Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Pienen pieni retropelaaja...

Sivun loppuun

Grey [09.05.2003 21:28:14]

#

Otsikko ei kerro mitään, paitsi sen että joku lienee pienen pieni retropelaaja, ja se joku olen minä. Ja asiani olisi se että olen tässä koettanut etsiä DOS - emulaattoreita ihan vain 98 ympäristöön. Sikäli kun minulla on pelejä, jotka eivät toimi Windowsin ollessa päällä kunnolla, ja DOS - tilaan siirtyminen vartin pelin ajaksi on minusta rasittavaa. Eli emulaattoria siis tässä etsin. Helppokäyttöistä, sopivan monipuoliset asetukset (muisti, laitteet) jne. Onko yhtään ehdotusta? Googlella koetin eilen, mutta eipähän tullut vastaan mitään muuta kuin jotain Linux - juttuja.

-Grey-

viluri [09.05.2003 22:13:02]

#

Siis miksi ne ei toimi, kyllä niiden pitäisi hyvin toimia ?
Oletko kokeillut komentorivillä, sieltä käynnistä valikosta?
Mulla kyllä toimii kaikki suoraan, Windows 98...

Blaze [09.05.2003 22:32:50]

#

http://www.zophar.net/pc.html
Muita en ole nähny.

TETRIS [09.05.2003 22:43:22]

#

Mullakaan ei vanhat kunnon DOS pelit aina toimi :( Yleensä ne valittaa "Not enought free memory!" tuo ei taida pitää paikkansa kun mikään muu ohjelma ei ole päällä ja muistia piisaa 654 mt

edit. kirjotus virhe korjattu

Blaze [10.05.2003 02:44:56]

#

lainaus:

edit. kirjotus virhe korjattu

Korjaas uudestaan ^_^

Heikki [10.05.2003 09:42:44]

#

Toimimattomuus johtuu (muistaakseni) siitä, että DOS antaa pelille käytännössä koko koneen käyttöön (ei aja muita ohjelmia samaan aikaan), kun taas windows ajaa paljon muitakin. Tämä aiheuttaa noita muistivirheitä (ei tarkoita että muisti loppuisi...)

NiKC [19.05.2003 08:52:56]

#

Windows käyttää koko perusmuistin loppuun. DOS-ohjelmat ei vissiin suoraan osaa käyttää EMS/XMS-muistia ja valittavat sen takia muistin vähyyttä.

*Muistaakseni* DOS-ohjelmille voi asettaa perusmuistin määrän ihan ohjelmakohtaisesti ajettavan ohjelman .exe-tiedoston ominaisuuksista, mutta tuo on ihan mutu-tietoa.

thefox [19.05.2003 09:48:45]

#

On siellä se vipu, tosin kyllä Windows automaagisesti yrittää sitä jaella parhaansa mukaan. Tosiaan vaikka sinulla, TETRIS, olisi kuinka paljon RAM:ia niin se ei poista DOS:in 640KB:n rajaa.

9x:llä vapaan perusmuistin määrää saa hieman koroteltua lataamalla ajureita ylämuistiin (config.sys, devicehigh devicen sijaan, himem.sys:iä ei tietenkään kuitenkaan ylämuistiin).

Grey [19.05.2003 19:09:38]

#

Kahdesta löytämästäni DOSbox oli helpoin. Sen sain jopa toimimaan 20 minuutin yrittämisen jälkeen. Se toinen taas oli niin vaikea että en taida omilla taidoillani yrittää säätää sitä. Asetukset kun olivat vähän liian monipuoliset, enkä ole myöskään tutustunut DOSin muistiosoitteisiin ja muistissa oleviin ohjelmiin.

Windows on sikäli huono pohja peleille, että esim. äänet saattavat jäädä kokonaan kuulumattomiin vanhoissa peleissä. Ja toinen on liian nopea toiminta. Asia minkä voitte väittää korjaantuvan hidastusohjelmilla, Moslo ym., mutta olette väärässä. AMD ei ainakaan Moslosta tykkää.

Vaikka sillä Dosboxilla toimivat vanhat pelit, ei se mikänä täydellinen ohjelma ole kuitenkaan. Jotkut vanhat pelit eivät toimi laisinkaan sen kautta. Ja koska kyseessä on jonkinlainen emulaattori, vähän "paremmat" vanhat pelit nykivät. Vaikka toisaalta on siinä pienen retrotouhun makua kummiskin. Miten luulette vanhojen pelien toimineen sen ajan vanhoilla koneilla? ^__^

-Grey-

Tatu Peltola [19.05.2003 19:29:28]

#

No.. voithan sä käynnistää sen DOS-tilaan!
Painat siinä koneen käynnistyessä F8-näppäintä ja valitset siitä "Vain komentokehote"

Ja kun haluat taas Windowsiin, käynnistät koneen uudestaan (Ctrl+Alt+Del) tai annat käskyn WIN

Grey [19.05.2003 20:33:39]

#

lainaus:

No.. voithan sä käynnistää sen DOS-tilaan!
Painat siinä koneen käynnistyessä F8-näppäintä ja valitset siitä "Vain komentokehote"

Ja kun haluat taas Windowsiin, käynnistät koneen uudestaan (Ctrl+Alt+Del) tai annat käskyn WIN

DOSsiin 15 minuutiksi, Windowsiin minuutiksi, taas DOSsiin, Windowsiin, DOSsiin. Älyhoi! Minulla on Windowsissakin tekemistä, ei vain DOSsissa. Sitä paitsi DOSsissa jos peli törmää bugiin on buutti edessä, ja minä vihaan buuttaamista. Windowsissa se sentään sulkee pelin, kiitos suojatun tilan.

-Grey-


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta