Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: DNS lookup hidastelee

hunajavohveli [20.03.2009 18:20:49]

#

Asustan seuraavat pari viikkoa sukulaisten kämpillä ja täkäläistä nettiyhteyttä testaillessani huomasin, että DNS-kysely toimii tuskastuttavan hitaasti. Jokaiseen uuteen kyselyyn kuluu aikaa noin 5 sekuntia, jonka jälkeen IP-osoite ilmeisesti säilyy jossain välimuistissa pari minuuttia. Tämän ajan jälkeen kysely kestää jälleen 5 sekuntia. Käytän Kubuntu 7.10:aa ja muilla yhteyksillä en ole törmännyt vastaavaan ongelmaan. Myöskään muilla täällä olevilla koneilla ongelmaa käsittääkseni ei esiinny.

Tämän verran sain selville nslookup:lla:

$ nslookup www.google.fi
;; reply from unexpected source: 10.0.0.2#3072, expected 10.0.0.2#53

Tätä seuraa 5 sekunnin odotus, jonka jälkeen

Server:         10.0.0.2
Address:        10.0.0.2#53

Non-authoritative answer:
Name:   www.google.fi
Address: 74.125.43.103

Parin minuutin sisällä toistetulla kyselyllä tapahtuu sama, mutta ilman odotusta ja "reply from unexpected source" -riviä. Sama näyttäisi tapahtuvan kaikilla domain-nimillä. Olisiko kellään käsitystä, mistä moinen voisi johtua ja voiko asialle tehdä mitään? Google jo paljasti, että sama ongelma on ollut muillakin, mutta ratkaisua en löytänyt.

Metabolix [21.03.2009 18:29:31]

#

Itse olen kohdannut vastaavan ongelman eräällä A-linkin reitittimellä. Hitaus johtuu ilmeisesti juuri reitittimestä, koska DNS-kyselyiden lähettäminen suoraan palveluntarjoajan DNS-palvelimelle toimii hyvin nopeasti.

Asensin paketin dnsmasq, oma DNS-palvelin toimii moitteettomasti. (Itse asiassa asensin paketin, koska kyseinen A-linkin reititin ei osannut myöskään reitittää sisäverkosta tulevia yhteyksiä takaisin sisäverkkoon, jolloin oma dy.fi-osoite ei toiminut sisäisessä verkossa oikein.)

hunajavohveli [24.03.2009 09:21:12]

#

Kiitokset! Lisäsin palveluntarjoajan nimipalvelimet /etc/resolv.conf:iin, ja nyt toimii moitteettomasti. Oli muuten A-Link sattumoisin tämäkin.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta