Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: C, C++ vai Delphi?

Sivun loppuun

odys [23.05.2003 11:54:47]

#

Mitä seuraavista ohjelmointikielistä kannattaisi seuraavaksi alkaa opiskelemaan; C, C++ vai Delphi?

Olen tutustunut kaikkiin aivan minimaalisesti enkä oikein tiedä.. Delphi vaikutti helpoimmalle kun taas C kielet tuntuivat monimutkaisille.

Mistä kannattaisi aloittaa opiskelu jos jonkun noista valitsee, kun en tiedä kielistä yhtään mitään eikä minulla ole kunnon ohjelmointikielistä taustaa aikaisemmin. Lähinnä scripteistä.. mIRC ja PHP. Joskus ala-asteella QBasic, mutta siitä en muista yhtään mitään.

Mitä hyviä oppaita olisi kieleen jota suosittelet?

Ja perusteluja kaipailisin miksi juuri sitä kieltä.

- Jope

Vilikki [23.05.2003 13:03:23]

#

Olisi tietysti hyvä tietää, mitä aiot ohjelmoida. Itse ehkä suosittelisin noista ehkä c++:aa.

faq:sta löytyi linkki hyvään c++-oppaaseen:
http://www.nic.funet.fi/c opas/

odys [23.05.2003 13:05:56]

#

No oikeastaan haluan tutustua vain uusiin kieliin ja tutkia eroja jne.. Kyllä tuossa on käynyt mielessä, että socketteja ja muutakin voisi harjoitella ja tehdä alkeellisen irc clientin tai jotain muuta pientä kivaa.. Siihen tietenkin on vielä pitkä opiskelu, mutta johonkin tommoiseen tähtään eli ohjelmia tekisin..

Gix [23.05.2003 13:59:11]

#

c++:aa ehkä suosittelen, tai no ehkä delphi olisi kyllä helpompaa... Mutta se mikä tuntuu parhaimmalta itselleen...
Ehkä jos aiot vaikka peliohjelmoijaksi tjsp, niin c++:aa yleensä käytetään.

leftover [23.05.2003 19:26:47]

#

C++ on käytännöllinen koska tästä periytyy suurin osa muista ohjelmointikielistä. Itse ennen PHP-koodaamista ohjelmoin Delphillä, ja alkuun oli tosi vaikea päästä sisälle johtuen PHP:n ja Pascalin rakenteellisista eroista.

Delphille löytyy hyviä tutoriaaleja googlettamalla, C++ tutoriaalit ovat taas aika karuja mutta erittäin informatiivisia. Nämäkin googlettamalla.

Jos oikeasti haluat koodata, valitse C++. Jos taas haluat toteuttaa tyylikkäitä ohjelmia vähällä koodauksella, valitse Delphi.

odys [23.05.2003 19:55:46]

#

Tuo Delphi kuulostaa ihan mukavalle.. Voisinpa sitä vaikka seuraavaksi koittaa..

Olen ymmärtänyt, että C++:lla voi tehdä jonkunnäköisiä 'ohjelmistoja' kotisivuille tai jotain sinne päin.. en ole oikein varma? Onko siis totta, että C++:lla saa kotisivuille jotain aikaan? Onnistuuko sama Delphillä?

Olen kuitenkin suurimmaksi osaksi koodattun kotisivuihin liittyviä asioita ja osaan HTML, CSS, JavaScript, PHP ja SQL liittyen kotisivuihin. Niin ajattelin, että voisi saada jotain lisäpotkua omille kotisivuille siinä ohjelmien koodaamisen sivussa :)

Ainiin. Mitä ohjelmia suosittelisitte Delphiin? Onko Borland Delphi 7 hyvä?

Gix [23.05.2003 21:11:49]

#

Mielestäni Borlandin Delphit ovat aika hyviä, ja niitä varmasti kannattaa ainakin kokeilla... Itselläni ei tosin ole uusimpia Delphejä, mutta kun vanhemmatkin ovat kelpo tavaraa, niin varmasti myös uudemmat entistäkin parempia.

leftover [23.05.2003 22:50:20]

#

Borland Delphi 7 on XP-kakkaa, en suosittele jos haluat ohjelmien toimivan susikasissa. Delphi 5 on viimeinen Delphi jonka dll-tiedostot on puhtaasti 98-yhteensopivia.

Tietenkin 7 on mahdollisuus veivata juuri ne paketit mitkä itse haluaa, mutta työmaata riittää sillä niitä palikoita oli (muistaakseni) 98 kappaletta...

http://community.borland.com on ehdottomasti tutustumisen arvoinen. Sieltä löytyy kaikkea alkeista aina huruguru-juttuihin.

odys [23.05.2003 23:24:52]

#

Kiitoksia vastauksista.. Itseltäni löytyi Borlandin Delphi 6 CD:ltä. Mitäs mieltä siitä olette? Kai silläkin saa toimimaan 98:lla ohjelmat?

leftover [24.05.2003 08:22:37]

#

Kutosen pääapit ovat 98-aikakaudelta, joitakin grafiikkalisäapeja on otettu xp-puolelta mutta ei kaverin mukaan kuulema haittaa menoa. Kyllähän tuon seiskankin ohjelmat todennäköisesti toimii suurimmalla osalla 98-käyttäjiä, mutta kuulopuheet eivät juuri tätä väitettä ole tukeneet.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta