Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Taitoja peliin

Sivun loppuun

Grey [20.06.2003 12:50:48]

#

Kysynpäs tässä, kun olen nyt pienen pienen @ - merkkiseikkailupelin kimpussa, että mitä perustaitoja voisi olla hahmolla? Siis sellaisia taitoja kuin esim. uinti, kiipeily, kuuntelu, yleistieto, ym. Niin, hahmonluomissysteemin kimpussa ollaan.

-Grey-

Sami [20.06.2003 14:17:05]

#

Hyviä ideoita voisit saada esimerkiksi ADOMista

Grey [20.06.2003 14:39:30]

#

Minulla on ADOM. Vilkaisin sitä, mutta ainoat ideat sain tekstigrafiikan käytöstä. Mitään ideoita taidoista en saanut siitä. Varsinkin kun niin moni taidoista oli ammattikohtaisia.

-Grey-

Antti Laaksonen [20.06.2003 18:15:40]

#

Tässä vähän ideoita: kestävyys, kävelynopeus, juoksunopeus, näkö, ketteryys, nokkeluus, voimakkuus, luotettavuus. Yksi mielenkiintoinen ominaisuus voisi olla lukutaito.

Grey [20.06.2003 18:49:18]

#

Nuo taitavat olla enemmän ominaisuuksia, eivät taitoja. Niillä kun on hitusen eroa. Mainitsemani kiipeily on taito, siinä missä kokkaaminen. Voimakkuus on enemmän ominaisuus josta on hyötyä taidon käytössä. Ja taitoja voi oppia lisää, toisin kuin ominaisuuksia, joita voi vain kasvattaa.

-Grey-

leftover [20.06.2003 22:44:41]

#

Suosittelen etsimään joko keskimaan tai cyberpunkin (fantasia/scifi) hahmolomakkeen käsiin. Niistä löytyy näppärä lista. Pääkategorioita voisi olla esim.

Yleiset taidot (luku, kirjoitus, kielet...)
Asetaidot (miekka, jousi, käsiase, konekivääri...)
Ketteryystaidot (kiipeily, piileskely, taskuvarkaus...)
Älykkyystaidot (biologia, fysiikka, kemia, matematiikka...)
Voimataidot (guttenbergin raamatun repiminen, lesoilu :-)...)
Erikoistaidot (loitsiminen, tekniikka, cybernetiikka...)

Kannattaa muistaa ettei väännä omaa taitoa tasapää- ja ristipääruuvarille, muttei myöskään yleistä kaikkiin työkaluihin. Useimmiten linjaus on vaikeaa, ja tämän huomaa vasta kun ensimmäiset vihaiset palautteet "Mix haulikkoo ammutaan rynkkytaidolla" ovat saapuneet.

Grey [21.06.2003 15:18:29]

#

Minulla on tuossa vierellä yksi RQ:n hahmolomake, josta olen muutaman taidon katsonut. Eli ehdottomasti perustaidot. Minulla on siinä tällä hetkellä kolme kategoriaa taidoille, jotka ovat asetaidot, perustaidot ja ammattitaidot.

Asetaidot ovat hallinnassa, ja ammattitaidot tulevat myöhemmin, jos hahmo liittyy esim. velhojen kiltaan ja oppii näiltä sitten loitsimistaitoja, ym. Vain ne taidot jotka ihminen osaa ammatista riippumatta ovat vähän hakusessa. Esim. kyky puhua omaa kieltä on sellainen taito, jos ei ole mykkä.

Siis perustaitoja mitä useimmat meistä varmasti osaavat. Muutamat jotka olen tähän mennessä keksinyt ovat seuraavanlaisia:
-Uinti
-Kiipeily
-Puhetaito
-Hiipiminen
-Piileskely
-Väistö
-Havaitseminen
-Kuuntelu
-Yleistieto
-Ensiapu
Hm.. Toisaalta tuossa on kyllä aika pitkä lista, mutta varmasti sitä voi vielä täydentää. Ainakin muutamalla perustaidolla. Siispä ideoita vain tulemaan, kunhan ne ovat ehdottomasti perustaitoja.

-Grey-

odys [21.06.2003 15:59:03]

#

Kirjoittaminen?
Lukeminen?
Juoksu?

NiKC [23.06.2003 15:14:40]

#

Eikös tuo väistäminen liity lähitaisteluun ja muutenkin se tuntuisi olevan kovin lähellä torjumista.

Voin toki olla täysin väärässäkin...


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta