Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointiputka: Kommenttikieligallup

Sivun loppuun

uttumuttu [10.01.2003 10:52:05]

#

Olisin todella kiinnostunut millä kielillä kommentoitte koodinne... Kun tuo gallup näyttää valtaosan kommentoivan jollain muulla kuin suomella tai englannilla.

Sose [10.01.2003 13:53:12]

#

Kommentoin suomeksi, jos kommentoin. Miksi tämä on muuten Ohjelmointiputka-alueella? Galluppihan on Ohjelmointiputkan, mutta kysymys tuskin liittyy Ohjelmointiputkaan kovin paljon.

~Sose~

snakari [10.01.2003 14:17:42]

#

No ei todellakaan liity. Voisi vaihtaa yleiseen keskusteluun. Mut suomeksi kommentoi, jos kommentoin. Englanti on vähän heikompaa nii ei kehtaa kommentoida sillä ;)

Antti Laaksonen [10.01.2003 14:24:05]

#

Joku neropatti oli näemmä lyönyt gallupiin yli 150 vastausta kolmannelle vaihtoehdolle. Mutta nyt ylimääräiset on poistettu, ja gallupin pitäisi olla suunnilleen todenmukainen. Pitää varmaan laittaa kyselykin vain jäsenille, joidenkin huvina näyttää jostain syystä olevan tulosten vääristämisen yrittäminen. Ja itse kommentoin useimmiten suomeksi.

snakari [10.01.2003 14:43:37]

#

hyvä ideahan tuo on.
ja sit kun sais vielä koodivinkkien muokkauksen..

progo [10.01.2003 14:57:34]

#

Nyt kun tästäkin tehtiin threadia.. niin mää haluaisin selittää, että mä yleensä kommentoin kahdella kielellä ihan usein myös samaan sorsaan :) kun yleensä englanniksi, ja jos ei tiedä mitä tää tarkottaa englanniksi, niin sitten suomeksi tai jää kommentoimatta <grin>

Gevil [10.01.2003 16:29:00]

#

Kommentoin suomeksi, mutta joskus tulee käytettyä englannin termejä, joita en osaa suomeksi. Sellaista upouutta tekniikkasanastoa lähinnä tulee englanniksi pistettyä.

Miten ihmeessä jollakin voi riittää aika 150 vastauksen klikkailemiseen, vähän järkevämpäänkin sitä aikaa voisi käyttää :)

thefox [10.01.2003 23:51:36]

#

Englanniksi kommentoin. Tuntuu luonnollisimmalta kun mm. kaikki muuttujat ovat englanniksi. Suomea tulee käytettyä melko harvoin. Kahdella kielellä samaan sorsaan kommentointia en harrasta... jos vaikka joskus pistää levitykseen sorsia niin ei ole muilla kiva lukea :)

Tumpi [11.01.2003 12:45:32]

#

Pitipä testata, että kuinka helppoa on vastausten manipulointi.

Helppoa kuin mikä :)

Antti, ton kysymyksen pitäis tarkistaa muutenkin kuin keksien avulla, onko kävijä vastannut. Ite vastasin 15 kertaa kohtaan "en kommentoi" ja 10 kertaa "muulla kielellä", ihan näin testimielessä.

Antti Laaksonen [11.01.2003 13:09:56]

#

Eihän tuon tuloksen manipuloiminen ole temppu eikä mikään, mutta en kuitenkaan olisi uskonut, että joillain riittää intoa näin pienen asian pilaamiseen. Siksipä kyselyn vastaaminen tulee ensi viikosta alkaen onnistumaan ainoastaan rekisteröityneille.

Blaze [11.01.2003 19:06:00]

#

Englanniks kommentoin. Tämmösissä asioissa ilmaitsen itseäni huomattavasti paremmin tuolla kolmannella kotimaisella. Tai no, okei, suomenkieliset kirosanat olis joskus ihan paikallaan :) Ja järkevien vakiintuneiden termien puutteessa mun suomenkielinenki kommentointi olis ainakin puoleks englantia.

Heikki [12.01.2003 10:04:43]

#

Itse kommentoin ainoastaan Suomeksi...

mikaelh [12.01.2003 11:08:54]

#

Suomeksi kommentoin.
Muuttajat ovat joko englanniksi tai suomeksi hieman tapauksesta riippuen.

HtH [12.01.2003 13:23:04]

#

Useimmiten kommentoin englanniksi.

Gwaur [13.01.2003 14:19:59]

#

Jos tiedän koodini menevän kansainväliseen käsittelyyn, niin pistän kommentit englanniksi, mutt ohjelmointiputkahan ei ole kansainvälinen paikka niin ymmärtänette...

anomizer [14.01.2003 16:58:33]

#

kiinaksi..se on helpompaa...
ei nyt kai...

KimmoKM [14.01.2003 17:05:07]

#

Minä en ole missään vaiheessa tottunut kommentoimaan koodiani, mutta silloin harvoin kun niin teen, kommentoin suomeksi.

kala [15.01.2003 12:57:41]

#

lainaus:

Olisin todella kiinnostunut millä kielillä kommentoitte koodinne... Kun tuo gallup näyttää valtaosan kommentoivan jollain muulla kuin suomella tai englannilla.

Luulis nyt terveen järjen sanovan että tuollaisessa tapauksessa tulokset on päin persettä. Olettaen että sitä tervettä järkeä edes löytyy.

Gallup on Suomen Gallup Oy:n tavaramerkki.

kala [15.01.2003 16:07:59]

#

lainaus:

lainaus:

Gallup on Suomen Gallup Oy:n tavaramerkki.

Onko????? Hahaaaaaaaa!!! (IMO) Suomen Gallup Groupilla ei taida olla oikeutta saada Suomen kielessä yleisesti käytössä olevaa sanaa tavaramerkikseen.

Ei mielestäni kovin hyvä vitsi, jos siksi se oli tarkoitettu.

Jos olet eri mieltä, esitä todisteesi.

Eiköhän herran ole ihan hyvä itse ottaa vaikkapa sivistyssanakirja esille ja sivistää itseäsi sanan gallup kohdalta. Huolimattomassa kielenkäytössä sanaa gallup käytetään mihin tahansa kyselytutkimukseen, vaikka todellisuudessa sana viittaa nimenomaan Gallup-yhtiön suorittamaan kyselytutkimukseen.

mikko [15.01.2003 16:08:35]

#

Eikä edes ole vitsi. Todisteet löytynevät Patenttirekisteristä.

Sitäpaitsi käytetäänhän Buranaakin yleisnimenä särkylääkkeistä. Eli tässätapauksessa tavaramerkistä on muodostunut arkikielessä käytetty sana. Kielen muodostumisen periaatteet taisivat olla ala-asteella tai jossakin?

Lare [15.01.2003 16:24:18]

#

Sori!!! Löysin nyt netistä todisteet, ja uskon asian.

Teinpähän itse virheen, pahoillani siitä olen!

Antti Laaksonen [15.01.2003 18:02:01]

#

lainaus:

Gallup on Suomen Gallup Oy:n tavaramerkki.

Näin varmasti onkin, mutta tällaisissa keskusteluissa gallup-sanan käyttö on minusta sallittavaa, kun se on muodostunut yleisesti käytössä olevaksi ilmaisuksi ja näin ollen moni ei tiedä sen olevan jonkun tavaramerkki. Ja Ohjelmointiputkassahan ei gallupia ole vaan viikon kysymys.

thefox [16.01.2003 18:07:07]

#

Larelle voinee vielä huomauttaa, että keskustelusta tulee melkoisen sekavaa jos poistat relevantteja viestejä keskeltä ketjua.

kala [17.01.2003 17:05:35]

#

lainaus:

lainaus:

Gallup on Suomen Gallup Oy:n tavaramerkki.

Näin varmasti onkin, mutta tällaisissa keskusteluissa gallup-sanan käyttö on minusta sallittavaa, kun se on muodostunut yleisesti käytössä olevaksi ilmaisuksi ja näin ollen moni ei tiedä sen olevan jonkun tavaramerkki. Ja Ohjelmointiputkassahan ei gallupia ole vaan viikon kysymys.

Nimenomaan gallup-sanan käyttö yleiskielessä ei ole suotavaa, sillä se vähentää itse tavaramerkin arvoa ja merkitystä, josta ei varmasti Gallup-yhtiökään pidä. Tiettävästi Gallup-yhtiö myös valvoo tavaramerkkinsä oikeuksia, ja näin ollen kilpailevilla yhtiöillä ei ole oikeutta käyttää gallup-sanaa kyselytutkimuksissaan.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta