Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Matemaattinen probleema...

Grey [06.05.2003 00:55:48]

#

Minulla on tässä pieni probleema. Se liittyy kyllä ohjelmointiin, mutta ei kuitenkaan mihinkään tiettyyn kieleen. Asia, minkä vuoksi kerron sen täällä yleisellä puolelle. Tarvitsen nimittäin kaavan, jota en siihen osaa itse toteuttaa. Kuitenkin, probleema on tämä.

On kappale, joka kykenee liikkumaan 32 suuntaan kääntymällä akselinsa ympäri. Oikea on numero 0, ylä on 8, vasen 16 ja ala 24. Ongelmana on se että kappale pitäisi saada liikkumaan siihen suuntaan mihin sen pää osoittaa. Käytettävissä on ulottuvuudet X ja Y.

Siis pelkkä kaava tarvittaisiin. Sellainen mikä ei ole riippuvainen mistään kielestä, vaan sovellettavissa mahdollisimman monessa. Minä en ole puolen vuoden yrittämisen jälkeen ratkaissut ongelmaa laisinkaan, mutta ehkä joku putkassa ratkaisee tämän ongelman, toivon mukaan. Kiitokset jo etukäteen..

-Grey-

Juuso [06.05.2003 14:18:29]

#

Vektoreilla hoitunee: käsittele kappaletta vektorina koordinaatistossa, niin saat sille samalla hoidolla suunnan ja nopeuden.

HtH [06.05.2003 14:21:38]

#

x = x + sin(suunta) * nopeus;
x = y + cos(suunta) * nopeus;

tuon ei luulisi olevan vaikeaa toteuttaa muillakin kielillä. suunta on radiaaneina, eli oikokulma(180 astetta) on pii, ja luonnollisesti täysikulma(360 astetta) on 2*pii :)

Juuso [06.05.2003 14:27:44]

#

lainaus:

x = x + sin(suunta) * nopeus;

Jos ajattelee tuota kaavaa matemaattisesta näkökulmasta, se ei toimi xy-koordinaatistossa vaan pelkällä lukusuoralla.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta