Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Oppaat

The Ohjelmoija [21.06.2003 16:56:02]

#

Te jotka kykenette, niin kirjoittakaa opas miten tehdään QBasicille peli, jossa on GRAFIIKKAA!

Itse en osaa tehdä toimivaa grafiikkaa joten kunnon opas ois hyödyllinen.

HUOM: Opas tulee olla QBASIC:ille!!!!!!

juhaz [21.06.2003 17:11:35]

#

Tuo on aika laaja juttu ja itse ehdotin jo joskus aikoinani samaa ja minulle sanottiin, että "se on aika laaja juttu, että epäilen, että mitään pelinteko opasta tulee", mutta http://qbasicnews.com/tutorials/tutor3.txt ja http://qbasicnews.com/tutorials/tutor3.5.txt liittyvät kai jotenkin pelin tekemiseen, mutta englanniksi.

vipemype [21.06.2003 17:25:05]

#

Pelintekeminen vaatii ongelmanratkaisukykyä ja loogista ajattelutaitoa, joten ensin kannattaa opetella perusasiat. Pelinteko pitää aloittaa suunnittelulla: mitä pelissä on ja mitä siinä tapahtuu. Kuinka toteuttaa nämä asiat. http://suomipelit.com/nayta_artikkeli.php?id=13 on artikkeli peliohjelmoinnin peruskäsitteistä. Vaikka artikkelissa tehdäänkin ristinollaa c:llä on siinä hyviä vinkkejä.

odys [21.06.2003 17:58:47]

#

No toi pelin teko opas on aika laajahko juttu kyllä ja hyvän juonen peliin saa jos tekee vaikka ajatuksistaan pienen käsikirjoituksen tai jotain.

Itse en osaa QBasicia paljon yhtään enkä sinänsä halua edes opetella sitä, mutta jos jollain intoa riittää niin olisi mukava tutustua grafiikan tekemiseen QBasicillä..

Grafiikan tekoonhan tarvitaan matematiikkaa ja olisi hyvä jos oppaassa käsiteltäisiin matikkaan liittyen ainakin sin, cosin, ja tangent. Myös matriisien käyttö olisi kova sana!

Odotan innolla jos joku semmoisen oppaan tekee!

shadez [21.06.2003 20:52:00]

#

katso www.google.fi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

nomic [22.06.2003 01:48:45]

#

joo vois kyllä alkaa miettiä jotain pientä opuksen tekoa
joka käsittelisi matemaattisia käskyjä jne...
ja grafiikan teosta voin kertoa että katseleppas noita DATA komentoja niillä saa jo pientä aikaan
tai sitten kuvia alkaa väsäilee erikseen ja aukaista jonkun pienen koodin avulla QB:ssa joka muokkaa tämän filun haluamaasi muotoon jne... oon vähä väsyny eli mun tekstistä ei kannata välittää mutta tässä nytten jotain suunnittelusta:
aluksi aukaiset vaikkapa notepadin kun on joku idea päässä esimerkiksi joku manageri peli
mietit sitten että tarvitaanko ylipäätänsä sitä grafiikkaa jos tarvitaan mietitään sen jälkeen ali ohjelmia eli tallennusta, ääniä, grafiikkaa, efektejä, teko-älyä jne...
ja mietit että mikä on tärkeintä tee ne ekana kun runko on hyvässä kunnossa

eli jos et tajua runkoa(!)
niin tässä esimerkki

cls
'tänne do:n yläpuolelle alku arvot
x=1
y=10
pisteet=0
'jne...

do
'tänne kaikki mitä pidetään käynnissä
tallennus
kontrollit
ukot
tekoAly
pisteet
grafiikka
loop

no toi oli nytten tosi karkea kuva mutta en jaksais alkaa tehdä kunnon runkoa mutta toivottavasti ymmärsit mitä toi pitää sisällään ja pelin tekeminen ei ole se kaikista helpoin juttu se vaatii todella paljon keskittymistä ja aikaa
ja kun alkaa peli toimia yritä kokeilla kaikkia mahdollisia asioita pelissäsi esim. pääseekö reunan yli? jne...
niitä ei saa välttää eli yritä korjata bugeja ja sen jälkeen kun olet itse korjaillu pahimmat anna vaikka jonkun kaverisi kokeilla betaasi ja pyydä häntä kommentoimaan kaikista vioista jne...
kunhan on kunnon suunnittelu tehty niin peli voi jopa olla pelattava (kokemusta on tästä...)
eli oon pelaillu joskus pelejä joista huomaa että idea on keksitty vasta koodia tehdessä
ainiin jos on jokin asia jota et hallitse esimerkiksi hahmon liikkuttaminen tai jotain niin pyydä joltakin apua tähän eli toisin sanoen rakenna tiimi jossa jokaisella on vahva käsitys siitä mitä ollaan tekemässä, millä tavalla ja mitä kukakin tekee
vääriä tehtäviä ei saa antaa väärille ihmisille...
no mä varmaan voisin alkaa tehdä tota tutoriaali juttuu...
täytyy kattoo jos on tarpeeksi aikaa omilta projekteiltani niin kyllähän sitä sitten ja muiden ideoita otetaan vastaan että mitä se sisältäisi koska pelin tekeminen&suunnittelu on tosiaan erittäin laaja alue
mutta jos siitä löytyy kokemusta niin mikä ettei...

muista että suunnittelu on ehkä tärkein osa koko projektia
ja toinen että miten toteutat kaiken
ja yritä kirjoittaa loogisella tavalla koodia
ei mitään turhia kiemuroita

joo mä meen juomaa kahvii tästä selittämisestä ei tuu yhtään mitään.....

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta