Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Hostiminen ja Messenger

Sivun loppuun

samuli [17.05.2003 22:38:04]

#

Mulla on soneran adsl yhteys.

kun yritän hostia jotain niin ip:ksi tulee näkymään 192.168.1.11 eikä se oikea ip. eikä kukaan pysty tulemaan siihen serveriin minkä mä hostin.

sitten toinen juttu on että mä en pysty messengerissä alottamaan puhuttua keskustelua.

palomuuria ei ole softana, sitten mulla on 2konetta verkossa ja vigor 2600 ulkoinen adsl modeemi. ja win xp

mitä pitäs tehdä? voi voiko tehdä mitään?

leftover [18.05.2003 09:07:24]

#

Sorinan adsl ohjautuu taloyhtiön yhteisen letkun läpi, jolloin kaikilla taloyhtiössä on sama ulospäin näkyvä ip. Periaatteessa jos löydät portin jonka kautta sinun koneelle ohjataa paketit, voisit saada serverin pystyyn. Messenger-ongelma on samaa perua, veikkaisin.

samuli [18.05.2003 12:05:53]

#

no porteista onkin aika helppo lähtee varmaan ettimään just oikeeta... oisko mitään ehdotuksia?

mikko [18.05.2003 17:06:46]

#

lainaus:

Sorinan adsl ohjautuu taloyhtiön yhteisen letkun läpi, jolloin kaikilla taloyhtiössä on sama ulospäin näkyvä ip.

Tutkipas vähän tarkemmin. Asia on noin luultavasti joissain Soneran kiinteistöliittymissä, mutta tässähän puhuttin adsl-yhteydestä. Ainakin minulla on adsl-yhteydessäni ihan ikioma ip. Ja Sonerahan poisti NATtauksen adsl-yhteyksistään jo kauan aikaa sitten..

Alkuperäiseen kysymykseen on vähän hankala vastata (sekava). Vika on luultavasti käyttäjässä tai yhteyden jakamisessa. Kerro vähän lisää verkostasi niin saatat saada vastauksen.

leftover [18.05.2003 17:11:23]

#

Itselläni oli adsl (sorina) joku reilu vuosi sitten, silloin vielä NATattiin, joko ne tarjoo ihka oman IP:n?

samuli [18.05.2003 17:53:32]

#

Siis, mulla on 2 konetta verkossa (molemmissa win xp),

sitten on ulkoinen adsl modeemi (vigor 2600) johon molemmat on verkkokortin kautta yhdistetty.

Mitä muuta pitäis tietää jotta ratkaisu löytyis?

trinit [18.05.2003 18:19:56]

#

lainaus:

2 konetta verkossa (molemmissa win xp), sitten on ulkoinen adsl modeemi (vigor 2600) johon molemmat on verkkokortin kautta yhdistetty.

Eli siis sinulla on kaksi konetta joista molempien verkkokorteista menee johto ADSL modeemiin? Jos näin on niin serverin pito ei onnistu koska 192.168.x.x osoitteet on varattu vain ja ainoastaan lähiverkoille. ADSL modeemisi IP:n saat selville kun otat sen toisen koneen verkkojohdon irti (eli katkaiset verkkoyhteyden niiden kahden koneen välillä) ja menet jollekin sivulle joka sen IP:n näyttää. Tämä IP-osoite todennäköisesti on se IP jonka kautta serveriisi pitäisi päästä.

Mutta, mutta, tällöin 2 koneen verkkoa ei pysty käyttämään koska et voi enää määrätä IP-osoitetta 192.168.x.x sille koneelle jolla serveri pyörii. Jotta verkon saisi toimimaan sinun pitäisi hankkia ADSL-modeemin ja kotiverkkosi väliin reititin (Router) joka ohjaa liikenteen siten, että kotiverkkoa voi pitää edelleen

mikko [18.05.2003 18:25:29]

#

lainaus:

Itselläni oli adsl (sorina) joku reilu vuosi sitten, silloin vielä NATattiin, joko ne tarjoo ihka oman IP:n?

Se NAT oli silloin joskus ns. 1:1 nat, eli missään nimessä esimerkiksi koko taloyhtiöllä ei ollut samaa ip:tä. Omalla kohdallani asia ilmeni esimerkiksi niin, että webbiserveriini saivat yhteyden ulkoisella ip:llä kaikki muut paitsi Soneran adsl-asiakkaat. Hekin tosin saivat yhteyden käyttämällä sitä 10-alkuista ip:tä.

Nykyään tilanne on siis parantunut ja tuollaiset turhat kikkailut poistettu.

samuli [18.05.2003 18:26:15]

#

Joo eli molempien koneiden verkkokorteista menee johto adsl modeemiin.

Paljonkos sellanen reititin maksaa? ettei aina tarvisi ottaa toista konetta pois verkosta kun haluu hostia jotain.

samuli [18.05.2003 19:51:19]

#

no nyt se valittaa jotain palomuurista... Mitenköhän sen vois ohittaa? ei oo softana ollenkaan, on varmaankin sitten tuossa vigor 2600 adsl modeemissa?

mikaelh [18.05.2003 19:55:17]

#

Sanookohan sen ADSL modeemin ohjekirja mitään siitä palomuurista? Onko siinä minkäänlaista asetuksien säätöjuttua?


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta