Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointiputka: Keskustelumuistutuksesta

Sivun loppuun

Teuro [27.05.2009 21:31:52]

#

Antin avaamasta langasta on nyt vastausoikeus loppunut, mutta minusta on hauskaa havaita keskustelun sävyssä aivan mahtavaa parantumista. Ilmapiiri on minusta selkeästi mukavampi nyt. Muistetaan jatkossakin asia, että jos en voi vastata asiallisesti, niin sitten en vastaa ollenkaan.

Rocceri [27.05.2009 22:17:35]

#

Olen 100% samaa mieltä! Ilmapiiri on todella paljon parantunut, nykyään tulee positiivistä kommenttia paljon enemmän. :)

Tumettaja [27.05.2009 22:48:42]

#

Rocceri kirjoitti:

Olen 100% samaa mieltä! Ilmapiiri on todella paljon parantunut, nykyään tulee positiivistä kommenttia paljon enemmän. :)

= saat aina valmiin koodin jokaiseen ongelmaasi? Ei pahalla...

Lebe80 [27.05.2009 23:17:47]

#

Miten tota Tumettajan kommenttia ei voisi ottaa pahalla?

Merri [28.05.2009 14:29:16]

#

Ei sitä voikaan. Se että sanoo "ei pahalla" on yhtä tyhjän kanssa, jos sanoo pahalla. Kumpi on pahempi: se että vähemmän taidokkaat saavat ystävällisin neuvoin valmista tai lähes valmista koodia (ja ehkä oppivat jotain), vai että puoleen viesteistä tulee "EVO gtfo lue manuaali käytä googlea (ei pahalla...)" (ja kukaan ei opi mitään ja saadaan aikaan vielä paha mieli)?

Antti Laaksonen [28.05.2009 15:27:21]

#

Valmis koodi kertoo usein enemmän kuin tuhat ympäripyöreää neuvoa.

Rocceri [28.05.2009 16:42:48]

#

Antti Laaksonen kirjoitti:

Valmis koodi kertoo usein enemmän kuin tuhat ympäripyöreää neuvoa.

Juuri näin. Eihän se minun mielestä ole kiva vaivata tosia sillä että pyydellään esimerkkejä.

jlaire [28.05.2009 17:03:44]

#

Merri kirjoitti:

Kumpi on pahempi: se että vähemmän taidokkaat saavat ystävällisin neuvoin valmista tai lähes valmista koodia (ja ehkä oppivat jotain), vai että puoleen viesteistä tulee "EVO gtfo lue manuaali käytä googlea (ei pahalla...)" (ja kukaan ei opi mitään ja saadaan aikaan vielä paha mieli)?

Tuo vertaus lähinnä osoittaa, että ystävälliset vastaukset ovat parempia kuin epäystävälliset; ei, että valmiin koodin antaminen olisi parempi kuin manuaaliin ohjaaminen.

Kumpi on pahempi: se että vähemmän taidokkaat saavat aina valmiin koodin kymmeniin kysymyksiinsä ja kopioivat sen ymmärtämättä, vai että heitä opetettaisiin ratkaisemaan ongelmia itse?

Jos ongelmaan löytyy ratkaisu manuaalista tai helpolla google-haulla, minusta linkki sinne on täysin asiallinen ja paljon parempi vastaus kuin valmiin koodin antaminen. Ainakin jos kysyjä haluaa oppia.

Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.

peg [28.05.2009 17:18:09]

#

Yhdyn aloittajaan, ilmapiiri koheni mukavasti.
Jos katsotte Roccerin ensimmäisiä viestejä ja viimeisiä, niin kehitystäkin
on tapahtunut ihan kiitettävästi. Ihmiset olemme erilaisia ja omaksumme
asioita erilailla. Monipuolisuus eli käytännön valmiita esimerkkejä sekä
sopivasti teoriaa yhdistettynä kokemuksen tuomiin viisaisiin varoituksiin,
on hyvä yhdistelmä.

Ihme_kala [28.05.2009 18:16:22]

#

Antti Laaksonen kirjoitti:

Valmis koodi kertoo usein enemmän kuin tuhat ympäripyöreää neuvoa.

Totta, mutta Roccerin tapauksessa olen huomannut joitain juttuja, joista paistaa läpi että foorumeille syöksytään heti kun ei jakseta opasta lukea eteenpäin:
https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/19197-mysql-query

Mukamas putkan oppaan perusteella on tuon aloitusviestin koodin luonut, mutta kuka teistä väittää että tuon koodin tekijä on lukenut oppaan MySQL-osan huolella läpi? Se ei ole kovin pitkä urakka, mutta siitä olisi käynyt todella äkkiä selville miten nuo kyselyt pitää laittaa.

Minusta on hienoa että Rocceri kyselee kysymyksensä asiallisesti ja vastaajat ovat myös asiallisia jne. Mutta todellakin Roccerin pitäisi mielestäni opetella lukemaan niitä oppaita vähän kärsivällisemmin, varsinkin jos joku ongelma tulee vastaan niin katsoo oppaasta että mitenkäs se juttu menikään. Kuitenkin tosiaan ihan selvällä suomenkielellä neuvottu Antin oppaassa tuo MySQL-kysely.

Tumettaja [28.05.2009 18:35:01]

#

Rocceri on jo tottunut siihen että hän saa vastauksen koodin kanssa, joten hänen on helppo vain lätkäistä jonkin näköinen koodihirviö postiinsa ja odottaa että muut korjaavat ja antavat lopulta valmiin koodin.

Teuro [28.05.2009 19:46:59]

#

Luulempa että yhden keskustelijan arvostelu alkaa riittämään.

ByteMan [28.05.2009 20:13:29]

#

Olen nyt ehkä turhan vähän perehtynyt ko. asiaan kun en ole kauheasti ohjelmoinut viimekuukausina niin en ole täälläkään niin paljoa pyörinyt. Sen verran kuitenkin että ko. aiheen olemassa olon olen pannut merkille.

Itse en ole huomannut keskustelussa ikinä mitään ongelmaa olleen.
Tämä saattaa johtua
a)siitä, että jos joku kirjoittaa vastaus viestiin "Minkä h**v**in takia teet tuon noin, tuohan on tyhmää" niin miksi ihmeessä ottaisin siitä herneen nenääni, kun kerta todennäköisesti koodissa on juuri vikana se että olen tehnyt sen h**v**in tyhmästi jolloin yleensä olen iloinen kun joku suvaitsee mainita asiasta ja koodin huonosta laadusta huolimatta vaivautuu auttamaan? tai siis jos tiedän että kirjoitan huonolaatuista koodia niin miksi loukkaantua siitä kun joku muukin tajuaa saman asian?

b)minkään sortin vittuilu ei häiritse minua pätkääkään. KUKA tahansa voi AIVAN vapasti tulla sanomaan minulle EVO gtfo lue manuaali varsinkin jos antavat linkin ko manuaalin kohtaan tai kertovat mitä pitäisi sieltä etsiä. itsekkin olen tämän tapaisesti(ei nyt noin jyrkkiä sanamuotoja mutta kuitenkin) linkkejä oikein hyviin oppaisiin joita en olisi googlella varmaan ikinä löytänyt. ja lisäksi mitä se kertoo vastaajasta(henkisestä tasosta tai mistään muustakaan) jos edes vaivautuu vastaamaan EVO gtfo lue manuaali??

c)mielestäni kysymys ansaitsee vertaisensa vastauksen. jos kysymys on tyyliä "ooh kattokkee koodia minkä mää väsäsin ton xxyyzz tutoriaalin avulla se ei käänny vaikka mä kuinka yritän *koodia ilman kooditageja*" niin kyllä jos joku aivan välttämättä haluaa vaivautua edes harkitsemaan vastaamista, saa vastaus olla saman sävyinen kuin kysymyskin: ei oikeastaan kiinnosta. Jos taas kysymys on jäsennelty selkeästi esimerkiksi "miksikä oikein kääntäjä heittää tällaista virhettä rivistä x? olen yrittänyt toimen piteitä a, b, c ja d mutta nämä eivät toimineet ja nyt ajattelin kysyä vähän vinkkiä asiaan *koodi siististi oikeissa kooditageissa*" kukaan ei varmasti jälkimmäiseen heittäisi mitään OMFG lue manuaalia vaan ennemmin jättäisi vastaamatta, mikä ilmeisesti tämän hetkisen enemistön mielestä olisi parempi(olen myös ainakin kerran nähnyt tilanteen jossa kysymykseen jätettiin vastaamatta todennäköisesti juuri siitä syystä ettei kukaan keksinyt mitään järkevää kommenttia asiaan jolloin ketjun aloittaja tuli ketjuun itkemään jotain että miksei kukaan vastaa). eli siis kumpi lopulta on parempi, ei vastausta vai ympäripyöreä piilovittuilu vastaus joka todennäköisesti auttaa enemmän kuin se vastaamatta jättäminen.

d kohtakin oli tarkoitus kirjoittaa mutta kirjoituksen tekeminen niin että edes jonkin asteinen korrektius säilyy kesti niin kauan että unohdin jo mitä siihen d kohtaan piti laittaa

mutta siis vakavasti ottaen onko tästä pakko jatkaa jauhamista? kun ainoa vaikutus mitä olen nähnyt niin vastaukset ovat muuttuneet väkinäisemmiksi kun kaikki yrittävät varoa loukkaamasta aloittelijaa(edit. tai yleensäkin kysyjää oli tämä aloittelija tai ei) joka on kovin herkkä koodistaan??

lisäksi voin todeta muutaman seikan:
1)tämä viesti loukkaa enemmän tai vähemmän verisesti ainakin neljää henkilöä jotka vastaavat tähän kovasti ärsyyntyneinä(elleivät tämän lausahduksen takia jätä sitä tekemättä)
omasta puolestani saavat sanoa tästä viestistä mitä lystäävät: suomessahan on sananvapaus, ainakin vielä viimetarkistamalla oli
2)95% lukijoista jos ei muuta niin ainakin ajattelevat että miksi minäkin otin osaa keskusteluun joka ainakin näennäisesti loppui jo ööh kuukausi sitten ainakin päätellen siitä että edellinen ketju meni jo lukkoon. syy on siinä että jos sitä varten oli pakko avata uusi ketju niin kyllä minä voin siihen yhtä hyvin vastatakkin
3)ehkä kaksi henkilöä on aivan samaa mieltä kanssani. tämä tosin on hyvin epätodennäköistä koska esittämni ajatukset ovat jos ei muuta niin erikoisia
4) haluan painottaa että tämän viestin kirjoitin vain siksi että joku aloitti samasta aiheesta uuden ketjun.

Olen yllättynyt jos joku oikeasti jaksoi lukea tuon.. =D
edit2:järkevämpi jäsennys

Teuro [28.05.2009 20:46:04]

#

Minulle itselleni ei ole tullut yhtään väkinäinen olo vastatessani kummallisiin tai hassusti esitettyihin kysymyksiin. Jokaisella on toki oikeus omaan mielipiteeseen, mutta minusta kysyjät kuitenkin ansaitsevat korrektin vastauksen. Huonosti esitetty kysymys ei ansaitse huonoa vastausta. Mikäli ei kykene antamaan asiallista vastausta voi antaa oman hiljaisen kannanoton ja olla vastaamatta. Keskustelua ei vie eteenpäin epäasialliset vastaukset, vaan hyvät ja opettavaiset.

Miksi vastauksessa pitäisi vittuilla tai edes piilovittuilla, kun samalla energialla antaa asiallisen vastauksen?

ankzilla [28.05.2009 21:06:33]

#

Pikkuhiljaa alkanut toi viestikäyrä laskemaan, ja joskus tekisi mieli postata pari viestiä ihan sen takia :D

Monesti on tullut kirjoitettua kymmeniä riviä tekstiä, ja sitte ku alkaa miettimään mitä kommentteja siitä voisi tulla, pyyhkii sen pois.
Sitten tekee uuden tekstin, miettii taas kommentteja, ja pyyhkii pois.
Muutamaan kertaan en ole lähettänyt viestiä ollenkaan, ja alkaa vituttaan etä tuohonkin tuhlasin taas 10min. :D
Täällä on niin väkivaltasta porukkaa et pitää aina puolituntia tarkistaa kirjotusvirheitä. Yksikin jos sattuu olemaan 100 rivin PHP-skriptissä niin seuraavana aamuna kirves ovessa. =D

Metabolix [29.05.2009 16:54:57]

#

ByteMan kirjoitti:

Olen yllättynyt jos joku oikeasti jaksoi lukea tuon.. =D

Jaksoin. Erityisen samaa mieltä olen kohdista A ja C. B-kohtaan vaihtaisin asiallisemman neuvon ("Kokeilitko hakua sanoilla XYZ?").

Ei kukaan hauku toisen koodia haukkumisen vuoksi vaan siksi, että tietää (tai luulee), että vika korjaantuisi, kun asiat tekisi toisin. Usein vain aloittelijoilla on ihmeellinen pakkomielle tehdä asiat valitsemallaan tavalla; monessa keskustelussa on sattunut niin, että joku on neuvonut järkevän ja toimivan tavan mutta aloittelija on sanonut, että "eieiei haluan yrittää tätä näin (mahdottomalla tavalla), neuvokaa tämä tapa", mikä osoittaa minusta piittaamattomuutta vaivalla kirjoitettuja neuvoja vastaan. Silti vain ihmeen kaupalla samat auttajat jaksavat yhä neuvoa samoja aloittelijoita kerta toisensa jälkeen, eikä oppi tunnu millään menevän perille.

ankzilla kirjoitti:

Pikkuhiljaa alkanut toi viestikäyrä laskemaan, ja joskus tekisi mieli postata pari viestiä ihan sen takia :D

Sisällöttömiä viestejä ei kannata kirjoitella, ja ohjeita antaessakin olisi parasta ensin miettiä, onko vastauksesta kyseisessä tilanteessa hyötyä, ja vielä kokeilla, toimiiko oma neuvo oikeasti, jos on epävarma asiastaan.

tkok [29.05.2009 17:22:52]

#

ByteMan kirjoitti:

Olen yllättynyt jos joku oikeasti jaksoi lukea tuon.. =D

Mitä sitä lyhentelee jos teksti on täyttä asiaa. Samaa mieltä suurimmaksi osaksi.

Käy usein niin, että kun vastaus on tyylillä linkki oppaaseen, niin usein mulla on jo kyseinen opas auki ja en ymmärrä sitä, jolloin vastauksesta ei paljoo ole apua.

Grey [31.05.2009 19:58:00]

#

funktio kirjoitti:

Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.

Ehei, vaan se meni niin että: "Anna miehelle kala ja ruokit hänet päiväksi. Opeta hänet kalastamaan ja hän istuu koko päivän veneessä juomassa olutta."..

-Grey-

Stide [09.06.2009 19:08:18]

#

Ohjelmointiputka on hyvä paikka josta olen saanut paljon vinkkejä!
Kiitos siis kaikille kirjoittelijoille


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta