Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Linux

Sivun loppuun

KimmoKM [08.12.2002 20:16:11]

#

Tuli mieleen, kuinka moni teistä käyttää/on käyttänyt Linuxia? Minkälaisia kokemuksia teillä on? Itse käytän RedHat linux 7.3a kolmessa perheen koneessa joista käytän kahta vakituisesti. Toimii hyvin, enkä enää winiin vaihda. Pelejäkin on riittävästi, tosin minä en niin paljon pelaa. Omassa koneessa on lisäksi freedos, ja kahdessa muissa win98.

tomaattigeeni [08.12.2002 20:27:15]

#

Mun koneessa on Linux Redhat 7.3, ei ollenkaan windowssia. Noitten muitten koneessa on joku windous.

Grey [08.12.2002 20:31:39]

#

Minä en tiedä mitään Linuxista, ja enkä edes ala sitä kokeilemaan, ellen jonakin päivänä perusta omaa serveriä.

-Grey-

Gevil [09.12.2002 09:15:41]

#

Linux, onko se joku eläin? No ei vaan.. Linuxi on hyvä käyttis. _Mutta_ olisi tekopyhää jos minä alkaisin sitä ylistämään kerta olen vielä W98/W00/WNT/MacOS käyttäjäkuntaa. Linuxia en ole itse pahemmin kokeillut, kavereilta löytyy.

thefox [09.12.2002 15:59:38]

#

Minulla ei, ikävä kyllä, ole kuin huonohkoja kokemuksia liinuksista (en kyllä muista milloin nämä kokemukset hankin :) SOT-Linuxin sekä KDE:n kanssa meinasi jokatapauksessa mennä hermot paikoittain.. Toisaalta, olen tässä suunnitellut liinuksin asentelemista... saa sitten nähdä.. on nimittäin kovalevytila vähän tiukilla :)
Veikkaan että itsekin voisin hoitaa suurimman osan hommistani pelkästään linuxilla (pelejä kun en pelaa).. nuo nykyiset distrot vaikuttavat nääs ihan mukavilta :)

anomizer [09.12.2002 16:06:34]

#

oon kuullut ettei se mikään hyväkään oo...
siis kyl se varmaan voi olla.
Mitäpä tässä sanomaan ku ei oo kokemusta..

Grey [09.12.2002 16:10:08]

#

Olen oppinut että se mitä kehutaan jatkuvasti, varsinkin tietokonemaailmassa, on melko usein täyttä sontaa. Toisin sanoen... hm... Tunnen vain yhden hyvän käyttöjärjestelmän ja se on MacOS, joka kylläkin on valitettavasti vain Machintoshilla, joka on mielestä PC - koneita paljon parempi. Meni offtopiciksi. En puhu enempää.

-Grey-

progo [09.12.2002 16:27:28]

#

Linuxista ei ole muita kuin huonoja kokemuksia, varsinkaan, kun en saanut toimimaan ISDN:ääni, SVGA-tiloja, (mun piti suhuutella VGA-640x480-resolla 256-värisenä :(( ) eikä ääniä.. tuo äänihomma jäi viellä enemmänkin kismittämään, kun ajoin snoudconfiggia, niin se otti ja tilttasi.. Siitä lähtien en ole kokeillut mokomaa - kaiken kukkuraksi, kun yritin poistaa sitä, en saanutkaan sitä pois, ja minulta meni 2,5 Gt hukkaan ihan vain osiointivirheestä, joka johtuu Windowsin fdiskin typeryydestä käsitellä linuxin levyosioita. Lopuksi sain onneksi senkin takaisin, vaikka 3Mt meneekin hukkaan >:((

Grey [09.12.2002 16:44:35]

#

Minusta tuntuu että Linux ei taida paljoakaan eroa Windowsista. Kumpikin kusee jollakulla, kun toisella se sitten toimii niin helvetin hyvin kuin vain voi toimia. Toisin sanoen, sitä kehuvat vain sattuvat omistamaan tuurilla sen kanssa sopivat systeemit, kuten Windowsinkin tapauksessa. Joku pikkuveljeni tuttava kuunelmaa kehuu Windowsia yhtä paljon kuin jotkut Linuxia.

-Grey-

Gevil [09.12.2002 17:23:07]

#

lainaus:

Tunnen vain yhden hyvän käyttöjärjestelmän ja se on MacOS, joka kylläkin on valitettavasti vain Machintoshilla, joka on mielestä PC - koneita paljon parempi.

-Grey-

Täysin samaa mieltä MacOS:in hyvyydestä ja Applen tuotteiden hyvyydestä ylipäätään. Macit on todellakin PC:ita parempia. Ja kumpikos se olikaan ekana graafisissa käyttöjärjestelmien käyttöliittymissä, Microsoft vai Apple (Apple), ja kumpiko haukkui graafista käyttöliittymää, kunnes sitten häntä koipien välissä
itsekin sellaisen väsäsi (Microsoft). Tosin Windowseissa oli se ero että tämä työkalupalkki siirrettiin ylhäältä alas, omena-valikko vaihtui windows-valikoksi, ikonien oletus paikka vaihtui oikealta vasemmalle ja se että niihin lisättiin bugista koodia.

Lapsuuteni vietin Maccien parissa.

BTW, ei minusta tämä ole niinkään offtopicia.. jos nimittäin aiheena on jostakin tietystä käyttiksestä puhuminen, niin väistämättä sitä tulee verrata muihinkin käyttiksiin.

Vilikki [09.12.2002 21:45:43]

#

MacOS:ista ei ole kokemusta kertynyt, toisin kuin linuxista (tosin aika vähän). Pyysin kaveria, jolla on ADSL, imuttelemaan kunnon linux-paketin, 5cd:tä. Sitten pistän linux-kiintolevyn tuohon toisen rinnalle ja asennan linuxin. Aikoinaan minulla oli samoja ongelmia progurun kanssa, ISDN ja SVGA. Toivottavasti saisin hävitettyä ongelmat uuden linuxin myötä. Silloin, kun asentelin vanhan linuxin, niin harmitti lähinnä se, että pelejä oli sille silloin niin vähän. No, kyllähän niitä nytkin aika vähän on, mutta ei niinkään haittaa, kun olen lähinnä siirtynyt ohjelmointipuolelle. Ja ainahan on windows pelejä varten...

tomaattigeeni [09.12.2002 22:58:56]

#

Noista laitteiden toiminnasta vielä sen verran, että mulla verkkokortti, äänikortti ja näyttis tunnistettiin kaikki Linuxissa automaagisesti, toisin ku Windowssissa, piti jokaiseen laittaa korppua tai romppua sisään.

KimmoKM [10.12.2002 16:23:33]

#

Sama juttu. Kyllä linuxille kumminkin tulee tarpeeksi pelejä. Enemmän kuin millään ehtii pelata. Kaikki tosin ei ole ihan kaupallisten pelien tasolla, mutta paljon kaupallisia pelejä ja hyviä vapaitakin on jo.

Oippa [11.12.2002 09:36:39]

#

Mulla on sama kun Tomaattigeeni:llä ja hyvin on toiminu EI mitään kaatumisia eikä erroreita..

Yksi asia kanattaa tehä ennen asennusta nimittäin opetella niitä konsolin komentoja jos niitä et opi ni ei kannata asentaa..

Itse tein niin että asensin enkä tiennyt mitään linuxista, mutta onneksi Mikaelh auttoi alkuun kiitos Mikaelille.. :)

Oippa [11.12.2002 09:40:57]

#

Ja linuxissa ei todellakaan tarttenu kun asennus kaikki internet jutut meni automaattisesti paikalleen..

Grey [18.12.2002 23:41:58]

#

Muistui muuan ajatus mieleen tässä, liittyen Linuxiin. Että mitä aivan tavallinen käyttäjä sillä muuten tekee? Sellainen joka ei esim. tarvitse ollenkaan siinä olevia hienouksia, mukana olevaa/olevia C/C++ kääntäjää/kääntäjiä, ei konsolikomentoja, ei mitään ylimääräistä. Vain käyttöohjelmisto, siis kirjoitusohjelmat, grafiikan/kuvankäsittely, riittää sille. On ollut vain mielessä se..

-Grey-

tomaattigeeni [19.12.2002 14:54:20]

#

lainaus:

Muistui muuan ajatus mieleen tässä, liittyen Linuxiin. Että mitä aivan tavallinen käyttäjä sillä muuten tekee? Sellainen joka ei esim. tarvitse ollenkaan siinä olevia hienouksia, mukana olevaa/olevia C/C++ kääntäjää/kääntäjiä, ei konsolikomentoja, ei mitään ylimääräistä. Vain käyttöohjelmisto, siis kirjoitusohjelmat, grafiikan/kuvankäsittely, riittää sille. On ollut vain mielessä se..

Onhan Linuxille laadukkaat kuvankäsittelysoftat (Gimp) ja toimisto-ohjelmisto (Open Office, Star Office) ja kirjotusohjelmia löytyy varmasti aivan riittävästi. Lisäksi noita on huomattavasti mukavempi käyttää Linuxissa - ei ainakaan Wordpad kaadu kesken pitkän tallentamattoman kirjoituksen.

pushpabon [20.12.2002 10:13:21]

#

Linuxia en paljookaan ole käyttänyt, mitä nyt joskus tuolla isä-puolen koneella. Siellä on linuxit vaihtunut monta kertaa: ensiksi siellä oli sot 2.0 sitten sinee vaihdettiin rh 7.3 ja loppujen lopuksi siellä makailee tämä rh 8.0. Voin sanoa että kyllä linux ihan kivalta näyttää mutta ei se ole mikään helppo käyttis. Eikä se NIIN bugiton ja VAKAA ole, joskus se ei suostu sammumaan ollenkaan :(

mikko [20.12.2002 11:29:44]

#

lainaus:

Eikä se NIIN bugiton ja VAKAA ole, joskus se ei suostu sammumaan ollenkaan :(

Kyllä se itseasiassa melkoisen toimiva systeemi on, etenkin jos sitä osaa säätää. Noin niinkuin yleistäen voisi sanoa, että suurin osan Linuxiin liittyvistä ongelmista (ainakin minulla) johtuu itse raudasta. Tuokin sammuttamiseen liittyvä ongelma voi olla raudasta kiinni. Ja eihän Windowskaan mikään helppo käyttis ole, useimmat ovat vaan liian tottuneita siihen omaksuakseen erilaista. Varsin looginen Linux ainakin imo. on.

TeeVee [20.12.2002 12:25:36]

#

Minua on kiinnostanut: Onnistuuko verkko niin, että verkossa on linux kone ja windows kone? Eli saako niiden yli muodostettua lähiverkkoa?

mikko [20.12.2002 13:06:52]

#

Onkos Teevati muka tosissaan? Oletkos koskaan kuullut mistään protokollista? Tottakai onnistuu. Ja se on vielä ihan normaalia.

TeeVee [20.12.2002 13:33:28]

#

lainaus:

Onkos Teevati muka tosissaan? Oletkos koskaan kuullut mistään protokollista? Tottakai onnistuu. Ja se on vielä ihan normaalia.

Niin, mutta onnistuuko se ilman hampaiden vihlontaa?

mikko [20.12.2002 15:04:16]

#

Tottakai. Google.

tomaattigeeni [20.12.2002 17:30:14]

#

lainaus:

Niin, mutta onnistuuko se ilman hampaiden vihlontaa?

Onnistuu. Tiedonsiirtoon vaikka FTP jos ei Samba fileserveriä jaksa asentaa.

pushpabon [21.12.2002 12:47:44]

#

Meilläkin toimii FTP yhteys linuxin ja tän windows ME:n kanssa ongelmitta...

Heikki [23.12.2002 22:15:49]

#

Itteeni on kyllä Linux kiinnostanut, mutta ei ole tullut vielä asennettua. Ehkäpä silti odotan, että pelejä alkaa olemaan linuxille. Ja sitten se, että ohjelmointikielet, joita osaan parhaiten (QB, VB) eivät toimi linuxissa...

juhaz [03.01.2003 02:15:47]

#

Koneessa on linux red hat 8.0 ja win XP ja sanonpa sen, että toimivampi ei ole XP vaan RH 8.0 :)

Linux on hienomman näköinen, pysyy pystyssä vaikka mitä tekee ja ei ole muuta kuin kehumista paitsi, että muutama netti homma ei oikein workkaa.

Ei pääse java chatteihin, jotka vaatii kopsaamaan jotain tai sitten nettipeleihin tyyliin runescape.

Ohjelmointiputkassa taas kohtasin ongelman. Teksti on hel*etin pientä, että ei meinaa saada selvää vaikka samalla resolla windowsissa näkee tekstin kunnolla ja kirjoitettu teksti näkyy kunnolla, mutta kaikki muu teksti ohjelmointiputkassa on he*vetin pientä.

ps: Tribes 2 ei toiminut mulla XP:ssä vaan kaatui, joten otettiin meiän Tribes 2:n linux versio koneeseen linuxiin ja arvatkaa toimiiko? Jos sanoit, että ei toimi niin olet väärässä.

tomaattigeeni [03.01.2003 14:10:24]

#

lainaus:

Linux on hienomman näköinen

Linux hienon näköinen? Itse linux on pelkkä kernel (tekstipohjainen.)
X Window System sen sijaan mahdollistaa kaikissa *nixeissä esim KDE:n ajamisen,joka on kyllä windowssia hienompi :)

lainaus:

Ei pääse java chatteihin, jotka vaatii kopsaamaan jotain

Java pluginin tarkemmin sanottuna - asenna selain jossa on Java plugin.

lainaus:

Ohjelmointiputkassa taas kohtasin ongelman. Teksti on hel*etin pientä, että ei meinaa saada selvää vaikka samalla resolla

Peruskokoisella fontilla teksti on pientä, asenna Mozilla, sillä saa säädeltyä tekstin kokoa vaikka kolminkertaiseksi. Itse käytän 120%:sta joka näkyy hyvin.

juhaz [03.01.2003 15:33:04]

#

Joo no kyllä mä tuon tiedän, että linux on pelkkä kerneli, mutta jos nyt kerran puhutaan linuxista niin kyllä mä lasken osaksi linuxia myös sen graafisen ulkomuodonkin, kuten varmaan moni muukin.

Minä taisin käyttää gnomea tuossa RH 8.0:ssa.

"Java pluginin tarkemmin sanottuna - asenna selain jossa on Java plugin."
Ja mikähän linuxille tarkoitettu selain sisältää java pluginin? Itse käytän sitä selainta mikä on kuin Netscape, mutta se on se ihme lisko mikälie?

Edit: Joo mozillaa käytän ja nyt mäkin huomasin tuolta sen tekstin suurennos hommelin.

juhaz [04.01.2003 09:28:20]

#

Ja sen sanon, että jos netissä surffaan niin linuxilla. On se sen verran varmempaa linuxilla surffailla turvassa kuin windowsilla "turvassa".


Mulla ei kuulema edes pitäisi linuxilla surfatessa edes noiden popuppien hyppiä silmille, on palomuuri ja ei asenneta koneeseen mitään pakosta, kuten windowsilla joillakin sivuilla :)

Ainoa mitä windowsissa käyn netissä on vain esimerkiksi tilt.tv:n chat, rampage peli ja runescape.

Muuten windows on vain pelikäyttöön.

Joksu [04.01.2003 10:06:06]

#

Linux on hyvä käyttis ! Ei oo paljoo niitä onkelmia

Grey [04.01.2003 17:39:05]

#

Linux on turvallinen, mutta minne asti? Uskon nimittäin lujasti että aina on mahdollista kiertää tuollaiset palomuurit ja muut. Aina tuollaiset hakkerit ja muut keksivät keinonsa päästä lävitse. Linuxille on myös hankala tehdä virusta, mutta siinäkin on kuunelma onnistuttu. Itseasiassa, luulen että maailmassa on vain yksi ainoa käyttis, jolle tehdyt virukset eivät ainakaan elä pitkään, ja se on MacOS. Niin, versioriippuvaisuus tuo sekä etunsa että haittansa.

Olen kuitenkin Windows/DOS - käyttäjä, sillä Linux olisi minulle tosiaan melkoslailla hyödytön. Sama kuin hankkisin jonkun vaikka maasturin, joka on varustettu vaikeisiin olosuhteisiin, ja ajelisin sillä sitten joka sunnuntai lähikauppaan, vaikka pärjäisin sellaisella reissulla hienosti vaikka vanhalla ladalla.

Sitä mitä ei tarvitse, ei myöskään kannata hommata. En siis tarvitse Linuxia, koska se jäi täysin käyttämättä ja veisi sitten vain turhaa kiintolevytilaa. Ehkä tosiaan, kuten sanoin, jos jotain verkkohommia alan tekemään, se voi olla siinä vaiheessa hyvä hankinta. Varsinkin johonkin serverikoneeseen asennettuna.

Minulla on taas paljon asiaa, mutta eipähän se ole mikään haittaa. En kuitenkaan taida, toistaiseksi ainakaan, tämän enempää jatkaa tätä. Myöhemmin ehkä, jos joku ymmärtää kirjoittamani väärin. Minä kieltämättä nimittäin vihaan Windowsia, mutta se johtuu huonosta suunnittelusta. Joskin, onhan kyseessä vasta neljännes/viidennes versio, ja kun miettii esim. MacOSin alkutaipaletta, ei sekään ollut alussa ihan luotettava systeemi.

Toivon siis että Windowsin kanssa olisi edes vähän sama juttu, vaikkakin kun mietin tiettyjen versioiden luotettavuutta, en herättele tässä vaiheessa niin suuria toiveita. Luulen kuitenkin että jos Bill Gatesin kävisi huonosti, ennustaisin Windowsien lähtevän aika pikaiseen parantumiseen. Miksikö? Koska silloin puutuu se rahanahne nörtinpaskiainen, jolle ne markat jokaisesta Windowsin kaatumisesta menisivät, ja näin ollen tuotetta voidaan parantaa ^_^

-Grey-

kala [04.01.2003 18:38:13]

#

lainaus:

Itseasiassa, luulen että maailmassa on vain yksi ainoa käyttis, jolle tehdyt virukset eivät ainakaan elä pitkään, ja se on MacOS. Niin, versioriippuvaisuus tuo sekä etunsa että haittansa.

On niitä viruksia macillekin. Muille kuin windowsille on niitä vähemmän sen takia ku ne on muutenkin harvinaisempia. Ei se mac ole sen parempi kun muutkaan!

lainaus:

Luulen kuitenkin että jos Bill Gatesin kävisi huonosti, ennustaisin Windowsien lähtevän aika pikaiseen parantumiseen. Miksikö? Koska silloin puutuu se rahanahne nörtinpaskiainen, jolle ne markat jokaisesta Windowsin kaatumisesta menisivät, ja näin ollen tuotetta voidaan parantaa ^_^

Mitä sulla on Billiä vastaan?? Bill Gateshan on nero. Hän aloitti Microsoftin koodailuillaan ja osasi tienata. Ilman häntä Windowsia ei olisi!

Vilikki [04.01.2003 20:46:29]

#

Hohoo... aika mainio tuo maasturi-lada-vertaus. Ja aika kuvaava... windows tilttailee ihan turhan usein... b. gatesin saisi ampua... ;-)

tomaattigeeni [05.01.2003 20:43:18]

#

lainaus:

En siis tarvitse Linuxia, koska se jäi täysin käyttämättä ja veisi sitten vain turhaa kiintolevytilaa.

Miksi se jäisi käyttämättä? Et tarvitse sitä? Voi sillä tehdä kaiken saman mitä Windowsillakin (jos et ole aktiivinen pelaaja) Minusta sillä on ainakin huomattavasti mukavempi työskennellä, kun ohjelmat eivät kaadu juuri koskaan. Win-käyttäjät ovat vain tottuneita Windowsin kaatuiluun ja omituisuuksiin ;)

Grey [05.01.2003 20:53:22]

#

En ole aktiivinen pelaaja, mutta kyllä minä sen vertaa kuitenkin pelaan että se on ihan riittävästi. Siis kerran pari viikossa. Useamminkin, jos oikein iskee himo pelata. Windows kyllä kaatuilee usein, mutta jostain kumman syystä, ainakin sen jälkeen kun asensin itse Windowsin tähän koneeseeni, kiintolevyn vaihdon jälkeen, on jostain kumman syystä kaatuilu ollut vähempää. Mistäköhän syystä?

-Grey-


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta