Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Miksi et ohjelmoi "nykykielillä" ?

Sivun loppuun

Jamppa [11.12.2002 19:23:09]

#

Niin kovin se ihmetyttää miksi jäädä jumahtaa siihen tiettyyn kieleen.
Itse kun olen nyt basicilla opetellut alkeet siirryn visualin puolelle, sitten c:hen. Kielen vaihtoon tietysti vaikuttaa se, että opiskelen ohjelmistoteknikkaa joten se on vähän pakko, mutta tuskinpa jäisin "tälle asteelle" .

anomizer [11.12.2002 19:31:39]

#

mikä on "NYKY KIELI"?

Jamppa [11.12.2002 19:35:28]

#

No vaikkapa sellainen, että saa vinskalle sovlluksia.
Vaikkapa c++

Antti Laaksonen [11.12.2002 20:39:33]

#

"Vanhassa koodi parempi" ja "Vanha kieli on parempi kuin DVD-levyllinen uusia" tuskin pitävät paikkansa ohjelmoinnissa, mutta jostain syystä moni tuntee halua tehdä asiat joskus vanhoilla keinoilla, vaikka uudet, tehokkaammat toteutustavat olisivat saatavilla.

Minulle ohjelmointi on tähän mennessä ollut pelkkä harrastus, siksi ei ole tarvinut murehtia "nykyajan vaatimuksista". Harrastuksen on tarkoitus olla hauskaa, ja minulle sitä on sellaisten ohjelmointikielien ja -tekniikoiden käyttäminen mistä pidän ja saan jotain järkevää aikaseksi.

progo [11.12.2002 20:41:41]

#

Ehkäpä uusissa kielissä on niin paljon tehoja, ja ominaisuuksia, joten me suosimme sitten 'vanhoja', yksinkertaisia kieliä.. :)

TeeVee [11.12.2002 21:35:07]

#

Ja kaiki edistyksellinen vaati enemmän tuskaa. Yksinkertaisella basicilla on helppo tehdä kaikkea ;)

anomizer [11.12.2002 21:48:30]

#

jaahas jaahas...

Jamppa [11.12.2002 23:05:05]

#

No se on kyllä totta että joittenkin kielten mammuttimaisuus hirvittää. Ja toisaalta kellä on aikaa perehtyä kaikkeen monimutkaiseen... Niinhän se on.

thefox [12.12.2002 16:03:39]

#

Ehkä parempi aihe olisi ollut "miksi ohjelmoit aikansa eläneillä paskakielillä" :)
Vastaan omaan kysymykseeni: minullekin ohjelmointi on vielä tällä hetkellä pelkkä harrastus, joten en katso että kukaan voi tulla sanomaan minulle millä pitäisi ohjelmoida.
Vaikka vanhemmilla kielillä ohjelmointi on jäänyt viime vuosina yhä vähemmälle ja vähemmälle, kyllä silti tulee joskus kaivettua QB naftaliinista ja väsättyä joku hauska (?) hommeli :)

uttumuttu [15.12.2002 04:53:51]

#

En tajua miksi basic-koodaajia pitää aina sättiä tällä tavalla :( Ihan kuin sillä kielellä olisi jotain tekemistä ohjelmoijan taitojen kanssa. Kyllä sillä basicilla saa aikaan ihan samanlaisia juttuja kuin C:lläkin, sehän on vain kiinni panoksesta. Olen mm. nähnyt, kun joku on koodannut reaaliajassa phong-sheidatun tooruksen pelkällä qbasicilla.

Tuossa Jampan "mammuttimaisuus" -jutussa on pointtia. Miksi opetella joku giganttinen C++ kun basicilla saa saman ja helpommin? Ilmeisesti threadin aloittajaa vaivaa klassinen "C++-katkeruus": "vittu mää opettelin vaikeella tavalla, SUNKIN TÄYTYY". Taas yksi hyvä syy jättää C++ opettelematta, olisihan helvettiä elää noin katkeroituneen harmaalla mielellä.

HtH [15.12.2002 13:22:45]

#

Itse koodasin kolmisen vuotta basiciä, kunnes viime keväänä tuli siirryttyä C++:n, ja nykyisin osaan sitä ainakin mielestäni "ihan hyvin". Varokaa vain, ettei teille, tuleville C++ koodereille tule ylimielistä asennetta Basic koodaajia kohtaan, itselläni oli ainakin aluksi, mutta nykyisin on siinä suhteessa ainakin jonkin verran järkiintynyt :)

progo [15.12.2002 17:40:16]

#

Täällä sen pitäisi olla toisinpäin, Basic-koodarit sättivät C/C++-koodaajia.. ;)

Antti Laaksonen [15.12.2002 21:45:59]

#

Ohjelmointiputkan kannan on tarkoitus pysyä neutraalina, kuten ainakin infossa sanotaan. Mutta tietenkin on hyvä, että niin tästä kuin muistakin ohjelmointimaailman ikuisuuskysymyksistä käydään keskustelua.

Pekkuli [17.12.2002 09:12:20]

#

lainaus:

Olen mm. nähnyt, kun joku on koodannut reaaliajassa phong-sheidatun tooruksen pelkällä qbasicilla.

Ehkä basicilla saa aikaan samannäköistä, mutta käsittääkseni kielten nopeus on aivan eritasolla. Ja minä kyllä arvostan kaiken ohjelmoimista itse, eli basic-ohjelmoijan ei välttämättä tarvitse tietää mitään esim. viivanpiirron optimoinnista, tai ainakin olen saanut tälläisen vaikutelman. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole basic-ohjelmoijien solvaaminen.

kayttaja-225 [17.12.2002 09:19:41]

#

Itse ohjelmoin Quick basicillä, mutta olen sitkeästi yrittänyt
siirtyä C++. Heti kun aika antaa periksi niin ehkä niin käykin

Pekka Kauppila [17.12.2002 16:14:23]

#

Onhan se tietysti näin, että saahan sitä harrastaa kukin mitä lystää. Se on sitten hieman eri juttu, jos koodaat ammatitksessi, että kannattaako sitten mitään QuickBasiciä käyttää. Ja onko sillä mitään merkitystä millä kielellä ilmaiset saman asian. Toisella kielellä se onnistuu ehkä helpommin kuin toisella ja kääntäjä kääntää sen konekielelle eri tavalla kuin toinen.

Mikä on sitten ns. nykykieli? Esim. mielestäni Pascal, Basic ja C/C++ ovat kielenä kaikki vanhahkoja.

progo [17.12.2002 18:43:53]

#

Pekka on oikeassa; mikä on nykykieli Javan lisäksi? ANSI-C++ -määritelmä syntyi jossain 90-luvun alkutienoilla, saati sitten (q)BASIC, mutta VB:tä kehitellään aina jokaisen uuden version tieltä..

tomaattigeeni [18.12.2002 08:48:10]

#

lainaus:

Mikä on sitten ns. nykykieli? Esim. mielestäni Pascal, Basic ja C/C++ ovat kielenä kaikki vanhahkoja.

Ovat kyllä, ehkä tässä 'nykykielillä' tarkoitettiin kieliä, joilla nykyään oikeasti tekee jotain.

Jamppa [18.12.2002 22:22:42]

#

No sanotaan rankasti niin että nykykieli on kieli jonka osaamisesta on minulle rahallista hyötyä, koska sillä saa aikaan sovelluksia joita mm. yritykset käytttävät. Käsittäkää nykykieli miten lystäätte, mutta esim. pascal ei mielestäni enää moinen ole. P.S QBASIC rulaa...

Pekka Kauppila [23.12.2002 14:26:01]

#

Kyllähän nuo Pascal, Basic, Java ja C/C++ ovat varmaankin nykyisin kovasti käytössä sekä kaupallisessa, että harrastelu mielessä. Uusia työkaluja/kääntäjiä tulee noille jokaisille kielille ihan hyvästi. Elikkä nuo kaikki ovat periaatteessa niitä 'nykykieliä'.

lainaus:

No sanotaan rankasti niin että nykykieli on kieli jonka osaamisesta on minulle rahallista hyötyä, koska sillä saa aikaan sovelluksia joita mm. yritykset käytttävät. Käsittäkää nykykieli miten lystäätte, mutta esim. pascal ei mielestäni enää moinen ole.

Pascal mielestäni on vielä moiseen. Delphiä ja Kylixiä käyttäessä tarvitset hieman ehkä Pascalin osaamista.

progo [23.12.2002 20:41:00]

#

lainaus:

Pascal mielestäni on vielä moiseen. Delphiä ja Kylixiä käyttäessä tarvitset hieman ehkä Pascalin osaamista.

Ehkäpä tarvitaankin, sillä eihän delphi/kylix ole muuta kuin Object Pascalin päälle koottu paketti :) Ja OP vastaa melko lähelle tavallista Pascalia..


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta