Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ohjelmointiputka vs. Mureakuha

Sivun loppuun

SQ [27.04.2003 12:00:29]

#

Mielestäni Mureakuhassa on asiallisempaa keskustelua ja vanhempia ihmisisiä. Mikä on sinänsä hyvä että keskustelun laatu pysyy hyvin tasaisena ja lähes täydellsenä. Toisaalta ohjelmointiputkan keskustelu näyttää että se olisi suunnattu 9-16 vuotiaille. Murekuhassa keskitytään "kunnon" kieliin kuten C++ ja taas ohjelmointiputkssa QBasiciin. Eihän siinä mtään jos kiinnostaa. Ohjelmointiputkassa on kyllä enemmän koodi vinkkejä mutta lähes kaikki on joko VB tai QB. En kuitenkaan mene haukkumaan Ohjemointiputkaa huonoksi ja Mureakuhaa hyväksi molemmissa on hyvät sekä huonot puolensa. Se on vähän makuasia kummasta tykkää jos ohjelmoi C++ tai C vaihtoehtona on Murekuha jos VB tai Qb niin sitten Ohjelmointiputka.

Tässä oli minun kommenttini laittakaapa omanne.
Terveisin: SQ

mikaelh [27.04.2003 12:16:00]

#

Onhan myös PHP:lla kohtuullisen vahva asema noissa koodivinkeissä, sillä niitä on melkein yhtä paljon kuin VB vinkkejä. Itsekin ohjelmoin lähinnä PHP:llä, enkä ole tutustunut QB:hen tai VB:hen.
Ja etusivulta voisin vähän lainata:
"Tällä hetkellä Basicit, C ja C++ sekä PHP kuuluvat käytetyimpiin kieliin sivustolla, mutta toki muillakin kielillä ohjelmoivat ovat tervetulleita."
Itse en ole kyllä kovinkaan paljoa tutustunut Mureaankuhaan, joten en voi oikein verrata sitä Ohjelmointiputkaan, mutta kyllä mielestäni Ohjelmointiputka on hyvä ohjelmointiaiheinen sivusto.
Mitä nyt vielä tämän viestin kirjoittamisen loppupuolella vilkaisin Mureankuhan koodikirjastoa, niin siellä näyttäisi olevan PHP suosittu, mutta itse en kuitenkaan Ohjelmointiputkaan tottuneena oikein pidä tuosta Mureastakuhasta.

Gix [27.04.2003 12:16:25]

#

Nyt hyvänen aika käytä kumpaakin... Mutta se on totta, että ohjelmointiputkassa on eniten keskitytty Basicceihin.
C++:sta ja Delphistä on esimerkiksi aika vähän...

trinit [27.04.2003 12:59:40]

#

Se miksi Ohjelmointiputkassa on 9-16 vuotiaita - kuten SQ kirjoitti - verrattuna Mureakuhaan johtunee varmaankin siitä, että Mureakuhassa ei Basic kielellä ohjelmoivia oikein "arvosteta". Tämän takia ns. aloittelijat sitten etsivät toisen foorumin ja todennäköisesti päätyvät Ohjelmointiputkaan. Kommenttini perustan omiin kokemuksiini Mureakuhasta sekä yleiseen viestintään siellä.

C/C++ kieli on jäänyt Ohjelmointiputkassa aika pienen käyttäjäryhmän keskustelualueeksi. Jos kys. kielen osaajia saataisiin tänne lisää niin taso varmastikin nousisi.

juhaz [27.04.2003 13:21:31]

#

Joo olen huomannut, että mureakuha ei ole basic ohjelmoijien paratiisi, kun se porukka tuntuu olevan natseja täynnä ja basic on juutalaisuus ;)

Antti Laaksonen [27.04.2003 17:44:31]

#

Luulen, että sekä Mureakuha.com että Ohjelmointiputka ovat löytäneet käyttäjänsä - ja toiset seuraavat kumpaakin sivustoa. Suomenkielisiä ohjelmointisivustoja ei ole kovin monta, ja minusta on parempi että ne täydentävät toisiaan sen sijaan, että olisivat toistensa kilpailijoita.

anomizer [28.04.2003 10:36:58]

#

Tää on parempi ja selkeempi.
Sillä tämä ei ole yhtä ja ainutta foorumia.
Jos oikein muistan niin mureakuha on sellainen.

Tulilintu [28.04.2003 14:37:45]

#

Itse en tykkää Mureakuhasta yhtään koska kaikki aloittilijat nauretaan heti ulos. Vaikken itse enää ainakaan omasta mielestäni ole enää aloittelija ei sellaista viitti seurata.

Teme [28.04.2003 15:08:51]

#

Vihaan Mureakuhan foorumia, koska vastausta kirjoitettaessa ei näe sitä kysymystä ja aikaisempia vastauksia. Jos sen vaikka unohtaa tai sitä ei muista tarkkaan ni sitten pitää avata toinen selain tai palata taaksepäin, jolloin se kirjoitettu vastaus menee hukkaan.

Jos minun pitäisi viettää 2 tuntia Ohjelmointiputkassa ja Mureakuhassa, olisin Mureakuhassa 10 sekuntia ja loput täällä!

Gix [28.04.2003 16:14:19]

#

Kyllä minunkin mielestä ohjelmointiputka on parempi, mutta tosiaankin PHP ja Basicit ovat kovassa suosiossa täällä. Ei siinä mitään, mutta ehkä C++ juttuja esimerkiksi kaipaisi myös enemmän...

ollistudio [28.04.2003 16:28:44]

#

Kun mureaankuhaan lähettää neuvon niin saa naurut päälle ja irvailut toisinkuin täällä, täällä saa asiallisen vastauksen aloittelijakin!!

Vilikki [28.04.2003 17:01:41]

#

lainaus:

Vihaan Mureakuhan foorumia, koska vastausta kirjoitettaessa ei näe sitä kysymystä ja aikaisempia vastauksia.

Tuo on kyllä aika ärsyttävä piirre foorumeissa yleensäkin.

Olli Vanhoja [30.04.2003 21:14:25]

#

Mureakuha on aika huono :-)
Heh, ite haukuin sen Mureankuhan ylläpitäjälle koko sivut tuli kauhee vastarinta :-D

j.k [02.05.2003 13:35:02]

#

Minusta kummatkin sivut ovat yhtähyviä. Minä koodaan paljon delphillä, joka on mureakuhassa aika suosittukieli. Yksi huono puoli mureakuhassa kyllä on, että siellä saa odottaa vastausta pitempään..........

Olli Vanhoja [02.05.2003 16:52:50]

#

Heh ite odottelin n. 30 min ni tuli semmonen ryöppy :-D

Heikki [02.05.2003 19:37:12]

#

Täällä saa ainakin koht. nopeasti vastauksen...

Tämä foorumi on myös yksi parhaimmista foorumeista mitä olen käyttänyt (oikeastaan vain phpBB:n foorumi menee edelle...)

Ja mieluummin käytän Ohjelmointiputkaa koska täällä käsitellään enemmän VB:tä...

Jamma [06.05.2003 20:23:39]

#

lainaus:

Kun mureaankuhaan lähettää neuvon niin saa naurut päälle ja irvailut toisinkuin täällä, täällä saa asiallisen vastauksen aloittelijakin!!

Tuo on täysin totta. Itse kun menin kyselemään apua niin päälle tuli haukut ja naurut. Tuntuu aika huvittavalta, kun pistää pystyyn ohjelmointisivuston ja pistää heti haukut päälle jos lukija ei osaa. Eikö ohjelmointisivustot ole juuri sitä varten, että sieltä jotain oppisikin?

Tuo on kyllä kanssa totta, että kun olen ohjelmointiputkassa kysynyt neuvoa niin kyllä sitä olen saanutkin. Eli suuri kiitos kaikille.

Qazah [06.05.2003 21:47:46]

#

Itse kyllä pidän mureakuhasta enemmän... Se on vähän asenne kysymys, miten suhtautuu irvailuu, ja muutenkin PHP manuaali on aika kelpo paikka (vaikka harvoin itsekin muistan sieltä ensin katsoa).

Aina olen kuhasta saanut kelpo vastauksen, mitä sitten olenkin kysynyt, välillä ihan aloittelijankin asioita, tosin ei kannata kysyä suoraa koodia vaan vinkkiä vähän laajemmin.

Onhan tämä ohjelmointiputkakin ihan kelpo paikka.

shovi [07.05.2003 08:01:33]

#

Nyt on tuo aloittelijoiden irvailu testissä, kun kysyin samaa asiaa kuhasta, newsseistä ja täältä. Kerron sitten kun tulokset saapuvat.

odys [21.05.2003 11:40:20]

#

Tämä on ollut aika mielenkiintoinen ketju.. Itse eksyin ensimmäisenä Mureakuhaan ja vasta muutaman kuukauden päästä Ohjelmointiputkaan.

Kummallakin sivustolla on erilaisia piirteitä. Pidän Ohjelmointiputkan ulkoasusta himpun verran enemmän kuin Mureakuhan, vaikkakin oli outoa aluksi käyttää Ohjelmointiputkaa.

Myös tuo Mureakuhan aloittelijoille naureskelu on totta, mutta tuntuu, että Mureakuhan aloittelijat eivät osaa esittää kysymyksiä eivätkä osaa omaa äidinkieltään sana "Miksi" on kirjoitettu "MIXX" jne. Henkilökohtaisestikkin tämä häiritsee minua todella paljon, eikä tämän tyyppisille kyselijöille viitsi muuta kuin nauraa. Ohjelmointiputkassa aloittelijatkin kirjoittavat asiallisesti kysymykset.

Kyllä Mureakuhassakin saa kunnolla vastauksia ja joskus voi saada hieman laadukkaampaakin apua jos vain osaa esittää kysymyksen oikealla tavalla. Maine on myös tärkeä asia.. sekin auttaa jo saamaa kunnon vastauksia. Mainetta ei kannata pilata teinimäisellä ja peelolla käytöksellä. Jos kuitenkin onnistuu pilaamaan maineensa kunnolla.. suosittelen nimimerkin vaihtoa :P

Voisin kirjoittaa tässä vielä paljon asiaa, mutta loppujen lopuksi Mureakuha ja Ohjelmointiputka ovat loistavia sivustoja ja antavat hyvin apua ohjelmoinnin aloittavalle tai hieman edistyneemmällekkin. Tämmöisiä sivustoja lisää vielä!

Large [21.05.2003 20:25:32]

#

Joo! Kyllä Ohjelmointiputka on selvästi tasokkaampi. Ite olen aloittelija ja ole saanut nopeat vastaukset mieltä kaivaviin asioihin.

Mä löysin kyllä Ohjelmointiputkan ensin, mutta Mureakuhan ulkoasu on mun mielestä kyllä hienompi..

progo [24.05.2003 13:27:17]

#

Tekninen mielipide: Mun mielestä Antin omatekemä foorumi pitää paikan hyvänä ja mua ärsyttää todellakin se, että useissa (valmis)foorumeissa pitää klikata erillinen ikkuna auki jos haluaa vastata.. Sanon että tämän foorumin moottori on paljon järkevämpi kuin murean kuhan vastaava (paskaläjä)

arcatan [24.05.2003 13:38:54]

#

Joo, täytyy sanoa, että tämä Antin foorumi on varsin koruton ja yksinkertainen. Ja erittäin hyvä niin. Valmiissa foorumeissa tyyliin YaBB ja phpBB, sivu tuppaantuu täyteen tavaraa, mutta tässä foorumissa sivulla on vain se mitä tarvitaan.

Tumpi [24.05.2003 13:49:10]

#

Sanotaan vaikka näin, että Ohjelmointiputka on Suomi ja Mureakuha Ruotsi.

weicco [26.05.2003 19:34:24]

#

Piti ihan logata tänne, että pääsen sanomaan tämän:

Tällainen vertailu on typerä, koska näissä ei yleensä harrasteta kovinkaan objektiivista näkemystä, vaan kirjoitetaan ihan mitä sylki suuhun tuo. Yleensä ei viitsitä pahemmin edes tutustua asioihin, vaan toistetaan mitä naapurin Jamppa sanoi.

No mutta en pitäisi Ohjelmointiputkaa ja Mureakuhaa kilpailijoina. On totta, että Mureakuhassa ei saa vastausta välillä kovinkaan helposti, mutta silloin kannattaa ensin vilkaista peiliin ja tarkistaa, mitä tuli kysyttyä. Jos kysymys on mielestäsi asiallinen ja vastaus ei, voit huoletta syyttää vastaaja, mutta älä syytä koko foorumia. Jos taas et saanut vastausta, voit olettaa, että kysymystä ei huomattu, tai kukaan ei osannut vastata. Foorumi täyttyisi nimittäin hyvin nopeaan, jos jokainen kirjoittaisi kysymykseen "en tiedä".

Ohjelmointiputkasta en osaa vielä sanoa mitään, enkä varmaan tulekaan sanomaan. Tällaiset kinastelut ovat turhia. Kritiikki on aina tervetullutta, mutta kohdistetaan se paremmin ja kerrotaan se asianomaisille, eikä jupista selän takana.

Eipä muuta.

pikkumyy [26.05.2003 19:53:30]

#

Kilpailu on hyvästä. Lykkyä Ohjelmointimutkalle, ja pitkää ikää!

nomic [04.06.2003 15:23:03]

#

mureakuhaa sekä ohjelmointi putkaa ei voi oikeastaan vertailla koska kummallakin on omat vahvuutensa:
ohjelmointi putkan vahvuus on sen ystävällisyys

jos treenailee ja kirjoittelee basiceilla niin ohjelmointi putka on silloin parempi vaihto ehto

mutta jos olet C miehiä (tai naisia) niin sitten ehkä ennemmin toi mureakuha
ja mureakuhassa on kyllä niitä jotka nauravat aloittelijoille mutta
kaikki ei naura monet haluavat opettaa myös
itse olen oppinut kummankin foorumin avulla Qbasicista sekä
c++:sta jotakin ja voishan kaikki qbasic immeiset mennä katsomaan mureakuhaa ja kertoilemaan omia vinkkejä jotta sinne saataisiin paremmalle alustalle toi qbasic ja sitten sama c:n harrastelijat voisivat mureakuhasta tulla täällä käymään ja kertoa omia vinkkejä sekä kaikki voisivat jakaa omat tietonsa sekä taitonsa sovussa

esimerkiksi weicco on mureakuhassa tuttu näky ja aina hänen vastauksistaan olen oppinut jotain (kiitos weicolle)
sama kuin täällä antti laaksonen hänenkin vinkeistään olen oppinut paljon
eli ei kaikki ole niitä jotka nauravat myönnän vielä itsekin olevani aloittelija
olen Qbasicia kirjoitellu n.1½ vuotta mikä ei ole pitkä aika
mutta olen aina yrittäny yrittää ymmärtää vinkkejä
ja joka päivä 11-14 H (sekä täällä pitää käydä kirjoittelemassa)
mutta c++ ei ollut minulle oikea vaihtoehto ekaksi kieleksi
jotenka se jäi ja Qbasic tuli ja on tullut ollakseen :D
sen takia ehkä pidän enemmän ohjelmointi putkasta :D

pyydän anteeksi pitkää viestiäni
mutta haluan vain kertoa mielipiteeni (vaikealla tavalla kylläkin )

Vilikki [04.06.2003 17:28:36]

#

lainaus:

pyydän anteeksi pitkää viestiäni
mutta haluan vain kertoa mielipiteeni (vaikealla tavalla kylläkin )

eihän siinä mitään, pitempiäkin viestejä on muistaakseni täällä nähty...

Olli Vanhoja [05.06.2003 16:27:58]

#

lainaus:

Piti ihan logata tänne, että pääsen sanomaan tämän:

Tällainen vertailu on typerä, koska näissä ei yleensä harrasteta kovinkaan objektiivista näkemystä, vaan kirjoitetaan ihan mitä sylki suuhun tuo. Yleensä ei viitsitä pahemmin edes tutustua asioihin, vaan toistetaan mitä naapurin Jamppa sanoi.

No mutta en pitäisi Ohjelmointiputkaa ja Mureakuhaa kilpailijoina. On totta, että Mureakuhassa ei saa vastausta välillä kovinkaan helposti, mutta silloin kannattaa ensin vilkaista peiliin ja tarkistaa, mitä tuli kysyttyä. Jos kysymys on mielestäsi asiallinen ja vastaus ei, voit huoletta syyttää vastaaja, mutta älä syytä koko foorumia. Jos taas et saanut vastausta, voit olettaa, että kysymystä ei huomattu, tai kukaan ei osannut vastata. Foorumi täyttyisi nimittäin hyvin nopeaan, jos jokainen kirjoittaisi kysymykseen "en tiedä".

Ohjelmointiputkasta en osaa vielä sanoa mitään, enkä varmaan tulekaan sanomaan. Tällaiset kinastelut ovat turhia. Kritiikki on aina tervetullutta, mutta kohdistetaan se paremmin ja kerrotaan se asianomaisille, eikä jupista selän takana.

Eipä muuta.

Kuhan Vweicco tuli mesoamaan tänne :-)
hmm... riipuu tietenkin mitä Kuhasta etsii C++:sasta. Itelle oo siitä osiosta ollu pahemmin siellä hyötyä.

weicco [05.06.2003 20:13:05]

#

Noh.. En pitäisi itseäni pelkästään "Kuhan weiccona". Olen n+1 muullakin ohjelmointivoorumilla pölisemässä, sekä soumalaisilla, että lontoolaisilla. :)

Minullekaan ei Kuhan C++ osiosta ole ollut paljoa hyötyä, ei sen puoleen Ohjelmointiputkankaan :P

Olli Vanhoja [05.06.2003 22:21:29]

#

mutta uskompa,että apua loppuenlopuksi kummastakin sivustosta on aloittelevalle koodarille ;-)

odys [26.06.2003 03:55:16]

#

Ja mikseipä edistyneemmillekkin koodareille?
Kuhassa ainakin on todella laadukkaita koodinpätkiä.

odys [26.06.2003 03:55:33]

#

Mutta löytyyhän sieltä tietenkin niitä huonojakin!


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta