Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: miksi aloit ohjelmoimaan?

Sivun loppuun

nomic [22.06.2003 00:57:15]

#

en tiedä onko tämmöistä topikkia jo mutta tehtiin nytten tämmöinenkin eli miksi aloit ohjelmoimaan?
voin kertoa aluksi oman historiani
olen pienestä pitäen pitänyt koneista ja oon siitä asti halunnu tehdä koneella jotakin josta itse pidän :D
halusin alkaa tehdä txt seikkailuja koska niissä oli jotain retroo mun mielestä
no joskus puolisentoista vuotta sitten hommasin qb:n en yhtään tiennyt siitä mitään tiesin vain että se olisi joku ohjelmointi kieli jne...
aluksi mä olin että "häh?"
sitten jostain repäsin pari mallia ja opin ekat komentoni:
print, sleep, input,case ja cls :D
mä olin jo siitä ihan innoissani ajattelin että "wau!!! mä oon ohjelmoija!!!"
sitten tutustuin ohjelmointiputkaan ja katsoin vähän aikaan
koodi vinkkejä ja huomasin että en mä olekkaan vielä mitään
löyty foria, looppia ja subeja mä en aluksi ymmärtänyt yhtään mistään mitään ja aattelin että v****un kaikki!
mutta sen jälkeen aloin todellakin treenailla QB:ta ja nytten tuntuu hyvältä kun ymmärtää koodin sisällön kun katsoo vain koodia en tietystikkään kaikkea, aina voi oppia uutta, mutta joskus...
ja nytten sitä ohjelmoidaan päivässä melko paljon aamusta iltaan eli toisin sanoen aina kun on aikaa joskus kyllä on mennyt niinkin pitkälle että ollaan valvottu 30 h putkeen QB:n sininen tausta näytöllä ja silloin kyllä alkaa silmiin jo sattuu niin paljon ettei enään kykene vaan on pakko mennä nukkumaan :D
ja noista txt seikkailuista että niitä ei jaksa enö'ään tehdä niistä ei saa mitään fiilistä kun siinä on ehkä muutama hassu komento ja paljon tekstiä ei niistä oikein opi mitään järkevää tietysti arvoja voi lisäillä ja randomia sekä jotain mitä keksiikään mutta pohja on liian yksinkertainen(en osaa selittää mutta toivottavasti ymmärsitte ton txt peli jutun)
no eiku kirjoittamaan oma tarina koska kaikilla meillä on jokin hassu tarina :D

odys [22.06.2003 01:42:35]

#

Mä aloin ohjelmoimaan vähän sen jälkeen kun tutustuin irkkiin.. Oli tosi hienoa osata tehä omia skriptejä mIRCiin ja opettelin ne tosi hyvin.

mIRC skriptejä sit tein aika kauan ja siirryin sen jälkeen PHP:hen SQL:ään ja muuhun internet ohjelmointiin. Nyt osaan HTML, CSS, PHP, SQL kaikki hyvin.

Nyt on alkanut kiinnostamaan kunnon ohjelmointikielet ja olen tutustunut Assemblyyn(En osaisi mitään, luin vaan pienen oppaan enkä innostunut), C:hen ja C++:aan, Delphiin ja QBasiciin(Näillä neljällä osaan jotain)

Socketit ja windows ohjelmointi on seuraava askel ja sen jälkeen teen oman IRC-clientin. Siihen on pitkä matka vielä, tiedän, mutta se on tavote tällä hetkellä. C++ on mitä varmimmin kieli mitä jatkossa koodaan. Myös 3D grafiikkaa voisi opiskella vähän.

Koodaan omaksi iloksi. Se on kivaa ja on mukava saada omia ohjlemia aikaan ja ratkoa helppoja tai vaikeita ongelmia. Ohjelmointi voi aluksi olla vaikeaa, mutta nyt kun on ohjelmoinut jo jonkin aikaa niin osaa ratkoa pulmat itsekseen ja siitä saa onnistumisen ilon. Eli puhtaasti omaksi iloksi koodaan.

Antti Laaksonen [22.06.2003 02:19:23]

#

On tällainen aihe joskus ollut, mutta siitä on kauan.

En kyllä muista, miksi itse rupesin ohjelmoimaan, mutta Visual Basicilla se alkoi vuonna 1995 tai 1996. Ehkä se johtui siitä, että isäni osasi ohjelmoida ja hän myös opetti minua.

leftover [22.06.2003 10:12:37]

#

Itse sain ihka ensimmäisen koneen 1983, Salora Manager. Ennen kuin osasin lukea tai kirjoittaa, koodasin ohjekirjan mallista basicilla hymynaaman (toi merkki näyttää tolta, toi tolta...). Sitten koodaus jäi pelien ja musiikinteon varjoon kunnes 95 tarvitsin cyberpunkkiin nopean tykkiruokasimulaattorin. Tämän koodasin QBasicilla, ja siitä se oikeastaan lähti. Siitä siirryin Delphin kautta Javaan ja sieltä PHP:hen. Seuraavaksi olisi tarkoitus opetella C++ tai J2EE.

Sami [22.06.2003 10:29:26]

#

Itselläni tämä tarina taitaa olla aika lyhyt...

Joskus sain mieleeni, että voisi olla mukavaa kokeilla ohjelmointia ja sitten löysin QBasicin ja siitä se sitten lähti... Nykyään käytän hieman QB:tä ja hieman enemmän PHP:tä, mutta vähintään alkeet ovat hallinnassa parista muustakin kielestä.

Vilikki [22.06.2003 18:48:09]

#

Pelit ja pelien teko on kiinnostanut lähes aina.

Blaze [22.06.2003 19:12:26]

#

No koska mää halusin olla über1337 soodaaja ja tehä maailman parhaita pelejä :)

juhaz [22.06.2003 19:40:30]

#

Minä kiinnostuin tekemään pelejä ja ensinmäiset pelit mitä tein oli tekstiseikkailuja ja ne oli tehty kotisivun teko-ohjelmalla ja sekin oli todella surkea :)

Seuraavaksi löysin netissä jotain ohjeita pelin tekoon tai en koodia, mutta siellä neuvottiin mitä ohjelmia voi käyttää ja siellä kerrottiin mistä löytyyy qbasic windows95:ssa ja sillä sitten ensinmäiset viikot meni, kun yritin jotain saada aikaan vaikken edes komentoja tiennyt ja meinasin lopettaa siihen koko lystin, mutta sitten satuin löytämään qbasic hakusanalla netistä sivuja, joissa oli ohjeita ja sain jopa ensinmäisiä pelejäkin valmiiksi, jotka sitten vaan oli hel*etisti täynnä vaikka mitä vikoja vaikka koodissa taisi olla vain komentoja cls, print, if, input, goto ja end :D

Ohjelmoinnin taisin aloittaa joskus vuonna 99, mutta nykyään en ole vieläkään saanut aikaan peliä, jonka kehtaisi laittaa nettiin, mutta olen ohjelmoinut aika monta "hyödyllistä" fake os ohjelmaa ja muutamia pieniä ohjelmia niille.

Viimeisin on nyt unix/linux tyylinen, jossa on noin jotain 40komentoa ja komentokehoitteen näköisen ulkoasun lisäksi myös graafisempi, joka tosin on tehty vbdossilla.

Orvelo [22.06.2003 22:45:34]

#

Aloitin lähinna pelien teon takia. Eka kyselin pelinteko-ohjelmia ja koitinkin muutamaa mutta ne oli niin känäsiä että sai heti häipyä koneelta. Sitten löysin netistä muutamia QBasic ohjeita ja hain pari esimerkkiä. Siinä tuli tehtyä muutamia tekstiseikkailu-pelejä, lähinnä tyyliin "if a$ = a goto 135". Sitten koulussa opin tekeen HTML-koodia ja lopuksi päädyin C++:aan.

Olli Vanhoja [22.06.2003 23:38:13]

#

Jos joku jaksaa kattoo edellist tllästaihetta ni sielt löytyy ne mun floodit/tarinat tästä jutusta, mutta tässä nyt, että ohjelmoin lähinnä C++:saa ja Assemblyä.

blixt [23.06.2003 23:04:14]

#

No joskus muinoin osasin (ja osaan myös vieläkin :)) HTML-koodia ja Dosin komentojonoja. Ja ajattelin että ois hienoo jos joskus osais jotain oikeeta ohjelmointikieltä, että sais jonkun hienon pelin yms koodattuu.

Sitten koulussa opetettiin Visual Basiccii ja siitä se sit lähti.

Jossain vaiheessa mukaan tuli php-ohjelmointi, kun kerran lisäsin kotisivuilleni vieraskirjaa ja tutkin sen koodia.
Etsin netistä jotain php ohjeita (silloin taisin ohjelmointiputkaankin ensimmäisen kerran tutustua) ja rupesin opetteleen.

Nyt hain eilen qbasicin koneelle ja rupesin sillä sitten kikkailemaan (melkein koko yö siinä meni) :).

Tulevaisuudessa ois tarkoituksena opetella C++ ja Delph.

Gwaur [24.06.2003 05:31:19]

#

Mää pelasin 5 vuotiaana Doom-pelejä :D se sitten sai aikaan sen että halusin tehdä itse ihan oma pelin. Mutta en tietenkään tienny miten niitä tehdään, joten hylkäsin sen haaveen.
Sitten kumminkin pari vuotta sitten sain 286:n missä tuli mukana qbasic tulkki niin pitihän sitä heti kokeilla ja siitä kaikki lähti.

Nykyään koodaan mIRC-scriptejä, PHP:tä (kiitos mikaelh ja muut LOTR-fanit ketkä osaa PHP:tä), QBasicia (näinä päivinä mulla on ihan kääntäjä *huu*) ja Visual Basicia. Kannattais CSS:ääkin ehkä opetella joskus oikein kunnoll?

NiKC [24.06.2003 07:50:07]

#

Kuuslankusta se aikoinaan lähti mullakin. Oli tosi kivaa tehdä niitä ohjelmia jolla oma nimi tj. kirjoitetaan ruudulle n+1 kertaa kaikenlaisissa psykedelisessä väreissä. Kaipa sitä aikaa vois sanoa mun "demokooderiajaksi" xD.

Faija sitten jossain vaiheessa toi mulle kirjastosta kirjan joka käsitteli peliohjelmointia kuusnepalla ja opetti sprite-grafiikan käytön. En tajunnu siitä sillon mitään (olin about 6-7).

Sitten meille ostettiinkin jo ensimmäinen PC, vanha kunnon 8087 monokromi-näytöllä. Yeah, oi niitä aikoja. Sillä sitten tuli basicilla tehtyä vaikka mitä. Matopelistä DOS-shellin tapaiseen.

Sitten kun meille jossain vaiheessa tuli ihan ensimmäinen kone jossa oli edes jotain potkua (486sx), olin jo päässyt yläasteelle asti. Siellä sitten ATK-opettaja tietämättään lahjoitti mulle Borlandin Turbo Pascalin ja lähti homma kulkemaan. Tuli tehtyä pelejä, hyötyohjelmia ym ym. Jopa ihan sellaisia mistä sai rahaa (tutuilta).

Jossain vaiheessa tuli opeteltua jonkin verran Assembleria ja siinähän oli munaa. Sitähän pitikin sitten *Joka* ohjelmaan tunkea vaikka väkisin assya, ja laskea siihen loppuun prosentit kuinka paljon sitä siinä on. Ei väliä vaikka sillä tulostaisi pelkkää tekstiä :). Mutta olihan se hauskaa leikkiä PCn rekistereillä... 4Dos tuli myös näihin aikoihin mukaan ja sillä oli sitten hauskaa väsäillä niitä (joskus) ihan hyödyllisiäkin juttuja.

Tuolla lailla se sitten jatkui kunnes menin yliopistoon missä rupes sitten oppimaan miten asiat kuuluu tehdä. Tai oikeammin, rupes huomaamaan että jonkin verran puuttuu iteltä tietoa näistä hommista. Se tosin ehkä johtuu siitä(kin) ettei mulla ollut WWWtä käytössä siihen aikaan, eikä sitten oikein jaksanut lukea kun oli semmoinen suvantovaihe välillä (lukio meni ryypätessä :).

Kuitenkin kaikenlaista typerää hömppää siellä on tullut luettua, vaikkakin opinnot tällä hetkellä junnaa paikallaan. Tässä vaiheessa joutui pakosta tutustumaan Unixiin, ja pitipä sitä sitten heti ruveta shellskriptaamaan, "aliasoimaan" ja Ctä opettelemaan. Nykyään Linuxia on tullut käytettyä Paljon, ja oma palvelin on onnistuneesti pyörinyt jo muutaman vuoden (vpenis: 12.9cm).

Pääsinpä sitten töihinkin siihen oheen ja ohjelmia tehnyt palkallisella ajalla Cllä, Javalla, PHPllä, CFMLlä, ASPilla (= VB) ja Flashilla. Tietokannat kuuluu kiinteästi työpäivään. Flashia en välttämättä laskisi ohjelmoinnin pariin kuuluvaksi, onhan se suurimmilta osin animointia, mutta on sillä tullut tehtyä myös paljon koodia. Töissä sai (joutui?) myös hoitamaan firman palvelinkokoelmaa ja LANia, ja siinä sivussa onkin sitten syntynyt läjä shellskriptejä käyttäen hyväksi awkia, tclää jne jne...

Tätä vois jatkaa vaikka kuinka pitkään jos likaisia yksityiskohtia rupeis kirjottelemaan mutta lopetan kannan spammilla täyttämisen ja teen niinkuin ne hassut miehet puvuissa ja lopetan täältä tähän.

Edit: Seuraavaksi valloitukseksi olen jo valinnut XUL:n ;)

Gwaur [24.06.2003 13:11:48]

#

lainaus:

Kuuslankusta se aikoinaan lähti mullakin.

...joka käsitteli peliohjelmointia kuusnepalla ja opetti sprite-grafiikan käytön.

Siellä sitten ATK-opettaja tietämättään lahjoitti mulle Borlandin Turbo Pascalin ja lähti homma kulkemaan.

...ASPilla (= VB)...

Mikä on kuuslankku? Entä kuuspena?

Miten voi tietämättään antaa toiselle tavaraa? :D

Ai onko ASP jotain VBasic-scriptingiä? Pitääpi sitten serkulle kertoa että osaankin tätä "ASPia" aikas hyvin, jos niillä ei ole mitään eroa? Kun serkku kysyi veljen räppi- eli jou- eli yo-juhlissa multa et osaanko ASPia... :)

thefox [24.06.2003 13:45:51]

#

Kuuslankku / kuusnepa == Commodore 64 (ks. vaikka http://www.c64.org/ tms).

Ja ASP on tosiaan VB-tyylistä mutta tuskin voi väittää osaavansa ASPia jos osaa VB:tä (tai VBScriptiä) tai vaihtaen :-)

NiKC [24.06.2003 14:50:19]

#

lainaus:

Ja ASP on tosiaan VB-tyylistä mutta tuskin voi väittää osaavansa ASPia jos osaa VB:tä (tai VBScriptiä) tai vaihtaen :-)

Lähinnä ehkä päinvastoin. Kyllähän se skriptauskieli on VB, mutten usko että minä pelkällä ASP/VB-skriptauksella voisin ryhtyä desktop-ohjelmia tekemään.

Tuostapa muuten tulikin mieleen että VB (desktopille) oli jäänyt tuosta mun romaanista kokonaan pois.

Olli Vanhoja [24.06.2003 15:34:52]

#

mic skriptit on perseest näkyy pelkkänä floodina muille http://hajotkaa.evvk.com/mirc.html

j.k [24.06.2003 21:56:46]

#

Minä aloin ohjelmoimaan Qbasic:lla. QBasic:a tuli opiskeltua noin yhdenvuoden ja sitten siiryin tuttavan avustuksella joka opiskelee datanomiksi(kirjoitetaanko se silleen..) ohjelmoimaan delphi:llä. Osaan nyt delphiä mielestäni todella hyvin, olen jopa saanut jotain tilaus töitäkin(: Olen myös opiskellut sivussa assemby:ä, c++:a, c:tä, javascrip:ä ja html:ä.
ps. antakaa anteeksi kaikki kirjoitus virheet..........

terex [25.06.2003 14:48:08]

#

Aloin ohjelmoimaan 2 vuotta sitten, kun sain silloin kaverin joka luki aiheesta. Se kuulusti kiinnostavalta ja kokeilunhaluisena aoitin kaverin kanssa yhdessä ohjelmoinni opiskelun.

kaviaari [25.06.2003 17:23:12]

#

Mä alotin ohjelmoinnin hetki kun opin lukemaan. Olen aina ollut hirveän kunnianhimoinen ja kun eräs opettajistamme oli tehnyt gw-basicella sellaisen enganin harjoittelupelin ajattelin että kyllä minkäkin tuollaisen osaa tehdä. Ruikutin opelta gw basicen ja siitä se lähti...

Jakezu91 [26.06.2003 21:18:23]

#

Alotin QuickBasic-ohjelmoinnin kun googlen kautta eksyin tänne ohjelmointiputkan sivuille. Delphi-ohjelmoinnin aloitin isoveljen perässä................


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta