehokkaita, halpoja, mutta kuitenkin yhteensopivia tuotteita. Kotelon valitsin sen näyttävyyden takia. Koska en ole aiemmin rakentanut konetta, en osaa sanoa tulisiko kuitenkaan em. kokoonpano toimimaan.

Mitään ei voi tietenkään testaamatta sanoa, mutta te, jotka olette jo oman koneenne kasanneet, olkaa hyvä ja vastatkaa seuraaviin kysymyksiin:

1. Jos kone olisi kasattu oikein, miten kone toimisi käytännössä? Lähtisikö pelkästään tuuletin pyörimään? Antaisiko kone äänimerkin ja sammuisi? Vaiko kenties alkaisi asentamaan Windows 7 Ultimatea tai Ubuntua?
2. Jos ostaisin nämä tuotteet, maksaisinko jostain turhaan?
3. Ovatko tuotteet VARMASTI yhteensopivia?

EDIT: 29.2.2012 klo 10:49

Metabolix [29.02.2012 10:37:24]

#

Petja kirjoitti:

Vaiko kenties alkaisi lataamaan Windows 7 Ultimate -käyttöjärjestelmää tai ohelle asentamaani Ubuntua?

Jos olet juuri vasta koonnut koneen, mistä ihmeestä luulet käyttöjärjestelmän löytyvän? Tuossa vaiheessa laitat asennus-CD:n sisään ja alat asentaa.

Grez [29.02.2012 10:45:18]

#

Petja kirjoitti:

Jos lähdetään siitä tilanteesta, että olen kasannut tietokoneen aivan oikein, eli kaikki komponentit ovat siellä missä pitääkin, miten kone toimisi käytännössä? Lähtisikö pelkästään tuuletin pyörimään? Antaisiko kone äänimerkin ja sammuisi? Vaiko kenties alkaisi asentamaan Windows 7 Ultimatea tai Ubuntua?

Kone lähtisi toimimaan ihan normaalisti. Jos et laita mitään asennusmediaa (esim. DVD tai USB-tikku) niin kone luultavasti näyttäisi hetken ajan biosin tekstejä ja sen jälkeen yrittäisi bootata kiintolevyltä, jonka jälkeen ilmoittaisi että käyttöjärjestelmää ei löydy.

Jiffy [29.02.2012 10:50:13]

#

Emolevy ja suoritin eivät näytä olevan yhteensopivia keskenään

Petja [29.02.2012 10:55:07]

#

Kiitos vinkistä, Jiffy!

Onko se juuri tuo kanta, joka ei tee komponenteista yhteensopivia?
EMOLEVY: LGA1156-kantainen
SUORITIN: LGA1155-kantainen

Jos ei, mistä näet, että komponentit eivät käy keskenään?
Entä olisiko sinulla mahdollista antaa vaihtoehtoista tuotetta; mieluiten samassa kaupassa?

tkok [29.02.2012 11:02:19]

#

Emossasi on eri kanta kuin prossussa, joten ne eivät sovi yhteen.

Wikipedia kirjoitti:

Processors of LGA 1155 and LGA 1156 sockets are not compatible with each other since they have different socket notches.

Oletko varma että tarvitset erillisen äänikortin? Emolevyssäsi on jo 8-kanavainene HD-audio.
Näytön mukana tullee DVI-kaapeli? Ja joka tapauksessa et tarvitse Dual Link kaapelia tuolle näytön maksimi resoluutiolle, vaan Single Link riittää.
Itse säästäisin 100e ja ostaisin Windowsin OEM version http://www.verkkokauppa.com/fi/product/5231/dbjfn/Microsoft-Windows-7-Ultimate-64-bit-FIN-OEM-SP1
Lisäksi ottaisin pakettiin vielä n. 120 Gt SSD-aseman, jolle asennat kaikki ohjelmistot. Tuossa paketissa hinnan lisäys on hillitty, mutta nopeusetu on todella merkittävä.

EDIT: Jiffy ehtikin jo mainitsemaan kannasta

Triton [29.02.2012 11:03:35]

#

Kyllä, kysymys on juuri tuosta komponentin kannasta. Prosessori joka on LGA1155-kantainen sopii vain sellaiseen emolevyyn, jonka prosessori paikka on LGA1155... Aika loogista?

Jiffy [29.02.2012 11:03:39]

#

Kanta ei tosiaan täsmää. Ilmeisesti 1155-kanta on noista kahdesta uudempi(?), joten varmaan emolevy vaihtoon. Joku joka on perillä asioista paremmin voinee kertoa luotettavampaa tietoa.

Windows:sta kannattanee ostaa OEM -versio (Ultimate n.200e).

tkok [29.02.2012 11:04:06]

#

Petja kirjoitti:

Kiitos vinkistä, Jiffy!

Onko se juuri tuo kanta, joka ei tee komponenteista yhteensopivia?
EMOLEVY: LGA1156-kantainen
SUORITIN: LGA1155-kantainen

Jos ei, mistä näet, että komponentit eivät käy keskenään?
Entä olisiko sinulla mahdollista antaa vaihtoehtoista tuotetta; mieluiten samassa kaupassa?

Se on juuri se kanta mistä sen näkee.

Petja [29.02.2012 11:10:39]

#

Jiffy kirjoitti:

Ilmeisesti 1155-kanta on noista kahdesta uudempi

Itse näkisin 1156:n uudempana, vaikkei minulla mitään lähdettä ja varmistusta asiaan olekaan. Onhan PlayStation 3:kin uudempi kuin PlayStation 2. Liukuva numero...

Blaze [29.02.2012 11:12:23]

#

Petja kirjoitti:

Itse näkisin 1156:n uudempana, vaikkei minulla mitään lähdettä ja varmistusta asiaan olekaan. Onhan PlayStation 3:kin uudempi kuin PlayStation 2. Liukuva numero...

Niinhän sitä saattais luulla, vaan...
Wikipedia: "LGA 1155 is designed as a replacement for the LGA 1156 (known as Socket H)"

Petja [29.02.2012 11:19:50]

#

Selvä.

Päivitin ostoslistaa pääasiassa tkok:n viestin pohjalta, mutta vaihdoin nyt myös koko emolevyn suorittimen kanssa yhteensopivaksi.

Ovatko nyt kaikki komponentit yhteensopivia toistensa kanssa?
Onko luvassa ilotulitteita vaiko ihan toimiva tietokone?

Grez [29.02.2012 11:21:52]

#

Petja kirjoitti:

Jiffy kirjoitti:

Ilmeisesti 1155-kanta on noista kahdesta uudempi

Itse näkisin 1156:n uudempana, vaikkei minulla mitään lähdettä ja varmistusta asiaan olekaan. Onhan PlayStation 3:kin uudempi kuin PlayStation 2. Liukuva numero...

Numero kannan perässä kertoo kontaktien lukumäärän. Ei siis ole mikään järjestysnumero.

Toki on luontevaa, että numero kasvaa ajan myötä, mutta noin pienestä erosta ei voi tehdä johtopäätöksiä ajan suhteen. Ensimmäinen PC-koneiden prosessorikanta oli DIP40.

makumaku [29.02.2012 11:46:57]

#

Eikös kannattaisi ottaa vähän kalliimpi emolevy. Paketti on lähes 2 tonnin arvoinen mutta emolevy alle 90e. Tarkistappa saatko tuolla emolla irti kaiken näistä muista komponenteistä. Kuten SATAIII kovosta tai 1600 MHz muisteista? Tarvitseko esim USB3.0 portteja joskus? jne,jne...

tsuriga [29.02.2012 12:51:42]

#

Grez [29.02.2012 13:09:55]

#

tsuriga kirjoitti:

Jos nyt oikein olen OEM-lisenssin ymmärtänyt, käyttöjärjestelmä tulee esiasennettuna, etkä saa asennuslevyä itsellesi.

Asennuslevyn saa aina itselleen. Tässähän nyt ei ollut pakettikoneesta kyse, mutta jos olisi pakettikoneesta kyse, niin asennuslevyn saisi itse polttamalla, jos se ei tule valmiiksi levymuodossa koneen mukana.

OEM-lisenssin idea on se, että se ei sisällä siirto-oikeutta toiseen koneeseen, jonka vuoksi se on halvempi.

Petja [29.02.2012 14:21:46]

#

Mitä luulette, saisiko nykyisen ostoslistan vielä jotenkin sopimaan 1500 euron budjettiin, jos kaikki tuotteet ostaisi Verkkokauppa.comista?

Koteloa, suoritinta ja käyttistä en ole enää vaihtamassa mihinkään toiseen tuotteeseen, oli hinta mikä tahansa.

Toki pienennän summan jossain toisessa kaupassa, mutta ajatellaan, että ostaisin kaikki tuotteet Verkkokauppa.comista ja budjetti on tuo em. 1500 e.

Macro [29.02.2012 14:55:31]

#

En usko, että 350 W:n virtalähde jaksaa tota.

Ton prosessorin hinta on ollutkin nähtävästi kovassa nousussa, oisko maksanut 290€ kun ostin oman.. Muistien hinta on aika kilpailukykyinen ja Kingstonin muistit on toiminut täällä päin hyvin. Mitä käyttikseen tulee, sanoisin että sulle vois riittää satasen halvempi Home Premiumin OEM-versio. Ultimatessa ei taida tulla mitään muuta erikoisempaa, kuin mahdollisuus liittyä domainiin. Emolevykin on varmaan ihan ok, multa löytyy P8P67 Rev 3.0 (nyt on olemassa jo 3.1). Siinä about 90€ hintaluokassa taisi olla kun ostin (edit. Maksokin nähtävästi 124€), ja kyllä löytyy kaikki samat ominaisuudet kun tostakin.

Noi kovalevyt on kyl täl hetkel vähän kalliita Suomessa, kyllä muualla maailmalla on toivuttu Thaimaan ongelmista.

Näytönohjain on varmaan ihan hyvä, multa löytyy saman isoveli eli vähän lisää kellotaajuuttta ja 60€ enemmän hintaa. Nimittäin GTX 560 Ti TOP.

Ostin itselleni Jimmsisstä todella halpaan hintaan Samsungin Bluray-aseman, joten ehdottaisin että katsot löytyykö jostain Bluray-asemia halvalla. Nähtävästi ei löydy sitä asemaa ainakaan sillä hinnalla.

Näytöt ovat varmaan ihan hyvä valinta, vähän harmittaa näissä omissa tuo mustan värin toisto. Elokuvia katsoessa musta on vähän karkea, eikä siksi välttämättä ihan kivoin katseltava.

Kun ite kasasin konetta muutama kuukausi sitten, täällä sanottiin ettei kahdella näytöllä ole kiva pelata kun esimerkiksi sotapeleissä näkymä jakautuu kahtia. Sitä kutsuttiin jollain hienolla sanalla, en nyt muista mikä se oli.

Laitan tähän vielä oman setin, jos haluat verrata. Tästä tuli aikas paljon halvempi, enkä keksinyt mitään parempaa sun paketistas. Sulla oli kyl siellä jotain näyttöjä ja näppiksiä, josta tuli mieleen että kannattaa valita sellainen hiiri, joka istuu käteen. Ainakin jos käytät konetta paljon, niin ergonomisesti muotoiltu hiiri olisi varmasti parempi estämään jännetupintulehduksia ja muita rasitusvammoja. Logitechin Performance Mouse MX on aika kiva hiiri käteen ja monipuolinen pelaamiseen, koska on varustettu monilla näppäimillä.

Ps. Tosta "antistaattisesta maadoitusrannekkeesta" ei taida kyllä pahemmin olla mitään apua, kunhan et seiso matolla ja pidä ihmeellisiä keinokuitu- tai villavaatteita päällä. Mutta voihan se ehkä jotain tehdä.

Toi maadotussysteemi on kyllä ehkä jo vähän turha, pidät vaan huolen ettet seiso matolla.

Kannattaa kans muuten varmistaa, että mitkä noista tuulettimista tulee mukana. Aika pettymys, jos on vaan yks tuuletin.

tsuriga [29.02.2012 15:03:44]

#

Ei riitä ei, NVIDIAn omien suositusten mukaan taitaa olla 550W. Pyörinee jollain hyvällä viis- tai kuussatasella, seinän takana Nexuksen 430W pyörittää ihan hyvin vuoden vanhaa kokoonpanoa (muistaakseni alle suositusten). Mustan toistossa on varmaan toivottavaa tossa hintaluokassa lähes järjestään, samaa lueskelin noista ehdottamistani IPS-paneeleistakin. Käyttiksen versiosta ja kopasta sanoisin jotain, mutta jos sulla on tosiaan molemmille perusteltu tarve niin mikäpä siinä. Ja maadotuksen voi tosiaan hoitaa kotikonsteinkin.

Petja [29.02.2012 21:46:53]

#

Macro kirjoitti:

Ostin itselleni Jimmsisstä todella halpaan hintaan Samsungin Bluray-aseman

Minä en loppujen lopuksi näe tarpeelliseksi Blu-ray-asemaa. Jos on tarve katsoa Blu-ray-elokuvaa (minulla on yksi sellainen, katsottu kerran) menen katsomaan sen PS3:lla tai kotiteatterijärjestelmällä. Ostoslista, johon edellisessä viestissä viittasin sisältää jo valkoisen DVD-aseman. Aseman valkoinen väri on ehdoton, koska näyttää aika rumalle musta asema valkoisessa kopassa. Valkoinen koppa näyttää siistille; tummiin koteloihin olen jo kyllästynyt.

Macro kirjoitti:

Toi maadotussysteemi on kyllä ehkä jo vähän turha, pidät vaan huolen ettet seiso matolla.

Maadoitusranneke ei ehkä ole tarpeellinen, mutta koska en ole aiemmin konetta rakentanut, pitää kaikkeen varautua - myös siihen ikävään. Ranneke ei ole kovin iso investointi.

Macro kirjoitti:

kahdella näytöllä ole kiva pelata kun esimerkiksi sotapeleissä näkymä jakautuu kahtia

Pelaaminen ei ole ensisijainen asia, jota koneellani tulisin tekemään. Kaksi näyttöä siksi, että pystyn toisessa pitämään koodia ja IRC-clienttiä ja toisessa debuggaamaan sekä selaamaan nettiä. Toki näytöiltä toivoisin ohuita reunoja juuri mainitsemasi takia.

Macro kirjoitti:

vähän harmittaa näissä omissa tuo mustan värin toisto

Kyse on luultavasti jostain VLC:n (tai mitä ohjelmaa nyt sitten käytätkin?) asetuksista tai HDMI-värisyvyydestä?

tsuriga [01.03.2012 12:34:33]

#

Petja kirjoitti:

koska en ole aiemmin konetta rakentanut, pitää kaikkeen varautua

Varaudu näin

Petja kirjoitti:

Kyse on luultavasti jostain VLC:n (tai mitä ohjelmaa nyt sitten käytätkin?) asetuksista tai HDMI-värisyvyydestä?

Hyvää värien toistoa ei voi ohjelmallisesti taikoa huonoon näyttöön. Jos haluat tiputtaa koneen hinnan sinne 1500€, osta halvemmat näytöt. Sillä säästät helposti pitkän pennin, etkä luultavasti tule huomaamaan eroa käytännössä.

PS. Alleviivaus on ylilyötynä huono tehokeino.

Sampe [01.03.2012 22:01:42]

#

Tuo 350W virtalähde ei kyllä tule riittämään tuolle kokoonpanollo, niin kuin muutkin ovat jo todenneet.

Itsellä on hyviä kokemuksia Corsairin HX sarjasta esim
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/46069/ckfsq/Corsair-HX650W-HX-sarjan-650W-ATX-virtalahde
Modulaariset kaapelit on erityisen hyvä ominaisuus virtalähteessä ja helpottaa kasaamista, kun voi laittaa vain ne kaapelit joita oikeasti tarvitsee.

Tässä lista eri Windows-versioiden eroista... Kannattaa katsoa että saa oikeasti hyötyä Ultimatesta eikä maksa turhaan.
http://windows.microsoft.com/fi-FI/windows7/products/compare

Itse vaihtaisin myös prosessorin mukana tulevan coolerin johonkin hieman isompaan. Vaikka konetta ei aikoisi ylikellottaa, niin isompi cooler pyörimässä pienillä kierroksilla on boxed tuuletinta hiljaisempi. Ainakin itse olen tykännyt. Kannattaa kuitenkin tarkistaa, että cooler mahtuu varmasti koteloon. Tässä yksi vaihtoehto:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/55644/dffrm/Cooler-Master-Hyper-212-EVO-1366-1156-1155-775-FM1-AM3-AM3

Kiintolevyjen hinnat näyttävät olevan pilvissä ainakin Suomessa. Viime syksynä tuo Samsung Spinpoint F3 maksoi 49€.

tsuriga [01.03.2012 22:14:47]

#

Erillisissä coolereissa voi kans olla järkevämmin suunnitellut kiinnikkeet, ts. sellaisen saa voi saada boxattua tuulainta helpommin kiinni. Vaikka koneita olin ennenkin kasannut niin tuli viimesintä kasatessa turhautuessa hajotettua yksi boxatun kiinnikejalka, minkä vuoksi siili jäi hieman vinoon ja kontaktipinta prossuun huonoksi, mikä lopulta johti siihen, ettei prossu kestänyt rasitusta ja turvarajat heittivät koneen sammuksiin pelatessa. Kannattaa siis olla huolellinen tähdätessä tuuletinta kiinni prossuun. Näissä tunnustaudun Zalman-fanipojaksi.

Petja [02.03.2012 11:00:43]

#

En tiedä tuosta coolerista, että onko minulle niin tarpeen ja että sopiiko koppaan ylipäätänsäkään.

Mutta tässä olisi nykyinen ostoslistani

tuutti [02.03.2012 14:53:06]

#

Nykyisen kovon hinnalla saisit myös tuplasti isomman SATA III kovon:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/32458/dftrf/Seagate-Barracuda-2-TB-64-MB-7200-RPM-3-5-SATA-III-6

makumaku [02.03.2012 15:23:35]

#

Mihin käyttöön tuo kone tulee?
Paketti näyttää nyt jo järkevämmälle kuin aluksi.

Pisti vielä silmään tuo näppäimistö/hiiri systeemi. Tuossa taidettin kehua että se on hyvin kompakti ja hiiri pieni. Itse vaan haluan käyttää melkeimpä mahdollisimman järeää näppäimistöä ja kohtalaisen jämäkkää hiirtä, enkä mitään rimpulaa tai ulkonäöllisesti hienointa.
En käytännössä yhtään tiedä millainen tuo nyt paketissa oleva on, mutta kannattaa miettiä ja varmistaa että tulee mieleinen. Hiiri ja näppis kun on järkuvasti käsissä, niin ne kannattaa valita niin että ovat mukavat omaan käteen.

Petja [02.03.2012 15:43:59]

#

Kone tulisi pääasiassa tähän käyttöön:

Petja kirjoitti:

Macro kirjoitti:

kahdella näytöllä ole kiva pelata kun esimerkiksi sotapeleissä näkymä jakautuu kahtia

Pelaaminen ei ole ensisijainen asia, jota koneellani tulisin tekemään. Kaksi näyttöä siksi, että pystyn toisessa pitämään koodia ja IRC-clienttiä ja toisessa debuggaamaan sekä selaamaan nettiä. Toki näytöiltä toivoisin ohuita reunoja juuri mainitsemasi takia.

Hiirtä ja näppistä olen itsekin miettinyt. Pitää siihenkin perehtyä.

Macro [02.03.2012 15:57:42]

#

Ehkä me ymmärretään viestisi ilman joka toisen sanan korostamista.

Jos et käytä pelaamiseen konetta, niin jätä tuo näytönohjain pois.

Petja kirjoitti:

Hiirtä ja näppistä olen itsekin miettinyt. Pitää siihenkin perehtyä.

Logitech Illuminated + Logitech Performance Mouse MX.

Blaze [02.03.2012 16:09:42]

#

Macro kirjoitti:

Jos et käytä pelaamiseen konetta, niin jätä tuo näytönohjain pois.

Useimmat nyt varmasti pelaa joskus jotain, vaikkei se pääasiallinen käyttötarkotus koneelle oiskaan. Toi varmaan on ihan soppeli kasuaalinäyttis, terveisin 800h CivV:tä ei-pelikoneella ja GTX460:llä.

Grez [02.03.2012 16:11:30]

#

Varmaan kannattaa ennemmin miettiä pelaako kysyjä vai ei, kuin sitä mitä useimmat tekee.

Ja itselläni ainakin pyörii angry birds ihan hienosti, vaikka koneessa onkin halvin kaupasta löytynyt näyttis. Tais maksaa 25 egee. Ja tämäkin sen takia kun integroidussa ei ollut Dual Link DVI:tä. Eli edes pelaaminen sinänsä ei välttämättä tarkoita että näyttikseen tarvitsisi panostaa mitään.

Petja [02.03.2012 16:28:58]

#

Pelaan toki, mutta se ei ole minun harrastukseni.
Angry Birds kyllä muistaakseni maksaa n. 10 €. Olen pelaillut sitä Google+:ssa ilmaiseksi (kokeillut myös Chrome-versiota; en ole Chromen vakituinen käyttäjä), en ymmärrä miksi sitä myydään erillisenä pelilevynä. Kukapa näistä nykymaailman jutuista ymmärtäisi?

Edit: Hups! Tarkotit näyttistä varmaan, et peliä?

Grez [02.03.2012 16:31:58]

#

Joo, pelin saa Chromeen ilmaiseksi, täytyy vaan luovuttaa sielunsa googlelle.

Sampe [03.03.2012 09:43:55]

#

Itse olen hiirissä tykästynyt Logitechin MX518:a. Istuu mukavasti käteen ja myös painikkeet tarkkuuden säätöön ovat mukavat. Muutenkin hiiri on tarkka eikä ainakaan omassa käytössä ole tullut mitään negatiivista vastaan. Ko. hiirestä uudempi versio olisi ilmeisesti tämä: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/21605/dccjs/Logitech-Optical-Gaming-Mouse-G400 Kyseinen hiiri on langallinen. En tiedä oliko langattomuus välttämätön kriteeri?


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta