Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Koodausvitsi

Sivun loppuun

walkout_ [28.09.2009 00:34:52]

#

<?php

/*
 * Tositärkeä kommentti 1
 */
class session() {

   /*
    * Tositärkeä kommentti 2
    */
    public function start() {
        session_start();
    }

}

/*
 * Vieläkin tärkeämpi kommentti.. näin meillä koodataan
 */
session::start();

Näin säästimme taas hirveesti rivejä oliohjelmoinnilla?

Teuro [28.09.2009 00:47:17]

#

No tuolla koodinpätkällä ei ole hirmusti tulevaisuutta, koska riviltä 6 tulee heti virheilmoitus. Nimessähän ei saa olla esimerkiksi "(" tai ")" merkkiä. Muutoinkaan tuo ei oikein olio-ohjelmoinnista käy, koska tuossahan ei luoda ainuttakaan oliota.

walkout_ [28.09.2009 00:55:14]

#

No empä viittinyt testata toimiiko se edes.

Siinä tehtiin tai yritettin tehdä class jossa on yksi functio ja koko hoito tekee asian jonka olisi tehnyt yhdellä rivillä ja väitetään että tämä on olio-ohjelmointia.

Grez [28.09.2009 06:02:50]

#

Mielestäni todella surkea vitsi. Jos olio-ohjelmoinnin idea olisi vähentää koodirivien määrää, niin sitten tuo voisi edes teoriassa olla hauska.

Teemu-root [28.09.2009 09:16:59]

#

Topläppää.

walkout_ [28.09.2009 09:29:29]

#

Grez kirjoitti:

Mielestäni todella surkea vitsi. Jos olio-ohjelmoinnin idea olisi vähentää koodirivien määrää, niin sitten tuo voisi edes teoriassa olla hauska.

Niin no ehkä vitsi on huono, mutta mulla on itellä sellaainen kuva että on koodareita jotka työkseen tekee olio-ohjelmointia projekteihin vaikka sen teko ei olisi ollut järkevää tai tarpeellista ja sit kun remmiin astuu palkattu kokemattomampi koodari niin sillä mene hirveesti turhan takia aikaa siihen että se katsoo ilman dokumentaatiota miten koko olioviritelmä ees toimii ja mitä pitää muuttaa että asiakaan vaatima muutos saadaan tehtyä.

Esimerkkinä on Joomla/VirtueMart siinä jostain syystä on kaikki tehty class-pohjaisesti ja monet ulkoasuun vaikuttavat tekijät ovat funktioina classessa. Hommasta ei ole mitään dokumentaatiota ja jos ei tajua käyttää phpDocumentoria niin menee hitosti aikaa selvittää missä tiedostossa on joku classin functio ja koska se ei tee ulkoasulle kuin vain haittaa niin sitä pitää puukottaa.

Minun mielestäni on tärkeää tehdä koodaus niin että kokematomapikin tai kokeneempikin ymmärtää mahdollisimman vähällä työllä miten tehty homma toimii koska koodareita on joka lähtöön ja pitää välttää riskejä ettei asiakasprojekti viivästy. Myöskin pitää dokumentoida.

Metabolix [28.09.2009 09:43:32]

#

Jos olisit ollenkaan perehtynyt aiheeseen, tietäisit ehkä, että olio-ohjelmointi ei tarkoita luokkien käyttöä vaan aivan tietynlaista modulaarista suunnittelua yleensäkin. Olio-ohjelmointi on mahdollista kielillä, joissa ei edes ole luokkia; jonkinlainen useamman kentän yhdistävä tietorakenne tekee ohjelmoinnista mielekkäämpää, mutta tähän riittää esimerkiksi C-kielen struct tai PHP:ssä vaikka assosiatiivinen taulukko. Toki oikeat luokat tekevät oliokoodista siistimpää ja yksinkertaisempaa ja näin vähentävät virheitä.

Kyllä, olen nähnyt session-luokan. Se on kommentteineen monta sataa riviä pitkä, ja kommentit ovat tärkeitä: niillä kerrotaan toisille ohjelmoijille, mistä on kyse, jotta luokan kanssa tulevat toimeen nekin, jotka eivät ole sitä itse tehneet. Luokkaan sisältyy paljon muutakin kuin yksi session_start(), nimittäin istunnon voimassaoloon ja sisältöön liittyviä asioita. Ei istuntoihin kannata ihan mitä tahansa tallentaa, ja varsinkaan ei kannata jättää kaikkea tallennetuksi enää, kun niitä ei tarvita.

Se, että ei ymmärrä luokkapohjaista suunnittelua eikä osaa käyttää dokumentaation lukemiseen asiaankuuluvia ohjelmia, on taas aivan oma virhe. Väitätkö, että jollain muulla suunnittelutavalla päästäisiin parempaan tulokseen? Millä perusteella? (Itse olen töissä nähnyt hyvin pitkän todisteen tätä vastaan. Onneksi siirryttiin selkeään oliopohjaisuuteen.)

Vitsisi on suunnilleen näin hyvä:

Huono vitsi kirjoitti:

// C++
// jotain juttuja emt.
#include <iostream>
using namespace std;
using std::cout;

// MAIN FUNCTIO
int main() {
    // TÄRKEÄ rivi joka tekee jotain en tiedä mitä
    cout << "Moi!" << std::endl;
    // Lulz nolla
    return 1+2+3+4+5 - 15;
}
# Python
print("Moi!")

C++ on paljon helpompi kieli kuin Python ja nopeampi koodata!

walkout_ [28.09.2009 09:49:06]

#

Juu.. en ehkä ole paljoakaan perehtynyt olio-ohjelmointiin mutta Java-puolella on kivoja juttuja millä hommat onnistuu helposti.

Ajan nyt sitä asiaa että miksi pitää tehdä dokumentoimaton class-sydeemi jonka toiminnan selvittäminen vie aikaa ja saman voisi tehdä vähemmillä riveillä helposti niin että se kaikki tajuaa.

mä tiedän mistä mä puhun koska olen alan yrittäjä ja teen projekteja joista laskutan esim. 80000 EUR ja näissä on ihan oma maailma.

Lebe80 [28.09.2009 09:50:04]

#

...eli siis kyse olikin viisi vuotta vanhasta VirtueMartista...

Jos tarkoitus on muuttaa Joomlan komponenttien ulkoasua, niin kannattaa googlailla Joomla (1.5.x -haaran) ulkoasun yliajamista:

http://www.lmgtfy.com/?q=joomla 1.5 template override


Kannattaa myös muistaa, ettei noinkaan vanha riipaisu kuin VirtueMart välttämättä taas tue sitä... ja mielestäni sehän ei taas ole Joomlan vika, jos joku ulkopuolinen semmoisen on vääntänyt.


edit:
Ja tässäkin asiassa on se, että jos sinua oikeasti kiinnostaa väkertää komponentteja uudemmalle Joomlalle, niin tutoriaaleja ja ohjeita kyllä löytyy.

Uudemmassa Joomlassa (1.5.x) on kyllä "harrastelijakoodarille" paljon sekavampi rakenne, mutta se kyllä mahdollistaa paljon enemmän kuin vanhassa Mambo-pohjaisessa Joomla 1.0.x riipaisussa.


Tässäkin asiassa itse asiaan perehtyminen auttaa huomattavasti enemmän, kuin typerien vitsien kirjoittaminen foorumeille.

walkout_ [28.09.2009 09:56:02]

#

No ei ole Joomlan vika mitä mokia on tehty vanhemmassa VirtueMartissa mutta silti nykyisen ulkoasusysteemi ei ole paras mahdollinen.

Mut ei se mitään mä tein tämän jolla on jokseenkin käyttäjiä:
http://extensions.joomla.org/extensions/ads-a-affiliates/jobs-a-recruitment/1384
Mutta olen huomannut että mun siihen suunnitelema Zend_View ulkoasusysteemi ei olekkaan niin hyvä ja säätämistä sen kanssa on mutta tämä on Joomla 1.0.+ versiosta väännetty Legacy-systeemi ja en jaksa koodaa Joomla 1.5 Native syteemiä jotta toi overwrite saataisiin toimimaan.

Lebe80 [28.09.2009 09:58:08]

#

Sehän on open sourcee, sähän voit itse muokata sitä.

edit:

lainaus:

Mut ei se mitään mä tein tämän jolla on jokseenkin käyttäjiä:
http://extensions.joomla.org/extens...-affiliates/jobs-a-recruitment/1384
Mutta olen huomannut että mun siihen suunnitelema Zend_View ulkoasusysteemi ei olekkaan niin hyvä ja säätämistä sen kanssa on mutta tämä on Joomla 1.0.+ versiosta väännetty Legacy-systeemi ja en jaksa koodaa Joomla 1.5 Native syteemiä jotta toi overwrite saataisiin toimimaan.

Joo, tiedetään, koska sä jaksat jokaisella foorumilla muistuttaa ko. komponentista.

walkout_ [28.09.2009 10:02:24]

#

Lebe80 kirjoitti:

Sehän on open sourcee, sähän voit itse muokata sitä.

Niin voin.. mutta jos siihen menee liikaa aikaa sen huonojen puolien takia niin asiakas kyllästyy ja ei viitti sitten enää maksaa.

Lebe80 kirjoitti:

Joo, tiedetään, koska sä jaksat jokaisella foorumilla muistuttaa ko. komponentista.

Monellako olen muistuttanut että tuo sun vastaus on 100% oikein. Kaikilla en ole puhunut siitä mitään.

Ydinkysymys: Miten sinä tekisit tempun että pääset asiakassuhteeseen josta laskutat yhteensä 72000 EUR ALV 0%. Huom! 12 kk projekti ja laskutus pienissä erissä 2 vk välein.

Te koitatte kovasti arvostella, jonka mun asiakaat esim. tulkitsee kateudeksi ja suutuu teille.

Ja mä yritän väittää teidän väitteet vääriksi enkä päteä.

Grez [28.09.2009 10:20:07]

#

Joo no jos palataan tohon alkuperäiseen vitsiin niin vikahan on tässä

lainaus:

Näin säästimme taas hirveesti rivejä oliohjelmoinnilla?

Kun sen pitäisi olla:
"Näin säästimme taas hirveesti rivejä kun oon niin hyvä kooderi."

Tuollaista kirjoittaisi todennäköisesti paska kooderi jolla ei ole mitään ymmärrystä olio-ohjelmoinnista.

Ei tuolla esimerkillä ole mitään tekemistä olio-ohjelmoinnin kanssa.

lainaus:

Ja mä yritän väittää teidän väitteet vääriksi enkä päteä.

Auttaisi varmaan jos kertoisit mikä se mielestäsi virheellinen väite on ja miksi se on väärin. Se, että jossain on huonosti tehtyä koodia ja osaamattomia ohjelmoijia ei ole mikään argumentti olio-ohjelmointia vastaan (eikä toisaalta myöskään sen puolesta)

Toisaalta jos väitteesi oli, että "mikäli ohjelmoija ei ymmärrä mitään olio-ohjelmioinnista, ei sitä kannata käskeä tekemään olio-ohjelmia", niin olen kanssasi samaa mieltä. Luultavasti silloin syntyy kuvaamasi kaltaista koodia joka ei minun näkemykseni mukaan ole olio-ohjelma ensinkään.

walkout_ [28.09.2009 10:24:51]

#

Grez kirjoitti:

Joo no jos palataan tohon alkuperäiseen vitsiin niin vikahan on tässä

lainaus:

Näin säästimme taas hirveesti rivejä oliohjelmoinnilla?

Kun sen pitäisi olla:
"Näin säästimme taas hirveesti rivejä kun oon niin hyvä kooderi."

Tuollaista kirjoittaisi todennäköisesti paska kooderi jolla ei ole mitään ymmärrystä olio-ohjelmoinnista.

Ei tuolla esimerkillä ole mitään tekemistä olio-ohjelmoinnin kanssa.

lainaus:

Ja mä yritän väittää teidän väitteet vääriksi enkä päteä.

Auttaisi varmaan jos kertoisit mikä se mielestäsi virheellinen väite on ja miksi se on väärin. Se, että jossain on huonosti tehtyä koodia ja osaamattomia ohjelmoijia ei ole mikään argumentti olio-ohjelmointia vastaan (eikä toisaalta myöskään sen puolesta)

Eikö tää ole jo vastaus: "Näin säästimme taas hirveesti rivejä kun oon niin hyvä kooderi."

Eli luulen olevani hyvä koodari ja luulen että minulla on käsitys siitä mitä on olio-ohjelmointi ja luulen tietäväni miksi se on tärkeää ja niin edelleen.

Grez [28.09.2009 10:26:17]

#

walkout_ kirjoitti:

Eikö tää ole jo vastaus: "Näin säästimme taas hirveesti rivejä kun oon niin hyvä kooderi."

Öh, niin siis kaikille on ihan selvää, että tuollaista alkuperäisen viestisi mukaista roskaa kirjoittaa surkeat kooderit. Noita esimerkkejä on DailyWTF puolillaan. Mutta missä siis mielestäsi oli virheellisiä väitteitä?

walkout_ kirjoitti:

Eli luulen olevani hyvä koodari ja luulen että minulla on käsitys siitä mitä on olio-ohjelmointi ja luulen tietäväni miksi se on tärkeää ja niin edelleen.

Ja silti kirjoitat tuollaista kakkaa kuin alkuperäisessä viestissäsi?

Lebe80 [28.09.2009 10:29:38]

#

Laittaa popcornit mikroon, ja nauttii shöystä...

Tumpelo [28.09.2009 11:14:57]

#

Täällä taitaa olla ammattimainen peelo (palkka n. 500€ kuussa Kelalta) hoitamassa työtään. Kenties saa 20€ provikat kun käy vähän Ohjelmointiputkaan kirjoittamassa paskaa. Puolet tekstistä on täysin käsittämätöntä hyppimistä asiasta toiseen ja minkäänlaista pointtia ei ole havaittavissa (onko koodisi yhtä käsittämätöntä?). Paitsi että kovasti ylistät itseäsi sekä tämän ketjun viesteissä että näköjään muissakin. Voin kertoa että maineesi on jo mennyt, lopeta paskanjauhanta hyvän sään aikana.

Voit myös sanoa selvällä suomenkielellä että mitä yrität kertoa, ja keskustella asiasta kuten normaalit ihmiset. Muuten on aika vaikea ottaa kantaa muuhun kuin itsekehuskeluusi.

walkout_ [28.09.2009 13:35:17]

#

Ai mitäkö?

No sitä miksi on oikeasti hyötyä tehdä hirveän kokoinen class-library vaikka siihen että koodaan OKO-maksupainikeen?
Kun todellinen ongelma on se, että OP-ohjeissa ei kerrota miten se viitenumero lasketaan tai mitään tietoa mistä asian voi selvittää.
Sitten menee hirveesti aikaa selvittää ks. asia jonkun toisen tekemästä class-hommasta kun ks. class-hommaa ei tarvita kun se ei ole tarpeeksi toimiva että siihen voi luottaa. Sitä class-hommaa nyt kun ei tehdä vaan siksi että se on mukamas hienompi tapa koodata.
Tiiän möys pari PHP-kirjaa jossa sanotaan että sitä ns. olio-ohjelmointia ei vältämättä tarvita ja kaikki voidaan toteuttaa ilmankin PHP:ssa ja nämä on melko uusia kirjoja. Mut silti sitä olio-ohjelmointia jaksetaan paukuttaa ppähän eikä PHP ole vielä edes oikea olio-ohjelmointikieli toistaiseksi.
Ja minä en ole työtön.. olen opiskelija.
Puhun asioista kuten järkevät ihmiset. Te että pääse edes siihen järkevyyteen kuin esim. linkedinissä vaan intätte vastaan vaikka maailman tappin asiti ja minä olen jo jokseenkin nöyristellyt teidän mielipiteiden edessä.

Lyhyesti siis yritän sanoa sitä että kun asia nyt on vaan niin että asia voidaan toisinaan tehdä vaivattomammin ihan vaan perinteisellä peruskoodilla kun tehdä siiven class-library.

Mut joo tässä on nyt kyse asioista mitä on koettu huonoiksi ja sitä kun voi olla vaikea selittää kun kyse on mielikuvasta. Eli yritän itselleni liian vaikeaa asiaa selittää teille.

Anttipantti kirjoitti:

Täällä taitaa olla ammattimainen peelo (palkka n. 500€ kuussa Kelalta) hoitamassa työtään. Kenties saa 20€ provikat kun käy vähän Ohjelmointiputkaan kirjoittamassa paskaa. Puolet tekstistä on täysin käsittämätöntä hyppimistä asiasta toiseen ja minkäänlaista pointtia ei ole havaittavissa (onko koodisi yhtä käsittämätöntä?). Paitsi että kovasti ylistät itseäsi sekä tämän ketjun viesteissä että näköjään muissakin.

Sun vastaus on aika luokkaava ja et tosiaan voi tietää eikä ymmärryskykysi ole niin kuin ei muidenkaan kovin hyvä ainakaan vastauksista päätellen kun ei osata heiti kysyä että mitähän ajan takaa kun voi olla etten vaan ymmärrä.

Anttipantti kirjoitti:

Voin kertoa että maineesi on jo mennyt, lopeta paskanjauhanta hyvän sään aikana.

Näinkö luulet? Sehän vaikutti että tässä kuussa nostn opintotukea 250 EUR plus palkaa 500 EUR töistä jotka opiskelun ohella ehdin tekemään. Tuskin kokonaan mun mainetta ohjelmointiputkassa kaataa.

Grez [28.09.2009 14:31:14]

#

walkout_ kirjoitti:

Lyhyesti siis yritän sanoa sitä että kun asia nyt on vaan niin että asia voidaan toisinaan tehdä vaivattomammin ihan vaan perinteisellä peruskoodilla kun tehdä siiven class-library.

No eihän sitä kukaan kiistä. Mutta yksittäisen funktion tunkeminen classiin ei varsinaisesti ole olio-ohjelmointia. Ja kuten sanoin, että jos ohjelmoija ei ymmärrä olio-ohjelmointia, niin ko. ohjelmoijan ei ole järkevää väkisin yrittää tehdä olio-ohjelman näköistä.

walkout_ kirjoitti:

Kun todellinen ongelma on se, että OP-ohjeissa ei kerrota miten se viitenumero lasketaan tai mitään tietoa mistä asian voi selvittää.

Tässä päästään siihen, että kun tehdään reaalimaailman asioiden kanssa hommia, niin täytyy olla jonkinlaista yleissivistystä reaalimaailman asioista. Ei siinä ohjeessa varmaan kerrota sitäkään, miten tilinumero lasketaan. Dokumentaatioissa täytyy usein tasapainoilla sen välillä että kerrotaan riittävästi yksityiskohtia mutta ei kuitenkaan liikaa itsestäänselvyyksiä.

walkout_ kirjoitti:

Sitten menee hirveesti aikaa selvittää ks. asia jonkun toisen tekemästä class-hommasta

Tuskin saisit siitä käytännössä sen paremmin selvää, vaikka se ei olisi tehtykään luokaksi. Ja en ymmärrä muutenkaan mitä järkeä on alkaa selvittelemään viitteen laskemista jostain toisen tekemästä luokasta, kun vastauksen saa sekunnissa kirjoittamalla googleen hakusanaksi "viitenumero"

Metabolix [28.09.2009 14:42:39]

#

walkout_ kirjoitti:

No sitä miksi on oikeasti hyötyä tehdä hirveän kokoinen class-library vaikka siihen että koodaan OKO-maksupainikeen?

Ei niitä sitä varten tehdäkään. Jää kyllä sellainen kuva, ettet ole koskaan tehnyt mitään niin isoa, että olisit päässyt näkemään oikeaa olio-ohjelmointia.

walkout_ kirjoitti:

Kun todellinen ongelma on se, että OP-ohjeissa ei kerrota miten se viitenumero lasketaan tai mitään tietoa mistä asian voi selvittää.

Jos olisin asiakkaasi ja kuulisin tuon lausunnon, löisin sopimuksen poikki heti seuraavasta päivästä. ^^ Finanssialan Keskusliiton sivuilla on Tilisiirto-opas, ja vaikkei tuota löytäisi, kaikki olennainen selviää myös Wikipediasta ja Googlen hakutuloksista hakusanalla "viitenumero". Tässä yksi tulos.

walkout_ kirjoitti:

Sitten menee hirveesti aikaa selvittää ks. asia jonkun toisen tekemästä class-hommasta kun ks. class-hommaa ei tarvita kun se ei ole tarpeeksi toimiva että siihen voi luottaa. Sitä class-hommaa nyt kun ei tehdä vaan siksi että se on mukamas hienompi tapa koodata.

Jolloin taas kyseessä ei ole olio-ohjelmointi vaan väärin ja huonosti tehty koodi, jossa käytetään luokkia johonkin omituiseen. Yritä nyt ymmärtää, että luokat ja olio-ohjelmointi ovat kaksi aivan eri asiaa.

Mistä edes tiedät, että se koodi olisi yhtään parempaa ilmankaan luokkia? Olen töissä nähnyt aivan riittävästi rumaa koodia, luultavasti suunnilleen samanlaista kuin sinäkin. Osa siitä on luokkien sisällä ja osa ei, ja ainoa näkyvä ero on ylimääräinen sisennystaso rivin alussa. :)

walkout_ kirjoitti:

PHP ole vielä edes oikea olio-ohjelmointikieli toistaiseksi.

Jos nyt ihan vakavasti puhutaan, niin PHP on ällöttävä purkkaviritelmä, jonka ainoat varsinaiset edut ovat nämä:
* löytyy nykyään käytännössä joka palvelimelta
* tulkattava, eli muutokset saa heti voimaan
* suunniteltu web-käyttöön (näkyy mm. valmiissa funktioissa)

Ohjelmoinnin kannalta parempia kieliä on vaikka millä mitalla, mutta PHP on niin laajalti käytössä, ettei muita helposti lähdetä edes kokeilemaan. Asiakkaat vaativat, että tilaustyöt tehdään PHP:llä, koska kukaan ei osaa korjata niitä, jos ne tehdään jollain muulla. Osa näistä asiakkaista ei ole itse koskaan ohjelmoinut eikä alkuunkaan tiedä, mitä eroa PHP:llä on muihin kieliin, vaikkapa Pythoniin.

Toki muissa kielissä myös joutuu tekemään vähän ylimääräistä työtä joidenkin web-ohjelmoinnin perusasioiden suhteen, mutta tässäkin on kyse vain muutamasta funktiosta (tai yhdestä apukirjastosta), joiden jälkeen ollaankin jo lähes tasoissa (ainakin, jos on tarkoitus tehdä hyvää koodia).

walkout_ kirjoitti:

Lyhyesti siis yritän sanoa sitä että kun asia nyt on vaan niin että asia voidaan toisinaan tehdä vaivattomammin ihan vaan perinteisellä peruskoodilla kun tehdä siiven class-library.

Tietenkin toisinaan. Ja joskus taas on tuhat kertaa helpompi tehdä edes pari luokkaa esimerkiksi PHP:n ja tietokannan väliin, ettei tarvitse joka kerta tietoja hakiessa miettiä SQL:ää. Luokkien ei tarvitse olla massiivisia, vaan luokassa voi aivan hyvin olla ihan vain muutama yksinkertainen funktio, joilla tehdään jotain juuri siihen asiaan liittyvää. Saman voi tehdä ilmankin luokkia, ja koodin yhteismäärän ei pitäisi juuri muuttua.

Jätetään Tumpelon asiaton kommentti omaan arvoonsa.

walkout_ [28.09.2009 15:10:56]

#

lainaus:

Tässä päästään siihen, että kun tehdään reaalimaailman asioiden kanssa hommia, niin täytyy olla jonkinlaista yleissivistystä reaalimaailman asioista. Ei siinä ohjeessa varmaan kerrota sitäkään, miten tilinumero lasketaan. Dokumentaatioissa täytyy usein tasapainoilla sen välillä että kerrotaan riittävästi yksityiskohtia mutta ei kuitenkaan liikaa itsestäänselvyyksiä.

Mutta miksi muiden asioiden laskeminen on dokumentoitu paisi viitenumeron. Siellä kerrotaan vain mihin viitenumeron laskemisstandariin se liittyy. Ei sitä mistä tiedot standardista saa. Ainoa tieto on että viitenumero tulee tilausnumerosta johon jollain metodilla sisätään yksi numero perään generoimalla se tialusnuerosta. Mutta ei kerrota että miten ja kun menet pankkineidiltä kyseleen infoa niin se luulee että olet tilaamassa jotain verkosta eikä ymmärrä mitään ja puhuu jostain muusta mistä pitäisi. Mut joo ehkä joku kirjanpitäjä voisi tietää ks. standardin ja oleellista henkilölle jolle puhun ei ole se mitä olen tekemässä vaan se että mikä se standardi on viitenumeron laskemiseen.

Hakoulinen [28.09.2009 15:33:20]

#

Jaa toki lainaus ohjeista meidänkin kanssa ja selvitetään mikä siitä laskukaavan selvittämisestä tekee niin ylitsepääsemättömän vaikeata.

Grez [28.09.2009 15:34:14]

#

lainaus:

Mutta miksi muiden asioiden laskeminen on dokumentoitu paisi viitenumeron.

Jokainen ohjelmoija joka on ollut maksujen välityksen kanssa tekemisissä tietää miten viitenumerot lasketaan. Googlella ensimmäinen hakutulos hakusanalla "viitenumero" tuottaa vastauksen. Voisi siis sanoa että kyseessä on itsestäänselvyys. Kuten sanoin, "kun tehdään reaalimaailman asioiden kanssa hommia, niin täytyy olla jonkinlaista yleissivistystä reaalimaailman asioista."

Pankkineidiltä kysyminen on suunnilleen sama kun kysyisit perus-Windowskäyttäjältä jotain Windowsin API-kutsua. Jos kysyt pankkien IT-osastolta asiaa niin saat myös varmasti vastauksen.

Metabolix [28.09.2009 15:36:51]

#

Et sitten lukenut esimerkiksi annettuja sivustoja ollenkaan?

Viitenumeron alkuosan saa ihan itse keksiä, ja kassaneideillä ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Kannattaa tallentaa esimerkiksi tietokantaan, mikä viitenumero liittyy mihinkin tilaukseen, niin ei mene aivan hukkaan. Riippuu tietenkin järjestelmän käytännöistä, minne se numero pitää tallentaa ja olettaako juuri kyseinen järjestelmä, että viitenumeron ensimmäiset numerot ovat esimerkiksi asiakkaan id. (Tämä ei minusta olisi automatisoidussa järjestelmässä kovinkaan järkevää.) Toisaalta jos laskujen käsittelyä ei ole automatisoitu, voit kysellä sieltä maksuja käsin tarkistavalta henkilöltä, mitä hän haluaisi viitenumerossa näkyvän.

Viitenumeron viimeinen numero on kuitenkin aina tarkistusnumero, joka lasketaan aivan julkisella kaavalla niistä edeltävistä numeroista. Kaavan löydät aiemmin antamani linkin takaa tai Googlettamalla sanalla "viitenumero".

walkout_ [28.09.2009 16:16:15]

#

Joo mutta Googlettamalla ei löytynyt mitään sen standardin nimellä. En siis vain keksinyt oikeaa hakusanaa. Ehkä ajattelin jotain että verkkopankkimaksussa on jokin oma juttunsa.

Mun mielestä viitenumeron etuosassa on paras käyttää vain tilauksen Primary Keytä. Eli tilaus menee kantaan Pending tilassa ja sen jälkeen tulee maksa nappula ja kun maksu on suoritettu onnistuneesti se tilaus menee kannassa tilaan Maksettu. Tietty kauppiaan on pystyttävä tarkistamaan viitettä käyttäen mikä tilaus on maksettu ennen kun se pistetään postiin ja että rahat on saatu.

Se mitä yritän kysyä pankinvirkailijalta on se että missä on ohjeet. Asia on vain vaikeaa kun se ei tiedä mistä ohjeista puhun. OP:n sivuilla on kyllä ne ohjeet mutta ne on aika vaikea kaivaa ilman Googlea vain menemällä OP:n sivuille.

walkout_ [28.09.2009 17:40:34]

#

lainaus:

Ja tässäkin asiassa on se, että jos sinua oikeasti kiinnostaa väkertää komponentteja uudemmalle Joomlalle, niin tutoriaaleja ja ohjeita kyllä löytyy.

Onhan niitä kiva värkkäillä ja teenkin useampia Joomla-saitteja asiakkaille vuoden aikana. Komponentit teen Lagacy-periaattella eli niin että ainakin periaattessa komponentin pitäisi toimia 1.0.+ Joomlassa mutta se ei ole varmaa kun en testaa vanhemmassa.

Joomla jutut ei mua enää hirveesti kiinnosta kun projektit tulee yleensä satunnaisesti työn alle ja rahamäärät mitä niistä projekteista saa ovat pieniä ja kotareiden vääntö on asiantuntioiden mukaan liian kulunut ja kilpailulla pilatti liikeidea.

Helpompi vaan keskittyä siihen mitä voi tehdä mm. 7 kk alihankintasuhteessa perusjamppakoodarina ja vettää kk-liksaa. Toisaalta suosittelen että aloitetaan kotareiden teosta ja hankitaan kokemusta sitä käuttä koska kotareiden teko nyt on melko helpoa duunia verrattuna mitä esim. AJAX UI-desiger joutuu tekemään duunissa missä Frameworkien käyttö on kiellettyä.

Tutoriaaleista on itse nyt sitä mieltä että minä en ehkä tarvitse kilometrin pituista sepustusta vaan .zip paketin jota kutsun nimellä "fully functional example". Eli täysin toimiva paketti koodia joka toimii eikä mitään sepustuksia missä ei kerrota tyhmälle että mihin ihmeeseen se koodin pätkä pitää tunkea. Valmis koodi on vaan helpompi ymmärtää että mitä se tekee ja sitten kerrotaan vaan lyhyesti jossain mitä haittaa on jos Joomla Frameworkkiä ei esim. käytä tietokanta hommissa. Sitten on eriasia kun sitä API-docia alkaa halsata tulkitsemaan.

Foorumit on myös hyvä tapa kysellä neuvoja jos ei oikeen osaa lukea API-dokia ja ei ymmärrä mikä on interface tai mikä on abstract.

Osaisiko kukaan suositella jotain hyvä PHP-hakuteosta missä on listattu käskyjä ja kerrottu suomeksi mitä ne tekee ja missä tilanteessa niitä kirjailijan mielestä kannattaa käyttää. Mulla ei ole aikaa lukea kirjoja kannesta kanteen ja lueskellä kokoajan sitä hehkutusta miten hieno se PHP on kun Java-kirjassa hekutetaan samaa Javasta.

Vetäsisinkö taas reallife-esimerkin. Olin työkkärin IT-alan osaamisen kartoituksessa ja yksi testeistä oli sellainen että eteen rätkästiin kommentoimatonta ohjelmakoodia ja koodin kieltä ei kerrottu ja tehtävä oli selostaa mitä koodinpätkä tekee. Liittyi tämän nyt asiaan. Mutta mä tykkään mm. Adoben API-doceista kun joka sivulla on aina täysin toimiva koodin pätkä minkä tungen vaan mxml-tiedostoon ja käännän Flex SDK:lla ja pelitää.

Vasta_alkaja [28.09.2009 18:03:41]

#

walkout_ kirjoitti:

Juu.. en ehkä ole paljoakaan perehtynyt olio-ohjelmointiin mutta Java-puolella on kivoja juttuja millä hommat onnistuu helposti.

Ajan nyt sitä asiaa että miksi pitää tehdä dokumentoimaton class-sydeemi jonka toiminnan selvittäminen vie aikaa ja saman voisi tehdä vähemmillä riveillä helposti niin että se kaikki tajuaa.

mä tiedän mistä mä puhun koska olen alan yrittäjä ja teen projekteja joista laskutan esim. 80000 EUR ja näissä on ihan oma maailma.

Taisin juuri viime viikolla ostaa sinulta 80 000€ vitsin.
Jos laskuttaisit ohjelmoinnista tälläisia hintoja en usko, että kävisimme tätä keskustelua.

Sitten kerrot koodaavasi tällaisia projekteja, sitten oletkin opiskelija. Hmm... mikä on totta, mikä ei.

Metabolix [28.09.2009 18:09:38]

#

walkout_ kirjoitti:

Osaisiko kukaan suositella jotain hyvä PHP-hakuteosta missä on listattu käskyjä ja kerrottu suomeksi mitä ne tekee ja missä tilanteessa niitä kirjailijan mielestä kannattaa käyttää.

Ja koodaat muka työksesi? O_O Kyllä nyt pitää syöttää oma neuvosi takaisin: aloita niistä kotskasivuista ja hanki ensin vähän kokemusta.

Tässä on esimerkki, mitä kyseinen kirja voisi sisältää:

Kuvitteellinen PHP-kirja kirjoitti:

foreach-silmukka: kannattaa käyttää, jos pitää käydä taulukon arvot läpi.
json_encode-funktio: ..., jos pitää JSON-enkoodata arvo esim. JS:ää varten.
sort-funktio: ..., jos pitää järjestää taulukko.
array_sum-funktio: ..., jos summata laskea taulukon luvut.
array_pop-funktio: ..., jos käyttää taulukkoa pinona (stack).

Ei ole erityisesti funktioita, joita kannattaisi käyttää tietyssä tilanteessa*), vaan on tilanteita, joissa voi pitkän koodin sijaan bongata valmiin funktion. Kunhan kokemusta sinullekin vähän karttuu, opit ehkä haistelemaan, milloin kyseessä on sellainen asia, josta joku olisi ehkä tehnyt valmiin funktion, ja milloin taas on helpompaa tehdä itse sopiva.

*) Pari poikkeusta tähänkin sääntöön: esimerkiksi htmlspecialchars ja mysql_real_escape_string sopivat juuri tiettyyn tilanteeseen. Tällaisia on kuitenkin vain muutama.

walkout_ [28.09.2009 18:17:43]

#

Metabolix kirjoitti:

walkout_ kirjoitti:

Osaisiko kukaan suositella jotain hyvä PHP-hakuteosta missä on listattu käskyjä ja kerrottu suomeksi mitä ne tekee ja missä tilanteessa niitä kirjailijan mielestä kannattaa käyttää.

Ja koodaat muka työksesi? O_O Kyllä nyt pitää syöttää oma neuvosi takaisin: aloita niistä kotskasivuista ja hanki ensin vähän kokemusta.

[/lainaus]

Miksi? Mähän olen jo 70 asiakasprojektia tehnyt Joomlalla ja muilla sydeemeillä?
Eli Joomla, Template Monster Flash-pohja, Wordpress, Staatinen HTML-sivu plus PHP-lomakkeet jossa tomii vaikka kiina. Alottelin joskus vuonna 2006 omalla firmalla. Sitä ennen olin parin vuoden aikana tehnyt muutaman hassun kotarin asiakkaalle.
Siis mä koodailen aika paljon työkseni vaikka vähän kyllä olen ollut mukana todellisessa softakehityksessä. Yhden Flash Lite -projektin on joskus väätänyt asiakkaalle mutta se siitä Mobiili-puolen kehityksestä.
Mua nyt oikeastaan risoo se että olen nyt tradenomi-opiskelija ja työn antajat soittelee tiuhaan ja pyytelee haastatteluun mutta en voi ottaa ks. paikkoja vastaan. Olen jo varmaan 50 käynyt vuodesta 2006. Jos voisin ja saisin paikan niin pääsisin vakipaikkaan ja voisin lopettaa valituksen netissä. Mut toisaalta hyvä kun ei aina tarvitse itse hakea paikkaa kun haetaan kotoa haastatteluun.

Metabolix [28.09.2009 18:22:21]

#

walkout_ kirjoitti:

Miksi? Mähän olen jo 70 asiakasprojektia tehnyt Joomlalla ja muilla sydeemeillä?

Ei taida olla kovin kummoisista projekteista kyse, jos ohjelmointitaito on yhä sellaisella tasolla, että kyselet PHP-hakuteoksen perään.

Mikä estää ottamasta työpaikkoja vastaan?

walkout_ [28.09.2009 18:28:13]

#

Metabolix kirjoitti:

walkout_ kirjoitti:

Miksi? Mähän olen jo 70 asiakasprojektia tehnyt Joomlalla ja muilla sydeemeillä?

Ei taida olla kovin kummoisista projekteista kyse, jos ohjelmointitaito on yhä sellaisella tasolla, että kyselet PHP-hakuteoksen perään.

Mikä estää ottamasta työpaikkoja vastaan?

Vaikuttaako kysyminen ks. asiasta mun ohjelmointi taitoon. Väitäksä etä koodarin pitää osata PHP ulkoa vai? Opetteletko sinä puhelin numerot ulkoa että voit väittää osaavasi käyttää puhelinta. Tietenkin 100 kpl sivupohjan koodaminen kotisivukoneen kaltaseen palveluun ei ole vai iso juttu vaikkakin aika perushommaa missä nyt paljonn koodata ei tarvii osata. Se mikä on ehkä vaikeaa niin mistäs revit idean 100 erillaiselle sivupohjalle?

Myöskin ei työelämässä yhden koodarin vaatimus aina ole se että se osaa koodaa kokonaisen Joomla:n yksin ja vielä tehä grafiikatkin.

Haku teos on sitä varten että sitä luetaan kun tarvitaan.

Ja mikäkö estää paikkojen vastaan ottamisen? Se että haluan valmistua tradenomiksi toisin kuin ne mun työkaverit joita näkee tekivät niin että lopettivat koulun ja menivät töihin. Jos meen kesken koulun kokopäiväiseen työ/alihankintasuhteeseen niin joko koulu tai työ häiriintyy kummalle sitten laitan enemmän painoa. Nämä ovat myös syitä miksi minua ei sitten palkatakkaan vaikka haluasin ja ks. asia on mulle jo kerrottu että miksi. Tradenomin tutkinto on tärkeä tulevaisuuden kannalta jos vaikka 10-vuoden päästä kun mulla on vaikka 8-vuoden kokemus IT-alalta haluankin lopettaa koodaamisen ja hakeutua projektipäälliköksi.

Tässä on oikeastaan yksi julkisesti esillä oleva työ jonka tein asiakkaalle:
http://www.gpd.fi/component/participants/
Tämä nyt on sellainen missä vähän ennemmän sai koodailla eikä mitään että tehdään vain Joomla-templaatti asiakaan toimittamasta PSD-leiskasta.
Mut mikään iso juttu tää ei ole.
Isompia kokonaisuuksia mitä muutaman hassun olen jo tehnyt en viidenvuoden NDA:ni vedoten voi näyttää esim. vain siksi että saisin rispektiä.

Metabolix [28.09.2009 18:43:23]

#

walkout_ kirjoitti:

Väitäksä etä koodarin pitää osata PHP ulkoa vai?

En. Väitän, että taitavalle koodarille tuollaisella hakuteoksella ei ole mitään tarjottavaa, kun kaikki funktiot löytyvät PHP:n dokumentaatiosta. Kuten äsken sanoin, kokemuksen myötä oppii aavistamaan, milloin on olemassa valmiita funktioita, joita voisi käyttää. Kokemuksen myötä oppii myös, millä sanoilla hakukoneet antavat hyviä tuloksia.

Millä tavalla funktioita pitäisi hakuteoksessa esitellä, jotta ne löytyisivät helpommin? Pystytkö antamaan jonkin esimerkin, vai kuvitteletko vain, että "hyvästä hakuteoksesta varmasti löytyisi"? Vai onko ongelmana vain englannin kieli?

walkout_ kirjoitti:

Se mikä on ehkä vaikeaa niin mistäs revit idean 100 erillaiselle sivupohjalle?

Ratkaiseeko kattava PHP-hakuteos sitten tämän ongelman?

walkout_ kirjoitti:

Ja mikäkö estää paikkojen vastaan ottamisen? Se että haluan valmistua tradenomiksi --

Hienoa. Tämä ei oikein käynyt aiemmista viesteistäsi ilmi, joten ajattelin juurikin, että voisit tehdä kuten kaverisi ja jättää opiskelut kesken. Itsehän en edes opiskele tuohon suuntaan, vaan ohjelmointitaito on harrastuksella hankittu ja työt väliaikaisia. Paitsi jos päätän opiskelujen jälkeen ruveta koodaamaan oman alani ohjelmistoja. ;)

walkout_ [28.09.2009 18:50:02]

#

Metabolix kirjoitti:

walkout_ kirjoitti:

Väitäksä etä koodarin pitää osata PHP ulkoa vai?

En. Väitän, että taitavalle koodarille tuollaisella hakuteoksella ei ole mitään tarjottavaa, kun kaikki funktiot löytyvät PHP:n dokumentaatiosta. Kuten äsken sanoin, kokemuksen myötä oppii aavistamaan, milloin on olemassa valmiita funktioita, joita voisi käyttää. Kokemuksen myötä oppii myös, millä sanoilla hakukoneet antavat hyviä tuloksia.

Millä tavalla funktioita pitäisi hakuteoksessa esitellä, jotta ne löytyisivät helpommin? Pystytkö antamaan jonkin esimerkin, vai kuvitteletko vain, että "hyvästä hakuteoksesta varmasti löytyisi"? Vai onko ongelmana vain englannin kieli?

walkout_ kirjoitti:

Se mikä on ehkä vaikeaa niin mistäs revit idean 100 erillaiselle sivupohjalle?

Ratkaiseeko kattava PHP-hakuteos sitten tämän ongelman?

No eipä, ja templaatit tehtiin XML:llä kokonaan. Riviäkään ei PHP:ta väännetty.

mutta se ratkaisee ongelman jos ei osaa Englantia tarpeeksi niin tuolta PHP-sivulta ei tajua ihan kaikkea mitä functio tekee. Eli parempi olisi kirja jossa PHP.netin jutut on selostettu suomeksi. Kirjan heikkous on taas tietty se että siitä ei voi copy/pasteta. Mutta kirja on joissakin tilanteissa ylitsepääsemätön. Vaikka tämä menee ehkä asian vierestä niin kerran mun serkku soitti mulle että nyt on tosi kiiree saada selvillä mitä tarkoittaa NAT ja avasin sit IT-tietosanakirjan ja kerroin mitä NAT tarkoittaa.

Mut joo on mulla jonkun verran vielä opiskeltavaa koodauksesta ja tiedän etten tule pääsemään sellaiseen paikkaan missä työtehtävänimike olisi PHP/AJAX Guru eli siis käytännössä minun pitäisi ostata tehdä "jQuery" ja sitten softan käyttöliittymä joka muistuttaa Windows XP:tä. Jos saan tehdä ks. homman ExtJS:llä niin voisin osatakkin hyvin pitkälle ja jos tulee ongelmia lähetän postia ExtJS LLC:n "koodaus help deskiin".

Merri [28.09.2009 19:02:54]

#

Teen ehkä jonkin verran karkean yleistyksen tähän väliin: Metabolix ymmärtää harrastuspohjalta hyvin ohjelmointia ja pystyy imemään paljon teknistä puolta kerralla sisään. walkout taas on parempi mm. omien taitojensa markkinoinnissa sekä saamaan oikeasti aikaan, mutta ei välitä aivan yhtä paljon siitä, että osaa kaikki tekniset kilkkeet mitä on olemassa. Tärkeintä on saada toimivaa jälkeä, mikä syö sen verran enemmän voimavaroja, ettei kannatakaan jäädä nysväämään kaiken opettelemisen kanssa.

Olen tässä huomannut, että pidemmän päälle enemmän on kysyntää nimenomaan aikaansaannille. Jos töitä tahtoo niin walkoutin tapa toimia on aivan oikein ja järkeväkin. Sen sijaan jos tahtoo pysyä harrastuspuolella, niin sitten kaiken päälle ymmärtäminen on oiva tavoite. Tietty jos pystyy hanskaamaan molemmat osa-alueet, niin se on sitten vaan plussaa. Kaikille tämä ei kuitenkaan millään tule kyseeseen, taitaa vaatia pakosta sen että aikaa ohjelmoinnin ja työnteon ulkopuolelle ei jää.

Kahden erilaisen ohjelmointikulttuurin kalskahdus yhteen ei taida koskaan saada aikaan kovinkaan nättiä jälkeä :P

Grez [28.09.2009 19:04:52]

#

walkout_ kirjoitti:

jos ei osaa Englantia tarpeeksi niin tuolta PHP-sivulta ei tajua ihan kaikkea mitä functio tekee. Eli parempi olisi kirja jossa PHP.netin jutut on selostettu suomeksi.

Paras ratkaisu olisi oikeastaan opetella sitä englantia. Jos aikoo vakavasti ohjelmoida, niin se on aika pitkälti pakollinen taito. Toki kiinaksikin löytyy juttua, mutta suomi on niin marginaalinen kielialue, että sillä ei pelkästään pärjää.

merri kirjoitti:

Olen tässä huomannut, että pidemmän päälle enemmän on kysyntää nimenomaan aikaansaannille.

Jos pitää satunnaisia kotisivuja yms. pikkujuttuja väkertää, niin näinhän se on. Silloinkin on kuitenkin hyvä olla sen verran ymmärrystä, ettei jää tietoturva-aukkoja yms. Sitten mitä isompiin ja monimutkaisempiin systeemeihin mennään, niin sitä tärkeämmäksi muodostuu laadukkuus (mm. ylläpidettävyyden ja jatkokehityksen vuoksi). Ja laadukasta ei voi saada jos ei ole kunnolla ymmärrystä. Tai muuten saadaan kyllä nopeampi aikaiseksi ensimmäinen versio, mutta jokainen seuraava versio on aina edellistä tuskaisempi.

Juice [28.09.2009 19:10:43]

#

walkout_ kirjoitti:

mutta se ratkaisee ongelman jos ei osaa Englantia tarpeeksi niin tuolta PHP-sivulta ei tajua ihan kaikkea mitä functio tekee. Eli parempi olisi kirja jossa PHP.netin jutut on selostettu suomeksi

Taisi joku tuota PHP:n dokumentaatiota kääntää vähän suomeksi vuosia sitten, mutta ilmeisesti into loppui kesken.

walkout_ [28.09.2009 19:16:00]

#

Grez kirjoitti:

walkout_ kirjoitti:

jos ei osaa Englantia tarpeeksi niin tuolta PHP-sivulta ei tajua ihan kaikkea mitä functio tekee. Eli parempi olisi kirja jossa PHP.netin jutut on selostettu suomeksi.

Paras ratkaisu olisi oikeastaan opetella sitä englantia. Jos aikoo vakavasti ohjelmoida, niin se on aika pitkälti pakollinen taito. Toki kiinaksikin löytyy juttua, mutta suomi on niin marginaalinen kielialue, että sillä ei pelkästään pärjää.

Niin no tuo kyllä pitää paikkansa. Sen näkee jo siellä kirjakaupassa että montako kirjaa on Suomeksi ja montako Englanniksi. Myöskin nyt työelmässä voi olla niin että siellä on Intialainen tehokoodari joka ei osaa Suomea ja puhuu vielä Hoono Englanti.

Oman osaamiseni markkinoinnista voisin sanoa, että mun CV ei ole sellainen kun CV:n pitäisi mallin mukaan olla ja tätä on kritisoitu netissä paljon. Mutta olen vuosien saatossa pyrkinyt suunnitelemaan sen niin että oman osaamisen markkinoinnin kannalta se on mahdollisimman hyvä. Suunnittelu on tehty kantapään kautta ja vielä sanon työnantajelle että sen ole koodannnut PHP:lla niin että sen tiedot tulee MySQL-kannasta ja mulla on omatekonen ylläpitoliittymä ks. CV:n ylläpitoon vaikka pääsisin helpommalla ylläpitämällä CV:ni vain phpMyAdminilla siis siinä mielessä ettei tarvii koodaa omaa systeemiä ylläpitoon. Jos en saa opinnäytetyöpaikkaa niin teen sitten itselleni Windows XP:n kaltaisen käyttöliittymän pohjalla olevan CV:n suunnittelu ohjelman josta nappiapainamalla saan CV:tä genroitua erilaisten mallien mukaisia CV:tä ja myös omakeksimän mallin. Vaikka tämä nyt alkaa jo kuullosta kärpäsen ampumista ydinohjuksella.

Merri [28.09.2009 19:29:59]

#

Grez: en sanoisi että kyse olisi niinkään kunnon ymmärtämyksestä, vaan ajan järjellisestä käytöstä. Laadukkuus on luksusta: harvoin on oikeasti aikaa (ja rahaa) toteuttaa niin hyvin ja syvällisesti kuin olisi tarve. Työelämä on aika julmaa tässä mielessä, ja sen takia oma hinkuni muuttaa harrastus työksi on varsin lähellä olematonta. Toisaalta sama korostuu nykyään kaikkialla työelämässä ja oma arvostukseni ajan kanssa tekemiselle ei ole kovinkaan valtavirtaa. Kaikki tahtovat mahdollisimman suuren palkan jne... Tarvittaisiin yhteiskunnallinen muutos, että useammalla olisi mahdollisuus tehdä kunnon jälkeä ajan kanssa, sillä laadukas jälki vaatii osaamisen ja tietämyksen lisäksi aikaa.

walkout_ [28.09.2009 19:56:31]

#

Jaa no kokemusta löytyy jos meen työelämässä tekemään Flash-templaattiin jotain muuta kuin ActionScriptiä kuten yrittämään tekemään tekstiä joka tulee julkisesti esille niin saan kyllä kuulla varoituksen vaikka TJ:ltä että anti olla viimeinen kerta olet sopimuksen mukaan ActionScript-ukko.
Ja kyllä noita juttuja koodauksessa tehdään hikihatussa purkka ja kumilenkki periaatteella miten vaan homma hoituu nopeasti ja paikataan tietoturva-aukot purkalla ja kumilenkillä.
Ja voin sanoa että kun se asiakas vaatii 2 vk sen Web 2.0 portaalinsa valmiiksi niin sit sitähän väännetään 24/7 ja kaksi viikkoa kyllä pystyy vääntään yötäpäivää jos saa levätä aina kun on tarve. Se taas on toinen asia kannattaako ks. asiaan suostua ollenkaan koska pitää omaa terveyttäkin ajatella. Bournout ei ole kiva asia.

Metabolix [28.09.2009 20:09:53]

#

Merri: Yleistyksesi oikeastaan aivan pielessä. :)

En suinkaan yritä osata "kaikkia teknisiä kilkkeitä", vaan periaatteeni on, kuten olen tässäkin keskustelussa jo maininnut, että fiksut osaavat selvittää nekin tarpeen vaatiessa nopeasti. Oletan myös, että kirjoitan koodia ainakin yhtä nopeasti kuin mainitsemasi "aikaansaavat koodarit", ja lisäksi voitetaan huomattavasti aikaa, kun koodi on selkeää, toimii ensimmäisellä yrityksellä ja on helppoa muokata. Viimeksi mainitusta sain äskettäin ihan sähköpostilla kiitosta.

Omat harrasteprojektit usein hajoavat käsiin yksinkertaisesti siksi, että tavoitteita ei ole lyöty lukkoon ja projekti alkaa paisua liikaa. Töissä (ja joissain muissa erikoistapauksissa) sen sijaan saan oikein hyvin aikaan, kun tiedossa on jonkun muun tekemä lista tarvittavista ominaisuuksista. Mikään ei ole estänyt tästä huolimatta tekemästä validia HTML:ää, siistiä PHP:tä ja JavaScriptia ja tyylikästä Javaa ja noudattamasta kaikenlaisia hyviä ohjelmointitapoja.

walkout_ kirjoitti:

Ja kyllä noita juttuja koodauksessa tehdään hikihatussa purkka ja kumilenkki periaatteella miten vaan homma hoituu nopeasti ja paikataan tietoturva-aukot purkalla ja kumilenkillä.

Sen takia meillä töissä 2-3 kaveria pitää vanhaa järjestelmää pystyssä ja 0-2 (minä mukaan lukien) yrittää tehdä uutta versiota puhtaalta pöydältä. Onneksi uutta ei tehdä purukumista vaan tukevasti sillä pilkkaamallasi olio-ohjelmoinnilla: ensi kerralla voi sitten olla 0-1 ylläpitämässä vanhaa ja 4-5 tekemässä uutta. Veikkaan, että hyvin tehdyn järjestelmän ylläpitokulut olisivat firmalle enintään neljänneksen siitä, mitä huonosti tehdyn ovat. Purukumijärjestelmästä löytyy käsittämättömiä bugeja ellei päivittäin niin viikoittain, jäljittäminen vie aikaa, ja korjaaminen on vaikeaa, koska siinä sivussa voi hajota kymmenen muuta asiaa. Tämän tiedän todeksi omakohtaisesta kokemuksesta, joten on turha väittää vastaan. :)

walkout_ kirjoitti:

sanon työnantajelle että sen ole koodannnut PHP:lla niin että sen tiedot tulee MySQL-kannasta ja mulla on omatekonen ylläpitoliittymä ks. CV:n ylläpitoon

Yhä vain yllätät minut "taidoillasi". CV-tietokantasi tuskin on kovin mutkikas (tai jos on, se on luultavasti tehty väärin), joten sitä ei voine pitää tietokantasuunnittelun taidonnäytteenä. Tietokannan käyttö PHP:llä taas on perustaito, jonka kysyminen ei tulisi mieleenikään, jos olisin ketään palkkaamassa.

walkout_ [28.09.2009 21:07:33]

#

Metabolix kirjoitti:

walkout_ kirjoitti:

sanon työnantajelle että sen ole koodannnut PHP:lla niin että sen tiedot tulee MySQL-kannasta ja mulla on omatekonen ylläpitoliittymä ks. CV:n ylläpitoon

Yhä vain yllätät minut uudestaan ja uudestaan näillä naurettavuuksilla. CV-tietokantasi tuskin on kovin mutkikas – tai jos on, se on tehty väärin. Tietokannan käyttö PHP:llä on perustaito, jonka kysyminen ei tulisi mieleenikään, jos olisin ketään palkkaamassa.

Muihin en jaksa nyt keskittyä. Mut joo ks. tietokannan teko ei ole vaikea toteuttaa eikä sen tekoon mene kokeneella koodarilla montaakan tuntia eikä sen PDF-tulosteen teko FPDF:llä ole sekään vaikeaa. Olen käynyt opiskelujen ohella monissa haastatteluissa ja tiedän mitä työn antajat kyselee minulta. Mut annetaampa mun kokemukset olla miten olen päässyt 2002-2009 välillä n. 50 haastattelluun joista suurimpaan osaan en ole lähettänyt hakemusta vaan minut on haettu Googlettamalla ja pyydetty haastatteluun.

Jospa lopetan nyt turhan pätemisen. Mutta kun väität koodaavasi yhtä nopeasti kuin minä voisin haastaa sinut testiin. Mutta testi voi olla epäreilu jos sinulla ei ole kokemusta ExtJS:tä mitä testissä haluaisin käyttää. Tai jos kysäsen miten nopeasti koodaat seuraavan: http://mattikiviharju.name/TRASH/PPOIG_PHP/

Hakoulinen [28.09.2009 21:20:38]

#

Muistutan myös, että harva työnantaja harkitsee edes työnhakijaa, joka ei osaa edes äidinkielen alkeita, osaa ollenkaan englantia ja jonka CV on vituillaan. Lisäksi olio-ohjelmointi on syystäkin nykyään nostettua korkealle työpaikoilla, ovathan sen tarjoamat edut aivan suunnattomat varsinkin suunnittelussa ja uudelleenkäytettävyydessä verrattuna proseduraaliseen ohjelmointiin.

Mitä mieltä olisi verrata nopeutta asiassa, jossa sinulla selvästi on jo ainakin omien puheidesi perusteella huomattavasti kokemusta? Aivan eri asia olisi, jos sinun pitäisi tehdä yhtään mitään millään muulla tekniikalla, kun et edes osaa dokumentaatioita lukea.

hk [28.09.2009 21:21:30]

#

Hakoulinen ehti näköjään ensin, mutta kertaushan on opintojen äiti.

Sellainenkin pieni asia kuin suomenkielen osaaminen kiinnostaa työnantajia myös IT-alalla ja merkitsee muutenkin paljon elämässä. Kielioppisäännöistä ja järkevän tekstin tuottamisesta löytyy paljon hyviä oppi- ja opaskirjoja - ihan suomeksi. Peruskoulun yläasteen oppikirjoista on hyvä aloittaa. Ymmärrettävän dokumentoinnin tekeminen tai asiakkaan kanssa kommunikointi voi olla haastavaa, jos ei pysty edes tällaisessa vapaassa keskustelussa ilmaisemaan itseään selkeästi. Seuraavaksi kyllä se englanti on myös syytä opetella.

No, tradenomit eivät ainakaan ohjelmointityötä tee, joten sitten jäävät koodausmurheet, kun valmistut ja saat koulutusta vastaavaa työtä.

Ei kovin hyvin mene sillä, joka on käynyt 50 työhaastattelussa.

walkout_ [28.09.2009 21:26:26]

#

Hakoulinen kirjoitti:

Muistutan myös, että harva työnantaja harkitsee edes työnhakijaa, joka ei osaa edes äidinkielen alkeita, osaa ollenkaan englantia ja jonka CV on vituillaan. Lisäksi olio-ohjelmointi on syystäkin nykyään nostettua korkealle työpaikoilla, ovathan sen tarjoamat edut aivan suunnattomat varsinkin suunnittelussa ja uudelleenkäytettävyydessä verrattuna proseduraaliseen ohjelmointiin.

Tuosta olen vähän erimieltä. Minun mielestäni riittää, että osataan sen verran että hakemus on mahdollisimman oikein kirjoitettu. Siis ei yhdyssanavirheitä, välimerkit kutakuinkin oiken ja ei ylimääräisiä kirjaimia. Tarvittaessa pitää osata kirjoittaa mahdollisimman oikein mutta copywriter ei tarvitse olla.

lainaus:

No, tradenomit eivät ainakaan ohjelmointityötä tee, joten sitten jäävät koodausmurheet, kun valmistut ja saat koulutusta vastaavaa työtä.

Tuohon en usko..

lainaus:

Ei kovin hyvin mene sillä, joka on käynyt 50 työhaastattelussa.

En usko tähänkään koska aika monelle olen tehnyt sen lyhyen pätkän mihin minua tarvittiinkin. Vakituisiin paikkoihin en ole päässyt ja siihen on syynä koulu.

Mut tämä nyt on sellainen keskustelu missä asiattomuksiin ei nyt ole menty.

Mä uskon että pääsen koodariksi joskus tulevaisuudessa vakipaikkaan. Mutta se päivä ei ole nyt.

Mut joo ei mulla mene vielä kovin hyvin. Koska se päivä on sitten kun minulla on vakipaikka ja niitä paikkoja on sellaisia johin en tule pääsemään ja sellaisia missä vaatimustaso ei ole kovin kummoinen.

Hakoulinen [28.09.2009 21:33:32]

#

Jos ei osaa edes työnantaja sanaa kirjoittaa oikein niin tuskin onnistuu CV:nkään kirjoitus. Ja en tiedä onko mikään ylpeydenaihe käydä yli 50 työhaastattelussa, kertoo paljon siitä kuinka heikosti ne ovat menneet.

Grez [28.09.2009 21:33:42]

#

walkout_ kirjoitti:

hakoulinen kirjoitti:

... harva työnantaja harkitsee edes työnhakijaa, joka ei osaa edes äidinkielen alkeita, ...

Tuosta olen vähän erimieltä.

Miksei se käy ilmi vastauksestasi? Vastauksesi mukaan olet ihan samaa mieltä (Hakoulisen kanssa).

walkout_ [28.09.2009 21:37:00]

#

Grez kirjoitti:

walkout_ kirjoitti:

hakoulinen kirjoitti:

... harva työnantaja harkitsee edes työnhakijaa, joka ei osaa edes äidinkielen alkeita, ...

Tuosta olen vähän erimieltä.

Miksei se käy ilmi vastauksestasi? Vastauksesi mukaan olet ihan samaa mieltä (Hakoulisen kanssa).

Jos mä en vaan osaa näitä foorumi-keskusteluita.

hakoulinen kirjoitti:

Jos ei osaa edes työnantaja sanaa kirjoittaa oikein niin tuskin onnistuu CV:nkään kirjoitus. Ja en tiedä onko mikään ylpeydenaihe käydä yli 50 työhaastattelussa, kertoo paljon siitä kuinka heikosti ne ovat menneet.

Olen erimieltä koska MS Word -oikoluku helpottaa jonkin verran oikeinkirjoitusta ja jos sitten näkee vähän vaivaa sen tekstin kanssa niin kyllä siitä tulee ihan pätevä. Oikolukuohjelma ei nyt auta jonkin verran ihmistä jolla on sanasokeutta ja lukihäiriö. Kielioppia se ei osaa kyllä korjata.

Tuosta 50 työhaasttattelua. En ole samaa mieltä kanssasi että heikosti on mennyt. On realistiset syyt siihen miksi minua ei ole valittu. Realistinen syy on se että olen opiskelija, olen ehkä alkuun ollut enemmän baradoksissa (kun ei ole kokemusta en saa paikkoja ja jos en saa paikkoja en saa kokemusta) juuri nyt, mulla on oma firma joka katsotaan viholliseksi. Se mitä olen saanut ovat oman firman kautta saatuja alihankintakoodausprojekteja jotka ovat helppoja mitättömiä tai vahän isompia juttuja.

Metabolix [28.09.2009 21:38:26]

#

walkout_ kirjoitti:

Mutta kun väität koodaavasi yhtä nopeasti kuin minä voisin haastaa sinut testiin. Mutta testi voi olla epäreilu jos sinulla ei ole kokemusta ExtJS:tä mitä testissä haluaisin käyttää.

Tasapuolisuuden vuoksi voisimme kilpailla myös DataMaxin lipputulostimen ajurin ohjelmoinnista Java-appelettiin niin, ettei käyttäjän koneelle tarvitse asentaa mitään. Kohdejärjestelminä ainakin 32-bittiset Windowsit ja Linuxit, ja appletin täytyy tukea sekä sarjaportti- että telnet-yhteyttä tulostimeen.

Tietenkin kilpailu on epätasainen, jos valitaan toiselle tuntematon väline, ja muutenkin on täysin aiheesta kiinni, kuka tietää siitä jotain ennestään ja kenelle se sattuu muuten vain olemaan helppo. En lainkaan epäile, ettetkö olisi näppärämpi koodaamaan itsellesi tutulla kirjastolla jonkinlaisia karkkiulkoasuja sivustoille. Enkä myöskään epäile, etteikö ehdottamani Java-aihe olisi äärimmäisen epätasainen toiseen suuntaan.

Miten pitkällä muuten olet PHP-haasteessa? ;)

TeNDoLLA [28.09.2009 21:40:57]

#

Juttujesi perusteella ei taida olla foorumi-keskustelut ainut asia. Tää threadi on kyllä ollut parasta viihdettä vähään aikaan putkassa.

walkout_ [28.09.2009 21:55:41]

#

Metabolix kirjoitti:

Miten pitkällä muuten olet PHP-haasteessa? Itse en pidä sen läpäisemistä kovin suurena saavutuksena. Se taas kertoo paljonkin, jos tehtävät tuntuvat vaikeilta jo ennen puoltaväliä.

Tehtävässä 17 ja vielä en usko että ettenkö ks. tehtävää ratkaisisi mutta vaistoon kuitekin että tulee olemaan melkoinen vääntö ja jaksaminen tehdä 100:en tehtävään asti ja saa alka kohtapuoliin opiskelemaan tarvittavia käskyjä lisää. Uskon kuitenkin vielä, että PHP-haaste ei ole niin vaikea tehdä loppuun asti etteikö siitä selviäisi jos on tarpeeksi kokemusta. Sen verran vaikea se on että täysin kokematon siitä ei voi selvitä. Mut en ehkä jaksa nähdä vaivaa sen loppuun tekemiseen kun en usko että PHP-haaste olisi sellainen että sillä olisi hirveästi arvoa työn haun kannalta.

Vasta_alkaja [28.09.2009 21:56:07]

#

walkout_ hieno homma, että ajattelit käydä koulun loppuun ennen kuin menet töihin, mutta kyllä niitä töitä voi tehdä samalla. Se mihin ajattelit panostaa kannattaisi tässä vaiheessa elämää olla jo selvä. Jos ajattelit opiskella Tradenomiksi ja mennä alan töihin jää ohjelmointi auttamatta vähemmälle. Itse valmistuin juuri vuosi sitten IT-Tradenomiksi. Hieman myöhässä kylläkin, koska töissä olin. Mutta jos sinua taas kiinnostaa ohjelmointi, ei koulutus sitä sinulle suo. Siksi sinun kannattaisi ottaa töitä vastaan. Tuolla työkokemuksella mitä itsellesi olet luetellut kyllä varmasti töitä riittää ja pysyt leivässä. Eli miksi et tekisi töitä. Jos joskus haluat sitten vaihtaa alaa niin keskity enemmän kouluun.

Mainitsit muistaakseni jossain vaiheessa, että entäs jos kiinnostaa projektipäällikön hommat. Pitäisi olla koulut käytynä. Oletko aivan varma. Osaava saa kyllä töitä ilman kouluakin, vai oletko käynyt ohjelmointi koulun? Ja kokoajanhan teet niitä töitä jos oikein käsisin. Eli kyllä töitä saa jos osaa.

Mutta ei siinä mitään.. Jatka innolla eteenpäin mitä sitten teetkin. Ja muuten, onnea matkaan.

Ainiin.. Pakko sanoa siitä kirjasta. Jos jostain repäiset hyvän PHP kirjan suomeksi, ilmoita minullekkin. Ei tuo englanti taivu itseltänikään niin hyvin. Mutta uskonpa, että minun on vain tehtävä se, että alan opettelemaan sitä englantia oikeasti enkä vain mieti sitä. Ehkä minäkin ruikutan täällä sen jälkeen vähemmän..

Katsotaan kumpi onnistuu tavoitteessaan ensiksi. Sinä löytämään sen kirjan vai minä oppimaan englantia. Kun osaan englantia ilman sanakirjaa ja muiden apua. Lupaan kirjoittaa tämän viestini englanniksi. Lupaatko sinä ilmoittaa minulle tänne milloin olet löytänyt hyvän oppaan. Näin tiedämme kumpi oli nopeampaa.

Ystävällisin terveisin,
Vasta_alkaja

PS. Tällä hetkellä suurin puutteeni on Englanti. Mitään ei tarvitse osata ulkoa, jos osaa lukea :)

walkout_ [28.09.2009 22:16:15]

#

Jaa no mä uskon, että minulla on hyvät mahikset päästä firmaan missä koodataan yksinkertaisia juttuja. Ja tämmöisä on. CMS:n koodaus tyhjästä niin kuin projektipäällikkö käskee ei ole vaikeaa kun kaikki tarvittavat saa kopsata netistä Open Source:na (FCK-editoria en koskaan tule itse pystymään tekemään). Samoin ei ole vaikeat hommat jossain mainostoimistossa missä tehdään karkkikuorrutus sivustoja suurille brandeille. Toivon myös että työhön kuuluu Linnux Ubuntun ylläpito niin ei tarvitse rassata itteensä liian vaikeilla asioilla ja voi vetää välillä chillimpää hommaa.

Siitä kirjasta mitä kaipaan niin yhessä kirjakaupassa näin sellaisen suomen kielisen kirjan mitä olen hakenut mutta se oli niin kallis etten opiskelija rahoista voinut sijoittaa.

Olen myös harkinnut, että jos hakisin Scrum Masterin paikkaa niin mun ei tarttis olla vastuussa asioista joita en osaa koodata. Mut empä kyllä ole uskaltanut hakea kun siltäkin vaaditaan Java Hand-on-koodausta ainakin yhden työpaikkailmoituksen perusteella enkä kyllä tiiä mitä Hand-on tarkoittaa. Minulla on kuitenkin teoriapohjaista käsitystä siitä mikä Scrum Masterin vastuu on.

Niin minä olen Tietotekniikan At:n Tradenomi-opiskelija, Digimedia- ja Sähköinenliiketoiminta-linjalta.

Voin tietty sanoa, että ExtJS:llä koodaan nopeasti asiakaan tilaaman yksinkertaisen softan nopeasti siten. Että minulla on valmiita toteutuksia aina jossain ja jos ei ole kopasaan ne GNU GPL -lisenssillä ExtJS:n forumista ja jos en osaa kysyn kokeneepien neuvoa niitten foorumissa tai etsin vastauksen Googlella. Käytän Dreamweaveria copy/paste/replase-metodilla ja jos on pakko scriptaan copy/paste/replase-scriptit. Työn lisenssi on aina GNU GPL niin ei tarvi ressata lisenssiasioista. Tykkään Dreamweaverista koska oikeesti on melkoisen puuduttavaa esim. syöttää asiakkaan Joomlaan sisältöä satapäin HTML-koodista joka on tehty Front Pagella. Dreamweaverilla voi scriptata Front Page HTML:n siivoamisscriptit millä mikkisofta standardit lähtee huitsin nevadaan nopeasti.

alker [28.09.2009 22:22:04]

#

Vasta_alkaja kirjoitti:

...

Vasta_alkaja voisit testata kirjaa Rami Heinisuolta PHP Ja Mysql Kirjaa vuodelta 2007

walkout_ [28.09.2009 22:31:33]

#

alker kirjoitti:

Vasta_alkaja voisit testata kirjaa Rami Heinisuolta PHP Ja Mysql Kirjaa vuodelta 2007

Rami Heinisuo on muuten IT-alan yrittäjä ja sillä on melko menestynyt IT-firma. Mulla on toi kirja mistä puhut ja se on kyllä aika hyvä kirja. Siinä mm. neuvotaan miten ilmaiseksi saat VM-warella minkä tahansa virtuaalipalvelimen omalle työkoneelle ja sit vaan alat opiskella vaikka Linux Ubuntun -ylläpitoa ilman että menet hankkimaan virtuaalipalvelimen tai dedikoidun palvelimen mitkä on sen verran kalliita että kellä tahansa ei ole varaa kk-maksuihin. Tosin omissa kotioilissa et kyllä taida saada SMTP/POP3/IMAP4-palvelinta pelittään ilman kallista yritysinternet liitymää ja perus virtuaalipalveli nyt maksaa n. 20-30 EUR / kk eli vähemmän kuin se yritysinternetliitymä.

Mitenkään nyt kehumatta itseä:
http://demo.teknologiaplaneetta.com/
Tuossa on demo mun omasta firmasta ja kyse on oikeasti kaupparekisterissä olevasta puljusta. Nyt ajan sen alas henkilökohtaisista syistä ja uusi firma on jonka kautta toimin samoin kuin ennen paremmilla eduilla.
Onkos teillä käsitystä mitä vaaditaan että saan tuollaisen liikeidean toimimaan niin että se tekee rahaa kannattavasti?
Se mua ei kiinnosta miten paljon pätevämpiä olette koodauksessa minuun verrattuna vaan se miten mun oma liiketoiminta touttaa rahaa ja miten helposti.
Voin varoittaa että älkää menkö heppein perustein perustamaan omaa firmaa koska jos se ei toimi niin kidutte siinä ettei työmarkkinatuki juokse.
Tähän tarvitaan luovuus johon te ette kaikki vain pysty. Ja minulla on disavantageni jotka vaikeuttaa asiaa.
Olen ylpeä Teknologiaplaneetasta joka tulee olemaan edesmennyt minun omasta valinnasta. Mulla meni 4-vuotta suunnitella homma tuohon asti ja uhrasin idealleni rahaa monta tonnia että sain tollasen saitin aikaan. Ja odotan ees jotain kunnioitusta. Koska yritän toteuttaa asian joka on monille "mahdoton tehtävä".

walkout_ [28.09.2009 23:44:41]

#

Rami Heinisuo on muuten mun idoli. Se pyöräytti melko lyhyessä ajassa IT-firman jolla on saman kaltainen liikeidea kuin minulla, jonka liikevaito on jo nyt yli 1 milj. EUR / vuosi. Haluan tehdä saman.
http://eduix.fi/web/
http://demo.teknologiaplaneetta.com/
Aika paljon on yhtäläisyyttä.
1. Teknologiaplaneetta oli Atlassian Partner ja niin on Eduix Oy
2. Muuta vastavaa..

Jaksan uskoa että teen saman kuin Rami Heinisuo teki kun jaksan vain olla ja ponnistella. Tämä ei ole helppo tehtävä ja siihen ei auta PHP-haasteen 100-tehtävän suorittaminen. Jos homma ei onnaa tietyssä ajassa nöyrryn ja menen oikeisiin töihin. Jos haluan onnistua niin menen vaikka läpi harmaan kiven vaikka itkisin ja tekisin sitä. Jonain päivänä minut palkitaan ja minun unelma toteutuu. Yrittäjyys vaatii itkusilmässä vaaditun kaurapuurokuurin 2-vuoden ajan ja helppoa alussa ei ole. Jos jotain haluamme niin koskaan emme luovuta vaikka olisi kuinka vaikeeta. Mussa tapauksessa et ole yrittäjä vaan duunri. Ja minähän ostin liikevaihdostani 3000 EUR koneen ja sen ohjelmat.

Vasta_alkaja [29.09.2009 02:18:54]

#

walkout_ kirjoitti:

Juu.. en ehkä ole paljoakaan perehtynyt olio-ohjelmointiin mutta Java-puolella on kivoja juttuja millä hommat onnistuu helposti.

Ajan nyt sitä asiaa että miksi pitää tehdä dokumentoimaton class-sydeemi jonka toiminnan selvittäminen vie aikaa ja saman voisi tehdä vähemmillä riveillä helposti niin että se kaikki tajuaa.

mä tiedän mistä mä puhun koska olen alan yrittäjä ja teen projekteja joista laskutan esim. 80000 EUR ja näissä on ihan oma maailma.

Mihin meni loput rahat, jos ostit vain 3000 koneen.

PS. Pitkä on vielä matka miljooniin tuolla 3000 tuhannella, mutta jos laskutat esim. 80 000 en usko, että joudut syömään pelkkää kaurapuuroa :)

walkout_ [29.09.2009 02:33:09]

#

Vasta_alkaja kirjoitti:

walkout_ kirjoitti:

Juu.. en ehkä ole paljoakaan perehtynyt olio-ohjelmointiin mutta Java-puolella on kivoja juttuja millä hommat onnistuu helposti.

Ajan nyt sitä asiaa että miksi pitää tehdä dokumentoimaton class-sydeemi jonka toiminnan selvittäminen vie aikaa ja saman voisi tehdä vähemmillä riveillä helposti niin että se kaikki tajuaa.

mä tiedän mistä mä puhun koska olen alan yrittäjä ja teen projekteja joista laskutan esim. 80000 EUR ja näissä on ihan oma maailma.

Mihin meni loput rahat, jos ostit vain 3000 koneen.

PS. Pitkä on vielä matka miljooniin tuolla 3000 tuhannella, mutta jos laskutat esim. 80 000 en usko, että joudut syömään pelkkää kaurapuuroa :)

Jaa en onnistunut noin hyvin. Laskutin n. 25000 EUR eli rahan joka riittää just ja ja just siivoojan vuosiliksan maksamiseen. Eli en paljon mitään siis. Loput 3000 EUR sijoitus poislukien meni elämiseen. Ja kyseisen liikevaihdon laskuttamiseen meni hieman kauan mutta sitä en häpeä.. mulla on koulu ja paljon syitä miksi en pystynyt parempaan tällä kertaa. En myöskään suosittele valitsemaani tietä kaikille koska minun tie ei ole helppo ja helpompi tapa on tehdä rahaa vaikka nöyrtymällä ja menemällä oikeisiin töihin. Ja jospa nyt suoritan koulun loppuun kunnialla ja mietin sen jälkeen koitanko vielä toistamiseen samaa vai meenkö vain oikeisiin töihin.

Vasta_alkaja [29.09.2009 02:55:30]

#

Mistä sitten keksit tuon 80000, se on sinun tekstiäsi?

walkout_ [29.09.2009 02:57:30]

#

Vasta_alkaja kirjoitti:

Mistä sitten keksit tuon 80000, se on sinun tekstiäsi?

Tarjouspyynnöstä joka ei ole varmaa rahaa. Siis voin pystyä ks. asiaan sitten kun en ole enää opiskelija. Enempää en voi paljastaa kun tarjouspyyntöön liityy aina NDA. Tiedän että on typerää mennä kehuskelemaan tarjouspyynnöillä koska monet uskoo että niitä saan mutta kun on paljon tekemistä siinä että tarjouspyyntö muutuu rahaksi.

Mut joo jos pistän nyt koneen kiinni ja meen nukkuun.. tähän keskusteluun meni ihan liikaa energiaa ja mun asiakkaat ei varmaan katso hyvällä jos kulutan liikaa energiaa tällaisiin turhuuksiin.

Vasta_alkaja [29.09.2009 03:50:36]

#

Jos liikevaihtosi on 25000 ja puhut 80000 projekteista on totuus aina kaukana. Jos taas pyydät 80000 ja vuosi liikevaihtosi on 25000 ylihinnoittelet itsesi tai asiakkaasi on kova tinkimään. Enkä oikein jaksa uskoa, että olet kertonut asiakkaillesi, että hei. Pyörin putkassa nimimerkillä walkout_.

walkout_ [29.09.2009 10:14:06]

#

Vasta_alkaja kirjoitti:

Jos liikevaihtosi on 25000 ja puhut 80000 projekteista on totuus aina kaukana. Jos taas pyydät 80000 ja vuosi liikevaihtosi on 25000 ylihinnoittelet itsesi tai asiakkaasi on kova tinkimään. Enkä oikein jaksa uskoa, että olet kertonut asiakkaillesi, että hei. Pyörin putkassa nimimerkillä walkout_.

Ei vaan en koulun takia saanut niitä projekteja jotka olisivat olleet kokopäiväisiä n. 6-12 kk projekteja joista on vaditulla tuntihinnalla mahdollista laksuttaa tuo 80000 EUR. Tosin 6 kk projektista ei 80k tule samaan millään ilveellä 12 kk projektin osalta vastaus on kyllä on mahdollista mutta alkaa olla aika maksimissa ja siinä ei ehkä onnistu joten pudotamme sen hinnan 60k.

Sanoisin nyt että satunnaiset pikku projektit ei paljon tuota ja niiden hommaamiseen menee energiaa. Vai mitä luulet jos satunnais asiakkaan tilaus on pelkkä palautelomake niin vaikka työmäärään nähden saan kannattavan hinnan niin montako ks. projektia voi oikeesti saada vuodessa? Tuollaisia kun pitäs n. 100 kpl myydä kuukaudessa, että voidaan käyttä termiä "bisnes".

Myöskin jos tiedät yritystoiminnasta jotain niin tässä hinnan laskun yksi pikku juttu:
Yhteisövero 26 %
ALV 22 %
SOTU jotain prossia en muista tarkkaan
Vakuutukset 25 %
Ennakonpidätykset 0-60 % riippuen bruttoansiosta.

Eli maksaan "veroa" liikevaihdosta n. 1,6 kertoimella eli 60-70%.

Käytännössä katsoen en siis vetäse nettopalkaa enempää kuin kukaan muu.

No en kyllä ole kertonut mun putkakirjoitteluista kellekään asiakkaalle.

Grez [29.09.2009 10:44:47]

#

Yhteisöveroa ei kyllä makseta liikevaihdosta vaan voitosta. Muutenkin yhteisövero ja ennakonpidätys on aika pitkälti vaihtoehtoisia keskenään.

Mutta joo, kyllähän veroa saa aina maksaa. Jos verollinen tuntihinta on tuota kertomaasi noin 30-40e tasoa, niin varmasti töitä tosiaan löytää, jos on edes jotain näyttää.

walkout_ [29.09.2009 10:52:52]

#

Grez kirjoitti:

Yhteisöveroa ei kyllä makseta liikevaihdosta vaan voitosta. Muutenkin yhteisövero ja ennakonpidätys on aika pitkälti vaihtoehtoisia keskenään.

Mutta joo, kyllähän veroa saa aina maksaa. Jos verollinen tuntihinta on tuota kertomaasi noin 30-40e tasoa, niin varmasti töitä tosiaan löytää, jos on edes jotain näyttää.

Arviosi on oikea. Tiedän että yhteisövero maksetaan liikevoitosta ja sitä ei makseta jos käytään kaikki rahani palkaan.

Arvioit oikein mun tuntihinnan vaikkakin se arvio ei ole oikea kun teen satunnaisprojektin missä koodaan vain palautelomekkeen. Minun mielestä satunnaisprojektien teko ei ole liiketoiminnan kannalta kannattava hinnalla 30-40 EUR / h jos kyse on muutamasta vaivaisesta työtunnista ja riski on se että kaikki rahat menee tilitoimisto kuluihin.

Vasta_alkaja [29.09.2009 19:47:10]

#

Nuilla projektimäärillä ei tilitoimistoa mielestäni tarvitse, ainakaan jos opiskelee Tradenomiksi. Nehän menee jo kouluharkkoina. Mutta ei muuta kuin onnea ja menestystä bisnekseen. jospa se joskus siihen sinulla kasvaisi.

walkout_ [01.10.2009 13:48:28]

#

Mulla mitään tilitoimistoa ole eikä tuu olen niin kauan kun käytän Osuuskuntia laskutuskanavana. Se on hyvä kun en ole yrittäjä ja saan työmarkkinatuen jos menee bisnekset persiilleen.
Olen ammattilainen joka myy Asiantuntija Palvelua mm. koodaukseen ja laskutan sievoisen tuntihinnan vaikka nyt näin julkisesti tätä paljasta.
Tämä vitsi perustuu mun omaan kokemukseen ja on myös ironinen jota ette vaan tajua että miten.
Mulla on asiakkaana todella isoja asiakkaita mutta näin opiskelujen tiimoita en pysty eikä ole aikaa tehdä isoja projekteja.
Mun työ ei ole pelkästään koodausta.
Tässä mun CV: http://mattikiviharju.name/
No joo se ei nyt ole tilanteen mukainen mikä Osk:n kautta teen bisnestä mutta se ei ole oleellista..
Mitä tulee mahdollisiin kirjoitusvirheisiin niin nitäpä tekstejä ei tuolla kukaan lue vaan keskityvät työnäytteisiin ja osaamislistaan.
En ole vielä eritellyt mun Core-osaamista ja se on vaiheessa.
Kyllä mulle löytyy duunia ihan tarpeeksi ja ne 50 työhaastelua on vale josta puhun kun en tiedä oikeaa määrää minkä verran olen tehnyt potentiaalisten asiakkaiden palavereja ja mióntako diiliä josta saan rahaa.
Ja mitäs asiat teille ees kuuluu.
Työni perustuu kaiken maailman Open Suorce -koodien kopsaamiseen ja muutteluun lisenssien ehdoilla pääsääntöisesti. Se vaatii asian tuntemusta mutta ei työnä ole liian vaativaa.

Grez [01.10.2009 13:50:55]

#

walkout_ kirjoitti:

Ja mitäs asiat teille ees kuuluu.

No sen verranhan ne kuuluu kun huutelet. Valitettavasti tällä boardilla ei ole ignorea niin ei voi jättää kuulematta (eikä jaksa selaimeensa värkätä moista yhden käyttäjän vuoksi).

walkout_ [01.10.2009 14:04:36]

#

Grez kirjoitti:

walkout_ kirjoitti:

Ja mitäs asiat teille ees kuuluu.

No sen verranhan ne kuuluu kun huutelet. Valitettavasti tällä boardilla ei ole ignorea niin ei voi jättää kuulematta (eikä jaksa selaimeensa värkätä moista yhden käyttäjän vuoksi).

Sä kilpailet samoista paikoista kuin minä ja thats it. Ihan niin kun mua kiinnostaisi. Te naulaatte omaan nilkkaanne.. sori vaan. Kyselin tuosta mun juristilta että tässä on kyse jo melkein julkisesta kunnian loukkauksesta joten voin harkita asian vetämistä oikeuteen. Ketään ei saa haukkua ammatitaitoon nähden ja se minulla on ja sitä ei luokata kuten sinä teet ja kun vain nimi on mainuttu niin se on rikossyyte. Mutta ei ehkä näin kun minä tämän aloitin.

Teuro [01.10.2009 14:13:31]

#

Käsittääkseni kenenkään kunniaa ei ole loukattu tälläkään kertaa, vaikka toisin annatkin ymmärtää. Ihmiset ovat kritisoineet tapaasi toimia eivät sinua. Kunnianloukkaus olisi sellainen, jossa sinusta esitetään loukkaavaa tekstiä. Tässä langassa ei ole oikeastaan edes loukkaavaa muu kuin omat kommenttisi meidän osaamisen tasosta. Sinua ei ole kukaan loukannut.

walkout_ [01.10.2009 14:15:38]

#

Teuro kirjoitti:

Käsittääkseni kenenkään kunniaa ei ole loukattu tälläkään kertaa, vaikka toisin annatkin ymmärtää. Ihmiset ovat kritisoineet tapaasi toimia eivät sinua. Kunnianloukkaus olisi sellainen, jossa sinusta esitetään loukkaavaa tekstiä. Tässä langassa ei ole oikeastaan edes loukkaavaa muu kuin omat kommenttisi meidän osaamisen tasosta. Sinua ei ole kukaan loukannut.

Ehkä näin mutta silti mua dissatiin mun ammattitaidosta. Painostitte mua tähän ja siitä en tykkää.

Grez [01.10.2009 14:19:47]

#

Siis huutelet täällä innoissasi kaikenlaisista asioista ilman että kukaan on pyytänyt sinua niin tekemään ja sitten lopuksi kysyt että mitä ne teille edes kuuluu. Suoraan sanoen ainakaan minua ei yhtään tippaa kiinnosta, teetko 80000 euron projekteja vai onko liikevaihtosi vuodessa 25000. Jos täällä foorumilla olisi ignore, niin olisin voinut suunnilleen ensimmäisen viestisi jälkeen olla huomaamatta loput ja säästää omaakin aikaani, kun ei olisi tarvinnut kommentoida suhteellisen idoottimaisia väittämiä. Ja huomautan nyt vielä, että en kommentoi sinua henkilönä vaan näitä viestejäsi mitä olet tähän ketjuun suoltanut. Jos et halua että viestejäsi kommentoidaan, niin jätä ne julkaisematta.

Käske juristisi vaikka lukea nuo sinun kaikki viestisi, niin hänkin huomaa että ainoa joka sinun mainettasi täällä pilaa olet sinä itse.

Teuro [01.10.2009 14:20:21]

#

walkout kirjoitti:

Ehkä näin mutta silti mua dissatiin mun ammattitaidosta.

Joka on mainitsemaani kritiikkiä. Itse olet myös syyllistynyt mainitsemaasi dissaamiseen, joten aika lailla tasoissa ollaan.

walkout_ [01.10.2009 14:22:06]

#

Näinhän asia on.. Te aloititte joten miettikää sanomisianne.. no joo mä oon vaikeaselkoinen ettekä ymmärrä mitä yritän sanoa. Miksi esim. sanotte että mun vuosia kehittämäni CV-tietokanta on väärin tehty. Minä en toimi väärin turha valehdella ja puolustaa vain omaa etua.

Grez [01.10.2009 14:25:44]

#

walkout_ kirjoitti:

Näinhän asia on.. Te aloititte joten miettikää sanomisianne.. no joo mä oon vaikeaselkoinen ettekä ymmärrä mitä yritän sanoa. Miksi esim. sanotte että mun vuosia kehittämäni CV-tietokanta on väärin tehty. Minä en toimi väärin turha valehdella ja puolustaa vain omaa etua.

Sinähän se tässä olet joka ei ymmärrä. Tuosta kannasta kirjoittajakin sanoi aivan äärimmäisen selvästi, että se sinun kantasi on joko hyvin yksinkertainen tai jos se ei ole yksinkertainen niin se on selvästi väärin tehty.

Se tuskin on muiden foorumilaisten vika jos et ymmärrä suomea etkä osaa ilmaista näkemyksiäsi suomeksi.

walkout_ [01.10.2009 14:29:56]

#

Grez kirjoitti:

walkout_ kirjoitti:

Näinhän asia on.. Te aloititte joten miettikää sanomisianne.. no joo mä oon vaikeaselkoinen ettekä ymmärrä mitä yritän sanoa. Miksi esim. sanotte että mun vuosia kehittämäni CV-tietokanta on väärin tehty. Minä en toimi väärin turha valehdella ja puolustaa vain omaa etua.

Sinähän se tässä olet joka ei ymmärrä. Tuosta kannasta kirjoittajakin sanoi aivan äärimmäisen selvästi, että se sinun kantasi on joko hyvin yksinkertainen tai jos se ei ole yksinkertainen niin se on selvästi väärin tehty.

Se tuskin on muiden foorumilaisten vika jos et ymmärrä suomea etkä osaa ilmaista näkemyksiäsi suomeksi.

Ei vaan sä et ymmärrä et näe keskusteluista mitään mikä on ironia yms. Mulla on hyvä ymmärryskyky ja näen milloin vaan uhoat.

Mut joo jäteään tämä tähän jooko..

walkout_ [01.10.2009 19:41:40]

#

Itseäni voin myös syyttää siitä että psykologisesti ajatellen olen syyllisynyt uhoamiseen joka ei tee kaikken mielellä hyvää mutta silti kaikki voisivat katsoa omaan peliin myös että miltä minusta tuntuu.

Minähän en itse osaa paljon Javaa ja muuta sellaista mutta silti.

Mut jätetään tähän mulla on ollut burnout töiden takia ja olen huomannut jo ajat sitten että nämä keskustelut liittyy siihen.

Eniten minua risoo se että mun kilpailijat pääsee lukeen näitä ja asiakkat voi törmätä näihin ja en tiedä onko nämä tältä kantilta minulle hyväksi.

walkout_ [02.10.2009 03:17:45]

#

Mut joo kyllä mä pienenä luulin olevani AD, Animatori, Koodari ja vaikka mitä yhtäaikaa.

Tällä hetkellä uskon vakaasti siihen että työllistyminen on kaikkein potentialisinta Open Source -koodarina.

Se kuuluu myös tutkintooni Tietotekniikan Tradenomi. Meillä opetetaan koodausta ja menen nyt TAMKiin ohjelmistosuunnitelija linjalle. Minä en ehkä tule kuitekaan tekemään kovin vaativaa ohjelmoitia ja tälläkin hetkellä suurin osa projekteista on yksinkertaiset PHP-toteutukset kuten ruokalistan ylläpitosysteemi. Sehän ei paljon vaadi.

lainaus:

Sinähän se tässä olet joka ei ymmärrä. Tuosta kannasta kirjoittajakin sanoi aivan äärimmäisen selvästi, että se sinun kantasi on joko hyvin yksinkertainen tai jos se ei ole yksinkertainen niin se on selvästi väärin tehty.

Se tuskin on muiden foorumilaisten vika jos et ymmärrä suomea etkä osaa ilmaista näkemyksiäsi suomeksi.

Tietokanta CV:ni on yksinkertainen ja helppo toteuttaa mutta se EI OLE VÄÄRIN TEHTY TARPESEEN JOHON SE ON TEHTY.

Minä ymmärrän hyvin suomea ja tiedän varsin hyvin, että on paljon ihmisiä jotka kilpailee mun kanssa samoista paikoista ja yrittää tuhota mun itsetunnon.

Mun kaveri on ollut ohjelmistotestajana ja sen työpaikalla oli säännöy, että ne koodarit on niin nörttejä että pitää tarkaan miettiä mitä kirjoittaa testausraportiin ettei se loukkaanu.

Te vaan käytätte kokemustanne mua vastaan ja asetema ei ole oikeuden mukainen kun te toimitte anonyymisti mua vastaan.

Anteeksi nyt vaan.. mä oon aika kova jätkä ja face-to-face tilanteissa niittan monen itse tunnon sellasiin sfääreihin että tyyppi alkaa poramaan jos haluan ja oli miten asia oli oikeesti.

Ymmärrän myös sen ettei tämän viestin esimerkki ollut olio-ohjelmointia sinun ymmärryskyky ei riitä että se oli ironiaa ja tarkoittaa päinvastaista asiaa.

Ja voitko väittää että sun ymmärryskyky on muka hyvä kun mulla on kokemuksessa pajon tilanteita missä se on ollut parempi kuin muilla.

Sinä vaan et myönnä mitään missä itse olet huono kuten minä myönnän ja se johtuu sun heikosta itsetunnosta asiantuntian sanomisen mukaan. Sä vaan väität vastaan maailman tappiin asti joka asiassa ja et myönnä olevasi vääräsä missään asiassa milloinkaan. Ja jos asian sanoo Psykiatrian Dosenti jolla on monen vuden kokemus niin sehän on tietysti valhe.

Kukaan ei ole seppä syntyessään ja kuka tahansa ei ole tarpeeksi luova.. mutta mä en jaksa kuunnella teidän valheita.

Mistä myöskään tiedän miten innoissaan olen tästä topikista? Sitä kun et voi nähdä kuin vain face-to-face tilanteessa. Olen enemmänkin ANGER.

Grez [02.10.2009 08:10:14]

#

Ajattelin jo että en vastaa enää tänne kun pyysit "jäteään tämä tähän jooko" - jatkoit sitten kuitenkin pari viestillistä.

walkout_ kirjoitti:

Tietokanta CV:ni on yksinkertainen ja helppo toteuttaa mutta se EI OLE VÄÄRIN TEHTY TARPESEEN JOHON SE ON TEHTY.

Yritä ymmärtää, että KUKAAN EI OLE MUUTA VÄITTÄNYT.

walkout_ kirjoitti:

Minä ymmärrän hyvin suomea

Valitettavasti osoitat jatkuvasti päinvastaista.

walkout_ kirjoitti:

on paljon ihmisiä jotka kilpailee mun kanssa samoista paikoista

Ainakin minä voin sanoa suoraan, että en kilpaile kanssasi samoista paikoista eikä työnantajaanikaan kiinnosta sen tyyppiset työt, joita sinä teet. Eli olen siis ihan eri alalla, vaikka molempien hommiin koodailu liittyykin.

walkout_ kirjoitti:

Ymmärrän myös sen ettei tämän viestin esimerkki ollut olio-ohjelmointia sinun ymmärryskyky ei riitä että se oli ironiaa ja tarkoittaa päinvastaista asiaa.

Ymmärsin kyllä sen, että se oli tarkoitettu ironiaksi. Mutta jotta ironia olisi hauska, pitäisi jonkun mielestä olio-ohjelmoinnin tarkoituksena olla koodirivien vähentäminen. (Ja tämänhän jo aikaisemmin mainitsinkin)

Lisäksi kannattaa huomata että kirjoittamani mielipideasiat on ilman erikseen sanomistakin OMIA mielipiteitäni. Eli siis jos sanon että vitsi ei ole hauska niin silloin olen sitä mieltä. Perustelinkin jopa mielipiteeni. Saat ihan vapaasti silti olla eri mieltä.

Teuro [02.10.2009 08:20:44]

#

walkout_ kirjoitti:

Minä ymmärrän hyvin suomea ja tiedän varsin hyvin, että on paljon ihmisiä jotka kilpailee mun kanssa samoista paikoista ja yrittää tuhota mun itsetunnon.

Niitä ihmisiä, jotka haluavat tuhota itsetuntosi ei takuulla lödy tältä forumilta.

walkout_ kirjoitti:

Te vaan käytätte kokemustanne mua vastaan ja asetema ei ole oikeuden mukainen kun te toimitte anonyymisti mua vastaan.

Tiedätkö mitä anonyymius tarkoittaa? Mikäli et tiedä, niin katso tästä Itse en ole sanan tarkoittama anonyymi, vaan kirjoitan ihan omalla nimelläni.

walkout_ kirjoitti:

Anteeksi nyt vaan.. mä oon aika kova jätkä ja face-to-face tilanteissa niittan monen itse tunnon sellasiin sfääreihin että tyyppi alkaa poramaan jos haluan ja oli miten asia oli oikeesti.

Minä itse taas en usko fyysiseen väkivaltaan, vaan olen pyrkinyt selvittämään erimielisyydet aivan keskustelemalla. Siihen et siis itse ole kykenevä.

walkout_ kirjoitti:

Ymmärrän myös sen ettei tämän viestin esimerkki ollut olio-ohjelmointia sinun ymmärryskyky ei riitä että se oli ironiaa ja tarkoittaa päinvastaista asiaa.

Olisi ehkä kannattanut valita jokin toinen aihe.

Lebe80 [02.10.2009 09:29:48]

#

Teuro kirjoitti:

walkout_ kirjoitti:

Anteeksi nyt vaan.. mä oon aika kova jätkä ja face-to-face tilanteissa niittan monen itse tunnon sellasiin sfääreihin että tyyppi alkaa poramaan jos haluan ja oli miten asia oli oikeesti.

Minä itse taas en usko fyysiseen väkivaltaan, vaan olen pyrkinyt selvittämään erimielisyydet aivan keskustelemalla. Siihen et siis itse ole kykenevä.

Vaikka lainaankin Teuroa ja walkouttia, niin viesti ei ole suunnattu heille, vaan yleisesti...

elikkäs, miks ohjelmointiputkassa aina tulee jossain vaiheessa "kinastelussa" vastaan tämä turpaanlyönti? Itse muistaakseni sain jonkin sortin tappouhkauksen (niin kuin moni muukin siihen aiheeseen vastanneista) eräältä käyttäjältä, joskin samainen käyttäjä oli jaellut myös turpaanvetoa varten vuoronumeroita tiede.fi:n, suomi24:n yms. foorumeilla, joten tiedä sitten koska ruuhkat on saatu purettua.

Eli itse en tajua sitä, miksi lähdetään laukomaan aika suorastikin provosoivia asioita, jonka jälleen ei osata ottaa samantasoista väittelyä enää vastaan.

Grez [02.10.2009 09:45:04]

#

Toisaaltahan walkout_ ei sanonut tuossa, että käyttäisi väkivaltaa. Itsetunnon niittaamiseen on nimittäin muitakin keinoja (Tulee mieleen YUP:n kappale Gleb..)

Toisaalta en sit tiedä miksi se itsetunnon niittaaminen sanallisestikaan olisi tarpellista

YUP kirjoitti:

"Se oli kuin noituutta";
ei pystytty käsittämään,
kuinka suurmiehiäkin Gleb
ivallaan sai itkemään.
Mursi muutamalla sanalla: lause tai kaksi
...

walkout_ [02.10.2009 10:37:06]

#

Grez kirjoitti:

Toisaaltahan walkout_ ei sanonut tuossa, että käyttäisi väkivaltaa. Itsetunnon niittaamiseen on nimittäin muitakin keinoja (Tulee mieleen YUP:n kappale Gleb..)

Toisaalta en sit tiedä miksi se itsetunnon niittaaminen sanallisestikaan olisi tarpellista

YUP kirjoitti:

"Se oli kuin noituutta";
ei pystytty käsittämään,
kuinka suurmiehiäkin Gleb
ivallaan sai itkemään.
Mursi muutamalla sanalla: lause tai kaksi
...

No minä en kyllä syyllisty tahallaan kenekään morkkaamiseen. Enkä yleensä sano mitään suoraan.

Tarkoittanet Glebillä kaaleppia, joko päivästä toiseen roikkuu työttömien palstoilla kiusaamassa työtömiä syyllistämässä niitä työhaluttomuudessa ja pätemässä miksi työharjoittelu on niille joku tie onneen. Muuta ei tullut mieleen etkä ehkä tarkoita kaaleppia..

Minä itse olen sitä mieltä, että koodari on minulle koulutukseeni nähden potentiaalisin ammatti. Minusta ei graafikkoa saa eikä mm. Mutlimedia-designeriä ja nämä ovat asioita mitä koulussa opetetaan. Mutta jos haluan koodariksi niin se tietää kyllä paljon lisää ittse opiskelua. Tällä hetkellä pääsen useimmin vain alan pätkätöihin kun sattuu oleen niin ettei esim. 1 kk työsuhteessa ole liika vaatimuksia.

Olen käynyt paljon foorumikeskusteluja ja toisilla foorumeilla sanotaan asiat aina niin kun ne mun mielestä on kuten että en ole oikea henkilö keskustelemaan UML-mallinnuksesta jos asia on näin.

Jos haluamme kitarisitiksi niin siinä ei muu auta kuin kovalla työllä opetella kitaran soittoa mutta se ei tarkoita sitä että luulen että minusta tulee kitaristi. Sen näkee sit tulevaisuudessa miten käy ja jos homma ei ala onnaan 7 vuoden harjoittelulla niin sit pitää luovuttaa. Nuorena voi kokeilla omia rajojaan ja se ei tapa.

Olet ehkä nuori kaveri jolla ei ole elämän kokemusta alkaa antaa mulle elämän ohjeita ja puhumaan sun käsityksiä mun kyvyistä koodarina. Mähän oon jo yli 30 ja harrastellut koodausta jo about 15-vuotta samoin grafiikkaa ja äänen käsittelyä ja vaikka mitä 3D-mallinnusta.. kaikista näitä mun luovuus ei vaan riitä esim. 3D-mallintajan työsuhteeseen.

Vasta_alkaja [02.10.2009 11:19:11]

#

Mietin jo kovasti, että laitanko mitään kun niin pyysit. Mutta osoitit itse, että et pysty lopettamaan tätä niin kysynpä vielä.

walkout_ kirjoitti:

Ei vaan en koulun takia saanut niitä projekteja jotka olisivat olleet kokopäiväisiä n. 6-12 kk projekteja joista on vaditulla tuntihinnalla mahdollista laksuttaa tuo 80000 EUR.

Miksi puhut, että sinulla on tälläisia projekteja. Jos et voi ottaa niitä vastaan, ei niitä sinulla ole.

walkout_ kirjoitti:

Sanoisin nyt että satunnaiset pikku projektit ei paljon tuota ja niiden hommaamiseen menee energiaa. Vai mitä luulet jos satunnais asiakkaan tilaus on pelkkä palautelomake niin vaikka työmäärään nähden saan kannattavan hinnan niin montako ks. projektia voi oikeesti saada vuodessa? Tuollaisia kun pitäs n. 100 kpl myydä kuukaudessa, että voidaan käyttä termiä "bisnes".

Miten edes harjoitat bisnestä jos haluat käydä koulun ensin loppuun. Jos ottaisit vastaan yhden oikean projektin, etkä tekisi vain pieniä projekteja säästäisit aikaa ja energiaa. Väitän, että pikkuprojektejen keräämisessä tekemisessä ja asiakassuhteiden säätämisessä menee kauemmin aikaa kuin, että tekisit kokoajan yhtä isoa projektia. Ja kyllä. Minä jättäisin opiskeluni vuodeksi kesken jos saisin 80000€ projektin. Sitten voisin huollella keskittyä opiskeluun, eikä tarvitsisi kituuttaa opintotuella. Mutta tämähän on jokaisen oma asia.

walkout_ kirjoitti:

No en kyllä ole kertonut mun putkakirjoitteluista kellekään asiakkaalle.

Ei sinun tarvitsekkaan. He kyllä saattavat täällä liikkua ja olet tänne CV:si pastannut. Siitä kyllä ilmenee nimesi.

Siihen vielä haluaisin sanoa, että kukaan ei sinua halua loukata. Kukaan ei ole sinua vastaan. Täällä kyllä pyritään mielestäni tukemaan toisia. Olen paska koodari, mutta täältä olen saanut niin paljon tukea ja apua, että jaksan yrittää. Siksi ei kannata tulla tänne puhelemaan 80000 projekteista, joita sinulla ei edes ole. On mahdollista, että sinulla olisi niihin mahdollisuus, mutta niitä ei sinulla kuitenkaan ole. ne kannattaa jättää suosiolla pois.

Toiseksi, ei kannata tulla sanelemaan, että face to face kyllä saisin teidät itkemään. Mistä sitä koskaan tietää, mutta tämän paikan tarkoitus ei ole olla face to face. Silloin marssin suoraan johonkin paikkaan missä voi keskustella näistä asioista face to face. Harmi vaan, että niitä paikkoja on vähän. Tämän paikan tarkoitus on keskustella näin. Sille minä en mahda mitään, jos tämä tuntuu siltä, että loukkaa sinua. Silloin sinun kannattaa vain lopettaa itsekkin tämä keskustelu.

Olit päässyt sanomaan jo viimeisen sanasi ja kaikki kunnioitti sitä. Kukaan ei jatkanut enää keskustelua kunnes sinä itse avasit sen uudelleen.

walkout_ kirjoitti:

Anteeksi nyt vaan.. mä oon aika kova jätkä ja face-to-face tilanteissa niittan monen itse tunnon sellasiin sfääreihin että tyyppi alkaa poramaan jos haluan ja oli miten asia oli oikeesti.

Sinä itse aloitat aina uudelleen ja uudelleen toisen loukkaamisen. Ei millään pahalla mutta näin on. Minusta vain alkaa tuntumaan, että sinä nautit jotenkin tästä. Sinä haluat keskustella tästä. Jos näin ei ole. Niin joko jätetään tämä tähän tai jatketaan loputtomiin. Minä ainakin jätän.

Hyvää jatkoa kaikille.

walkout_ [02.10.2009 13:01:34]

#

Vasta_alkaja kirjoitti:

Mietin jo kovasti, että laitanko mitään kun niin pyysit. Mutta osoitit itse, että et pysty lopettamaan tätä niin kysynpä vielä.

walkout_ kirjoitti:

Ei vaan en koulun takia saanut niitä projekteja jotka olisivat olleet kokopäiväisiä n. 6-12 kk projekteja joista on vaditulla tuntihinnalla mahdollista laksuttaa tuo 80000 EUR.

Miksi puhut, että sinulla on tälläisia projekteja. Jos et voi ottaa niitä vastaan, ei niitä sinulla ole.

Missä kohtaa olen maininnut että minulla on projekteja joista laskutan 80000 EUR? Voitko ottaa PhotoShopilla screenshotin ja pirtää nulen ks. riviin tekstissä. Mistä voit tietää etten vain puhunut liikeideastani jonka tiedän että minulla on mahikset päästä projektiin josta laskutan noin paljon jos sellasen saan. Olen vain ilmaissut asian väärin.

lainaus:

walkout_ kirjoitti:

Sanoisin nyt että satunnaiset pikku projektit ei paljon tuota ja niiden hommaamiseen menee energiaa. Vai mitä luulet jos satunnais asiakkaan tilaus on pelkkä palautelomake niin vaikka työmäärään nähden saan kannattavan hinnan niin montako ks. projektia voi oikeesti saada vuodessa? Tuollaisia kun pitäs n. 100 kpl myydä kuukaudessa, että voidaan käyttä termiä "bisnes".

Miten edes harjoitat bisnestä jos haluat käydä koulun ensin loppuun. Jos ottaisit vastaan yhden oikean projektin, etkä tekisi vain pieniä projekteja säästäisit aikaa ja energiaa. Väitän, että pikkuprojektejen keräämisessä tekemisessä ja asiakassuhteiden säätämisessä menee kauemmin aikaa kuin, että tekisit kokoajan yhtä isoa projektia. Ja kyllä. Minä jättäisin opiskeluni vuodeksi kesken jos saisin 80000€ projektin. Sitten voisin huollella keskittyä opiskeluun, eikä tarvitsisi kituuttaa opintotuella. Mutta tämähän on jokaisen oma asia.

Tossa olen samaa mieltä, pikkuprojektien saamiseen menee tuhottomasti aikaa ja energiaa ja keskittymiskyky heikkene eikä tiedä mitä tehdä. Jos keskityn vain siihen että pääsen esim. 4 kk alihankintasuhteeseen josta laskutan kokopäiväisesti niin säästyy paljon voimavaroja. Koulun ohella ks. asia ei vaan ole mahdollista.

lainaus:

walkout_ kirjoitti:

No en kyllä ole kertonut mun putkakirjoitteluista kellekään asiakkaalle.

Ei sinun tarvitsekkaan. He kyllä saattavat täällä liikkua ja olet tänne CV:si pastannut. Siitä kyllä ilmenee nimesi.

Siihen vielä haluaisin sanoa, että kukaan ei sinua halua loukata. Kukaan ei ole sinua vastaan. Täällä kyllä pyritään mielestäni tukemaan toisia. Olen paska koodari, mutta täältä olen saanut niin paljon tukea ja apua, että jaksan yrittää. Siksi ei kannata tulla tänne puhelemaan 80000 projekteista, joita sinulla ei edes ole. On mahdollista, että sinulla olisi niihin mahdollisuus, mutta niitä ei sinulla kuitenkaan ole. ne kannattaa jättää suosiolla pois.

Toiseksi, ei kannata tulla sanelemaan, että face to face kyllä saisin teidät itkemään. Mistä sitä koskaan tietää, mutta tämän paikan tarkoitus ei ole olla face to face. Silloin marssin suoraan johonkin paikkaan missä voi keskustella näistä asioista face to face. Harmi vaan, että niitä paikkoja on vähän. Tämän paikan tarkoitus on keskustella näin. Sille minä en mahda mitään, jos tämä tuntuu siltä, että loukkaa sinua. Silloin sinun kannattaa vain lopettaa itsekkin tämä keskustelu.

Olit päässyt sanomaan jo viimeisen sanasi ja kaikki kunnioitti sitä. Kukaan ei jatkanut enää keskustelua kunnes sinä itse avasit sen uudelleen.

walkout_ kirjoitti:

Anteeksi nyt vaan.. mä oon aika kova jätkä ja face-to-face tilanteissa niittan monen itse tunnon sellasiin sfääreihin että tyyppi alkaa poramaan jos haluan ja oli miten asia oli oikeesti.

Sinä itse aloitat aina uudelleen ja uudelleen toisen loukkaamisen. Ei millään pahalla mutta näin on. Minusta vain alkaa tuntumaan, että sinä nautit jotenkin tästä. Sinä haluat keskustella tästä. Jos näin ei ole. Niin joko jätetään tämä tähän tai jatketaan loputtomiin. Minä ainakin jätän.

Hyvää jatkoa kaikille.

[/lainaus]

Muihin en jaksa vastata mutta kaikki asiakaat jotka näitä on katselleet ovat sanoneet että te ootte vaan kateellisia.

Kukaan ei ole niin puhdas pulmunen etteikö kuaan olisi muka mua painostanut käyttäytymään näin kuin nyt olen tehnyt. Itsekkään en ole puhdas pulmunen joka koskaan ei tee mitään mikä on Evil..

Lebe80 [02.10.2009 13:05:05]

#

Here we go again... Etkö sä jo jossain vaiheessa sanonut, että keskustelu on päättynyt.

walkout_ [02.10.2009 13:07:40]

#

Lebe80 kirjoitti:

Here we go again... Etkö sä jo jossain vaiheessa sanonut, että keskustelu on päättynyt.

Joo sanoin mutta en päässyt siitä vielä eroon.

Mun mielestä tän voisi nyt poistaa niin päästään huiliin.

Vasta_alkaja [02.10.2009 13:12:56]

#

En tarvitse tähän PhotoShoppia.

walkout_ kirjoitti:

mä tiedän mistä mä puhun koska olen alan yrittäjä ja teen projekteja joista laskutan esim. 80000 EUR ja näissä on ihan oma maailma.

Mielestäni painosanat :

Mä tiedän mistä puhun,
teen projekteja joista laskutan esim. 80000

viittaavat, että myös oikeasti tekisit niitä

walkout_ kirjoitti:

Mun mielestä tän voisi nyt poistaa niin päästään huiliin.

Tämän vuoksi ko. keskustelua ei tarvitse poistaa. Riittää ettei siihen kirjoita. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.

walkout_ [02.10.2009 13:22:11]

#

Vasta_alkaja kirjoitti:

En tarvitse tähän PhotoShoppia.

walkout_ kirjoitti:

mä tiedän mistä mä puhun koska olen alan yrittäjä ja teen projekteja joista laskutan esim. 80000 EUR ja näissä on ihan oma maailma.

Mielestäni painosanat :

Mä tiedän mistä puhun,
teen projekteja joista laskutan esim. 80000

viittaavat, että myös oikeasti tekisit niitä

walkout_ kirjoitti:

Mun mielestä tän voisi nyt poistaa niin päästään huiliin.

Tämän vuoksi ko. keskustelua ei tarvitse poistaa. Riittää ettei siihen kirjoita. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.

No ehkä ei poisteta niin en tee uutta..

Sä et vaan taida uskoa mun selityksiä vaikka ne on mun mielestä uskottavia ainakin siinä mielessä mitä itse uskon.

Mää oon vaikea selkoinen kaveri ja asia on testattu. Tarkoitan esim. asiakkaalla jotain muuta mitä se tarkoittaa ehkä sinun mielestä.

Se että olette vain kateellisia ei taas minusta ole realistista. Koska on realistista väittää tällaista vain tilanteessa jossa mua alkaa mm. köyhän perheen lapsi morkata kun mulla on itellä porokoiden ostama kämppä.

lainaus:

teen projekteja joista laskutan esim. 80000

Tolla tarkoitan vain ja ainoastaan mun liikeideaa.

Lebe80 [02.10.2009 13:27:41]

#

Itse olen tässä vuosien aikana todennut, että varsinkin it ja www-alalla piirit on pienet, joten älä enää vastaa.

Teuro [02.10.2009 13:28:24]

#

walkout kirjoitti:

Se että olette vain kateellisia ei taas minusta ole realistista. Koska on realistista väittää tällaista vain tilanteessa jossa mua alkaa mm. köyhän perheen lapsi morkata kun mulla on itellä porokoiden ostama kämppä.

Voin taata, että kukaan ketjuun kirjoitellut henkilö ei ole sinulle kateellinen. Mitä muuten tarkoitat tuolla realistisuudella? Ja miten hitossa köyhän kommentti rikkaan saamasta talosta liittyy yhtään mihinkään?

Tuntuu että siellä päässä on ainakin kaksi tai useampiakin henkilöitä kirjoittamassa tähän ketjuun samalla nimimerkillä.

walkout_ [02.10.2009 13:32:21]

#

Se köyhä ja rikas juttu liittyy sihen millä perusteella voidaan realistisesti väittää jonkun olevan kateellinen eikä sillä perusteella että joku vaan väittää mulle että olette kateellisia. Vaikka voisin uskoakkin että väitöksen tekijä tästä keskustelusta on oikeassa.

Näitä ei kirjoita kukaan muu kuin minä. Mä vaan teen analyysejä muiden ihmisten sanomisien perusteella. Mutta nämä ei ole välttämättä luotettavia koska ne ei tiedä taustoja.

Realistisella tarkoitan asiaa, joka on 50-100% todennäköisyydellä totuus. Jos todennäköisyys on 0-50% ei asia ole totuus realistisesti. Ja näihin pitää olla perustelut ja pelkkä väitös ei riitä.

Se että väitetään että minun suunnittelema CV-tietokanta on väärin tehty menee kategorian 0-50 % totuus.
Seuraavain perustein:
1. Väittäjä ei ole nähnyt ks. tietokantaa
2. Joten hän ei voi perustella asiaa seuraavasti: "tietokanta on värin tehty kun esim. puhelin numeron tallentamiseen käytetään VARCHAR(80) tai peräti VARCHAR(255) tyyppiä" möskän hän ei ole nähnyt onko käytetty TINY INT(1) 0 tai 1 tallentamiseen vaikka oikeampi voisi olla ENUM("1","0"). Vakka tarpeeseen nähen mun tietämyksellä TINY INT(1) ei niin huono ole.
3. Ainoa tapa todistaa mun väite vääräksi on että teen kannasta ERD-mallin ja sitten sen tarkastaja perusteluineen todistaa minun väitteen vääräksi. Tai annan tunnarit mun phpMyAdminiin mikä voi olla tietotuvariski vaikkasin voin tehdä palvelimelleni vaikka 1000 kantaa ja antaa väliaikaiseen tunnarit. Myöskään yden asiantuntian analyysiin ei voi 100 % varmuudella luottaa.

Se että tietokanta on yksinkertainen menee kategoriaan 50-100% vaikkakin voisin väittää vastaan, että siinä on relaatio user ja cofig taluihin ja CV:tä voidaan tehdä loputtomasti siihen asti kun tämän hetkisellä suunnitelulla palvelimen vääntö riittää. Myöskin kannassa on rajaton kielivalikoima. Voin tehdä CV:ni rajattomalla määrällä kieliä ja saman voi tehdä kaikki käyttäjät. Se miten hyvä se todella on on toinen asia.

Tiedän myös että alalla voi joku väittää että esim. IIS:n ja Apachen asennus yhtäaikaa käyttöön ei onnistu. Mikä voi johtua vain siitä että käsitys perustuu heikoon kokemukseen vain Ubuntun ylläpidosta. Väite ei minun tietääkseni pidä paikkaansa Windows Server -palvelimella. Voimme kytkeä yhtäaikaa käyttöön vaikka 100 apachea jos avoinna olevat portit riittää ja sen rinnalle JBoss ja pari Jettyä ja vaikka Tomcatin.. Nämä kaikki voidaan mod_proxyllä integroida Apacheen (IIS:stä ei ole kokemusta että toimiko se niin kuin pitää mutta J2EE-sydeemit toimii) se taas on eriasia onko tässä mitään järkeä. Linux maailmasta minulla on vain vähän kokemusta.

Kaikkien osaamista oli se vähäistä tai ei ei suinpäin pidä mennä arvostelemaan ilman hyviä perusteluja koska minä voin olla väärssä ja niin myös te. Nämä ovat monimutkaisia asioita eikä kovin selkeitä YES/NO-asioita.

Minun liikeidea on suomeksi IT/ICT Professional Services, eli just joidenkin speciaali juttujen teko kun jonkin TemplateMonster-pohjan ActionScriptaus vaikkakin en tee kovin vaatiivaa ActionScriptausta vaan olen sen verran pereshtynyt asiaan että sen valmin pohjan ActionScriptauksen osaan tehdä.

Grez [02.10.2009 14:24:47]

#

walkout_ kirjoitti:

Se että väitetään että minun suunnittelema CV-tietokanta on väärin tehty menee kategorian 0-50 % totuus.

Sä jaksat vaan jauhaa tästän vaikka kukaan ei ole tässä ketjussa väittänyt että se on väärin tehty. (Ei esim. Metabolix sen enempää kuin minäkään)

No joo, hyvin sä vedät.

Vasta_alkaja [02.10.2009 14:26:11]

#

walkout_ kirjoitti:

No ehkä ei poisteta niin en tee uutta..

Miksi tekisit jos haluaisit(te) lopettaa tämän?

walkout_ kirjoitti:

Sä et vaan taida uskoa mun selityksiä vaikka ne on mun mielestä uskottavia ainakin siinä mielessä mitä itse uskon.

Olet aivan oikeassa, en usko selityksiäsi. Silloin tämä keskustelua olisi järkevämpää jos teitä siellä tosiaankin olisi monta puhumassa ristiin.
Se on hyvä, että olet saanut edes itsesi uskomaan. Ihmettelen kyllä miten.

walkout_ kirjoitti:

Mää oon vaikea selkoinen kaveri ja asia on testattu. Tarkoitan esim. asiakkaalla jotain muuta mitä se tarkoittaa ehkä sinun mielestä.

Missä sinut on testattu. Ihan mielenkiinnon vuoksi olisi kiva tietää. Jos tarkoitat asiakkaalla eri asiaa kuin minä, mistä tiedän mitä silloin sillä tarkoitat. Silloin kannattaa selvittää keskustelun alussa se mitä sillä tarkoittaa. Esimerkiksi näin. Asiakkaalla tarkoitan omaa isääni. Eli aina kun sana asiakas ilmenee, tarkoittaa se isääni.

walkout_ kirjoitti:

Se että olette vain kateellisia ei taas minusta ole realistista.

En usko, että kukaan on kateellinen.

walkout_ kirjoitti:

Koska on realistista väittää tällaista vain tilanteessa jossa mua alkaa mm. köyhän perheen lapsi morkata kun mulla on itellä porokoiden ostama kämppä.

Tämä mielestäni on loukkaus niitä ihmisiä kohtaa, jotka oikeasti saattavat olla köyhästä perheestä. Tiedätkö edes mikä on köyhyyden raja. Ja mitä väliä sillä on paljonko vanhemmilla on rahaa. Itse ainakin haluan pärjätä omillani. Olissihan se tieten vähän outoa jos kahden lapsen isä pyytäisi aina äitiltä rahaa. Vai olisiko? Sitäkään en tiedä. Rahan tarve on niin yksilöllistä. On suuria ja pieniä menoeriä ja kaikilla ei aina ole onni puolellaan. Siinä tapauksessa on hieno jos vanhemmat voivat auttaa. Mutta en minä niiden rikkauksilla silti kehuisi.

Joka tapauksessa, vitsistäsi on kehkeytyny oikeasti niin suuri vitsi, että tämän voisi siirtää vaikka riemurasiaan. En tiedä onko se sallittua joten sitä en tee, mutta kyllä tämän ääressä jo poppareiden kanssa viihtyy.

Väliin vähän oikeaa asiaakin :)

http://www.sosiaalisestirajoittuneet.fi/index.php?date=20060510

Mutta jokatapauksessa. hyvää päivänjatka sinulle/teille. Missään vaiheessa ei ole ollut tarkoitus loukata. Sanan oikeassa merkityksessä :)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta