Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kannettavaa ostamassa

Sivun loppuun

hunajavohveli [11.12.2007 16:58:48]

#

Olen tuossa jonkun aikaa kaavaillut uuden läppärin hankkimista ja ajattelin kysäistä, olisiko jollakulla ehdottaa jonkinnäköistä vaihtoehtoa, itse kun tunnen näitä varsin huonosti.

Varsinainen dilemma koskee käyttöjärjestelmää. Tavoitteena olisi saada koneeseen rinnakkain Windows XP Professional ja jokin Linux-distro. Linuxin olisi tarkoitus tulla pääasialliseksi järjestelmäksi, Windows ainoastaan tiettyjen ohjelmien satunnaiseen käyttöön. Windowsin asennus-CD löytyy, joten sen ei tarvitsisi tulla koneen mukana. Valmiiksi Linuxilla varustettu kannettava kävisi kyllä, mutta miten lie sellaisten huhujen paikkansapitävyys, että Windows hajottaisi Linuxin, jos se asennetaan vasta jälkeenpäin?

Saman tien olisi kiva kuulla ehdotuksia myös itse Linux-jakelun suhteen. Perus putkisvastaus on arvatenkin Gentoo, mutta pitkäaikaista Windows-käyttäjää se vähän pelottaa. :) Yleisesti ottaen en vielä tunne Linuxia juuri ollenkaan, mutta yliopiston koneilla olen tottunut käyttämään Fedoraa ja sen kanssa KDE:tä, ja ne ainakin ovat tuntuneet riittävän simppeleiltä jopa minulle.

Rautapuolen osalta ei ole erityisiä toiveita. En kaipaa älyttömiä tehoja ja uutuuspelien vaatimien härpäkkeidenkin tarve taitaa jäädä vähälle. Budjetti kiikkuu jossain tuhannen euron tienoilla.

Olisiko jollakulla esittää ratkaisua tällaiseen yhtälöön?

TsaTsaTsaa [11.12.2007 18:10:47]

#

Itse ostin syksyllä Fujitsu Siemens Amilo Pro V3205, hintaa alle 900 €, pieni ja sievä 12,1", muistia giga (nyt saa samalla hintaa jo kahdella gigalla varustettuja), Intelin Core 2 Duo 1,6 GHz sun muuta.

Kubuntua tässä pyörittelen (Vistakin on, mutta harvoin tulee sille puolelle poikettua) ja lähespä kaikki on toiminut suoraan. Näytön resoluutio ei ollut aluksi kohdillaan, mutta se korjaantui kun asensi paketin 915resolution (en nyt nimestä ihan varma ole). Kortinlukija ei linuxin puolella pelitä tai sitten en vaan osaa. En sitä kyllä ole kauheasti yrittänyt toimimaan laittaakaan kun ei pahemmin tarvetta ole.

Suosittelen.

Tumpelo [11.12.2007 19:48:43]

#

Eipä tuo mitään salatiedettä ole, katso mikä näyttäisi näppäimistön ja näytön osalta hyvälle, ja toki että rauta olisi kunnossa. Suosittelen Intelin Core 2 prosessorilla varustettua kannettavaa, giga välimuistia vähintään, niin sillä pitäisi pärjätä. Näytönohjaimethan noissa ei sovellu pelaamiseen, mutta etpä taida pelaillakaan. Näytön suhteen kannattaa olla aika tarkka, ja vaikka itse katsoa kaupassa. Pieneen tilaan pakattu lcd-näyttö on aika ongelmallinen, niinpä monien halpojen kannettavien näytöt ovat täyttä kuraa: edes suoraan edestä katsoessa värit eivät näy edes sinnepäin, saati jos katsot vähän vinosta. Mutta hyviäkin varmaan löytyy tonnin hintaluokkaan.

XP todellakin tuhoaa Linuxin asennuksen, mutta asenna XP ensin, sitten Linux. Linux tunnistaa XP:n ja tekee valikon jossa voi valita, kumman käynnistää.

Linuxin valinta on niin makuasia kuin olla ja voi... Jotkut toitottavat yhden tietyn jakelun nimeen viimeiseen asti, mutta totuus on että yksi ei ole yli muiden. Ubuntu/Kubuntu ovat helppoja ja toimivia jakeluita, jos ei halua h4x0r01d4 pahemmin.

kayttaja-2499 [11.12.2007 19:49:45]

#

Apple MacBook 998.90 €

* 13.3" TFT laajakuvanäyttö (glossy-pinta), tarkkuus: 1280 x 800.
* 2.0 GHz Intel Core 2 Duo -suoritin, 4MB L2 cache.
* 1 GB (2 x 512MB SODIMM) -keskusmuisti, 667MHz DDR2 SDRAM (PC2-5300), Maksimimuisti 4GB.
* 80 GB Serial ATA -kiintolevy, 5400 rpm.
* Combo drive (DVD-ROM, CD-RW).
* Intel GMA X3100 näytönohjain, 144MB DDR SDRAM jaettu muisti.
* Sisäänrakennettu iSight kamera.
* Yksi FireWire 400 ja kaksi USB2.0 -liitäntää.
* Gigabit ethernet, Airport Exreme Wi-Fi (802.11n draft), Bluetooth 2.0+EDR.

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=11186
http://www.apple.com/fi/macbook/macbook.html

Edit:
Todella hyvä näppäimistö vaikka se näyttää oudolta. Paaljon parempi kuin MacBook Prossa.

Pääsee työskentelemään Mac Os X Leopardin kanssa tai voihan koneeseen asentaa Windowsin tai Linuxin.

Zach [11.12.2007 21:01:47]

#

Ei Windows XP Linux-distron asennusta tuhoa, kunhan eri osioille asentaa. Windowsin käynnistyslataaja sen sijaan ei ota huomioon muita käyttiksiä, toisin kuin Linux-jakeluiden yleisimmät Grub ja Lilo. Jos käyttää vaikka Ubuntua, LiveCD:n avulla pitäisi pystyä palauttamaan Grub käynnistyssektorille siinä tapauksessa, että asensi XP:n viimeisenä.

jimi-kimi [14.12.2007 17:50:28]

#

IBM / HP joku perus läppäri vaan. Asennat ensin sen Windows XP:n ja sitten vaikka FreeBSD + GNOME / KDE. Ohjeita netissä vaikka kuinka. Toinen vaihtoehto olisi tietysti esim. Kubuntu / SuSE

Janezki [14.12.2007 19:24:52]

#

Etsin vasta kaverille läppärin ja voittajaksi hinta-laatusuhteessa taisi selvitä jompikumpi näistä:

http://www.multitronic.fi/showprod.php?prod_id­=LX.TL50X.070&b=1
http://www.multitronic.fi/showprod.php?prod_id­=LX.TL50X.119&b=1

Ja ennen kuin kukaan alkaa pätemään niin disclaimer: Jokainen käyttäjä on erilainen ja siksi jokaiselle hyvä kone on erilainen. Nämä koneet soveltui kaverille parhaiten, mutta minusta suht. hyvälaatuisia vehkeitä. Näiden koneiden huippuus on vain minun mielipide, ei totuusarvo.

tsuriga [14.12.2007 19:59:10]

#

Jos sitä on tarkoitus käyttää akun kanssa niin ymmärtämykseni on se, että Intelillä sais enempi tuota armonaikaa. Tämä siis kirjoittaen alla Acer med AMD, verkkovirralla toki. En uskalla poistaa OEM Windowsia, koska pelkään laitteesta tulevan äärettömän lyhytkäyttökestoisen kun ei enää pääse muuttamaan näytön asetuksia pitemmän akkukeston saavuttamiseksi (vai onko tähän muitakin ohjelmia kuin mukana tullut?). Muuten kirjoittelisin tätä jo jostain Linux-distrosta käsin.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta