Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Koodit: QB: 2.asteen yhtälön y genis

Sivun loppuun

Jamppa [19.11.2002 18:25:49]

#

Tämä on tällainen 2.asteen yhtälön systeemi joka kertoo...jaah en osaa selittää.
tästä ohjelmasta voi katsoa proseduurien parametrien käyttöä tai tiedoston käsittelyä. Lukiota käyville tästä saattaa olla höytyä jos ei ole kunnon laskinta. Kuumat parannusehdotukset koskien yleistä ohjelmointia / sen tyyliä otetaan vastaan lämmöllä, sillä olen vasta-alkaja. ps: muistakaa kattoa mun pallopeli....

DECLARE SUB talleta (a AS SINGLE, b AS SINGLE, c AS SINGLE, taulukko() AS DOUBLE)
DECLARE FUNCTION kysyktaie$ ()
DECLARE SUB laske (a AS SINGLE, b AS SINGLE, c AS SINGLE, taulukko() AS DOUBLE)
DECLARE SUB kysy (a AS SINGLE, b AS SINGLE, c AS SINGLE)
'jani astikaisen 2. asteen yhtälön ratkaisija
DIM taulukko(40) AS DOUBLE
DIM v AS STRING
DIM a, b, c AS SINGLE

DO
  CLS
    CALL kysy(a, b, c)
      CALL laske(a, b, c, taulukko())
      LOCATE 15, 25: PRINT "talletatko laskelman"

        v = kysyktaie$

       IF v = "K" THEN
      CALL talleta(a, b, c, taulukko())
     END IF
    PRINT
   LOCATE 16, 25: PRINT "haluatko jatkaa?"
  v = kysyktaie$
LOOP WHILE v <> "E"
END

SUB kysy (a AS SINGLE, b AS SINGLE, c AS SINGLE)
INPUT "anna kertoimet", a, b, c
END SUB

FUNCTION kysyktaie$
DIM m AS STRING
 DO
  m = UCASE$(INKEY$)
   LOOP WHILE m <> "K" AND m <> "E"
kysyktaie = m

END FUNCTION

SUB laske (a AS SINGLE, b AS SINGLE, c AS SINGLE, taulukko() AS DOUBLE)
x = -20
FOR i = 1 TO 40
taulukko(i) = a * x ^ 2 + b * x + c
x = x + 2
NEXT
FOR ii = 1 TO 40
    PRINT taulukko(ii);
 NEXT
END SUB

SUB talleta (a AS SINGLE, b AS SINGLE, c AS SINGLE, taulukko() AS DOUBLE)
    CLS
    OPEN "LIST" FOR OUTPUT AS #1
    FOR i = 1 TO 40
     WRITE #1, taulukko(i)
    NEXT
    CLOSE #1

END SUB

thefox [20.11.2002 21:31:42]

#

Määh.. mitäs tuo muka ratkaisee?
Ja huonoa soodia paikoittain.. mutta jaa..

mikkot [20.11.2002 21:51:03]

#

Mikä tuo otsikko on (mitä se tarkoittaa), mitä tuo ratkaisee ja onko lukiolaista jolla ei olisi laskinta? :P

mikkot [20.11.2002 21:52:04]

#

Taisinkin tajuta :)

thefox [20.11.2002 22:14:54]

#

"Toisen asteen yhtälöksi sanotaan yhtälöä, joka voidaan sieventää muotoon ax^2 + bx + c = 0, a != 0."
Ja tuo otsikon "y genis" taitaa tarkoittaa sitä että se laskeskelee y-arvoja jos vaikka haluttais piirtää joku hieno käyrä :)
Bahbah.. jonkinlaista selitystä itse koodiin ja tietääköhän koodin vääntäjäkään mistä oikein puhuu? :p

Jamppa [20.11.2002 22:18:33]

#

joo no on mulla pientä hajua....
on tua laaja matikka käyty..
nimen omaan laskee y:n arvoja. kyllä te aika palikota ootte...

thefox [20.11.2002 22:19:53]

#

No mikäs tuo kommentti tuolla koodin sisällä sitten on "'jani astikaisen 2. asteen yhtälön ratkaisija"? :p Ja otsikon olis oikeasti voinu valita vähän paremmin :p

thefox [20.11.2002 22:23:02]

#

Niin ja ton olis luonnollisesti voinu laittaa piirtämään sen käyrän vaikka :)

Jamppa [20.11.2002 22:33:27]

#

upsii, no niin on joo käyränlasku ilmanmuuta, sen teen ja sitten seuraava rojekti...Lieneekö parempi palata takaisin pelien pariin. Niitä porukka hahmottaa helpommin.

Antti Laaksonen [20.11.2002 22:37:51]

#

Ihan kelvollinen ohjelma, mutta käyttöliittymä voisi olla vähän parempi ja kuva tosiaan mukaan ;)

N [21.11.2002 15:54:55]

#

Todel kiva(oikeestaa scrubu)! :D :D :D

KimmoKM [21.11.2002 18:36:57]

#

En tajua tuosta mitään, mutta kaiketi toimii.

thefox [23.11.2002 13:20:25]

#

"Lieneekö parempi palata takaisin pelien pariin. Niitä porukka hahmottaa helpommin." Öö.. pitäiskö tuo ottaa pottuiluna?
Otsikko on täysin harhaanjohtava, tuolla ei ole käytännössä mitään tekemistä toisen asteen yhtälön kanssa, kyseessä on toisen asteen polynomifunktio, jolle lasket arvoja. Ja sitten vielä kommenteissakin väitetään ohjelmaa 2. asteen yhtälön ratkaisijaksi.
Lisäksi tuollainen palikaksi yms. haukkuminen on aivan turhaa. Ensi kerralla sitten vähän paremmalla tyylillä näitä, kiitos.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta