Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VB6: QB kuvia exeen?

Sivun loppuun

zelda [19.05.2002 12:15:58]

#

Moi!
Onko mahdollista kätkeä qbasicilla kuvia exe tiedostoon ohjelman "joukkoon" ja sitten saada se esille inputin kannssa jotan if lausetta käyttäen? Kuva ei siis saisi olla erillisessä tiedostossa.
(aloittelia)

thefox [19.05.2002 17:26:47]

#

Siis kuvia EXE:n joukkoon -- mahdollista on. Mutta mitä meinaat kun sanot että "esille inputin kannssa jotan if lausetta käyttäen"?

zelda [20.05.2002 21:39:46]

#

PRINT "Näytä kuva? K/E"
INPUT "?", kuva$
IF kuva$ = "K" THEN
näytä kuva
END IF
IF kuva$ = "E" THEN
älä näytä kuvaa
END IF

Sitä meinaan (toivottavasti tuli edes validia koodia ;))
------------
Siis kuvan voi tallentaa exeen, sepä hyvä.
(Kukaan ei varmaan arvannut tätä: ) Miten se kuva sinne saadaan ja miten se näytetään? Joku tietty formaatti ennen exeen 'includaamista'?

zelda [20.05.2002 22:52:49]

#

Ja tämä siis qbasicilla

tomaattigeeni [20.05.2002 23:10:45]

#

Siis jos kysymys on valokuvista, en osaa vastata, mutta jos kuvat on piirrettyjä, hae www.qbarea.cjb.net:stä ohjelma DataImage Creator ja sillä voi piirtää ite kuvia ja ohjelma tallentaa ne dataksi .bas tiedostoon ja ne on helppo liittää omaan ohjelmaan ja PUT -käskyllä näyttää.

tomaattigeeni [20.05.2002 23:11:29]

#

Valokuvilla meinasin .GIF tms. -kuvia.

thefox [21.05.2002 15:45:50]

#

No periaattessa sen voi tallentaa EXE:en mutta kikkailuksi menee... minkälaista ohjelmaa koodailet? Olisiko muita vaihtoehtoja kuin EXE:en sisällyttäminen.
Ai niin, ja QBasic:illähän ei EXE:jä aikaiseksi saa.

zelda [21.05.2002 18:46:57]

#

Kyllä hän tuo piirrettyjen kuvienkin taso riittänee. Käyn hakemassa tuon edellä mainitun ohjelman ja puhutaan sitten lisää...

Kyllä minä qbasicilla olen exejä aikaseksi saanut. Käytän versiota 4.5 (Microsoft (R) QuickBASIC 4.50 (C) Copyright Microsoft Corporation, 1985-1988). Hei, just tuli mieleen että onko qbasic lyhenne QuickBASIC:ista vai onko qbasic ihan oma juttunsa? Joka tapauksessa vain vaikko Run -> Make EXE file... -> ja se on exe sitten walmis.
Joo ja ohjelma on vähän 'hämärä' joten en sitä tarkemmin lähde kuvailemaan, mutta suotavaa olisi että kuvat menee exeen.

trinit [21.05.2002 19:52:22]

#

QBasic on DOS:n mukana tuleva Basic-tulkki joka ei siis tee .exe tiedostoja. Joten QuickBasic ja QBasic on eri ohjelmia. Näitä QBasic:ia ja QB:ta sekotetaan yleisesti todella paljon.

----

Mukavaa että Data Image Creator:sta on ollut hyötyä joillekin - minä kun sen olen tehnyt ja pitänyt aikoinaan QB-Area -sivuja yllä ;)

zelda [21.05.2002 22:09:49]

#

valitettavaa on se että ohjelma ei meillä päin toimi.. Käynnistyy kyllä vilkuttelee näytöllä jotain värikkäitä arpakuution kokoisia neliöitä ja sammuu sitten.
Kun luin lueminut.txt niin sieltä pisti silmään se että lupailtiin jotain tuleva versiota. Jos semmonen on todella tulossa niin bugin voisi korjata. Niin ja kuvien kokoa voisi lisätä vähintää kymenellä joka suuntaan.
Toivottavasti meni viesti oikeaa osoitteeseen, ymmärsin jotenkin että trinit on tehnyt ohjelman. Siis äskeisestä viestistä päätellen.

trinit [21.05.2002 23:14:58]

#

Kyllä minä sen olen tehnyt. Ja tiedän että siellä hieman lupailtiin uusiakin versiota.

Uudessa v2.00 on tuki kuville joiden koko on 320x200 256 värillä, MUTTA ohjelmanteko kaatui lähinnä siihe että muisti alkoi loppumaan kesken. QB-Arean sivuilla on DIC.ZIP paketti jossa on myös v2.00 keskeneräisenä.

DIC:tä ei ole tullut vain tehtyä eteenpäin kun olen siirtynyt VB:hen - mutta voisihan sitä harkita jos tekisi siitä Windows-version, mikäli sille olisi käyttöä?

zelda [22.05.2002 15:10:40]

#

Olisi kyllä, nyt ja tulevaisuudessa (ainakin siihen asti kun siirryn astetta korkeammalle).

trinit [22.05.2002 19:25:31]

#

OK. Voisin sitä yrittää tehdäkin, en kylläkään lupaa mitää varmaksi.

Antti Laaksonen [22.05.2002 19:38:30]

#

Tuossa on se haittapuoli, että EXE-tiedostoon ei sitten paljon muuta mahdukaan kuvan lisäksi (64k rajoitus). Tai no, voihan ohjelman kääntää erissä, mutta sittenkin GIF-tiedostot ja joku valmis näyttämisrutiini olisi mielestäni paljon parempi ratkaisu.

trinit [25.05.2002 21:51:15]

#

Niille tiedoksi jotka odottavat Data Image Creatorista uutta versiota, niin olen alkanut tekemään DIC:stä Windows-versiota ja projektin etenemistä voi seurata kotisivuillani.

http://trinit.cjb.net ja mene Projektit-sivulle


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta