Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointiputka: Opastoiveita: versiohallinnat

progo [28.02.2010 17:44:09]

#

Täällä alkaa olla aika hyvä kasa erilaista opasta aloittelevan koodarinalun tarpeisiin, ja sehän onkin vain positiivista, että asioiden perusteita pääsee hahmottamaan suomen kielellä. Itsehän alan olla jo siinä pisteessä, että englanti sujuu paremmin kuin suomi (no, näkisipä vain) mutta silti välillä tulee juuri putkan SDL-opasta silmäiltyä hyvän selkeyden ansiosta.

No, nyt siihen toiveeseen: putkan tuttuun tyyliin (selkeys, simppeliys ja valmistavuus jatko-opiskeluun) tehty katsaus versiohallintojen maailmaan. Moni tekee asiat hankalan kautta, koska versiohallintojen käyttöön on olemassa varsin selkeä kynnys. Itsekin tutustuin subversionin saloihin vasta tässä hiljan erään projektini tiimoilta, ja täytyy sanoa, että koko systeemi on hyvin selkeä ja helppokäyttöinen, eikä lainkaan hankaloita kirjoittelua.

Versiohallinnan mielekkyydestä omissa projekteissa voi olla monta mieltä, minusta se on erityisen rauhoittavaa tietää, että projektista löytyy sekä "varmuuskopiot" että täydet muutoslogit tarkkoja diff-tulosteita myöten, jos siihen pitää palata myöhemmin laajennoksen merkeissä.

Sikäli kun aihe on helppo, joku git-taitaja voisi kirjailla hyvän oppaan aiheesta. Minulla kun on tässä eräänlainen taka-ajatus: subversionin käyttöönottoon löysin todella selkeän ja helpon pikaoppaan, gitin tapauksessa taasen olen löytänyt vain turhankin kattavia opuksia, joissa mennään heti innoissaan esittelemään gitin erityisominaisuuksia vanhempiin laitoksiin verrattuna. Koska täällä on noita windows-käyttäjiäkin kuulema, myös sille puolelle löytyville graafisille välineille voisi katsauksen tehdä.

Onhan niitä vaikeitakin asioita. Aloittelijalle hankalia asioita näissä hommissa ovat luultavasti diff-syötteiden tulkitseminen. Ei se sinänsä vaikeata ole, mutta usein aika vaikeaselkoista kuitenkin. Värittävät ohjelmat helpottavat tietysti. Riippuen miten kehittyneelle tasolle mennään, branchauksen käsite ja hallinnointi voi tehdä myös terää. En tiedä.

Enemmän kuin omia tarkoitusperiäni katsoen, täällä on monia isoja projekteja, joita hallinnoidaan pahimmassa tapauksessa zippeihin käärittyinä kokonaisuuksina ja kaikki on pitkälti sotkuista. Tekisimme varmasti palveluksen, jos edes yksikin pelintekijä tai sivunvääntäjä huomaa versiohallinnan opettelun kannattavaksi ja säästää siten aikaa.

Itse en ole niin kovasti paneutunut aiheeseen (versiohallittuja projekteja minulla on ollut vain toistaiseksi vain muutama, missään en ole vielä edes tarvinnut palata aiempiin tuloksiin tms). Mitä mieltä ihmiset ovat?

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta