Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Syyttä suotta buuttaileva kone :(

Sivun loppuun

tuobbi-89 [18.02.2003 11:45:59]

#

Minulla on lähes upouusi (lokakuussa 2002) ostettu tietokone. Alussa kone toimi loistavasti, mutta marras-joulukuun välissä ilmeni ongelma: koneeni alkoi buuttailla ilman mitään loogista syytä itsestään. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että saatan olla esim. irkkailemassa, surffailemassa, tms., mitään virheilmoituksia ei ole tullut eikä kone ole jumittunut vaan toiminut ihan normaalisti.. kunnes... PING! ...koneeni näyttö pimenee äkillisesti ja kone käynnistyy uudelleen. Tämä on, kuten arvata saattaa, _erittäin ärsyttävä_ ongelma. :(

Vielä marras-joulukuussa ongelma oli harvinainen, mutta nyt tahti on ikään kuin alkanut kiihtyä, ja tällä hetkellä tuon kuvaukseni kaltaisia buutteja saattaa tulla kaksi tai kolmekin kertaa päivässä. Olen tarkistanut koneeni läpi moneen kertaan virus- ja spywarentorjuntaohjelmilla. Mitään epäilyttävää ei ole löytynyt kummallakaan sovelluksella. Mikä siis nyt neuvoksi? Olisin _todella_ kiitollinen, jos joku osaisi auttaa. Ja kysykää ihmeessä, jos tarvitsette mitä tahansa lisätietoja! :)

TeeVee [18.02.2003 12:50:48]

#

Oletko päivittänyt torjuntaohjelmat? Käyttöjärjestelmä? Formatoiminen ja koneen ohjelmien uudelleenasentaminen auttaa varmasti, jos ei niin sitten suoraan liikkeeseen mistä kone on ostettu.

Itseasiassa en ole samanlaiseen ongelmaan törmännyt, mutta webmaailmassa on hieman edes samanlainen ongelma. http://www.webmaailma.com/keskustelu/index.php?board=14;action=display;threadid=879;start­=0;boardseen=1
Tuo tuskin auttaa, mutta laitoinpa vaan.

tuobbi-89 [18.02.2003 13:00:36]

#

No juu, kyllä minäkin tuota formatointia ajattelin, mutta koneelle on imuroitu niin paljon erilaisia ohjelmia, että niiden uudelleenasennus olisi varsin tuskallinen homma. :(

edit: Tyhmä kysymys, mutta tarkoittaako kiintolevyn formatointi käytännössä siis sitä, että koko koneen kiintolevy tyhjennetään? Eikös silloin pitäisi asentaa käyttöjärjestelmäkin uudestaan?

Pekka Kauppila [18.02.2003 15:45:53]

#

Minulla oli tässä taannoin vastaavanlainen ongelma, mutta se "hävisi" ahkeran käyttöjärjestelmän ja muiden oleellisten ohjelmien ja ajurien päivittämisen myötä ja poistamalla vakoiluohjelmat ja muut syöpäläisten. En kuitenkaan saanut koskaa selville mistä se johtui. Se "ongelma" vain sitten hävisi.

Sami [18.02.2003 16:29:30]

#

Olen itsekin törmännyt samaan ongelmaan joskus. Tosin se ei ollut kotona vaan koulussa ja tapahtuessaan se tapahtui aina hieman ennen kolmea iltapäivällä, noin tunnin koneen käynnistämisen jälkeen.
En tiedä syytä siihen miksi tuo tapahtui, mutta eipä siitä enää haittaakaan ole (kurssi jolla jouduin käyttämään sitä konetta, loppui vuodenvaihteessa)

tuobbi-89 [18.02.2003 16:55:35]

#

lainaus:

Minulla oli tässä taannoin vastaavanlainen ongelma, mutta se "hävisi" ahkeran käyttöjärjestelmän ja muiden oleellisten ohjelmien ja ajurien päivittämisen myötä ja poistamalla vakoiluohjelmat ja muut syöpäläisten. En kuitenkaan saanut koskaa selville mistä se johtui. Se "ongelma" vain sitten hävisi.

Jaa-a.. ei kai sitä sitten auta muuta kuin kokeilla, kun olen epätoivoinen! :D Koetan aluksi vaikka käyttöjärjestelmän päivittämistä. :)

trinit [18.02.2003 17:55:15]

#

lainaus:

... koneeni alkoi buuttailla ilman mitään loogista syytä itsestään. ... Olisin _todella_ kiitollinen, jos joku osaisi auttaa. Ja kysykää ihmeessä, jos tarvitsette mitä tahansa lisätietoja! :)

Koska on noin uudesta koneesta kyse niin siinä ilmeisesti on Windows XP ?

Ongelma voi johtua silloin XP:n automaattisesta uudelleenkäynnistymisestä. Jos sinulla on XP niin ruksipa seuraava asetus pois (ohjeet eng. kieliselle Windows XP Professional:lle):

Control Panel -> Performance And Maintenance -> System -> Advanced välilehti > Startup And Recovery osiosta painat Settings painiketta -> System failure osiosta otat ruksin pois kohdasta "Automatically restart" jos se siinä on

Lisäksi kaikki käyttöjärjestelmään liittyvät päivitykset kannattaa asentaa kuten esim. SP-paketit.

tuobbi-89 [18.02.2003 18:40:17]

#

Juu, on Windows XP. Mutta mitä on suomeksi Performance and Mainteinance? :P

edit: Löytyi. Kiitos paljon! Toivottavasti ongelma ratkesi! :)

Pekkuli [18.02.2003 23:33:34]

#

Minulla oli kerran samanlainen ongelma. Koneen lämmetessä jotkin liittimet(?) eivät enää koskeneet toisiinsa. Kone koki tämän kuin sähkökatkona ja päätti käynnistää uudelleen.

Koulunkin tietokoneella oli samantyylinen, mutta hauskempi ongelma. Joskus koneen sisältä kuului rätinä, joka toi mieleen kovalevyn jonka sisällä on hiekkaa, ja kone päätti buutata. ATK-opettajakin nauroi kuullessa kyseisen äänen.

Olli Vanhoja [19.02.2003 00:48:27]

#

lainaus:

Minulla oli kerran samanlainen ongelma. Koneen lämmetessä jotkin liittimet(?) eivät enää koskeneet toisiinsa. Kone koki tämän kuin sähkökatkona ja päätti käynnistää uudelleen.

Jos noin on suosittelen pikaista tuulettimien lisäysyästä, koska tuossa tapauksessa koneen sisä lämpö on vähintään 50 astetta ja itselläni on 20 noin pienen on turha tavoitella, mutta normaali lämpö on sellaiset 25-30C

---

Varmaan ylikuumenee oli sama ongelma ennen. Emo käynnistää uudellen jos lämmöt nousee liikaa.

---
XP = eXtra Performance = eXtra Problems

progo [19.02.2003 08:05:40]

#

lainaus:

XP = eXtra Performance = eXtra Problems

XP = eXtra Paska ;)

TeeVee [19.02.2003 09:49:31]

#

tuobbi=Kyllä formatoimisessa KAIKKI menee. Silloin jos käynnistät koneen, se ei tee yhtikäs mitään. Käynnistyslevykkeellä sitten taas se asentaminen lähtee rullaamaan.

tuobbi-89 [19.02.2003 10:45:05]

#

lainaus:

tuobbi=Kyllä formatoimisessa KAIKKI menee. Silloin jos käynnistät koneen, se ei tee yhtikäs mitään. Käynnistyslevykkeellä sitten taas se asentaminen lähtee rullaamaan.

Sitähän minäkin. :-) Onneksi siihen ei nyt ilmeisesti tarvinnut ruveta. Katsotaan, buuttaileeko kone vieläkin, ja jos buuttailee, niin formatointi vaan käyntiin! xD

TeeVee [19.02.2003 10:51:04]

#

Minä olen formatoinut konetta aika usein ja koneesta tulee kuin uusi kun se formatoidaan :D

tuobbi-89 [19.02.2003 11:07:18]

#

Nyt muuten ilmeni uusi ongelma. Kone tavallaan buuttailee edelleen, mutta tällä kertaa, kun automaattinen uudelleenkäynnistys oli kytketty pois, saatiin sen sijaan (toivon mukaan) hyödyllistä tietoa siitä, miksi Wintoosa buuttailee. Eteeni tuli yhtäkkiä ns. "pysäytysvirhenäyttö" (valkoista tekstiä sinisellä taustalla), jonka alku pitkästä tekstilitaniasta näytti tältä:

"Havaittiin ongelma, ja Windows sammutettiin tietokoneelle aiheutuvien vahinkojen välttämiseksi:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

...blaablaablaa"

Ilmeisesti jonkin ohjelman ajurit siis eivät kelpaa Wintoosalle. Mutta minkä ajurit? Näytönohjaimen? Printterin? (tuskimpa xD) Mitä te luulette?

trinit [19.02.2003 14:27:57]

#

lainaus:

Ilmeisesti jonkin ohjelman ajurit siis eivät kelpaa Wintoosalle. Mutta minkä ajurit? Näytönohjaimen? Printterin? (tuskimpa xD) Mitä te luulette?

Mitäs teit ennenkuin tuo virheilmoitus tuli?

tuobbi-89 [19.02.2003 14:58:54]

#

lainaus:

lainaus:

Ilmeisesti jonkin ohjelman ajurit siis eivät kelpaa Wintoosalle. Mutta minkä ajurit? Näytönohjaimen? Printterin? (tuskimpa xD) Mitä te luulette?

Mitäs teit ennenkuin tuo virheilmoitus tuli?

Ihan sitä tavallista.. irkkailin, muistaakseni.

Vilikki [19.02.2003 16:52:47]

#

lainaus:

Minulla oli kerran samanlainen ongelma. Koneen lämmetessä jotkin liittimet(?) eivät enää koskeneet toisiinsa. Kone koki tämän kuin sähkökatkona ja päätti käynnistää uudelleen.

Minulla on päinvastainen ongelma... ;-) ...paitsi että sähkökatkoa ei tule... kyse on prossun tuulettimesta, joka käynnistyy vasta, kun lämpö kotelossa nousee muutaman asteen...

Olli Vanhoja [19.02.2003 19:41:40]

#

hmm... emo rikki tai ei tue näytönohjaintasi.

tuobbi-89 [19.02.2003 20:14:23]

#

lainaus:

hmm... emo rikki tai ei tue näytönohjaintasi.

Jaa. No entäpä ratkaisu? :(

mikko [19.02.2003 20:28:17]

#

lainaus:

emo rikki tai ei tue näytönohjaintasi.

Tukemattomuudesta tuskin on kyse, jos kone on joskus toiminut samalla kokoonpanolla kunnolla.

Alkuperäiselle kysyjälle suosittelisin sitä Windowsin uudelleenasennusta. Jos ei auta, niin kannattaa vaikkapa ottaa yhteyttä koneen myyjään (tai puhelintukeen, tuskin olet konettasi kuitenkaan itse kasannut..) jos oma ymmärtämys on noin hataralla pohjalla. Ilkeitä ratkottavia nuo tuollaiset satunnaiset oudot ongelmat, onnea vaan sinulle..

tuobbi-89 [19.02.2003 20:30:13]

#

lainaus:

lainaus:

emo rikki tai ei tue näytönohjaintasi.

Tukemattomuudesta tuskin on kyse, jos kone on joskus toiminut samalla kokoonpanolla kunnolla.

Alkuperäiselle kysyjälle suosittelisin sitä Windowsin uudelleenasennusta. Jos ei auta, niin kannattaa vaikkapa ottaa yhteyttä koneen myyjään (tai puhelintukeen, tuskin olet konettasi kuitenkaan itse kasannut..) jos oma ymmärtämys on noin hataralla pohjalla. Ilkeitä ratkottavia nuo tuollaiset satunnaiset oudot ongelmat.

Joo-o... tuo Windowsin uudelleenasennus vain saattaa olla vähän hankala juttu, kun Windows oli valmiiksi asennettuna tähän koneeseen sitä ostettaessa. :D Eli minulla ei siis ole Wintoosaa CD:llä. :(

mikko [19.02.2003 20:32:54]

#

lainaus:

Eli minulla ei siis ole Wintoosaa CD:llä.

Ai ai. Onko kone ostettu jostain "nyrkkipajasta"?

tuobbi-89 [19.02.2003 20:33:55]

#

lainaus:

lainaus:

Eli minulla ei siis ole Wintoosaa CD:llä.

Ai ai. Onko kone ostettu jostain "nyrkkipajasta"?

hm.. Mielenkiintoinen termi tuo 'nyrkkipaja'. :) Mutta se on ostettu Stockmannin Hulluilta päiviltä, jos niin kiinnostaa. xD

Pekka Kauppila [19.02.2003 22:35:11]

#

Voi olla aika turhauttaa kysellä sieltä enää sitä CD:tä. Kyllähän sen yleensä kuitenki kuuluisi olla koneen mukana. Päivitä muuten kaikki ajurit jos et ole vielä sitä tehnyt.

tuobbi-89 [19.02.2003 22:45:25]

#

lainaus:

Voi olla aika turhauttaa kysellä sieltä enää sitä CD:tä. Kyllähän sen yleensä kuitenki kuuluisi olla koneen mukana. Päivitä muuten kaikki ajurit jos et ole vielä sitä tehnyt.

Hm... selvä. Mitähän ajureita niitä on? Näytönohjaimen ainakin. Mitäs muita...

edit: Lataan muuten tässä parhaillaan Windows XP:hen kaikkia mahdollisia päivityksiä, mitä oli saatavilla. Toivottavasti ne auttaisivat...

Antti [20.02.2003 13:54:29]

#

Yleisin vika on koneen buutatessa itsekseen on raudassa - ei käyttiksessä.

1. Virtalähde - Jos virtalähteen antama teho on esim 300W ja kone käyttää lisälaitteineen 350W - tulos on selvä.

2. Muistit - Hyvin yleinen "butterfly" muistipiirissä voi aiheuttaa käyttöjärjestelmälle "bluescreenin". Nähty usein.

3. Emo - Emppa on jossain vaiheessa lämmennyt hyvin ja aiheuttanut vikaa piirisarjalle (kävi meillä kuukausi takaperin) kone buuttaili itsekseen ja tarjoili muutenkin outoja virheilmoituksia. Vaihdoin emon - ja ongelmat hävisi laakista.

tuobbi-89 [20.02.2003 14:58:29]

#

1. Hyvä ajatus - täytyypä selvittää....
2. butterfly = ??
3. Kuulostaa vaivalloiselta tuo emon vaihto, mutta ihan varteenotettava vaihtoehto. ;)

snakari [20.02.2003 15:06:06]

#

ja jos ostit sen koneen vähän aikaa sitten niin onhan kai jotku takuut voimassa jos emo on paskana

N [20.02.2003 19:26:32]

#

Mullakin oli sama ongelma xpeellä mutta se johtui siitä että konetta oli kellotettu liikaa joten piti kellotaajuutta alentaa :)

Antti [21.02.2003 13:09:53]

#

Ensimmäisen vaihtoehdon voit testata irrottamalla jotain laitteita (esim. USB vempaimia) tai verkko korttei yms. muuta perustoiminnalle tarpeetonta ja leikkiä sitten hetken koneella ja katsoa kaatuuko se.

Kaverilla yksi kone ei jaksanut bootata 250W virtalähteellä. Joutui aina ottamaan näppiksen irti boottauksen yhteydessä. (No se korjattiin...)

Toisen vaihtoehdon voit tarkistaa erilaisilla diagnosointi ohjelmilla (AShampoolta löytyy muistaakseni jotain http:/www.ashampoo.com olisikohan ollut winoptimizer???)
Butterfly on viallinen muistipaikka muistipiirillä ja se on korjaamattomissa - ainoa tapa on vaihtaa muistikampa - jos takuu on voimassa niin se menee takuuseen.

Olli Vanhoja [22.02.2003 11:12:08]

#

Todennäköinen vika olisi varmaan tuo piirisarja. Usein miten ainakaan Asuksen eot ei edes käynnisty ilman tarpeeksi tehokasta poweria.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta