Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Tälläinen peli olisi suunnitteilla...

Sivun loppuun

Grey [31.03.2003 02:07:07]

#

Kuten otsikko sanoo, on minulla tässä ollut pitemmän aikaa peli suunnitteilla. Tarkemmin sanoen rooli/seikkailupeli ja sen lisäksi vielä verkossa/internetissä toimiva. Se miten se toimisi sitten tuolla tapaa, ideani olisi tälläinen. Pelille joko syötetään toisen koneen IP, missä on myös se peli, tahi annetaan sivusto, mistä löytyy tietynlainen IP - lista, mistä voi valita haluamansa pelikumppanin/kumppanit.

Sivustolla ei tarvitsisi olla vakinaista serveriä, vaan sellainen sivun voisi itse luoda. Kun käyttäjä tulee tälläiselle sivulle, ja jos hänellä on vastaanotto päällä, niin hänen nimensä listalta valinnut voi ryhtyä tämän kanssa pelaamaan sitä sitten. Mikäli vastaanottajan pelinjohtaja (selostan myöhemmin tarkemmin) hyväksyy pelaajan mukaan.

Kieltämättä tuossa on jotain tietoturvariskejä, mutta nehän voidaan sitten tiiminä eliminoida. Jep, tiimityöskentelyä olenkin ajatellut tuon pelin kanssa. Yksin kun minun on sitä turha edes yrittää toteuttaa.

Mutta millainen sitten peli olisi? Rooli/seikkailupeli. Kuten moni muukin, mutta ensinnäkin ilmainen ja sen lisäksi se ei tarvitse omaa serveriä, vaan toimii tuollaisen listasivu avulla, tahi syöttämällä IP käsin. Mutta kuten ylempää sanoin, pelijohtaja on se joka hyväksyisi saako pelaaja tulla mukaan.

Ja miten pelinjohtaja systeemi toimii, on se simppeli. Peli-istunnon perustajalla on sellaiset oikeudet ja niillä kenelle hän antaa sellaiset. Tämä sitten tallentuisi joko käyttäjän koneelle tai halutessa vaikka verkkoon. Ja jos pelaaja käyttäytyy huonosti, pelinjohtaja voisi potkia hänet sitten pois pelistä.

Itse peli sjoittuisi johonkin fantasiamaailmaan, kyllä vain. Tai, noh, se riippuu vähän haluaako pelinjohtaja käyttää peruskarttaa. Niin, pelissä kun voisi olla yksi perusmaailma, mutta myös mahdollisuus laatia muunkinlaisia maailmoja. Ja noita maailmoja saisi sitten muokata lähes loputtomiin. Perustavaroiden ja vihollisten lisäksi voi myös teetättää niitä lisää. Myös NPC - hahmoja voisi jotenkin scripteillä luoda. Omanlaisten grafiikoiden ja äänien lisääminen voisi olla myös mahdollista.

Eli pelin ideana on tarjota verkon tai internetin välityksellä tapahtuvaa pelaamista. Ja perusasioiden lisäksi myös mahdollisuude lisätä omiakin asioita. Mikäli sellaisia on sitten muuten lisätty, siitä tulee ilmoitus niille pelaajille ketkä liittyvät istuntoon. Ja mahdollisuus ladata ne sitten omalle koneelleen.

Suunnitelma on melkoisen laaja, ja ehkä vaikeakin, mutta varmasti valmiina hyvinkin antoisaa ajanvietettä. Varsinaista juonta ei ole, vaan sen voisi järjestää itse pelinjohtaja. Jep, peli missä on mahdollisuus vaikuttaa sellaiseen ihan oikeasti.

Jotenka jos löytyy halukkaita henkilöitä, ketkä osaavat muuten C/C++, voivat ilmoittaa halukkuutensa tämän projektin kanssa. Visual Basicin osaajia en huoli. En nimittäin usko tuon kielen tulevaisuuteen ensinnäkään, ja sitä paitsi C/C++ on helpommin portattavissa toiseen järjestelmään (ja tämä henkilön suusta, joka taisi haukkua Linuxin.. Eh..).

Mutta kuitenkin. Yhteyttä saa ottaa mailitse ja tässäkin voi jutella, että esittää parannusehdotuksia että ideoita, kunhan ne ovat asiallisia.

-Grey-

PS. Offtopic.. Onko kukaan nähnyt missään kaupassa Oboyn minttukaakaota? Jämsästä sitä ei ainakaan löydy..

Antti Laaksonen [31.03.2003 18:56:04]

#

Ideasi ei ainakaan ole turhan vaatimaton. Sopivien ohjelmoijien löytäminen mukaan voi olla vaikeampi juttu, varsinkaan kun VB-väki ei kelpaa. ;)

Veltto [31.03.2003 19:00:24]

#

Oboyn minttukaakaot on varmaankin vedetty pois kaupoista, koska sitä ei löydy Järvenpäästäkään. :)

Tomix [31.03.2003 19:18:49]

#

Jep jep, oot ilmeisesti ammattilaisena tutustunu jo www.suomipelit.com :iin , erityisesti keskustelu palstan projektit osioon, mutta olkoon tuo vihjeenä muillekin... Oboyn minttukaakaota? Koskas se on syntyny? o_O

thefox [31.03.2003 21:55:14]

#

Hattua nostan jos tuo projekti joskus valmiiksi tulee, roolipelit ovat vaikea laji.

Grey [31.03.2003 22:20:11]

#

lainaus:

Jep jep, oot ilmeisesti ammattilaisena tutustunu jo www.suomipelit.com :iin , erityisesti keskustelu palstan projektit osioon, mutta olkoon tuo vihjeenä muillekin...

Vilkaisin sivustoa, ja totesin että tuttu paikka on. Joskin viimeksikään siellä käydessäni en valitettavasti mitään uutta oppinut. Noh, täytyy katsoa sitten joskus myöhemmin tarkemmin..

lainaus:

Oboyn minttukaakaota? Koskas se on syntyny? o_O

Kyllä sitä taisi kerran olla..

lainaus:

Hattua nostan jos tuo projekti joskus valmiiksi tulee, roolipelit ovat vaikea laji.

Projektin valmistuminen riippuu siitä saanko kokoon C/C++ osaavan porukan. Ja eivätkä roolipelit ole niin vaikea laji. Niihin pitää vain tutustua jonkin aikaa (lue vuosia)..

-Grey-

Antti [01.04.2003 16:12:11]

#

Hmmh... ideanasi on siis luoda verkkopeli... ei ihan uusi idea. Lähes jokainen markkinoilla oleva peli toimii verkossa tänäpäivänä.

Verkkoliikenteen valmiit luokat löytyy niin javalle kuin c++:lle - tosin yhteyksien (socketien) hallinta on hieman kinkkistä molemmissa tapauksissa.

Sinun pitäisi ensiksi tehdä periaatepäätös mitä verkkoprotokollaa aiot käyttää ja suunnitella sen päälle keskusteluprotokolla. Samoin yhteyksien rakenteellinen suunnittelu (kuka keskustelee ja kenen kanssa ja mitä kautta).

Jotta voit edellä mainitut suunnitelmat tehdä joudut ensiksi määrittelemään pelin toiminnallisuuden, jotta tiedät mitä missäkin vaiheessa lähetetään.

Netistä löytyy melkoinen määrä eri pelien lähdekoodia jos vain jaksat selailla hieman, joista saat suoraan pelin palvelin-asiakas rakenteen.

Eri asia sitten on se mitä tietoa verkossa kuljetetaan ja kuinka synkronoit eri asiakkaat reaaliajassa huomioon ottaen asiakkaan verkon nopeuden/hitauden eli vasteaikojen synkronointi.

Onnea pelisuunnitteluun. Varaa riittävästi aikaa ja kärsivällisyyttä.

Heikki [01.04.2003 19:29:59]

#

Idea kuulostaa todella kunnianhimoiselta. Itse en kyllä C++ osaaja ole, joten en voi auttaa...

Jos jotain tulee joskus valmiiksi, voisin betatestata :D

Toivotan onnea pelin kehitykselle...

Grey [01.04.2003 20:44:00]

#

Antti, taisin mainita tuossa että haen yhteistyökumppaneita tätä projektia varten. En tietoa siinä miten tälläinen tehdään. Varsinkin kun satun olemaan parempi suunnittelemaan kuin toteuttamaan..

-Grey-

uttumuttu [04.04.2003 20:28:15]

#

Hei Grey,

Pakko sanoa, että minullakin on ollut jo pitkän aikaa suunnitteilla samanlainen peli. Olen suunnitellut sen ominaisuuksia esim. suihkussa ja öisin sängyssä, kun en ole saanut unta. Serveri-ideasi kuulostavat mielenkiintoiselta, ja poikkeavat omista alkuperäisistä suunnitelmistani merkittävästi, mutta muutoin liikumme suunnilleen samoilla linjoilla. Laajennettavuus on jo pitkään ollut olennainen osa kaikkia moderneja pelejä, ja hyvät nahkaratkaisut tulevatkin ratkaisemaan pelisi tulevaisuuden, oletan.

Joku taisikin jo vinoilla projektin laajuudesta, mutta kuten mainitsit, online-pohjainen roolipelihän on pelkkää noppasääntöjen ja karttojen luomista, kunhan edellämainittuihin on ensin tutustunut esim. vuosien livepelaamisella kavereiden kesken.

Vihdoinkin ohjelmointiputka on siirtynyt pois amatöörimaisista mato- yms. pikkupeleistä, ja astunut ammattimaiselle tasolle eli suunnittelemaan MMORPG-projekteja. Voiko tätä yhteisöä muuta kuin olla ihailematta?

Ai niin Grey, olen kiinnostunut projektista. Olen koodannut C/C++-kielillä viisi vuotta ja risat. Ota yhteyttä, niin sovitaan vaikka irc-miitistä. Luulen, että muutama roolipelikaverinikin voisi olla kiinnostunut sääntöjen yms. suunnittelemisesta.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta