Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ensimmäinen ohjelmointi...

Sivun loppuun

DjLamppu [09.09.2003 16:37:11]

#

Joo, tota mä tulin tänne vasta ja tarvittisin
vähän apuja... Haluaisin oppia ohjelmoimaan helppoja pelejä ja tietää miten ne sitten ohjelmoidaan...

shovi [09.09.2003 16:43:31]

#

Kröhöm. Näin kaverina otan oikeuden sättiä sua.

Oputkan alueethan ovat seuraavat: ohjelmointiputka, johon tämä viesti on lähetetty, on nimenomaan tätä sivustoa koskeva alue. Muut alueet koskevat ohjelmointia itseään, ja yleinen keskustelu on sitten ihan mitä vaan koskeva alue (onpa siellä kysytty jopa mitä yleensä syötte aamupalaksi :). Tämän tyyliset kuuluvat siten yleiseen keskusteluun.

Mutta, älkää silti haukkuko DjLamppua pystyyn, kaikkihan me olemme jostain aloittaneet :)

Gwaur [09.09.2003 17:00:55]

#

lainaus:

(onpa siellä kysytty jopa mitä yleensä syötte aamupalaksi :).

MINÄÄ! ;D
Offtopiciin meni vähäsen... mutta koittakaa nyt hemmetti pysyä oikeessa aiheessa

trinit [09.09.2003 17:37:37]

#

lainaus:

Haluaisin oppia ohjelmoimaan helppoja pelejä ja tietää miten ne sitten ohjelmoidaan

Aika moni on tainnut täällä aloittaa QBasic:lla josta löytyy myös muutama opaskin Oppaat-alueelta.

Janezki [09.09.2003 18:07:55]

#

Ja delphi 6 PEn saa myös ilmaisella jos pascal kiinnostaa. Tietysti qbasicilla on hyvä aloittaa.

Heikki [09.09.2003 18:39:25]

#

Ja ei sitten kannata ajatella että opettelen tässä pari viikkoa ja sitten alan tekemään 3d-räiskintäpeliä. Graaffisia pelejä et tee pitkään aikaan (vaikka jaksaisitkin harjoitella ahkerasti).

Ensimmäiseksi ohjelmointikieleksi kannattaa valita C++, jos haluaa ohjelmointikielestä olevan muuta kuin pikkupelejä (QB:llä voi tehdä jotain pientä kivaa, mutta harva QB:llä tehty peli on maksamisen arvoinen, paitsi tietysti MHM :D)

Itse tosin aloitin QB:llä... Kyllä silläkin voi aloittaa...

Antti Laaksonen [09.09.2003 21:10:47]

#

QBasic on ihan hyvä aloituskieli, eikä se tosiaankaan ole este siirtyä myöhemmin vaikka C++:saan. Sillä ohjelmoinnin opiskelussa ei ole kyse yksittäisen kielen vaan yleisten ohjelmointitekniikoiden oppimisesta. Tämän jälkeen uusien kielien omaksuminen on suht' helppoa.

Olli Vanhoja [09.09.2003 22:28:14]

#

Qbasic ja Dos on kuollut jo :-P

thefox [09.09.2003 22:31:58]

#

lainaus:

Qbasic ja Dos on kuollut jo :-P

QBasic ja Visual Basic -alueelle lähetetyt 5169 viestiä puhuvat vahvasti tätä vastaan.

saarioinen [10.09.2003 17:55:33]

#

Kyllä. Qbasic olisi kyllä ehottomasti paras kieli alottamiseen. Tietysti voit valita yhden näistä:
C (ei ehkä sovellu alottamiseen)
C++ (tällä voi vielä alottaa)
Pascal (Voit ottaa jos haluat)
Qbasic (ehkä paras alotus kieli)
Vbasic (Kallis ohjelma jolla ei kannata alottaa jollei omista jo ohjelmaa, koska ilmasiakin ohjelmointikääntäjiä on)
Java (Ei ehkä sovellu alottamiseen)
____________________________________________________________
T: saarioinen

Gwaur [10.09.2003 18:00:59]

#

lainaus:

Vbasic (Kallis ohjelma jolla ei kannata alottaa jollei omista jo ohjelmaa, koska ilmasiakin ohjelmointikääntäjiä on)

Ilmasia? missämissä?

lainaus:

lainaus:

Qbasic ja Dos on kuollut jo :-P

QBasic ja Visual Basic -alueelle lähetetyt 5169 viestiä puhuvat vahvasti tätä vastaan.

ja 208 koodivinkkiä, eli koodivinkkien ehdoton enemmistö.

Meitsi [10.09.2003 18:50:02]

#

Mä ainakin alotin Html:llä

odys [10.09.2003 18:56:08]

#

Meitsi, HTML ei ole ohjelmointikieli vaan kuvauskieli, joka on alunperin tarkoitettu vain tekstin esittämiseen. CSS:llä taas saadaan eloa sivuille. Mulla tuli ensimmäisenä mIRC skriptit koska aloin irkkaamaan ja halusin jotain omia käteviä ominaisuuksia mIRC:iini. Siitä sitten on testailtu vaikka mitä, mutta PHP:llä olen ohjelmoinut jo aika kauan, olen myös opetellut SQL:än.

Gwaur [10.09.2003 19:28:05]

#

ohoh, meni lainauksen huonosti :/ no toi "ja 208 koodivinkkiä, eli koodivinkkien ehdoton enemmistö." on minun vastaukseni noihin kahteen lainaukseen

T.M. [10.09.2003 19:40:42]

#

lainaus:

Meitsi, HTML ei ole ohjelmointikieli vaan kuvauskieli, joka on alunperin tarkoitettu vain tekstin esittämiseen. CSS:llä taas saadaan eloa sivuille. Mulla tuli ensimmäisenä mIRC skriptit koska aloin irkkaamaan ja halusin jotain omia käteviä ominaisuuksia mIRC:iini. Siitä sitten on testailtu vaikka mitä, mutta PHP:llä olen ohjelmoinut jo aika kauan, olen myös opetellut SQL:än.

Jeps, ei se HTML ole ohjelmointikieli, mutta sitä koodatessa tajuaa hieman miten koodi toimii, ja on hyvä lähtöpiste oikeaan ohjelmointiin.
Eikä "Meitsi" sanonut sanaakaan että se olisi ollut ohjelmointikieli ;)

odys [10.09.2003 21:55:53]

#

Tässä puhuttiinkin millä ohjelmointikielellä on aloittanut ohjelmoinnin.

Gix [11.09.2003 16:36:03]

#

Al saza men lila waza.

Olli Vanhoja [11.09.2003 18:28:37]

#

lainaus:

lainaus:

Qbasic ja Dos on kuollut jo :-P

QBasic ja Visual Basic -alueelle lähetetyt 5169 viestiä puhuvat vahvasti tätä vastaan.

Tarkoitan, että virallisesti ei uusia versioita kummastakaan ole julkaistu paitsi jälkimmäisestä http://www.freedos.org on tämmöinen open source version.

saarioinen [11.09.2003 20:10:02]

#

lainaus:

Vbasic (Kallis ohjelma jolla ei kannata alottaa jollei omista jo ohjelmaa, koska ilmasiakin ohjelmointikääntäjiä on)
Ilmasia? missämissä?

Borlandin vanhat C ja C++ kääntäjät :D. http://borland.com/

DjLamppu [12.09.2003 19:00:42]

#

???Minkä tapaisia pelejä sillä voi ohjelmoida???

shovi [12.09.2003 19:03:52]

#

Siis millä? Ohjelmointi on vaativaa, aluksi vain tekstipelejä ja about kolmen vuoden päästä voit harkita graafisia pelejä. (Hmm... tosin visual basicilla voisi päästä helpommalla... onko kokemuksia? Antti Laaksonen taitaa olla visual basic-koodareita).

DjLamppu [12.09.2003 19:06:24]

#

None of them.
Pystyisikö joku näyttämään kuvia niistä?

shovi [12.09.2003 19:10:49]

#

Siis nuo eivät ole mitään cncitä. Ne ovat ohjelmointia, eli tavallaan sitä mitä sinä kutsut scripteiksi (tai sitä tyyliä).

DjLamppu [12.09.2003 19:30:49]

#

aha.

Gwaur [12.09.2003 20:05:25]

#

lainaus:

lainaus:

Vbasic (Kallis ohjelma jolla ei kannata alottaa jollei omista jo ohjelmaa, koska ilmasiakin ohjelmointikääntäjiä on)
Ilmasia? missämissä?

Borlandin vanhat C ja C++ kääntäjät :D. http://borland.com/

Pässi! kysyin VB-ohjelmista, en C/C++-semmoisista!
Visual Basic != c/c++

ZcMander [12.09.2003 21:04:05]

#

maxcode.com, mutta warea ei tueta :)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta