Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ruotsinkieli

Sivun loppuun

Queq [17.05.2003 21:09:09]

#

Mitä mieltä olette pakkoruotsin pitämisessä suomessa?

Minun mielestäni pakkoruotsi pitäisi lopettaa, ja niille jotka haluaisivat opiskella ruotsia voisivat ottaa sen valinnaiseksi. Eihän ruotsissakaan ole pakkosuomea ;)

http://www.poispakkoruotsi.com

Gix [17.05.2003 21:20:19]

#

No niinhän se vois olla... Mutta toisaalta sitten varmaan tulisi pakkosaksa tai jotain... En tiedä olisiko sekään hyvä asia... Paras ku ois vaan enkku ja jos haluu opiskella saksaa tai ruotsii ni valinnaisella..

Pekka Kauppila [17.05.2003 21:32:24]

#

lainaus:

Mitä mieltä olette pakkoruotsin pitämisessä suomessa?

Minun mielestäni pakkoruotsi pitäisi lopettaa, ja niille jotka haluaisivat opiskella ruotsia voisivat ottaa sen valinnaiseksi. Eihän ruotsissakaan ole pakkosuomea ;)

http://www.poispakkoruotsi.com

Onhan ruotsinkieli silti Suomen toinen virallinen kieli ja suomenkielellä taas ei ole mitään tekemistä Ruotsissa, niin miksihän sitä siellä opetettaisiin. Kyllä se ruotsinkieli saa siellä kouluissa ainakin minun puolesta olla. Eihän ruotsinkieltä nyt tarvitse pakosta opiskella kovinkaan paljon.

Queq [17.05.2003 21:47:33]

#

"Eihän ruotsinkieltä nyt tarvitse pakosta opiskella kovinkaan paljon." Vain 7 luokasta lukioon... Sitä paitsi mitä minä teen ruotsinkielen taidolla? Suurin osa väestöstä puhuu kuitenkin suomea.

Ruotsinkielen opettamiseen kuluvat rahavarat voitaisiin mielestäni sijoittaa jonnekkin ihan muualle.

juhaz [17.05.2003 21:50:06]

#

Jos ruotsissa ei pärjää niin opettajilla on mahdollisuus antaa oppilaan jättää ruotsi pois.

Se ei kuitenkaan ole kannattavaa mun ruotsinopettajan mielestä, koska monet ammatit tai niitä harjoittavat yritykset vaativat ruotsinkielen taitoa.

Grey [17.05.2003 22:01:52]

#

Miksi teidän (kyllä, "teidän", koska minun ei tarvinnut opetella ^_^ ) pitää opetella ruotsia, kun taas täällä olevien ruotsalaisten ei tarvitse opetella suomea?

-Grey-

Heikki [18.05.2003 09:58:17]

#

Suomessa on kuitenkin todella vähän ruotsia puhuvia verrattuna suomea puhuviin.

Ruotsista pitäisi tulla valinnaisaine!

Gix [18.05.2003 10:19:05]

#

lainaus:

"Eihän ruotsinkieltä nyt tarvitse pakosta opiskella kovinkaan paljon." Vain 7 luokasta lukioon...

Ruotsi on vain pakollisena 7 ja 8 luokalla, yhdeksännellä se on valinnainen...

vipemype [18.05.2003 10:35:34]

#

lainaus:

Ruotsi on vain pakollisena 7 ja 8 luokalla, yhdeksännellä se on valinnainen...

Eikös se muuttunu, että se on joka luokka-asteella 2h viikossa, eikä 3h, 3h, 0h.

TH [18.05.2003 10:36:25]

#

Vaikka Ruotsi on mielestäni todella helppoa ja minulla on siitä kympit todistuksessa, se on mielestäni ärsyttävää enkä pidä siitä että se on pakollinen, vaikka kyllä varmasti lukisin vaikka se ei olisi pakollista. :)

Blaze [18.05.2003 12:18:36]

#

No ruotsin kielen hyödyllisyydestä voi olla montaa mieltä, joskin se on huomattavasti hyödyllisempää täällä länsirannikolla, kuin muualla Suomessa, mutta eipä mulle ainakaan pysyviä henkisiä vaurioita siitä jääny, vaikka sitä 6 vuotta luki.

anomizer [18.05.2003 12:44:20]

#

jos suomessa ei pärjää suomen kielellä niin johan on ihme...
sais ne ruottalaiset opetella suomee ku suomessa asuu..

Teme [18.05.2003 14:41:14]

#

Jos nyt vaikka jonkin ihmeen kautta se pakkoruotsi poistuis ni kyllä ne siellä opetusministeriössä tai jossain keksis jotain tilalle... Suomi on Suomi eikä mikään prkleen Ruotsi!
Ne jotka haluu opetella ruotsia ni ottakoot sen valinnaisaineeksi tai menkööt ruotsipainotteiselle kieliluokalle mut kyl se pakkoruotsi on pakko saada pois, on se niin kamalaa!

"Hej, jag heter Teemu och jag är 15 år gammal. Hur gammal är du?" Heh, naurettavaa kieltä... :) Kaikki ei välttämättä vielä onneksi osaa ruotsia ni pakko kai laittaa myös se suomennos: "Hei, minun nimeni on Teemu ja olen 15 vuotta vanha. Kuinka vanha sinä olet?"

Pekkuli [18.05.2003 22:02:02]

#

Ruotsi on kyllä todella helppoa oppia, jos vain on motivaatiota. Vaikka olenkin vain kiitettäviä ruotsista saanut niin pidän sitä suhteellisen turhana aineena, kuten vaikka uskontoa, joita molempia voisi olla pakollisena vähemmän, mutta saisi valita valinnaisena jos niin haluaa.
En tiedä tulenko ikinä ruotsia tarvitsemaan, mutta kyllä sitä tuntuu mukavalta osata, koska kaikkien muiden pohjoismaidenhan kieli on melkolailla ruotsin tapaista, vaikka kyllä niissäkin varmaan englannilla pärjää.

arcatan [19.05.2003 08:22:11]

#

Se olisi ihan fiksu ratkaisu, että 7. luokalla olisi pakko ottaa joku kieli, mutta ei välttämättä ruotsi, vaan esim. saksa tai ranska tai mitä nyt koulu tarjoaakin?

Minäkin ruotsista olen saanut kiitettäviä arvosanoja, mutta kyllä se suhteellisen turhalta tuntuu. Ja tietty kyllä suomenruotsalaisten pitäisi opetella suomea jos ne eivät sitä jo opettele, onhan suomi Suomen toinen virallinen kieli! (Eikö ne muka opettele koulussa suomea? Ei voi olla, että enemmistöä "syrjitään"...)

Vaan nyt tarvii lähteä kouluun, ruotsin verbikokeet odottaa!

Gwaur [19.05.2003 14:50:44]

#

Jos suomenkielisille tyrkytetään ruotsia, tyrkytetään me ruotsinkielisille suomea!

Mutta onhan Suomi tässä asiassa aivan ainutlaatuinen valtio; Suomi on maailman ainoa valtio jossa vähemmistön kieli on pakollinen kouluaine.

Lisäys: Ja kyllähän erittäin moni suomenruotsalainen osaakin suomea, hyvänä esimerkkinä Peter Nyman.

Olli Vanhoja [21.05.2003 21:57:26]

#

Siis saatan saada ehdot euotsist ja keskiarvo ois 7-8 ilman sitä :-P

mikaelh [21.05.2003 22:34:31]

#

lainaus:

Se olisi ihan fiksu ratkaisu, että 7. luokalla olisi pakko ottaa joku kieli, mutta ei välttämättä ruotsi, vaan esim. saksa tai ranska tai mitä nyt koulu tarjoaakin?

No onhan sentään ruotsi helpompaa kuin saksa tai ranska. Paljon helpompaa oikeastaan. Jos olisi 7. otettava joko ruotsi, saksa tai ranska, niin itse ainakin ottaisin ruotsin. ;-)

shovi [22.05.2003 14:31:50]

#

lainaus:

lainaus:

Ruotsi on vain pakollisena 7 ja 8 luokalla, yhdeksännellä se on valinnainen...

Eikös se muuttunu, että se on joka luokka-asteella 2h viikossa, eikä 3h, 3h, 0h.

Ainakin täällä yläasteella se on 2,5h 2,5h ja 2h. Muista en sitten tiedä.

arcatan [22.05.2003 15:07:08]

#

lainaus:

No onhan sentään ruotsi helpompaa kuin saksa tai ranska.

Olen lukenut nyt 4 vuotta ranskaa ja kaksi vuotta ruotsia ja osaan ruotsia paremmin kuin ranskaa. Ranska on varmasti vaikeampaa kuin ruotsi.

Ottaisin ehkä silti ranskan tai saksan, koska luulen, että niistä olisi enemmän hyötyä kuin ruotsista.

Kyllä meillä ainakin on ruotsia vielä ysillä, tosin vain yksi tunti viikossa.

juhaz [22.05.2003 17:01:40]

#

Suomesta pakkoruotsi pois tai jos ei niin sitten ruotsiin pakkosuomi.

Tumpi [24.05.2003 14:02:50]

#

Joo, ruotsin kielen opetus kouluista pois, tilalle vaikkapa C++.

leftover [24.05.2003 21:34:26]

#

Kuulostaa hyvältä. "Tänään ovat alkaneet taas kevään ylioppilaskokeet. Kokeet aloitetaan perinteikkäästi toisen kotimaisen, C++ kuuntelullla. Seuraavaksi vuorossa..." :-)

Dj Wolf [27.05.2003 09:41:06]

#

Pakkoruotsi pois vaan... Saamme olla iloisia ettei ole sentään pakkovenäjää (joka olisi sekin hyödyllisempää täällä itäsuomessa :).
Niin, ja kyllä on ihmeellisiä eroja koulujen välillä, ainakin täällä on 7-9 luokilla koko ajan 2h/viikko.
Lukiossa on varmasti enemmänkin :/

thefox [27.05.2003 10:55:35]

#

Dj Wolf, lukiossa riippuu tietty siitä miten ne kurssit sijoittelet. Käytännössä 5 tuntia / viikko sitä sitten on jos jaksossa sattuu ruottia olemaan. Ja mitähän hyötyä venäjästä muka on? :-)

edit: oli muuten meikäläisen 1000. viesti :-)

tomaattigeeni [28.05.2003 12:52:40]

#

lainaus:

Niin, ja kyllä on ihmeellisiä eroja koulujen välillä, ainakin täällä on 7-9 luokilla koko ajan 2h/viikko.
Lukiossa on varmasti enemmänkin :/

2 kurssia vuodessa se on koko suomessa. 2h /viikko koko vuoden on aika standardi, meillä oli seiskalla 2 jaksossa 5h/viikko ja muissa jaksoissa ei yhtään (5 jaksoa vuodessa)

Vilikki [28.05.2003 21:15:05]

#

meillä ainakin oli seiskalla 5h/viikko 3 jaksossa, kasilla 5h/viikko 2 jaksossa, ysillä 5h/viikko 1 jaksossa...

lainaus:

Kuulostaa hyvältä. "Tänään ovat alkaneet taas kevään ylioppilaskokeet. Kokeet aloitetaan perinteikkäästi toisen kotimaisen, C++ kuuntelullla. Seuraavaksi vuorossa..." :-)

xDDD

mikaelh [28.05.2003 23:58:54]

#

Meidän koulussa on ruotsia seitsemännellä ja kahdeksannella luokalla 2 tuntia viikossa ja ykdeksännellä sitä on 3 tuntia viikossa. :-/
Eikä ole jaksoja...

Olli Vanhoja [29.05.2003 22:30:18]

#

Miks pitäs olla 2 kieltä ollenkaa?

StarTeamGames [30.05.2003 14:22:31]

#

Mielestäni "pakko ruotsia" ei pitäisi poistaa sillä en nää siinä mitään pahaa, että ihminen osaa enemmän. Mutta tämä on vain minun oma mielipiteeni, ja osaksi oma kantani saattaa johtua siitä että olen kotoisin paikkakunnasta jossa ruotsia puhuttiin aika laajalti, mutta oli suomi kitenkin yleisempi!

ollistudio [30.05.2003 15:06:15]

#

Kirjoitin nimeni adressiin! Helkkarin sveedut valloittaa suomen! Tunnen aikalailla ruotsalaisia eivätkä ketään (SIIS KETÄÄN) ole mitenkään älykkäitä. Yksi leikki 7 luokkaan asti leikkipyssyillä ja on nykyään skitsofreenikko. Toinen taas luuli että me seurustellaan kun moikkasin kadulla kolmas oli taas... JATKUU SEURAAVASSA OSASSA!

tomaattigeeni [30.05.2003 15:10:39]

#

lainaus:

meillä ainakin oli seiskalla 5h/viikko 3 jaksossa, kasilla 5h/viikko 2 jaksossa, ysillä 5h/viikko 1 jaksossa...

No voihan se noinkin olla, 6 kurssia yläasteella jokatapauksessa.

lainaus:

Kirjoitin nimeni adressiin! Helkkarin sveedut valloittaa suomen!

Mitään suomea valloita, vaikka itsekään en pidä ruotsin kielestä niin on sitä jo vuosikaudet opetettu pakollisena. Ja sitäpaitsi Suomihan oli alunperin osa Ruotsia ;)

ollistudio [30.05.2003 15:14:09]

#

Joo olin hieman typerys tota kirjoittaessani

Queq [30.05.2003 15:21:54]

#

lainaus:

Mielestäni "pakko ruotsia" ei pitäisi poistaa sillä en nää siinä mitään pahaa, että ihminen osaa enemmän. Mutta tämä on vain minun oma mielipiteeni, ja osaksi oma kantani saattaa johtua siitä että olen kotoisin paikkakunnasta jossa ruotsia puhuttiin aika laajalti, mutta oli suomi kitenkin yleisempi!

Mutta jos ketään ei haluta opiskella ruotsia ja jolla kuintenkaan suurin osa ihmisestä ei tee yhtään mitään, niin miksei opetukseen meneviä rahoja voida pistää johonkin muuhun toimintaan?

Ja koulussani oleva ruotsinopettajakin on sitä mieltä, että ruotsi pitäisi olla valinnaisena. Tosin syyksi hän sanoo sen, että jotkut ihmiset eivät pysty opettelemaan 3 kielen syntaksia ulkoa, eli siis ovat huonoja ruotsissa (tai jossain muussa).

ollistudio [30.05.2003 15:30:35]

#

Teilläpä on hyvä opettaja!

Olli Vanhoja [30.05.2003 22:28:28]

#

lainaus:

lainaus:

meillä ainakin oli seiskalla 5h/viikko 3 jaksossa, kasilla 5h/viikko 2 jaksossa, ysillä 5h/viikko 1 jaksossa...

No voihan se noinkin olla, 6 kurssia yläasteella jokatapauksessa.

lainaus:

Kirjoitin nimeni adressiin! Helkkarin sveedut valloittaa suomen!

Mitään suomea valloita, vaikka itsekään en pidä ruotsin kielestä niin on sitä jo vuosikaudet opetettu pakollisena. Ja sitäpaitsi Suomihan oli alunperin osa Ruotsia ;)

Oha se ollu osa Venäjääki

ollistudio [31.05.2003 11:58:48]

#

Hyvä hra.Watson


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta