Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: C64 Ohjelmointi

Sivun loppuun

Kermis [13.12.2002 20:32:41]

#

Olen tässä koittanut ohjelmoida c64 pelejä emulaattorille. Kaikki pelit ovat vain jotain PRINT "TESTI" tyyppisiä testipelejä. Mutta kuinka voisi tehdä ihan "oikeita" pelejä emulaattorille ja tallentaa ne ja pelata niitä?

thefox [14.12.2002 10:27:55]

#

BASIC:illä? Jaa-a.. en ole varmaankaan paras henkilö tähän vastaamaan, Commodore 64 tietämykseni kun on melko vähäinen.
Mitä tarkoitat "oikeilla" peleillä? Luultavasti haluat hankkia kääntäjän/assemblerin, sekä opetella jotain C64:n rakenteesta. Kääntäjiä sekä assemblereita löytyy montaa sorttia. Kaiken lisäksi C64:n käyttämän 6502 -prosessorin käskykanta on melkoisen simppeli, perusrekistereitäkin koneesta löytyy ainoastaan 3kpl.
Joten 1) opettelet C64:n perusteet (Google tarjoaa paljon hyviä sivuja) 2) opettelet 6502-asmin salat 3) väännät "oikean" pelin :)

thefox [14.12.2002 10:30:38]

#

Jaahas tuli kirjoitettua väärin kyllähän se 6510 se C64:n prosessori on. Johtui varmaan siitä että itse lueskelin joskus enemmänkin noita 6502-dokkeja kun opettelin hieman toisen vanhan koneen toimintaa.. Toisaalta eipä noilla paljoa eroakaan ole :)

Kermis [14.12.2002 13:11:31]

#

En löytänyt googlesta c64 perusteita vaikka kirjoitin vaikka minkälaisia hakusanoja :(

Kermis [14.12.2002 13:12:35]

#

Olisiko muuten mahdollista ohjelmoida NES emulaattorille pelejä? Helppohan niitä on muokata mutta olisiko mahdollista tehdä aivan omia?

Pekkuli [15.12.2002 00:55:37]

#

Kirjoitapa googleen vaikka c hacking, project 64 (Project 64:än kotisivuilta löytyy Commodore 64 Programmer's Reference Guide), "c64 coding tutorial". Näillä ehkäpä pääset alkuun. Project 64:stä löydät myös C64 User's Guiden, jolla opit ainakin tallentamaan ainakin basic-ohjelmasi.

kaviaari [08.01.2003 16:02:56]

#

yksinkertainen peli:

10 print chr$(12)
20 print "HASSUNHAUSKA PALLOPELI!"
30 print
40 print "Paina välilyöntiä kun luulet että ympyröitä on 50 tai lähellä sitä! (Sulla on 5 arvasukertaa!)"
50 input "Paina entter",a$
60 print chr$(12)
70 x=int(480*rnd)
80 y=int(640*rnd)
90 circle(x,y),30
100 m=m+1
110 if inkey$=" " and m>48 or m<52 then end
120 if inkey$=" " then k=k-1
130 if k=5 then end
140 goto 70

thefox [08.01.2003 16:20:34]

#

lainaus:

Olisiko muuten mahdollista ohjelmoida NES emulaattorille pelejä? Helppohan niitä on muokata mutta olisiko mahdollista tehdä aivan omia?

Vastataan nyt tähänkin kun kerran aihe nousi esille. On mahdollista, kyllä, luonnollisesti. http://nesdev.parodius.com lienee yksi parhaista aloituspaikoista. Tekstiä sekä 6502-prosessorista, että NES:istä itsestään löytyy ihan mukavasti. Assemblereitakin on enemmän kuin tarpeeksi.
Btw, kuulostaa typerältä kun sanot, että ohjelmoit "NES emulaattorille".. sanotaan mieluummin että NES:ille, jookosta? ;)

Pekkuli [08.01.2003 22:22:50]

#

lainaus:

10 print chr$(12)
20 print "HASSUNHAUSKA PALLOPELI!"
30 print

juha 90, kuinkas luulit, että viestisi liittyy tähän aiheeseen. Kuusnepalla kun ei mitään qbasiciä(?) koodata. Suurin osa komennoista ei todellakaan toimi sillä. Olisit ehkä voinut edes c64 emulla kokeilla koodiasi.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta