Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ohjelman versionumero

millerii [16.07.2003 18:58:25]

#

Onko ohjelmien versionumeroille joku koodi että ne tarkoittaa jotain vai onko ne vaan laitettu jotain. Ja mitä jossain ohjelmissa oleva build tarkoittaa (esim. TVS2000: Versio 4.76 (build 3061)?

Gwaur [16.07.2003 21:12:33]

#

Yleensä mitä uudempi versio ohjelmasta on, sitä suurempi toi numero on. Pienistä bugien liiskauksista yleensä nostetaan 1 sadasosa per bugi ;) esim. 1.01 -> 1.02. Jos käytössä on uusia ominaisuuksia, tai, muuteltu käyttöliittymä, niin voi nostaa kymmenesosan per uus/erilainen juttu. Jos koko ohjelma on aivan täysin uudistunu ja muuttunu ja kaikkee, niin minä ainakin nostaisin seuraavaan kokonaiseen lukuun.
Eli versionumerot kertoo kuinka uus tai kuinka paljon paranneltua versiota henkilö käyttää.

Siis tässähän kaikki on kerrottu niinkuin minä tekisin.

edit: Lause lisätty.

Antti Laaksonen [16.07.2003 23:39:41]

#

Versionumeroilla ei kai ole mitään normeja, mutta itse sanoisin näin: Sadasosan nousu versionumerossa tarkoittaa paria vähäistä parannusta, kymmenesosa tuo koko joukon uusia ominaisuuksia, ja täyden numeron lisäys on jo kokonaan eri ohjelma. Jos versionumero on alle 1, ohjelma on vielä kehitysvaiheessa.

Hyötyohjelmapuolella versionumero liittyy usein kiinteästi ohjelman nimeen, esim. Visual C++ 6.0, Designer 4.0, Turbo Pascal 7.0. Siitä voi myös vähän päätellä, kuinka kauan ohjelmaa on kehitetty. Tosin jotkut suuremmat ohjelmistotalot ovat hyppineet versioita yli "yhdenmukaistakseen" tietyn ohjelmaperheen versionumerot.

Peleissä käytäntö tapaa olla hieman erilainen: jos pelin nimi on vaikka Ammunta 2, se ei useinkaan ole Ammunta versio 2.0, vaan esimerkiksi Ammunta 2 versio 3.4. Pelien jatko-osissa versionumerointi siis aloitetaan alusta.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta