Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kolumni ( tai joku sellainen) nettisivuja tekeville...

Sivun loppuun

Ämppi [26.07.2003 22:31:56]

#

https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/1996-pakettiauto

Aloitan viestini reilusti: v***** eikö teillä ole aikaa ???
Pästäkää "paha" pois sielustanne ja tehkää kunnon nettisivuja, ajalla.
Tuotan nettisivuja yhdelle videotuotanto ryhmälle sekä omalla palvelimella. ( mainostaisin tuota mutta kun tuo DNA vaihtaa IP-osoitetta joka helvetin sekuntti )
Mutta aika, arvatkaapa montako tuntia olen lomalla koneen ääressä: 9 ! ( menen aikaisin nukkumaan ;) )

Aloitin aiheen jotta te jotka sitä ""osaatte"", sanotte reilun mielipiteen mikä kusee ihmisten nettisivun teossa. Onko se se että sitä voi nykyään tehdä ketä vain tietokoneen omistava?? Nettikaverini ruikuttavat kun haukun heidän sivujaan jotka on tehty Wordillä.


Aloitan kertomalla omaa kotisivu -historiaa: Tein ensimmäiset (julkiset) kotisivuni keväällä 2002. Mutta sitä ennen olin tehnyt 8 vuotiaasta lähtien harjoituksia. Työvälineenä oli tuo minun raivoani nostattava MS Word 97. ( arvatkaa kuinka vaikeaa siitä lähdekoodista on tehdä selvää ? ) Ne ensimmäiset sivut olivat Vitutuspalsta (Kyllä, kaikki mikä vituttaa, kerro minulle. Toimi myöhemmin Habbo Kultakala -chatissä) , Pokemon pelejä (Niistähän me kaikki joskus aloitamme), mutta ehdottomasti ne ovat salaisuuteni: Kaikki testit joita netistä löytää, kertoo minun olevat 10 arvoinen tekijä.

Pyydän anteeksi, en vain onnistu omistamaan kolumnia Iltalehdestä enkä kotisivuillani. Pitäisiköhän perustaa...

Grey [27.07.2003 00:53:14]

#

Editorit tuovat peeloille mahdollisuuden tehdä asioita nopeasti, ja pienellä vaivalla. Se ei kuitenkaan välttämättä huonolla laatua, jos osaa tehdä nopeasti hyvin asioita, mutta jos ei taitoa, ei sitten osaa ollenkaan tehdä yhtikäs mitään.

Ideoitakaan ei tunnu löytyvän sivujen tekoon, vaan toistetaan sitä samaa vanhaa, taikka peräti kopioidaan suoraan joltain sivulta jotakin. Eikä sisältöäkään saada pahemmin aikaan sivuille, vaan sekin matkitaan tai tehdään kiireellä.

Itse minulta menee sivupohjan teossa 10-30 minuuttia, ja saan vielä laadukasta jälkeä aikaan. Asia mikä johtuu vain siitä että minulla on kyky tehdä asioita hyvin, jos nautin siitä, ja sivupohjien teosta nautin. Sisällön tekeminen on sitten vähän eri asia. Se on kaikkein vaikein homma, ei niinkään enää sivujen pohjat. En koodaa sivuja, vaan käytän editoreja, mutta kuten sanoin. Ei ole kiinni siitä millä sivut tekee vaan siitä osaako niitä tehdä millään.

-Grey-

T.M. [27.07.2003 01:19:10]

#

Itse koodaan sivuni "editplus" nimisellä editorilla. Muuta en ole käyttänytkään sitten expagen, jolla alotin tekemään sivuja.
Alkuaikoina yritin käyttää frontpagea mutta hommasta ei tullut mitään, kun se oli niin pirun sekava ja taulukon tekemiseenkin piti uhrata aikaa monen monta sekuntia ;)
Olenko sitten laiska vai tyhmä... ehkä molempia :D

Edit: Jos ei ole aikaa / tarpeeksi kiinnostusta tehdä omaa ulkoasua sivuilleen niin minun mielestäni voisi unohtaa niitten kotskasivujen teon kokonaan. Itse en ole koskaan kokenut semmoista että ei jaksa tehä ulkoasua vaan pitää jostain kopsia se. Itse en ole koskaan edes halunnut käyttää toisten tekemiä ulkoasuja, koska haluan olla ylpeä omasta työstäni!?
Ihmettelen syvästi niitä, jotka valittavat etteivät he osaa tehä ulkoasua, ja tämän vuoksi heidän täytyy saada valmiita ulkoasuja jotka ovat _HIENOJA_. (miten mitään voi oppia koskaan jos ei edes yritä????) Pitääkö kaikki olla hienoa ja mahtavaa alusta loppuun asti?

k-mikko [27.07.2003 04:30:05]

#

Frontpagella olen joskus aaaiiikoja sitten yritellyt ja hirveitä sivujahan ne olivat.

Tällä hetkellä käytän EditPlus-editoria, joka on lähes täydellinen työkalu minulle.

Tuntuu siltä, että koodiin saisi paremman otteen, kun se avautuu karussa kokonaisuudessaan eteeni.

Sivupohjien tuottamisesta... Joskus jopa aloitan kuvankäsittelyohjelmalla sivun tekemisen ja sitten vasta väännän hötömölöksi, mutta useimmiten aloitan suoraan html:n parista. Yleensä grafiikka jää aika vähälle ja pyrin tekemään mahdollisimman pitkälle taulukoiden ja CSS:n puitteissa, tämä siksi, että jotenkin olen alkanut kammoamaan mm. paukkulankamodeemien käyttäjien puolesta.

Olen nyt vihdoinkin oppinut tekemään sivuni aina XHTML 1.0 ja CSS -standardien mukaisesti, eli omatuntoni on sillä saralla puhdas. Koska tarkoitus on puoliharrastustoimintana kuitenkin jonkin sortin sivunsuunnittelupalvelua ylläpitää, niin sivujen on pakko olla mainittujen standardien mukaisia ihan peruslaadukkuuden takaamiseksi.

Ämppi [27.07.2003 13:35:23]

#

lainaus:

Frontpagella olen joskus aaaiiikoja sitten yritellyt ja hirveitä sivujahan ne olivat.

Itse olen Fronpage Xpressin käyttäjä, sillä sillä saa hyvin tehtyä sen tekstiosuuden , taulukot ja kuvat paikoilleen. Hienouksia sitten säätelen Notepadilla. Tietenkinhän ne taulukot on hirveitä tehdä sillä Fronpagella mutta kun en osaa parenpaakaan niin olkoon.
Ikävää ettei se hyväksy joitan komentoja HTML koodissa ( esim. Doc typen määritelmä ) ja poistaa ne.

lainaus:

Olen nyt vihdoinkin oppinut tekemään sivuni aina XHTML 1.0 ja CSS -standardien mukaisesti, eli omatuntoni on sillä saralla puhdas.

Kun tarkistin sivut eri jutskilla, sanoivat sivujen olevan perfectoja. Ainoa johon mm. Lehtori puuttui oli että käytän <font> määritelmiä. Syy tähän on kuitenkin yksinkertaisesti se etten saa CSS toimintoja toimimaan haluamallani tavalla ! Kun haluan mm. valkoista tekstiä, käytän määritettä "<p.w> </p.w>".

Voisiko joku muuten sanoa ohimennen paremman neuvon tuohon CSS:ään, sillä uusia sivuja pitäisi kovaavauhtia lykätä.(enkä ole sitten ihan idiootti, vain tyhmä)

Edit: lisäsin pari lisäystä tekstiin

Queq [27.07.2003 13:49:37]

#

Minä teen sivuni Front Pagen avulla. Notepadin ja Lehtorin avulla teen sitten viimeiset pienet muutokset.

juhaz [27.07.2003 14:04:21]

#

Minä käytän vain pelkästään jotain Macromedia Dreamweaveria ja nyt esimerkiksi on käytössä Dreamweaver MX... tjs, mutta totuudella voin sanoa, että olen todella pas*a tekemään nettisivuja eikä minulla ole edes ns "muotisilmää" tai miksi sitä sitten sanoa, että osaisin valita hyvät palaset, joista kokoaisin hyvät sivut.

samii [27.07.2003 15:28:53]

#

Notepadilla kirjoitan kaiken html:n, en edes osaa käyttää kunnolla mitään frontpagea..tms. :DD Koskaan niillä kiinnostanut tehdä. Niin kuin tuossa on sanottu: Ei se millä tekee, vaan mitä syntyy. Juup. Ja olen turhan innokas tekemään uusia sivupohjia kun kyllästyn vanhaan :D. Juuri kun alan laittamaan sisältöä, päätänkin vaihtaa taas ulkoasua.. :P

lainaus:

Voisiko joku muuten sanoa ohimennen paremman neuvon tuohon CSS:ään, sillä uusia sivuja pitäisi kovaavauhtia lykätä.(enkä ole sitten ihan idiootti, vain tyhmä)

Minkä neuvon?Mihin? Ja mikä tuo <p.w> on? :O

thefox [27.07.2003 16:05:33]

#

Sanon sen jälleen kerran: en tajua niitä jotka käyttävät Muistiota muuna kuin muistiona.

Itse teen sivuni FrontPagellä, HTML:ää olen oppinut matkan varrella vaikka en tähän päivään mennessä yksiäkään sivuja ole vielä täysin tyhjästä sillä vääntänyt.

Veikkaan että ihmisten FrontPage-kammo johtuu siitä että he: 1) ovat käyttäneet FrontPage Expressiä (Express on ilmainen versio) 2) eivät ole osanneet käyttää sitäkään.

Itse suunnittelen sivut useimmiten PaintShopProlla, leikkelen sieltä kuvat sopivasti niin että ne voi lyödä taulukoihin, ja sitten FrontPagessa teen niin... ikävä kyllä tästä usein seuraa suhteellisen graafisesti raskaita sivuja ;-(

Niille, jotka eivät ulkoasua osaa vääntää, suosittelisin sen jättämistä vääntämättä. Mustaa valkoisella perus-formatoinneilla (lihavointi, otsikot jne) on aivan yhtä vakuuttava kuin "hieno" leiska kunhan sisältö on kohdallaan.

samii [27.07.2003 16:11:30]

#

lainaus:

Sanon sen jälleen kerran: en tajua niitä jotka käyttävät Muistiota muuna kuin muistiona.

Ja sä käytät sitä...? Laitat asioita ylös? tms.

T.M. [27.07.2003 17:27:29]

#

lainaus:

Voisiko joku muuten sanoa ohimennen paremman neuvon tuohon CSS:ään, sillä uusia sivuja pitäisi kovaavauhtia lykätä.(enkä ole sitten ihan idiootti, vain tyhmä)

jos tekstin väriä haluat muuttaa muulla kuin <font> tagin color määrityksellä niin voit käyttää vaikka CSS:ää siihen:

<b style="color:white; font-weight:normal">jeppe</b>

ite käytän aina b-tagia ku se on niin lyhyt kirjottaa :D

voit tietenkin käyttää <style> tageja jottei tarvi aina style-määritettä kirjottaa joka tagiin:

<style type="text/css">
B#t {color:white; font-weight:normal}
</style>
<b id="t">jeppe</b>

j.k [27.07.2003 20:39:48]

#

Netti sivujen pitäisi olla käytännölliset ja sisältö pitäisi olla niin hyvä että käviä palaisi uudeleen sivuille ja kertoisi niistä kaverille..

Ämppi [27.07.2003 22:09:54]

#

Väliin taas anteeksi pyyntö: Olen opiskellut CSS:ää yhdestä kirjasta joka neuvoi että tuo <p.?> </p.?> toimisi, mutta onneksi tajusin muöhemmin ettei toimi.

ELIKKÄ korjaus: en tarvitse apu, aivoissani ei liikkunut ( yllätys yllätys, 95% ajastani en ajattele ) sillä kirjoitushetkellä mitään. Sori

Vilikki [27.07.2003 23:16:39]

#

Frontpagea käytän, jos tarvitsee sivuja tehdä. Vaan ei se mikään paras kyllä ole, ihmettelin kun ei operalla näkynyt pari kuvaa niin olikin useampaan otteeseen mennyt iskemään </body> tagin ennen niitä kuvia. :P

Juuri tässä kesällä olin väsäämässä sivuja, vähän jäi vielä keskenkin vielä, vaan kun ei toistaiseksi ole vielä mitään kunnon tarjottavaakaan niillä sivuilla niin parempi jättää toistaiseksi julkaisematta (ärsyttäviä sivut, joilla ei ole oikeastaan mitään, ainoastaan parin lauseen profiili kyseisestä henkilöstä ja pahoittelut: "Sivut ovat vielä hieman keskeneräiset."). Vaan sitten julkaisen kun jotain julkaistamisen arvoista sivuilleni saan.

leftover [28.07.2003 11:13:11]

#

95 aloitin wordpadilla, 2000 tein Webniacin (alkoi kyllästyttämään) ja siitä en olekaan luopunut sen jälkeen.

Koodin väännän nykyisin suurimmaksi osaksi xhmtl1.0 standardilla, vielä kuitenkin joutuu joka kerta jyräämään validaattorin läpi. Päätin jo -95 etten tue selainkohtaisia tageja, ja päätös on pysynyt. CSS:n puolella käytänkin sitten IE:n ominaisuuksia (kuten filttereitä ja scrollbar-coloreita) koska nämä ei sivun toimintaan vaikuta.

Muutenkin joutuu php-koodiin vääntämään IE-spesifikaatioita koska mm. IE:n absoluuttiset sijainnit ovat 5 pikseliä ylempänä verrattuna muihin selaimiin.

Kuvat ovat minunkin sivuilla jääneet lähinnä logoon, suurimman osan pyrin tekemään css:llä.

thefox [28.07.2003 12:27:58]

#

lainaus:

lainaus:

Sanon sen jälleen kerran: en tajua niitä jotka käyttävät Muistiota muuna kuin muistiona.

Ja sä käytät sitä...? Laitat asioita ylös? tms.

Jooh, väliaikaisena säilytyspaikkana pienille tekstinpätkille. Tai jos on tarvetta kevyeen tekstieditointiin.

Oikeasti, Muistio on tekstieditorina niin surkea että hiemankin suuremmat hommat, kuten HTML:n vääntäminen tulisi hoitaa ilman muuta kunnon editoreilla, varsinkin kun niitä on tarjolla runsaasti ja monet ovat vieläpä ilmaisia. En siis todellakaan kannusta/pakota käyttämään WYSIWYG-editoreja.

shovi [28.07.2003 12:51:46]

#

Niin, historiaa. Itse aloitin nettisivujen vääntämisen kymmenvuotiaana publisher 97:lla, se oli surkeampi kuin word 97. Kun olin 12, tutustuin Netscapeen ja Composeriin. Niillä väänsin sivuja puolisen vuotta. Nyt minulla on Frontpage (ei mikään ekspressi) 2002. Se on oikeasti ihan kätevä, sillä voi tehdä perusjutut ja muokata css:t ja muut pikku viilaukset jossain muussa editorissa.

CSS:llä saa todella paljon aikaan. Kannattaa luoda .css päätteinen tiedosto ja linkittää se <link>-tagin avulla html:ään. Tee tiedostoon erilaisia luokkia (class) ja linkitä ne tagiin.

.sinistatekstia {
font : Arial, Helvetica, sans-serif 10pt;
color : Navy;
}

Sitten linkität sen tekstiin:

<p class="sinistatekstia">Tämä teksti on sinistä.</p>

Olisi tuon voinut tehdä helpomminkin, määrittelemällä yksinkertaisesti P:n siniseksi CSS:ä.

En kyllä ole koskaan kuullut moisista <p.w> </p.w> jutuista. Valistakaa mua?!

EDIT: nuo koodit ei näy oikein, mistäköhän johtuu?

samii [28.07.2003 13:15:40]

#

lainaus:

Oikeasti, Muistio on tekstieditorina niin surkea että hiemankin suuremmat hommat, kuten HTML:n vääntäminen tulisi hoitaa ilman muuta kunnon editoreilla, varsinkin kun niitä on tarjolla runsaasti ja monet ovat vieläpä ilmaisia. En siis todellakaan kannusta/pakota käyttämään WYSIWYG-editoreja.

Muistiolla kyllä onnistuu helposti joku parin sivun teko, mutta sitten jos sivuja on vaikka joku 10 niin sitten on jo liikaa tiedostoja auki ja silloin yleensä käytän SuperHTML vai mikä se suomenkielinen oikein olikaan? :P Mutta muistiolla yleensä testailen kaikki HTML jutut sun muut ja jonkun etusivun / pohjan(tms) sillä äkkiä kirjoitan. Ja jotain tommoista.. :DD sekavaa on kyllä.

trinit [28.07.2003 13:42:33]

#

lainaus:

nuo koodit ei näy oikein, mistäköhän johtuu?

Kooditagit kyllä toimivat, et vain osaa käyttää niitä oikein: kooditagin jälkeen täytyy tulla rivinvaihto, eli

- ei näin:

    [ koodi ]tekstiä[ / koodi ]

- vaan näin:

    [ koodi ]
    tekstiä
    [ / koodi ]

---

Itse en ole käyttänyt kuin testimielessä Frontpage ja vastaavia ohjelmia HTML-sivujen teossa. Kaikki HTML-sivut ja niihin liittyvät CSS- ja PHP-tiedostot olen nykyään tehnyt vain ja ainoastaan ConTEXT -editorilla

arcatan [28.07.2003 15:08:28]

#

Minä väännään sivuni joko EditPadilla tai ConTEXTilla. Joskus aiemmin käytin EasyHTMLää, mutta en oikein jaksanut. Ja tietysti joskus aluksi kokeilin FrontPage Expressiä ja sitä Netscapen vastaavaa, olikohan Composer.

Gwaur [28.07.2003 15:29:31]

#

Mä teen sivuni Crimson Editor ohjelmalla, se on freewarea. menkää hakee-> http://www.crimsoneditor.com
Ennen käytin Editplussaa. oli sekin ihan kiva, paitsi että se ei ole ilmanen enkä halua syyllistyä wrz

odys [29.07.2003 13:30:22]

#

Täältäkin löytyy Crimson Editorin käyttäjä.

Olen tehnyt sivuja vaikka millä ohjelmilla joskus aikoinaan. Ensimmäiset julkiset sivuni tein joskus 3:lla luokalla ja nyt olen menossa jatko-opinnoissa toiselle luokalle.

Joskus oli AOLpress buumi ja sillä teinkin ekat sivuni.

Arviolta olen testaillut 20 eri ohjelmaa, myös Notepadiä käytin kauan aikaa kunnes löysin Crimson Editorin.

T.M. [29.07.2003 14:35:21]

#

lainaus:

Mä teen sivuni Crimson Editor ohjelmalla, se on freewarea. menkää hakee-> http://www.crimsoneditor.com
Ennen käytin Editplussaa. oli sekin ihan kiva, paitsi että se ei ole ilmanen enkä halua syyllistyä wrz

ethän sinä syyllisty mihinkään, jos et hanki laittomia verisioita, esim kokoversiota. kyllä se editplus toimii ilman kokoversiotakin, tulee vain pieni ilmoitus käynnistettäessä. vai onko se nykyään niin vaikeaa olla hankkimasta niitä laittomia kokoversioita kun niitä on kerran tarjolla x)

odys [29.07.2003 14:43:35]

#

Hih. :P

Kuka enään yksityisistä tietokoneen käyttäjistä ostaa omat ohjelmat niillä kauheilla hinnoilla kun ne saa netistä ilmaseksikin.

Jos yritykseen hankitaan ohjelmistot niin se on eri asia, mutta yksityiseen käyttöön.. en ymmärrä miksi pitäisi semmoiset hinnat maksaa? Käyttöjärjestelmienkin hinnat ovat pilvissä. Mielummin imutan XP:n netistä kuin maksan siitä hinnan jolla saisin paljon muuta hyödykkäämpää ostettua, vaikka uutta rautaa koneeseen.

Linuxi olisi hyvä vaihtoehto, mutta muu perhe ei osaa käyttää sitä.

Hakekaa DC++ ja imuttakaa kaikki tarvittava sieltä niin säästyy rahaa paljon. Etelänmatkan verran.

ctrl+alt+del [06.08.2003 08:02:45]

#

lainaus:

https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/1996-pakettiauto
Tein ensimmäiset (julkiset) kotisivuni keväällä 2002.

???? Tuolla kokemuksella pitäisin itse aavistuksen pienempää ääntä, kokemusta on kuitenkin vasta reilu vuosi. Ei sillä että siinä ajassa ei ehtisi oppia, mutta iästäsi päätellen et vielä kovin paljon ole maailmaa nähnyt jotta pystyisit noinkaan suureen ääneen huutelemaan. Olet arvostanut itsesi html:n osalta kakkoseksi, mutta kehut kuinka testit ylistävät sinua kympin osaajaksi, muuta äkkiä profiilisi html-osaaminen neloseen ettei tule väärinkäsityksiä...

Turha kommentti, mutta paras on kun hoidamme omat kotisivumme ensin ja moitimme vasta sitten kavereiden vastaavia, tekemällähän sitä oppii. Enpä ole vielä tavannut jannua joka olisi tehnyt kertalaakista sekä ulkoasultaan että koodiltaan edes lähelle täydelliset sivut. ;)

shovi [06.08.2003 11:15:59]

#

lainaus:

Enpä ole vielä tavannut jannua joka olisi tehnyt kertalaakista sekä ulkoasultaan että koodiltaan edes lähelle täydelliset sivut. ;)

Täältä löytyy! :) ei, leikki leikkinä. Taitaa olla vähän niin, että tarvii ainakin 10 vuoden kokemuksen, että saa ulkoasultaan hienot, sisällöltään hyvät, koodiltaan täydelliset sekä selaintoimivat sivut. Itse Jakob Nielsenkään ei ole päässyt vielä tähän pisteeseen (hieno ulkoasu puuttuu, katso http://www.useit.com).


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta