Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Simulaattoreista

Sivun loppuun

Grey [15.07.2003 15:49:38]

#

Olenpa tässä miettinyt että on olemassa monenlaisia simulaattoreita. On lentosimulaattoreita, autosimulaattoreita ym, jopa jonkinlainen elämäsimulaattori, mutta missään ei taida olla olemassa tietokonesimulaattoria. Eli siis rakennellaan tietokonetta osista, laitetaan sinne ohjelmia ja sitten simulaattori laskee miten hyvin kone toimii.

Jopa jonkinlaiset ohjelmalliset säätämiset, ja ylikellottamiset, että asetusten laittaminen kohdalleen, esim. jos on uusi prossu tai näytönohjain, voisivat olla jotakin. Ja siten saada toimiva virtuaalitietokone aikaan.

Tietenkin säädöt voi laittaa täysin pieleen. Esim. väärä BIOS, väärät ajurit, ylikellotus ja huono tuuletus (poks!). Niin ja tietenkin virtuaalivirukset.

Koska tekniikka kehittyy, niin tuossa simulaattori voisi osata laskea sen tekniikan kehittymisen. Ja osien hinnat, että yhteensopivuuden vanhan kanssa. Ehkä se voisi myös osata keksiä omia valmistajia, ym.

Itse en osaisi ohjelmoida sellaista, mutta ajatuksen kyllä olen kehittänyt. Eli tietokonesimulaattori, jossa rakennellaan tietokonetta, ja jossa sitä voi säätää, mutta joka myös osaa keksiä uusia osia ja ennakoida mahdollisesti uusia keksintöjä, näytönohjaimia, stardardeja, prossuja, yhteensopivuuksia, ym.

Jooh, ei taida olla ihan amatöörin hommaa, vaan sellaisen joka tietää tietokoneista jo jotakin, ja myös osaa ohjelmoida. Ja hänellekin se voi olla kova homma, kun huomioon täytyy ottaa niin paljon asioita. Esim. prossuissahan tarvitaan parempi jäädytys kun kellotaajuus kasvaa, ja lopultahan päädytään tilanteeseen, että kellotaajuus ei voi kasvaa, koska jäädytys ei riitä. Uusien osien hinta ei saisi olla liian korkea. Valmistajien välinen kilpailu, uudet ohjelmat ja niissä olevat ennakoidut bugit, ym.

Minä en pysty vähäisillä tiedoillani tälläistä edes aloittamaan, mutta idean voin antaa kuuluville. Ainakin silloin varmana löytyy joku joka osaa toteuttaa tälläisen muiden ja itsensä iloksi.

-Grey-

AK [15.07.2003 16:25:35]

#

No kaipa tuosta pelin saisi. Itse asiassa ihan mielenkiintoinen idea, mutta ei taida minun rautatietouteni riittää tuommoiseen :)

Taidan pysytellä ihan tavallisissa pikkupeleissä.

odys [15.07.2003 17:45:45]

#

Ihan kivalle kuulostaa, mutta todella suuri työ tuossa on. Ohjelmia ohjelman sisään niinkuin Matrixissa :)

j.k [15.07.2003 18:18:20]

#

En usko että aivan yksi henkilö voisi koodailla noin mittavaa peliä/ohjelmaa..

Olli Vanhoja [15.07.2003 20:23:41]

#

Jos joku tommosen saa aikaan niin moni ois valmis maksamaanki tosta :-)

j.k [15.07.2003 22:50:09]

#

Jos se olisi TODELLA hyvä niin hintaa semmoisella voisi olla satoja euroja jopa tuhansia.. Tuolla idealla voisi rikastua jos varsinkiin todeuttaisi sen (:

nomic [16.07.2003 03:24:03]

#

ite kyl kerran tein pelin missä taisteltiin omalla koneella vastustajaa vastaa...
eli laski prossun esim vaikkapa 1447MHz
ja muitaki perus juttuja
ja niistä sitten muutin kaikki esim näin:
prossu=HP
ram=MP
jne...
no ei ne kyl tollai menny mut kuiteski eli siitä tuli niinku strategia peli
ja siinä oli 10 taistelu aluetta eri koneille...
eli joillekkin 100MHz:lle oli 10 luokka jne...
ja tietysti virtuaali kauppa oli josta sai ostettuu "ohjelmia" jotka avusti konetta niin että saatiin lisää potkua että päästiin ylemmälle tasolle...
mutta sitäkään ei ole enää ku formatoinnin yhteydessä vahingossa poistui...vois alkaa vääntää uudestaan...harmittaa vaan ku se oli varmaa mun parasta osaamista c++:lla...
mutta ainut miinus oli että ainoastaan botteja vastaan pysty pelaa ja tekoäly toimi oikeastaan tällä tavalla:
kun itse päätän hyökätä
kone ottaa satunnaisesti jonkun kolmesta vaihto ehdosta eli
puolustaa,tekee vasta iskun,yrittää ohittaa
ja sen jälkeen oli vielä että verrattiin koneen tehoja omaan ja siitä syntyi sitten tulos että kumman puolelle menee se isku....
eli jotain tommosta ihan yksinkertaista
ja sen jälkee vielä että peli oli tekstipohjainen
ja ohjelmia/päivityksiä oli yhteensä ehkä noin 700-800
en muista mutta se on tosi pieni määrä kun miettii koneen perus osat mitä olin käyttänyt pelissäni eli:
emo
prossu
kovalevy
muisti
ja oli jotai muutaki mitä en tähän hätää muista
eli siinä oli ideana se että
kone laskee koneesi tehot (aina hietti vähän riippu mitä ohjelmia oli päällä ja kauan kone oli ollu päällä:) )
ja rakentaa siitä "sotilaan" ja hyökätään viholliskoneeseen koodeilla ja viruksilla
eli koodit on kuin hyökkäisi käsin mutta virukset on kuin käyttäisi taikaa jne...
ja mitä parempi viruksen torjunta vastustajalla oli sitä nopeammin vaikutus lakkasi jne...
ja siinä sitten aina voittaja sai botilta valita jonkun osan tai ottaa rahana palkkion vastaan senkin olin tällä tavalla tehnyt:
että aluksi kysyttiin että otetaanko palkkio rahana vaiko otetaanko jokin osa vastustajalta?
ja siinä ei paljastettu että mitä tarvikkeita vastustajalla oli tai paljon sai rahaa...
ja rahalla sitten sai uusia ohjelmia jne...

ja ei toi oo vaikeaa jos osaa löytää koneen noi "tärkeimmät" tiedot
eli sinänsä erittäin amatöörimäisesti tehty ja koodi oli todellista sotkua oikeastaan semmoista että mä olisin ollut ainoa joka sitä olisi ymmärtäny :)
mutta kuiteski harmittaa koska en vieläkään osaa kunnolla c++:saa ja jostain mä löysin linkin sivulle missä oli suoraan koodi miten saa koneen päätiedot esille...
koska en sitä itse osannut tehdä...
mutta kuiteski...harmittaa toi... no täytyy joskus tehdä uudestaan vaikka onhan se noloa että pelin tärkein koodin pätkä on kopioitu mutta sen verran muuntelin sitä että se kävi omaan peliini...ja aluksi se oli pelkkä ohjelma joka katsoi koneen tehot ja printtas ne tiedot näytölle...

nomic [16.07.2003 03:25:01]

#

ainiin kiitos weicolle häneltä sain viestin missä kerrottiin se linkki että mistä sen koodinpalasen sai...

Grey [16.07.2003 12:55:47]

#

Mietinpä tässä hieman lisää, ja totesin että tuo tulevaisuuteen ennustaminen olisi aika simppeliä tälläisessä simulaattorissa. Eli jos täytyy saada tehokkaampi prossu, niin siinä voi joko nostaa Mhz, taikka sitten väylää. Tahi peräti kehittää uutta tekniikkaa. Mikä vaihtoehdoista on rahallisesti kannattavin.

Itse simulaattorin pelaaja ei pääse vaikuttamaan mihinkään, mutta hän voi lukea eräänlaisia uutisia, missä selviää mitä uutta on tullut, millaisia arvosteluita löytyy esim. uudesta prossusta ym. Siis, tämä ideani on minusta ainakin loistava. Virtuaalitietokoneen rakentamista ja virtuaaliuutisten lukea. Ja kuten sanottu tämä ei ole yhden miehen projekti.

Vaan mikä kieltää ettemmekö löisi viisaita(?) päitämme yhteen ja aleta tälläistä koodaamaan. Saataisiin sitten mainetta kun olemme koodaanneet tälläisen ohjelman. Aluksi teemme jonkun pienen version, jota laajennamme kokoajan, sitä mukaa kun saamme lisää tietoa ja taitoa. Ja jonakin päivänä sitten teemme lopullisen kaupallisen version ja myymme sitä ja sitten meistä tulee rikkaita :-D

-Grey-

T.M. [16.07.2003 13:45:12]

#

aika utopistinen ajatus, tommosen tekemiseen tarvitaan alusta asti kunnon taidot, ja jos vähäisten taitojensa kanssa tommosta rupee tekemään niin koko projekti alkaa alusta heti kun pitää jotain optimointia tehdä. mutta aina täytyy olla unelmia ;)

nomic [16.07.2003 15:58:21]

#

itselläni kyllä projekti onnistui melkoisen hyvn mutta hävettä vain se että se olennaisin ei ollut mun tekemää eli se että kattoo koneen tiedot jne... :(
ja kerroin sen tässä jo nytte ku turha sitä on valehdella osaavansa...itekkään en ole mikään mestari ton c++:n kanssa...
mutta tuo oli projekti josta henkilökohtaisesti pidin... sitten tyhmänä en polttanu sitvä cd:lle ku aina ennen formatointii poltan kaiken tärkeän cd:lle...ja yleensä käytän vain yhtä cd:tä eli kaikki tärkeet...
ja se ei jostain kumman syystä tullu mukaa...
mutta toi prjekti minkä tein niin mä oon elävä todiste että se voi olla yhden miehen projekti mutta tuosta Greyn ideasta en tiedä...ja niinku Grey jo sanoiki että miksemme löisi päätämme yhtee(ei kyl mitää järkee ku se kolahtaa aika ikävästi aina) mut siis että kaikille oma osuus koodista mitä tehdään ....
ja vaikka toi mun peli-idea tuntuu vähän hölmöltä niin kuiteski sitä jaksoi pelata enkä pelkästään minä vaa pari frendiiki tykkäs siitä...eli niinkuin areena pelit ja gladiaattoreiden tilalla oli yksi kone vastaan yhtä konetta ja tekstipohjaista räveltämistä :D
ajattelin kyllä että netissä toi vois olla ehkä hienoo pelata sillai just että vaikka oma "klaani" eli oma jengi ja vastaa toisten jengi...ja siinä myös jonkinmoinen botti katsoo että koneet ovat melkotasavertaisia yhteensä...
ja jotai tommosta... pitäisiköhän alkaa tehdä uudestaan?
en varmasti saa yhtä mukavaa kuin ekasta...mutta ainakin harjoittelua ja sehän ei ole huono asia jos harjoittelee...


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta