Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C# vai java?

Sivun loppuun

Bazeuv [01.04.2008 15:33:55]

#

Aiheen tarkoituksena on kysyä kumpaa kieltä lähtisin opettelemaan.
Eli:
- Kummassa paremmat oppimateriaalit
- Kielten ominaisuuksista
- Käytetäänkö kaupallisissa peleissä
- Porttautuvuuksista (laitealustoista)

Voitte viellä lisätä jotain, jos keksitte

Mobel [01.04.2008 16:16:54]

#

Kerron lyhyesti Javasta kun en C#:tä tiedä.
Java:
-Oppimateriaaleja:
http://java.sun.com/javase/6/docs/api/
http://fivedots.coe.psu.ac.th/~ad/jg/
http://math.hws.edu/javanotes/

-Ominaisuuksia
• Täydellinen oliopohjaisuus
• Toimii lähes kaikilla alustoilla
• Internet appletit, sovellukset, palvelinsovellukset ovat mahdollisia

-Käytetään esim. kännykkäpeleissä ja kasvavissa määrin myös pc-peleissä. Käytetään paljon internet- ja muissa sovelluksissa.

-Kääntyy mille tahansa alustalle, jossa toimii Java virtual machine ilman koodin muokkausta.

Metabolix [01.04.2008 18:57:26]

#

Ja toiseen suuntaan:
C#:
- Löytyyhän sitä materiaalia mistä tahansa kielestä.
- Ominaisuudet ovat suhteellisen lähellä Javaa.
- Tuskin käytetään (ainakaan vielä) juuri missään merkittävissä kaupallisissa peleissä.
- Kirjastot ovat todella kunnossa vain Windowsissa, muualla tuki on paljon heikommalla pohjalla.

Temsku [02.04.2008 11:53:36]

#

C# on käytännössä yritys yhdistää Javan ja C:n parhaat ominaisuudet yhdeksi kieleksi. Itse olen ohjelmoinnin saloihin (Vanhaa Basic-säheltämistä en laske mukaan) juuri Javan parissa saanut ensikosketukset.

Aiempia lausuntoja on helppo kompata, ja ehkä kannattaa miettiä mitä haluat oppimallasi kielellä tehdä? Jos pelit kiinnostavat, itse suosittelisin Javaa. Mulle C# (+ASP.NET) on ollut pitkälti PHP:n/MySQL:n vaihtoehto.

anttipanda [03.04.2008 12:32:24]

#

Suosittelen harrastuspeleihin C#:aa ennemmin kuin javaa, koska on olemassa XNA Framework. Sillä voi tehdä suorituskykyisiä 3D (toki 2D ja 2.5D onnistuu) pelejä Windows-PC:lle ja Xbox 360:lle.

Metabolix [03.04.2008 12:49:34]

#

anttipanda kirjoitti:

Windows-PC:lle ja Xbox 360:lle.

Niinpä niin. Minusta tuo on aika hyvä syy valita se Java. ^^ Javalle on JOGL, jonka ei pitäisi olla sen vähempää suorituskykyinen. Ominaisuudet tietenkin rajoittuvat grafiikkaan, joten enemmän pitää tehdä itse.

anttipanda [03.04.2008 12:53:55]

#

lainaus:

Niinpä niin. Minusta tuo on aika hyvä syy valita se Java. ^^

No harva harrastelija harrastaa yhden käyttiksen ulkopuolella, joten se on melkein se ja sama. Tietty jos on unix-miehiä niin toki. Pelitekotekniikat on melko samanlaisia kielestä riippumatta joten opettelu ei joka tapauksessa mene hukkaan.

php-Niko [03.04.2008 16:11:51]

#

Itse kiinoistuinkin juuri Javasta. Lähdettävä opettelemaan sitä vaikka jäi vähän lyhyeksi JS taidot. :)

Btw. Mobel ty 4 links

johncage [05.04.2008 23:51:28]

#

>Mitä kieltä lähtisin opettelemaan

Mitä tahdot lopputulokseksi?

Työn;
- kannattaa opiskella .Netiä ja Javaa.
Jopa Cobolkin on kova juttu, kun migraatioprojekteja tulee kovaa vauhtia ja vanhat systeemit pitää vaihtaa uusiin. Sen mukana myös vb3/4:sen migroiminen ylöspäin on kova juttu.

Pitää hauskaa;
- Opettele BlitzMax tai muita tehokkaita ja mukavia kieliä, joiden parissa on tosi hauskaa tehdä mitä haluat.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta