Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: linux

Sivun loppuun

Meitsi [29.10.2003 21:59:07]

#

mitä muita "parempia puolia" on linuxia windowsiin verrattaessa kuin että linux on vakaampi, suomalainen ja siinnä tulee apache ja mûsqli ukana

tomaattigeeni [30.10.2003 01:11:50]

#

linux ei ole suomalainen, eikä siinä itsessään tule apachea tahi mysql:ää mukana (useissa distribuutioissa kylläkin).

Linuxissa on tehokkaampi moniajo, lisäksi esim. ssh -palvelinsoftan ajaminen mahdollistaa erittäin tehokkaan etäkäytön (koneella pystyy tekemään käytännössä mitä tahansa miltä tahanasa päätteeltä josta löytyyy ssh/telnet -client, vaikka kännykältä). Linux koostuu siten, että lähes kaikki asetukset ovat muutettavissa käsin eri tiedostoista ympäri kovalevyä, toisin kuin windowsissa, jossa on hyvin epäselvät valikot jotka jumiutuvat aina "sillon-tällön" ;)
Myös lisälaitteita (esim. verkkokortit ym.) pystyy sammuttelemaan ja käynnistelemään mielensä mukaan, eli asetuksia muutettaessa konetta ei tarvitse buutata.

Nämä asiat eivät päde ainoastaan linuxeihin, vaan kaikkiin standardeihin *nix -järjetselmiin.

k-mikko [30.10.2003 02:18:42]

#

lainaus:

linux ei ole suomalainen...

Hmm. Valaise minulle väittämääsi...

juhaz [30.10.2003 05:47:25]

#

Eikös linux rakennettu jonkin valmiin pohjalta ja se valmis oli joku ulkomaalainen... tarkoittaisikohan tomattigeeni tuota asiaa?

Tulilintu [30.10.2003 09:20:22]

#

No kyllä linux on siinä mielessä suomalainen, että sen päätoteuttaja Linus Torvalds on suomalainen. Linux on rakennettu Unixin päälle.

shovi [30.10.2003 10:22:16]

#

lainaus:

Eikös linux rakennettu jonkin valmiin pohjalta ja se valmis oli joku ulkomaalainen... tarkoittaisikohan tomattigeeni tuota asiaa?

Nounou. Linuxissa on tosiaan jotain unix-juttuja mukana, mutta minkään unixin pohjalta sitä ei ole tehty.

Meitsi [30.10.2003 13:55:11]

#

aika kiva. taidan laittaa uudelle koneelleni (kun semmoisen saan) sekä windowsin että linuxin. eiks mandrakessa tule musli ja apashe

tomaattigeeni [30.10.2003 16:03:15]

#

lainaus:

lainaus:

linux ei ole suomalainen...

Hmm. Valaise minulle väittämääsi...

Linuxin kernelin alkuperäiskehittäjä Linus Torvalds on suomenruotsalainen, hän teki itse ensimmäisen version Linuxista (muistaakseni kernel 0.12 oli vielä kokonaan Linusin kirjottama, nyt mennään versiossa 2.6.xx) jonka jälkeen projektiin on osallistunut tuhansia ohjelmoijia ympäri maailmaa. Se, että kernelin alkuperäiskehittäjä oli suomenruotsalainen (en osaa sanoa onko suomen vai ruotsin kansalainen) ei tee Linuxista suomalaista - ainakaan enää, kun Linux on kehittynyt niin paljon 12 vuodessa.

Dustbin [30.10.2003 16:09:18]

#

lainaus:

Linuxin kernelin alkuperäiskehittäjä Linus Torvalds on suomenruotsalainen, hän teki itse ensimmäisen version Linuxista (muistaakseni 0.02 oli vielä kokonaan Linusin kirjottama) jonka jälkeen projektiin on osallistunut tuhansia ohjelmoijia ympäri maailmaa. Se, että kernelin alkuperäiskehittäjä oli suomenruotsalainen (en osaa sanoa onko suomen vai ruotsin kansalainen) ei tee Linuxista suomalaista - ainakaan enää, kun Linux on kehittynyt niin paljon 12 vuodessa.

Silti linuxia pidetään suomalaisena.

tomaattigeeni [30.10.2003 16:11:11]

#

lainaus:

Silti linuxia pidetään suomalaisena.

Pidetään yleisesti suomalaisena, mutta se ei tee siitä suomalaista ;)

lainaus:

Linuxissa on tosiaan jotain unix-juttuja mukana, mutta minkään unixin pohjalta sitä ei ole tehty.

Itseasiassa Linux on eräs Unix -järjestelmä

Tulilintu [30.10.2003 18:19:39]

#

Linus Torvalds on suomenruotsalainen... Tässä Linusin "elämänkerrassa" Just for fun: Menestystarina Linus sanoo jotenkin näin "Kuuluimme siihen suomalaiseen vähemmistöön, jotka puhuvat ruotsia äidinkielenään.". Hassua, että juuri kun luen kyseistä kirjaa tulee keskustelun aihe jossa käsitellään kyseistä. :D

Gwaur [30.10.2003 18:24:17]

#

lainaus:

Linuxin kernelin alkuperäiskehittäjä Linus Torvalds on suomenruotsalainen,

höps. Suomenruotsalainen tarkottaa sitä että on ruotsinkielinen äidinkieleltään ja käyttäytyy ruotsalaismaisesti, mutta asuu suomessa. Vähän niinkuin Amerikansuomalainen, mm. jotkut NHL-pelaajat. Itse sanoisin että Linux on suomalainen

Kysykää linussilta prkl että onko linux suomalainen vai ruotsalainen.

Palikka [30.10.2003 18:46:05]

#

Alkuperältään linux on suomalainen, mutta tuskin enää linuxia voi määritellä vain suomalaiseksi koska kehitykseen osallistuu aivan varmasti enemmän ulkomaalaisia kuin suomalaisia =)
Minun mielestäni linux on kansailvälinen ns. internationaalinen. =)

AK [30.10.2003 19:13:11]

#

Minäkin olen lukenut tuon Just for fun - menestystarinan. Linus alkoi kehittämään ydintä, koska ei ollut tyytyväinen käyttöjärjestelmiin kalleuteen. Mies pisti projektinsa keskustelupalstalla yleiseen tietoon ja yhä enemmän ihmisiä innostui siitä. Lopulta monet ohjelmoijat alkoivat kehittämään sitä.

Tuohon perustuen on mielestäni väärin sanoa Linuxin "olevan kotoisin jostain maasta", koska se on maailmanlaajuinen projekti.

Ugh.

tomaattigeeni [31.10.2003 01:32:43]

#

lainaus:

lainaus:

Linuxin kernelin alkuperäiskehittäjä Linus Torvalds on suomenruotsalainen,

höps. Suomenruotsalainen tarkottaa sitä että on ruotsinkielinen äidinkieleltään ja käyttäytyy ruotsalaismaisesti, mutta asuu suomessa.

nimenomaan, vanhemmat (ainakin isä) ruotsalainen. Syntyi / asui lapsuutensa suomessa.

NiLon [31.10.2003 05:38:43]

#

Jos lapsi syntyy suomessa niin se on suomalainen läpi elämänsä ellei hae uutta kansalaisuutta. Eiköhän tämä päde myös linuxin kanssa? Ja jos linux ei ole suomalainen niin minkämaalainen se on?

juhaz [31.10.2003 11:49:15]

#

Linuxia on ohjelmoinut kymmenet ihmiset ympäri maailmaa ja eikös se kehitetty minixin pohjalta... tjs? Minix ei ainakaan ollut suomalainen, mutta kyllä mä olen linuxia kuitenkin aina pitänyt aikalailla suomalaisena sen takia, että linus Torwalds oli suomalainen.

Palikka [31.10.2003 15:06:27]

#

lainaus:

Linuxia on ohjelmoinut kymmenet ihmiset ympäri maailmaa

Mitä meinaat kymmenillä ihmisillä ? Taitaa olla pojalla laskut menneet sekaisin, koska linuxin kehitykseen osallistuu monia tuhansia ihmisiä. Vai mitä tarkoitit ?

juhaz [31.10.2003 15:31:23]

#

no tarkoitin siis sitä, että linuxia ei ole ohjelmoinut vain yksi ihminen....

mikaelh [31.10.2003 16:12:46]

#

Pieniä käsitevirheitä löytyy ainakin alkupään viesteistä.
Linuxhan on pelkkä kerneli. Se Unixia jäljittelevä kokonaisuus on sitten taas nimeltään GNU/Linux.

KimmoKM [31.10.2003 17:31:33]

#

Minä en pidä Linuxia minkään maisena, se on projekti, jota tuhannet ihmiset ovat jollain tavalla tehneet.

lainaus:

eikös se kehitetty minixin pohjalta...

Linus tutustui Minixiin, ja piti monista sen ominaisuuksista, ja vastaavia lisättiin sitten Linuxiin. Linux ei pohjaudu Miniziin.

lainaus:

Hassua, että juuri kun luen kyseistä kirjaa tulee keskustelun aihe jossa käsitellään kyseistä.

Minäkin olen lukenut sen. Oikein hyvä.

Tempfile [31.10.2003 20:14:13]

#

Vaikka linux onkin kansainvälinen projekti, niin itse pitäisin sitä silti suomalaisena keksintönä.

AK [31.10.2003 20:45:48]

#

Miksi kaikella pitäisi olla joku "kansalaisuus"?

k-mikko [01.11.2003 03:52:10]

#

No jokatapauksessa Linux on parempi asia kuin Windows :)
Tyydytään siihen.

Jaska [03.11.2003 20:51:36]

#

Linux on huomattavasti turvallisempi kuin Wintoosa. Jos Windows-kone on kytketty internetiin, sitä pystyy osaavissa käsissä lukemaan kuin avointa kirjaa.

Jaska [03.11.2003 21:03:48]

#

Ai niin, lisäksi nettiselaimet Linuxissa voittaa Wintoosan vastaavat 100-0.

vipemype [03.11.2003 21:24:09]

#

lainaus:

Ai niin, lisäksi nettiselaimet Linuxissa voittaa Wintoosan vastaavat 100-0.

Kuinka niin? Mulla on Mozilla ainaki toiminu molemmissa ongelmitta.

Meitsi [03.11.2003 22:27:08]

#

Miten on linuxin ajurien suhteen? ainakaan mun koneen lisukkeissa ei ole linxille ajureita tullu

NiLon [04.11.2003 01:43:35]

#

Niitä ajureita tekevät yksityiset henkilöt, joten välttämättä jokaiseen rakkineeseen ei ole olemassa ajureita. Mutta voithan koittaa kysellä jostain foorumilta jolla näitä koodareita liikkuu.

Meitsi [04.11.2003 11:16:54]

#

k.

jutti [04.11.2003 14:43:00]

#

Minkä maalainen on Nokia?

AK [04.11.2003 18:07:26]

#

Oliko tuo vakavamielinen kysymys?

Meitsi [04.11.2003 19:40:51]

#

Nokia ei periaatteessa ole enää suomalainen koska puhelimet valmistetaan jossakin missä pippuri kasvaa. Ääh. meni pilkunviilaukseksi.

juhaz [04.11.2003 20:52:01]

#

Nokia on niin kauan suomalainen, kun nokian pääpomo + se hallinnollinen päärakennus löytyy suomesta vaikka suomi ei omistakkaan nokiasta kuin 10% enään ja osat puhelimiin kehitetään ympäri maailmaa.

NiLon [05.11.2003 01:51:06]

#

Jostain kuulin että suomi tuottaa 4% nokian liikevaihdosta, joka on suhteellisen pieni lukema.

Lisäys: Heräsi kysymys että jos pilkon puun suomessa ja vien sen venäjälle. Niin onko puu silloin venäläinen vai suomalainen? Itse sen mieltäisin suomalaiseksi kunnes sitä ei voida enää puuksi kutsua.

Minä [05.11.2003 10:53:11]

#

lainaus:

Lisäys: Heräsi kysymys että jos pilkon puun suomessa ja vien sen venäjälle. Niin onko puu silloin venäläinen vai suomalainen? Itse sen mieltäisin suomalaiseksi kunnes sitä ei voida enää puuksi kutsua.

Viilataan pilkkuasitten oikeen huolella..
Puu on suomalainen ja sen pilkkoja on (ilmeisesti) suomalainen. En minäkään muutu venäläiseksi kun siellä käyn...

AK [05.11.2003 21:37:51]

#

Kyllä puu on suomalainen kun sen on rajan tältä puolelta kaatanu, ihan sama minne veisi :)

NiLon [06.11.2003 23:54:23]

#

Joten linux on suomalainen kun se on tällä puolella tehty.

AK [07.11.2003 16:46:28]

#

No ei nyt ihan niinkään :)

Puusta tekee suomalaisen se, että puu on suomalaiselta maaperältä ja se on 100 % "suomalaista ainesta".

GNU:n ajatus, joka Linuxissa on ollut aina pohjana, ei ole suomalainen ja lisäksi Linuksen mukaan hänen kirjoittamaansa koodia on kernelissä enää n. 5 %(?), jos oikein muistan. Mielestäni on siis edelleen itsekästä sanoa Linuxin olevan suomalainen.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta